• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies stappenplan

Jorgen

Detailing trainee
30 mrt 2016
6
45
36
Hoi, ik heb aan de hand van dit forum en een combinatie van nieuwe producten en spullen die ik al had een stappenplan opgesteld. Ik heb echter wel nog enkele vragen.

Dit word mijn eerste echte detail. Ik heb wel al, om een beetje feeling te krijgen met de producten, mijn moeder haar auto met een verkort stappenplan behandelt, namelijk gekleid, pb bh + ex-p. Dit zag er al helemaal super uit, maar wil het nu op men eigen auto volledig goed doen :-)

Dit is mijn plan:

Wassen
Hogedruk afspuiten en wassen met Meguiars Ultimate Wash and Wax. Microfibre washmitt en drogen met senza aqua.

Is het een probleem dat dit een wax shampoo is? Ik denk persoonlijk van niet omdat dit wel weer gestript word met kleien en cleanen. Maar ik weet het niet zeker, daarom zijn we hier :-)

Klei
Kleien met de monello klei kit.

Zou ik vooraf non-ferro op de hele auto doen? Heb deze eigenlijk gekocht voor de velgen, maar heb het wel in huis.

Cleanen
Voorlopig geen geld voor een dap helaas, dus dan maar met het handje. Heb vrij weinig swirls en omdat er op een harde vag lak weinig te beginnen is met de hand heb ik voor een paint cleaner gekozen ipv een polish met correctie.
Kleine krasjes met megs scratch X 2.0 en de gele kant van de Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad.
De volledige auto met megs deep crystal paint cleaner op een microfibre pad.

Is de microfibre pad de beste keus voor de paint cleaner? Of kan ik hiervoor beter ook de duo cutting pad gebruiken? of een finishing pad?

Glaze
Nu de lak goed schoon is aanbrengen van Poorboys black hole met een finishing pad.

Ook hier weer de vraag, wat is de beste pad voor deze klus? Finishing of microfibre?

Bescherming
Twee laagjes pb Ex-p met microfibre pad.

Ook hier weer de vraag, wat is de beste pad voor deze klus? Finishing of microfibre?

Afwerking
Als ik het goed heb moet de ex-p een paar dagen uitharden voor je nog een wax aanbrengt. Ik heb nog een pot Sonax extreme paste wax staan. Zou dit nog veel toevoegen? Ik denk niet dat deze wax cleaners ofzo bevat dus denk dat het wel veilig is voor de ex-p maar ben niet zeker.
Heb ook een bus megs ultimate quick wax, dus kan eventueel de sonax niet doen, en na de wasbeurten de ex-p onderhouden met de uqw.

Velgen staan sinds vorige week in de pb wheel sealant. Hoe vaak moet ik deze bijwerken?
Banden doe ik met megs endurance tire gel en trims met een busje van sonax.
Afnemen van de producten heb ik 4 monello pelusche verde doeken voor.

Zo, zou fijn zijn als iemand me kan helpen met mijn vragen, maar als jullie andere op of aanmerkingen hebben op mijn stappenplan dan hoor ik het ook graag! Bedankt voor jullie tijd, ik kijk er al naar uit om er aan te beginnen :-)

Shampoo kun je idd prima gebruiken, ik heb deze ook gehad. Ruikt en glijdt lekker.

Non ferro kun je idd voor het kleien op je lak spuiten, desnoods een beetje verdelen met een mitt. Anders spray je zo je hele flesje leeg.

Op lak ben ik niet zo kapot van die microfiber pads. Ze bewegen stroef en raken verzadigd. Ik gebruik liever de die foam pads.

Die sonax kan er overheen maar hoeft niet. Gebruik in elk geval weinig van dit produkt anders boen je je een ongeluk en heb je veel doeken nodig om het af te nemen.
(Ik spreek uit ervaring, ik wilde het laatste beetje opmaken...)

Is het een probleem dat dit een wax shampoo is? Ik denk persoonlijk van niet omdat dit wel weer gestript word met kleien en cleanen.
Tja, je gaat dus eigenlijk kleien over een wax. Dit lijkt mij niet echt goed, omdat je juist een ''kale'' lak wilt en hier vervuiling af/uit wilt halen. Nou zal de wax van een Shampoo-Wax niet heel veel voorstellen, maar toch.

Zou ik vooraf non-ferro op de hele auto doen? Heb deze eigenlijk gekocht voor de velgen, maar heb het wel in huis.
Dit is een optie. Ik zou dan per paneel maar enkele sprays geven en met een washmitt dit verdelen en laten inwerken.

Is de microfibre pad de beste keus voor de paint cleaner? Of kan ik hiervoor beter ook de duo cutting pad gebruiken? of een finishing pad?
Ik gebruik nooit een Cleaner, omdat ik een machine heb en dan net zo goed een Finishing Polish gebruiken. Echter is mij ooit geadviseerd om een cleaner op een witte Raffini foam pad aan te brengen en deze heeft een lichte cutting factor. Dus handmatig zou dit dan ook opgaan, lijkt mij.

Poorboys black hole met een finishing pad.
Dit zou ik persoonlijk met een finishing foam pad doen.

Twee laagjes pb Ex-p met microfibre pad.
Eveneens met een finishing foam pad.

Als ik het goed heb moet de ex-p een paar dagen uitharden voor je nog een wax aanbrengt.
Poeh, een paar dagen uitharden? Ik dacht te weten dat je deze sealant aan kan brengen, swipetest doen, tweede laag aanbrengen. Dan de gehele sealant zo'n 12-24 uur laten uitharden alvorens de wax aanbrengen.

Velgen staan sinds vorige week in de pb wheel sealant. Hoe vaak moet ik deze bijwerken?
Hier heb ik geen ervaring mee.

+1

En om terug te komen op de shampoo, het brengt niet echt een waxlaag aan.
Het zorgt meer voor een diepere glans net zoals een Wax omdat hier een beetje carnauba inzit.

Oh je laatste vraag over de wheel sealant: wanneer je je velgen niet meer schoon krijgt door enkel afspuiten met HD en een sopje.
Ik heb mijn velgen ook in die sealant staan en doe bij de wasbeurt als laatste mijn velgen met het zelfde sopje als mijn auto.

Bedankt voor de reacties! Ik hoop er volgende week aan te kunnen beginnen. Ik houd jullie op de hoogte :)

Work in progress
Wassen:
image.webp

Kleien:
image.webp

image.webp

Na cleanen en black hole:
image.webp

Na 1e laag exp:
image.webp

Straks nog een laagje exp en dan is ie klaar :-)

Sorry voor de crappy gsm fotos, en het zonnetje werkt ook niet echt mee vandaag.

Bijlagen

• image.webp
    image.webp
    558,2 KB · Weergaven: 166
Zo, tweede laagje ex-p zit er ook op. En het glas en de trims nog nagelopen. Morgen spierpijn :) maar wel blij met het resultaat!

Het ging allemaal al vlotter dan de eerste keer, zeker het dun aanbrengen vd ex-p ging veel vlotter met de monello finishing pad.

image.webp