• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd machinaal werken

Dave450sl

Detailing trainee
29 okt 2014
21
25
Dag allemaal.

Mijn vader heeft een Festool rotex ro 125. Mijn vraag is of ik deze kan gebruiken voor het polijsten, en aanbrengen van de wax tijdens detailen? Zoja, welke pads kan ik het beste aanschaffen?
Ik deed tot nu toe alles handmatig omdat ik nog een beginner ben en het liefst handmatig gevoel wilde krijgen over het hele proces.

De wagen die ik bijhou is een mercedes benz 450sl uit 1980. Deze is in de usa overgespoten en voorzien van een zeer zachte zwarte unilak.
Tot nu toe gebruikte ik hiervoor het clayset van mothers icm hun drie stappenplan. Alles tesamen met monello mf doeken en monello pads (wit zwart en rood).

Ik overgaan tot machinaal omdat ik hier een beter resultaat mee hoop te halen. Tot nu toe gingen poetskrassen/swirls niet weg. Het resultaat was dus minimaal te noemen.

Groet en alvast bedankt,

Dave Janssen

Hey Hallo,

Ik ken de machine niet, dus ging gewoon even op Google wat zoeken:

Technische gegevens
Aansluiting stofafzuiging Ø 27 mm
Opgenomen vermogen 500 W
Toerental Rotex combibaan 300 - 600 min⁻¹
Toerental excenterbeweging 3000 - 6000 min⁻¹
Schuuruitslag 3,6 mm
FastFix steunschijf Ø 125 mm
Gewicht 1,9 kg

De machine zou volgens de beschrijving geschikt zijn om hologramvrij te polijsten. Dat zal wel kloppen, de machine heeft immers een uitslag. Wat dan opvalt, is de mate van uitslag; 3,6mm. Dat is niet veel, waarschijnlijk zelfs te weinig. Een ''simpele'' DAP heeft al 8mm.

Qua toerental weet ik je niks te vertellen.

Je zal ook backingplates erbij moeten bestellen om pads te kunnen dragen.

Ook zalde ergonomie niet zo lekker zijn.

Greetz

• Leuk
Reacties: Dave450sl
Een 5 inch monello pad past hier gewoon op volgens mij. Het blijft natuurlijk wel gewoon een schuurmachine. Ik heb een rotex 150, maar gebruik een dap900 om te polijsten. Ergens op dit forum zwerft een review rond over de rotex, die kan ik even niet vinden. Volgens mij werd ie aardig afgekraakt als polijst machine, maar je kan het altijd proberen.

• Leuk
Bedankt voor jullie uiterst snelle reacties!
Ik begrijp dat het op voorhand niet is uitgesloten deze machine te gebruiken om te kijken of het machinaal werken mij bevalt.
Wat voor pads adviseren jullie als ik wil beginnen met het polijsten en aanbrengen van glaze/wax? De machine is trouwens ook instaat te roteren.

Top dat jullie zo snel reageren, bedankt

Je kan de machine uiteraard proberen, maar ik weet niet hoever je de daadwerkelijk ervaring/resultaten gaat krijgen die je van een echte poetsmachine zou krijgen. Met name de lage uitslag en misschien toerentallen zullen dat misschien in de weg staan.

Mocht je het toch willen proberen en daarna eventueel een DAP willen overwegen, kan ik je de pads van de Monello Raffini - lijn kunnen aanraden.
Als de lak zacht is, zoals je aangeeft, kan je de middel-grove pad pakken + compound.

Je zou van elke kleur één pad kunnen bestellen. De mate van hardheid --> Geel/Oranje/Wit/Zwart of Rood

Geel t/m wit hebben een cutting, de zwarte of rode zijn finishing pads om je wax/glaze aan te brengen.

