• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor aanschaf polijstmachine en bijbehorende materialen

JJ de Zeeuw

Detailing rookie
2 mei 2014
5
0
Ik onderhoud mijn auto al redelijk "netjes" en lak is ook in redelijke staat, maar wil toch stapje verder en alle swirls ook kwijt raken.

Tot op heden bezit ik globaal de volgende spullen
Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo
Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar
Meguiars - Endurance Tire (trigger) Spray
Meguiars - Quik Clay Detailing System
Meguiars - Ultimate Quik Wax
Wasmitt en doeken

Of te wel ik was netjes met de wasmitt, 2 emmersysteem een keer de lak kleien, in wax.
Maar er zitten maar kleine krasjes in de portieren en toch wat swirls.
De DAP 900 v3 spreekt me wel aan omdat ik al vaker positieve verhalen over gehoord heb.
Maar wat is verschil met een DAP 500, wat is verschil tussen de grootte's van de schijven?

En welke producten kan ik beste aanschaffen als aanvulling op het de spullen die ik nu bezit? of kunnen de middelen allemaal samen met elkaar?

Volgens mij zijn er hier mensen genoeg die mij advies kunnen geven voordat ik impulsief iets bestel wat niet het resultaat gaat geven wat wenselijk is.

Zijn er vragen of heb ik het niet duidelijk omschreven hoor ik dat graag zodat ik het kan aanvullen en mijn vragen nog beter beantwoord kunnen worden.

Groeten,

Jan
 
Het vermogen van een DAP500 is 500W, van een DAP900 is dat 880W (900 smoelt beter).
Je hebt dus met een DAP900 meer power voorhanden als dat nodig is.

Beide machines worden geleverd met een 125mm backing plate (waar 5,5" en 6" pads op passen) en een kleinere backing plate (voor 4" pads).
 
Ik zou persoonlijk voor de 900 v3 versie gaan als ik jouw was welke je in een set kan kopen met doeken en pads.
 
Als je enkel je eigen wagen doet , kom je in principe toe met een 500 watt.....heb je nog over voor iets anders.

Als je meerdere wagens doet / jaar , kan je misschien beter de 900 watt-versie nemen.

Kijk eens naar enkele starters-setjes met pads , polijstmiddel ( en doekjes ?? ) ...alles hangt ook af van de hardheid van je lak.

Spreek eens af met iemand in jouw buurt , zo weet je meteen welke combinatie goed is voor jouw lak/auto .
 
Een ieder alvast bedankt voor zijn reactie, samenvattend, kan ik dus beste gaan voor de DAP 900 (geef liever paar tientjes meer uit).
Ik heb de Startersetjes zeker ook gezien, maar mijn punt is dat ik dus al een aantal middelen bezit waar indien mogelijk aansluiting bij zoek, zodat ik met een het ander aanvul ipv elkaar bestrijden. Maar bezit hiervoor de kennis niet, kan iemand me op dit punt verder helpen?
 
DAP500 of 900 is niet alleen afhankelijk van hoeveel auto's je doet, maar ook hoe hard je lak is: een DAP500 is volgens velen met een auto met harde lak, redelijk krap bemeten qua vermogen.
In grote lijnen is het zo dat de meeste Duitse merken harde lak hebben (bij het VAG-concern geldt dat ook voor de niet-Duitse merken), en veel Franse en Japanse merken hebben zachte lak. Bij overgespoten delen (schade) is het altijd de vraag hoe hard de lak is. Overigens zit er volgens mij bij de DAP500 standaard geen kleine backing plate (3,5" plate voor 4" pads), maar kun je die eventueel wel los aanschaffen.

Bijna alle merken kun je zonder probleem door elkaar gebruiken, maar bij bepaalde middelen van Meguiars kan dat wel een probleem zijn: Meguiars heeft er nogal een handje van om een mix van producten te maken, zoals bijvoorbeeld een wax met daarin ook wat fillers zoals je die in een glaze vindt. Misschien een mailtje/telefoontje/ritje naar Carclean, zij kunnen je perfect vertellen wat minder handige combinaties zijn en waarom.
 
Een dap500 op een duitse auto is geen probleem, althans niet met mezzo op oranje, zwaarder heb ik nog niet hoeven gaan dus daar kan ik niks van zeggen, de dap900 heeft gewoon wat meer vermogen en zal bij zwaardere belasting dus minder moeite hebben.
 
Even over wat je al hebt.
Wat je hebt is prima en kun je blijven gebruiken.

Wanneer je een DAP zou aanschaffen, heb je alleen nog aanvullende producten nodig.
Wanneer je onderstaand machinale stappenplan zou doorploegen (lezen), dan zul je vanzelf constateren wat je nog niet hebt.
Lijstje maken van wat je nodig hebt en dat hier posten. Dan proberen wij weer met je mee te denken.

https://forum.Carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/
 
Als je een auto hebt die vermoedelijk een harde lak heeft zou ik zeker voor de DAP900 gaan. Ik heb een aantal Audi's gedaan met de DAP900 en dan was een goed resultaat met een woolpad + Inzio nog moeilijk, laat staan met Mezzo op oranje.
 
Ik zeg ook niet dat het een probleem is, ik zeg dat ik met die combi op de DAP900 geen (voldoende) resultaat behaal op de Audi's die ik heb behandeld.
 
