Beste glansexperts,
Vorig jaar hebben wij een Volvo V70 aangeschaft van het bouwjaar 2011 (modeljaar 2012).
Héle lekkere auto, met een lage kilometerstand, technisch gezien in een voortreffelijke staat van onderhoud, en in de kleur Caspian Blue met aluminium- en chroomkleurige accenten, gepolijste Saga velgen en een lederen interieur een sjieke verschijning.
Helaas zit de auto wel onder de wasstraatkrassen (vooral motorkap en voorbumper boven de grill) en swirls, en waren de aluminiumkleurige trims rond de zijruiten aangetast door (vermoedelijk) agressieve wasstraat-shampoo's. Niet ernstig genoeg om de auto daarvoor niet aan te schaffen, maar zeker jullie moeten begrijpen dat ik mij er toch wel aan stoor....
Die aluminium trims heb ik met de nodige "elbow-grease" al weer erg netjes gekregen, maar de lak zelf bleek met handmatig polijsten (met de good-old gele Commandant
) geen haalbare kaart. Op onderstaande foto's was de auto net in de Black Hole en de Collinite 845 gezet, maar zelfs daarmee zijn die swirls niet te maskeren.
Als jullie denken "hé, die auto heb ik toch al een keer voorbij zien komen in de "Show off" sectie?", dan kan dat maar klopt het toch net niet helemaal. @Marcel1973 heeft namelijk een look-a-like van mij auto onderhanden gehad die er zo te zien net zo erg aan toe was, en die auto is door het polijsten enorm opgeknapt. Zijn artikel heeft mij er toe overgehaald om de DAP EVO 8mm D/A 1000 Watt - First Edition Pre-Order Kit aan te schaffen, gelukkig met een mooie pre-order korting.
Deze kit is onder meer geleverd met een complete set polijstpads van Monello, te weten:
5,5 inch: 1x Ultra Thin Foamed Wool Cutting Pad
1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White
4 inch: 1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White
In afwachting van het mooiere (voorjaars)weer ben ik mij nu volop aan het inlezen en heb al tientallen (en wellicht zelfs honderden) topics doorgelezen.
Maken van testspots en uittesten van verschillende combinaties pads en polijstmiddelen lijkt het devies, maar hopelijk begrijpen jullie dat het mij een beetje ver gaat om een complete collectie pads en polijstmiddelen aan te schaffen voordat ik überhaupt iets kan gaan beginnen.
Op grond van het doorlezen van al die topics, en ervaringen van enkele detailende leden van het VolvoV70forum, heb ik nu besloten dat ik ga voor de polijstmiddelen van Scholl, namelijk de S3 en de S30. Deze twee lijken mij prima voor de eerste polijstbeurt, voor regulier onderhoud daarna is de S3 wellicht wat overkill en zou de S17+ verstandiger kunnen zijn, maar dat zien we dan wel weer.
Maar dan de pads. Bovenstaande pads zijn dus al aanwezig, maar het lijkt mij wel raadzaam om van de meest gebruikte pads een 2e exemplaar te hebben. En dan is het ook handig om daar een ander merk voor te hebben, want dan kan je gelijk een vergelijking maken, en mogelijk zijn er bij andere merken pads voorhanden die meer correctiekracht bieden. Ook hier lijkt dan mijn voorkeur uit te gaan naar Scholl, al zijn die er volgens mij niet in de juiste maat voor de bij de DAP behorende kleine backing plate.
Wat ik zo lees is de kans groot dat de Volvo redelijk harde lak heeft. Ik weet het, alleen na een testspot weet je het zeker, maar dan moet je toch eerst middelen hebben om die testspot te maken....
Van een ervaren detailer op het VolvoV70forum met een zwarte V70 van 2011 begrijp ik dat zijn V70 behoorlijk harde lak heeft, waar hij met zijn Rupes een behoorlijke kluif aan heeft gehad. Uit het artikel van @Marcel1973 begrijp ik dat het met de lak van die 2012 het volgens hem wel enigzins mee viel.
Om niet dagenlang bezig te zijn met alleen al dak en motorkap (een V70 is een beste lap plaatwerk....) denk ik voor de eerste hits toch pads nodig te hebben met een flinke correctiekracht, en daarom zit ik te denken aan de Scholl Navy Blue Spiderpad of de Scholl Purple Spiderpad i.c.m. de S3.
Welke van die 2 zouden jullie mij aanraden? Of zijn die spiderpads sowieso niet raadzaam voor een beginner en kan ik beter voor de "normale" (niet spider) versie gaan? Ik lees namelijk ook dat ze nogal "zoekerig" kunnen zijn.
Dan lees ik ook nog dat pads te hard kunnen zijn voor de rondingen in het plaatwerk. Moet ik daar ook nog rekening mee houden, of zijn die rondingen bij een V70 niet iets om rekening mee te moeten houden...?