Als je nog geen polijstmiddel in huis hebt, of niet voldoende, kan je de lijn van Monello pakken (3 staps) of de S3 + S30 van Scholl (2 staps)

Greetz

• Leuk
Zoals ik het nu even gegoogeld heb kan je volgens festool dus hologramvrij finishen. Volgens mij heb je een excentrische en een excentrisch roterende stand, die laatste moet je hebben, niet geforceerd roterend!!! (Als die erop zit).

Ik wil je wel adviseren over pads en polijst middelen, maar er zijn hier mensen die dat veel beter kunnen dus dat laat ik graag aan hun over. Ik vertel je wel wat ik gebruik namelijk heel simpel:

Gele pad met Veloce (compound, grof polijst)
Oranje pad met Mezzo (Medium polijst middel)
Groene pad met Finale (fijn polijst en finisher)
Zwarte pad voor wax of glaze.

Alle producten zijn van Monello.

• Leuk
Festool Rotex machines worden best vaak gebruikt om te polijsten, al heb ik het idee dat de 150 daar meer voor gebruikt wordt dan de 125.
De combinatie van excentrische en (licht) roterende beweging zal zeker bijdragen aan de correctiekracht.

Je kunt de machine zeker gebruiken om eens te kijken of je machinaal werken wat vindt. Maak deze dan wel eerst heel goed schoon, want deze zal waarschijnlijk gebruikt zijn om te schuren en onder het stof zitten.

• Leuk
@Dave450sl ,
Ik ken die festool machine verder niet maar ik weet dat mijn Rupes machines wel variëren qua toerental waarbij bv de Duetto een max van 5000 tpm heeft. De Lhr15/21 hebben een minder hoog toerental (uit mijn hoofd 4300).
Hoe die machine polijst weet ik niet maar ik zou em dus niet zomaar voluit zetten (als ie echt t/m 6000 tpm loopt) qua toeren.
Qua pads zou ik kijken naar de merken Lake country/Scholl.

• Leuk
Mannen, hardstikke bedankt!
Met bovengenoemde adviezen kan ik verder! Ik ga kijken naar de padjes die jullie op hebben genoemd. Als de wagen uit de winterstalling komt zal ik een reportage maken van hoe ik tewerk ben gegaan.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Groet,
Dave

De Rotex is prima te gebruiken als polijstmachine.
De Rotex heeft 2 standen; excentrische en gefoceerd roterend. Die laatste wordt gebruikt voor meer correctiekracht en de eerste om te finishen.

Filmpje om het verschil tussen excentrisch en geforceerd roterend.

Je zal ook backingplates erbij moeten bestellen om pads te kunnen dragen.

Ook zalde ergonomie niet zo lekker zijn.

Greetz

Je reinste lulkoek.

De machine heeft gewoon een standaard 125mm BP erop zitten, hoe blijft anders het schuurpapier zitten?
Daarbij is de machine veel ergonomischer gebouwd dan een DAP, m.a.w. ligt veel lekkerder in de hand.
Sterker nog, de Rotex is veel lichter qua gewicht dan een DAP500...

* sprak de ervaringsdeskundige... ;)

@nicknameless - Ooh, mijn nederige excuses, heer.

Ik zag op Google de machine en daar zat een hele smalle plate op. Waar de persoon zijn hand op steunde, de kop, was breder als de plate.
Zie nu ook dat er zo'n bescherm-ringding bij zit en dat de plate inderdaad een stukkie groter is. Zal naar een verkeerde afbeelding gekeken hebben, in de haast. Vandaar dat het er ook niet zo 'ergonomisch' uitzag, haha!

Nogmaals mijn excuses, Hij zonder KoosNaam! Ik hoop dat u mij en mijn tedere gevoelens de volgende keer zal sparen.

Greetz

@Quantoxx : moet je nou echt overal op reageren?

Nicknameless is nou eenmaal bekend met die machines; hij verkoopt ze en gebruikt ze regelmatig.
Je hoeft niet zo verontwaardigd te reageren als je terechtgewezen wordt op iets dat je geschreven hebt en niet waar is.