Onzin. Zelfs na 2 hits met inizio op geel met de DAP 900 zitten er nog lichte swirls in de lak van mijn audi. Je moet echt met de rotary erover wil je die eruit krijgen.
Ik zou ook voor dat beperkte prijsverschil voor de zwaardere DAP gaan.
 
Inderdaad, het verschilt per merk, en per merk kan het zelfs weer per lakkleur verschillen. Als je met mezzo + oranje volledige correctie behaald, dan vind ik het eigenlijk ook geen harde lak.
 
ik weet dat de opel arden blue kleur harder is dan de moonland grijze kleur die ik heb, ik krijg met oranje en mezzo lichte krassen, swirls enzo eruit, toch hoor ik altijd dat de opel lak een harde lak zou zijn, blijkbaar toch niet zo heel hard als ik hoor dat iemand al met veel grover materiaal aan de gang moet gaan om swirls eruit te krijgen
 
opelmark;394459 zei:
mezzo op oranje is geen probleem met de dap500, dat doe ik zelf ook op de harde opel lak
Ik heb de kleur z298 maar dat is toch flink aanpoten met de dap500 en mezzo op oranje. Ik zou de 900 er wel eens op willen proberen wat dat betreft. Heb de 900 v3 in de showroom geprobeerd en dan merk je inderdaad het extra vermogen, de pad draait gewoon veel makkelijker. Gr. Paul
 
ik moet wel zeggen dat ik een goede leermeester heb gehad, ik kreeg al snel de neiging veel te snel te willen gaan terwijl ik veel rustiger over een paneeldeel moest gaan, maar veel ervaring dan een paar jaar met mijn eigen astra en met een een paar keer een zafira in een zwart antractiet kleur heb ik niet, blijkbaar zijn beide opel kleuren dan niet zo hard als men mij wilde laten geloven
 
Aficior;n394439 zei:
Even over wat je al hebt.
Wat je hebt is prima en kun je blijven gebruiken.

Wanneer je een DAP zou aanschaffen, heb je alleen nog aanvullende producten nodig.
Wanneer je onderstaand machinale stappenplan zou doorploegen (lezen), dan zul je vanzelf constateren wat je nog niet hebt.
Lijstje maken van wat je nodig hebt en dat hier posten. Dan proberen wij weer met je mee te denken.

https://forum.Carclean.com/forum/discu...aal-dap500-900

Wat betreft het stappenplan wil ik onderstaand in beeld brengen wat ik volgens mij nog mis;

Stap 1, wassen,
Volgens mij heb ik met mij NTX shampo en wasmitt, en droogdoeken de basis wel voor handen.

Stap 2,
Kleien, combinatie setje van mequairs voor handen dus ook deze stap wel compleet.

Stap 3,
Daar ontbreekt alles,
Polijstmachine, ik wil voor de DAP 900 gaan
Polijstmiddel, gezien staat van de lak denk ik dat verstandig is om voor Monello te gaan?
Middel om polijstmiddel af te nemen, is dit wel noodzakelijk?
Tape ter bescherming
Wat betreft de pads, is verstandig om extra pads direct aan te schaffen?

Ik neig veel naar de starterskit DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack (bij deze kit zit niet meer standaard een tas zeker? wordt alles dan los geleverd?)

Stap 4
Benodigd een Glaze middel, voor mij grijs vlak wat ik nodig heb.
Heb zwarte auto, zal vanavond proberen te kijken om thuis eens wat foto's te posten voor wat meer idee.

Stap 5

Wax heb ik de volgende in bezit Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar, is deze geschikt ook voor eventueel machinaal verwerken?
Als gaat deze gemakkelijk handmatig.
Of adviseren jullie een ander middel als bovenstaande stappen afgewerkt zou hebben?
Valt mijn huidige wax onder de categorie carnaubawax? Zodat na 2-3 maanden resultaat weg is, of scheelt het ook dat shampo van zelfde serie is zodat elkaar weer aanvult (dat idee heb ik zelf wel)
Zou eventueel de NXT Generation Tech Wax 2.0 pasta beter zijn, lijkt me wel goed aan te sluiten op de shampo, maar wat is verschil met de vloeibare versie hiervan?

Rubber, hiervoor zal ik nog een middel moeten hebben, in verleden is dit door vorige eigenaar netjes bijgehouden, maar ik wil het ook netjes houden.
Dit voor bijvoorbeeld de raamrubber, Welk middel is te adviseren?

Velgen,
Die reinig ik ook gewoon aan eind van de wasbeurt met mijn NTX shampo, kan dit kwaad? Buiten rand van mij velgen is van chroom, binnen in zwarte lak.
Gebruik van de washmitt voor de velgen, kan toch geen kwaad, mist voor volgend gebruik weer goed gereinigd (gewassen) is?
Misschien toch wel handig om Four Finger Wheel Mitt te nemen, ervaringen goed?

Leder verzorging,
Heb een reinigings en voedingsmiddel van Mequiars dus dat is voldoende.

Kunnen jullie mij nu verder helpen om met bovenstaande uitwerking de juiste keuzes te maken.
Ik bezit trouwens een Skoda Octavia RS station, kleur zwart uit 2008, met 55000 km (voor leeftijd weinig gereden dus, vorige eigenaar kwam er in de winter niet mee buiten)

Zie graag jullie reacties weer, bedankt zover.