Bij de S30 dan de Scholl Orange pad?
Vorig jaar hebben wij een Volvo V70 aangeschaft van het bouwjaar 2011 (modeljaar 2012).
Héle lekkere auto, met een lage kilometerstand, technisch gezien in een voortreffelijke staat van onderhoud, en in de kleur Caspian Blue met aluminium- en chroomkleurige accenten, gepolijste Saga velgen en een lederen interieur een sjieke verschijning.
Helaas zit de auto wel onder de wasstraatkrassen (vooral motorkap en voorbumper boven de grill) en swirls, en waren de aluminiumkleurige trims rond de zijruiten aangetast door (vermoedelijk) agressieve wasstraat-shampoo's. Niet ernstig genoeg om de auto daarvoor niet aan te schaffen, maar zeker jullie moeten begrijpen dat ik mij er toch wel aan stoor....
Die aluminium trims heb ik met de nodige "elbow-grease" al weer erg netjes gekregen, maar de lak zelf bleek met handmatig polijsten (met de good-old gele Commandant
Als jullie denken "hé, die auto heb ik toch al een keer voorbij zien komen in de "Show off" sectie?", dan kan dat maar klopt het toch net niet helemaal. @Marcel1973 heeft namelijk een look-a-like van mij auto onderhanden gehad die er zo te zien net zo erg aan toe was, en die auto is door het polijsten enorm opgeknapt. Zijn artikel heeft mij er toe overgehaald om de DAP EVO 8mm D/A 1000 Watt - First Edition Pre-Order Kit aan te schaffen, gelukkig met een mooie pre-order korting.
Deze kit is onder meer geleverd met een complete set polijstpads van Monello, te weten:
5,5 inch: 1x Ultra Thin Foamed Wool Cutting Pad
1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White
4 inch: 1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White
In afwachting van het mooiere (voorjaars)weer ben ik mij nu volop aan het inlezen en heb al tientallen (en wellicht zelfs honderden) topics doorgelezen.
Maken van testspots en uittesten van verschillende combinaties pads en polijstmiddelen lijkt het devies, maar hopelijk begrijpen jullie dat het mij een beetje ver gaat om een complete collectie pads en polijstmiddelen aan te schaffen voordat ik überhaupt iets kan gaan beginnen.
Op grond van het doorlezen van al die topics, en ervaringen van enkele detailende leden van het VolvoV70forum, heb ik nu besloten dat ik ga voor de polijstmiddelen van Scholl, namelijk de S3 en de S30. Deze twee lijken mij prima voor de eerste polijstbeurt, voor regulier onderhoud daarna is de S3 wellicht wat overkill en zou de S17+ verstandiger kunnen zijn, maar dat zien we dan wel weer.
Maar dan de pads. Bovenstaande pads zijn dus al aanwezig, maar het lijkt mij wel raadzaam om van de meest gebruikte pads een 2e exemplaar te hebben. En dan is het ook handig om daar een ander merk voor te hebben, want dan kan je gelijk een vergelijking maken, en mogelijk zijn er bij andere merken pads voorhanden die meer correctiekracht bieden. Ook hier lijkt dan mijn voorkeur uit te gaan naar Scholl, al zijn die er volgens mij niet in de juiste maat voor de bij de DAP behorende kleine backing plate.
Wat ik zo lees is de kans groot dat de Volvo redelijk harde lak heeft. Ik weet het, alleen na een testspot weet je het zeker, maar dan moet je toch eerst middelen hebben om die testspot te maken....
Van een ervaren detailer op het VolvoV70forum met een zwarte V70 van 2011 begrijp ik dat zijn V70 behoorlijk harde lak heeft, waar hij met zijn Rupes een behoorlijke kluif aan heeft gehad. Uit het artikel van @Marcel1973 begrijp ik dat het met de lak van die 2012 het volgens hem wel enigzins mee viel.
Om niet dagenlang bezig te zijn met alleen al dak en motorkap (een V70 is een beste lap plaatwerk....) denk ik voor de eerste hits toch pads nodig te hebben met een flinke correctiekracht, en daarom zit ik te denken aan de Scholl Navy Blue Spiderpad of de Scholl Purple Spiderpad i.c.m. de S3.
Welke van die 2 zouden jullie mij aanraden? Of zijn die spiderpads sowieso niet raadzaam voor een beginner en kan ik beter voor de "normale" (niet spider) versie gaan? Ik lees namelijk ook dat ze nogal "zoekerig" kunnen zijn.
Dan lees ik ook nog dat pads te hard kunnen zijn voor de rondingen in het plaatwerk. Moet ik daar ook nog rekening mee houden, of zijn die rondingen bij een V70 niet iets om rekening mee te moeten houden...?
Bij de S30 dan de Scholl Orange pad?
Laatst bewerkt: