• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies polijsten

Highway

Detailing rookie
6 jan 2010
11
0
Hallo,

Ik wil het ergste sinaasappel effect weg hebben op mijn auto. Even de situatie:

mijn auto is ongeveer een half jaar geleden over gespoten. Nu zit er wat sinaasappel effect in de blanke lak. Afspraak met de spuiter: hij spuit, ik zorg voor de verdure afwerking, dus terug brengen naar de spuiter is geen optie.

De auto heeft overal wel wat sinaasappel effect, op sommige plaatsen erger dan andere maar nergens alarmerend. Ik heb al een klein stukje ge-wetsand (2000 schuurpapier), en hierna met mijn DAP500, oranje pad en SSR3 gepolijst. Effect was prima, alleen duurde het erg lang om alle schuurkrassjes eruit te krijgen.

Nu dacht ik in het begin dat ik erg zachte lak heb (als ik er met mijn vinger hard overheen ga, komen er al heel kleine krassjes in), maar omdat ik zo lang moet polijsten heb ik het idee dat de lak harder is als wat ik eerst heb gedacht.

Nu wil ik de rest van de auto wet-sanden en vervolgens polijsten, maar met de DAP500 duurt dat me tot het eind van het jaar. Ik zou graag advies willen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Mijn idee: een rotary kopen (pro900) met de juiste pad en polijst middel, en hiermee de auto polijsten. Maar - is het ook mogelijk het met de DA DAP500 te doen?

Indien de pro900 hier de duidelijk betere optie is, welke backing plate/pads en welk polijst middel is te adviseren? Wat lichte swirls enzo is geen probleem, gezien ik de DAP500 kan gebruiken deze te verwijderen.

Alvast bedankt
 
Ik heb geen ervaring met SSR 3 maar ga er vanuit dat deze min of meer vergelijkbaar is met Inizio, of de vervanger Veloce. Ik denk dat je eerste optie is om de gebruikte pad te vervangen door een paars wolletje: kost je alleen wat centen voor de pad, en is behoorlijk wat effectiever dan een oranje pad.

Heb je overigens ook het filmpje van Dibbuz gezien over het weghalen van de sinaasappelhuid op zijn eigen Leon? Zijn Leon heeft veel minder sinaasappelhuid dan een andere Leon, maar als je er bij een andere auto niet op gelet hebt, zie je ook bij Dibbuz nog steeds sinaasappelhuid (als je vergelijkt wel heel veel minder dan een andere auto, maar daarvoor moet je wel vergelijken).
 
ligt er ook aan welk schuurpapier je hebt gebruikt, de 'automotive' versie of de reguliere. Handmatig of machinaal geschuurd. Met rubber blokje of met vingertippen.
Als het je om het sinaasappeltje doen is en toch de gehele auto wilt gaan doen, dan zou ik voor de orange peel pads van Cpro gaan ! ( met de rotary )
Ik zet ook ook even een kanttekening bij:"een rotary kopen of gewoon met de DAP" .... krijg het ernstige idee dat je geen ervaring hebt met de rotary en lijkt me dan zeker niet handig om dit als 1e keer te gaan doen.
Ga op een rotary clinic of bij iemand 'in de leer' die veel ervaring heeft !
Wil het enerzijds allemaal niet al te spannend houden, maar als je net een bak geld hebt uitgegeven voor een totale respray dan zou ik wel 1000x nadenken voordat je een total fuck-up van gaat maken :(

Bekijk idd goed het stuk van Dibbuz over zijn Leon, lees je goed in mbt wetsanden en ga svp in de leer ( wellicht dat er in de nazomer nog een clinic komt vanuit carclean )
Ook een optie ( als je het gewoonweg niet wilt uitstellen ) is bv om contact op te nemen met Bartr123 die in Budel woont ( zo'n 20 min van je vandan ): 1 brok ervaring, recht door zee en zeker niet de beroerdste !
 
Niet dat ik het weet, maar vermoedelijk zijn alle lagen bij elkaar circa 400 micron dik waarvan circa de helft blanke lak. De kans is dus groot dat je voldoende lak hebt om te wetsanden en polijsten, maar is zoals je al gemerkt hebt arbeidsintensief. Als je het toch wilt doen, dan gaat het sneller met een rotary. Let op! Mijn uitspraak over de de dikte van de lak is een vermoeden. Hier is van toepassing: Meten is weten.
Alvorens je met schuurpapier en een rotary of met de orange peel pads aan de slag gaat, zou ik eerst de lakdikte meten. Wellicht kan een medeforummer met een lakdiktemeter je helpen. Mocht je gaan wetsanden, kijk uit bij randen. De lak is daar vaak dunner.

Persoonlijk denk ik dat de orange peel pads van C.pro een betere optie zijn dan wetsanden. Daarbij ga ik af op de ervaringen van anderen. De reacties zijn positief.
 
Cordoba: heb je toevallig ene linkje naar het paarse wolletje? Ik zie in de shop een aantal wol pads staan.

Het stukje van Dibbuz heb ik bekeken, als ik soortgelijke resultaten kan behalen ben ik helemaal gelukkig. Sinaasappelhuid hoeft geen 100% weg te zijn, zolang die maar onopvallend is.

mk-us: ik heb inderdaad nog geen ervaring met een rotary, maar je moet ergens biginnen he :p Natuurlijk eerst eens h.e.e.a. goed uitproberen, en eens kijken of er ietmand in de buurt is die me wat tips kan geven. Budel is hier idd niet zover vandaan, bedankt voor de tip!

Het schuurpapier die ik gebruik, is van Mirka, volgens mij geode kwaliteit. Ik gebruik voor het schuren een kurk blikje en veel water, met daarbij een beetje Poorboys spray and wipe.

Ik ga zeker eens kijken naar de orange peel pads, moet ik wel een rotary bij halen zoals ik het nu begrijp, maar als het me veel tijd gaat besparen, is het me dat wel waard!

LB: ik heb het idee dat de lak inderdaad vrij dik is, maar zeker weten kan ik het idd niet zonder het te laten meten (of ergens erdoorheen te gaan schuren :sob: ).

Alvast bedankt voor alle reacties, langzaam wordt het me al duidelijker :D
 
LB;330755 zei:
Niet dat ik het weet, maar vermoedelijk zijn alle lagen bij elkaar circa 400 micron dik waarvan circa de helft blanke lak.

8-()) Als stuk plaatwerk aan 2 kanten gespoten is, is volgens dit verhaal de helft van de dikte staal, de andere helft is lak :eyes: Ik heb zo'n vaag idee dat de genoemde dikte niet helemaal correct is.

Ik zie dat Michel al de link naar het wolletje heeft geplaats, dat is inderdaad degene die ik bedoelde. Misschien even checken bij zeer ervaren detailers of bij Carclean of dit de beste optie is om een sinaasappelhuid te lijf te gaan.
 
Even een update. De pro900 is binnen, zo ook de orange peel pads.

De orange peel pads heb ik (met Megs 205) getest, maar zag zo nog geen resultaat. Heb ondertussen begrepen dat ik gewoon te ongeduldig ben :p

Wat ik wel heb gedaan: de stukken die ik reeds had gewetsand, heb ik met de DAP en een gele pad behandeld. Dit ging een stuk sneller dan met de DAP500 :p Ik doe nog erg voorzichtig met de Pro900, wil nl. niet dat ik de lak beschadig dus ik verwacht dat ik nog een stuk beter restultaat kan behalen als ik eenmaal de rotary goed kan hanteren.

Zodra ik weer voldoende tijd heb, ga ik weer emt de orange peel pads aan de slag.