Ik heb met de vloer schuren de Rotex 150(en de RO90) gebruikt en niet de 125, maar geforceerd roterend trekt de 150 machine behoorlijk. Het is een beest van een machine en doet het fantastisch, maar voor lak te polijsten denk ik persoonlijk dat er betere/minder risicovolle alternatieven zijn. De 125 schijnt wat onrustiger te zijn...

Zow... ok dan.. Sarcasme niet begrepen? Als er in de tekst "haha" staat, is het meestal niet een boos of verontwaardigd bericht?

Ik geef toch aan dat ik het in de haast verkeerd gezien heb? Ik weet dat er mensen op het forum aanwezig zijn die net effe wat meer weten als een figuur zoals ik, maar ook ik probeer mijn kleine steentje bij te dragen.

Ook u bied ik mijn excuses aan, want blijkbaar speelt er al langer iets wat u irriteert.

• Leuk
Reacties: Ferdy
Tja, maar blijkbaar lul ik teveel onzin of simpelweg teveel.

Oh shit, doe ik het nu weer...

Niks aan die hele tekst wijst op verontwaardiging of het niet kunnen handelen van kritiek. Sterker nog, ik geef het op meerdere manieren toe dat ik verkeerd heb gehandeld.

Laat ook maar...

Mijn vader zit meer dan 30 jaar in de detailhandel van o.a. industriele machines, waaronder ook dit soort Festool machines.
Hij raad af hiermee te gaan polijsten als beginner, het is geen vergevingsgezinde machine.
Dit soort machines worden vaak alleen voor professionele doeleinden verkocht (mensen met ervaring.)

Daarbij is deze machine meer ontworpen om te schuren dan om te polijsten, ergonomisch meer ontworpen om "druk" uit te oefenen.

Maar, ikzelf zou zeggen.. als je er zeker van bent.. ga ervoor ;)

ps: Ik vind het gezeik op Quantoxx onterecht, vind het antwoord van Nicknameless toch een heel stuk botter.

• Leuk
Reacties: Quantoxx
@Quantoxx
Nee hoor. JIJ bent een van de gangmakers van het forum en houdt leven in de brouwerij:)
Je hebt niet verkeerd gehandeld, maar je trekt het je persoonlijk aan. Het is en blijft een discussie met voors en tegens.
Jij hebt jouw mening en een ander zijn mening, de een heeft meer ervaring op een bepaald gebied en ander weer op een ander gebied, dat zal altijd zo blijven..niks om je druk over te maken...

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Dank je wel. @Pter en @Ferdy .

Ik vond het bericht van Nicknameless ook een miliseconde of 2 bot. Maar ik haal uit zijn bericht ook wel dat hij mij even op mijn plek zette op een leuke manier. Ik had het ook fout en zag door zijn bericht dat dit zo was. Thanx! Zou ik zeggen...

Even ontopic - Ik ben wel benieuwd hoe dit jou is bevallen. Ikzelf ben ook aan het puzzelen wat voor een type machine ik erbij zou willen, dus je bevindingen zijn welkom.

• Leuk
Hij raadt af hiermee te gaan polijsten als beginner, het is geen vergevingsgezinde machine.
Dit soort machines worden vaak alleen voor professionele doeleinden verkocht (mensen met ervaring.)
Hier heb je wel een punt. Vaak is een Festool niet de eerste machine die mensen in handen krijgen om ervaring op te doen. Ligt uiteraard ook wel aan de prijs van zulke apparaten. Die koop je niet zo gauw als eerste machine.
Echter heb ik ook minder ervaren mensen zonder problemen zien werken met een Rotex. Het zal wel verschil uitmaken of je deze puur excentrisch gebruikt of geforceerd (excentrisch én roterend). In het laatste geval zal hij wat meer correctie kracht hebben, maar zal daarbij minder makkelijk te hanteren zijn.

• Leuk