• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor een één jaar oude fiat 500

DB9

Detailing rookie
23 aug 2010
448
0
Morgen ga ik een fiat 500 van een vriendin een full detail geven. Ze heeft de auto 2 weken geleden gekocht met slechts 200km op de teller (demo auto). Toen ze vorige haar nieuwe aanwinst kwam showen, vond ik zelf dat de auto er echt netjes bij stond. Zelfs na een rondje met de brinkman, kon ik geen krassen of swirls vinden! Het enige wat me irriteerde was dat men het antenne pootje niet had afgeplakt tijdens het waxen, want deze was voor een deel wit uitgeslagen.
Toch wil ik deze auto een full detail geven, maar had graag van jullie wat advies gekregen. Uiteraard begint de detail met een grondige was- en kleibeurt. Helaas heb ik geen iron-x meer, dus die stap sla ik over. Maar dan? Zoals gezegd kon ik geen krassen en/of swirls vinden, dus hoe zouden jullie dit aanpakken?
De polijstmiddelen in mijn collectie is van de monello reeks (inizio, mezzo en finale) en heb tevens ook alle kleuren pads voor de dap900. Morgen zal ik de auto nog eens grondig inspecteren, maar mocht ik weer niks tegen komen aan imperfecties, is het dan voldoende om onderstaand stappenplan na het wassen en kleien aan te houden, of sla ik misschien iets over of doe ik het wellicht verkeerd?
- lichtjes polijsten met finale met lichtgroene pad
- na lopen met ipa
- blackhole met zwarte pad
- sealen met pb exp
- aftoppen met pb natty's paste blue

Uiteraard doen we ook de bandjes en trims, maar het gaat mij nu even om de lak.
Het gaat trouwens om deze kleur auto
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Alvast bedankt voor jullie advies.

Je lijstje ziet er toch goed uit:ja

Ik wilde eerst nog zeggen, ´doe een paintcleaner er over heen na het kleien´. Je geeft al aan dat je lichtjes wilt polijsten, die keus is dus aan jou.

ik vind je keuze om na het kleien te gaan polijsten met finale heel goed.

en de overige stappen zijn ook heel goed. doen dus!!!

Kleine gok, hoeft niet zo te zijn, maar kan heel goed, want gebeurd heel vaak:

De ex-demo heeft voor aflevering nog ff een shot met fillers in de vorm van wax gehad, waardoor veel gemaskeerd word.
Ff wassen met een flinke dosis shampoo of foamen met een aanvulling van APC.
Daarna plaatselijk een paar keer een stukje afnemen met IPA, dan komt vaak de ware aard wel aan het licht.

Heb laatst een vergelijkbaar iets meegemaakt, deze wagen leek ook heel netjes, maar dat was na bovenstaande stappen toch een kleine teleurstelling.

Nogmaals, het hoeft niet perse het geval te zijn, maar houd het wel in je achterhoofd.

Is er niets aan de hand, zou je als paintcleaner een rondje Dap met Finale/Professional Polish op lichtgroen of zwart kunnen doen en daarna afwerken met een wax (evt. glaze)

Thks voor de reacties mannen :cool Was inderdaad van plan om de auto met een overdosis shampoo te wassen en na het kleien pas de inspectie ronde te doen.
Is het een idee om wat apc aan de shampoo toe te voegen, want heb nl geen foamgun.
Ben benieuwd wat voor verrassingen ik tegen ga komen ;)

APC kan wel, maar zou niet te veel doen.

Dan liever dubbele dosering shampoo (mits niet in de zon ivm strepen met opdrogen).

Daarna gewoon kleien, dan moet het meeste wel verdwenen zijn.

okkiwokkie, zal het met een dubbele dosis shampoo gaan proberen.
Wederom bedankt voor de snelle reactie :cool

Howdy DB9,

Leuk klusje denk ik. Vooral het formaat van de auto doet vermoeden dat je er redelijk mee voort zult kunnen maken.
Ben het eens met jou een bovenstaande reacties dat je vooral mild moet beginnen (zoals altijd), maar dat je de daadwerkelijk staat pas zult kunnen beoordelen na een rondje (over gedosseerd) wassen en kleien.

Het lijkt mij dat de krassen niet heel erg kunnen zijn, en slechts swirls, omdat je nu niets hebt kunnen vinden en het lijkt mij dat echte krassen niet echt vol gestort kunnen worden met fillers.

Veel succes en voorspoed gewenst,
Aficior

heyy DB9

heb zelf ook een fiat 500, dat antennevoetje is "normaal" heeft de mijne ook last van.

lijkt net of er een antenne van 10 jaar terug op zit! :(

voorderest mooie auto om te detailen!

let wel op: de spiegelvoet(van de zijspiegels) neemt water "op" tijdens het waxen komt er nog water uit gelopen!

succes!

groetjes!