• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor kwast voor zwart gelakte velgen

Redhouse

Detailing chief
8 feb 2022
379
98
43
Hendrik-Ido-Ambacht
Mijn overbuurman heeft nieuwe leaseauto en wil deze vanaf nu met hand gaan wassen. Ik help hem met startpakketje samen te stellen.
Ik ben op zoek naar goede kwast om hoekjes en gaatjes van velg / wielbouten te reinigen.
Het gaat om zwart gelakte (hoogglans) velgen van een peugeot 5008.
Ik denk/verwacht dat paardenharenkwast iets te hard is / krassen kan geven.
Dus dacht aan nieuwe witte kwast van monello:

Is deze kwast voldoende zacht hiervoor maar voldoende stevig om te kunnen reinigen? (Dus niet zo slap als die ultrasofte makeup kwasten)?
Zo niet wat raden jullie dan aan?

Gaat om dit soort velgen:
20230515_103721.jpg

20230515_103726.jpg


Ik hoor jullie ervaringen / advies graag :)
 
Precies wat @Jansen zegt.
Als je al druk moet zetten met stevigere haartjes dan maak je marring en krassen op zwart gelakte velgen.
Liever goed voorwassen met goede reinigers en als laatste zachtjes borstelen dan liggen schrobben met een stevige kwast of borstel.
En zoals altijd, een goede bescherming erop maakt het schoonmaken 2x zo makkelijk omdat vuil minder hecht,
 
Ja velgen coaten is meest ideaal natuurlijk, maar wil vooral eenvoudig houden voor mijn overbuurman. Dat die wat zelf kan wassen / schoon kan houden, zonder hem te overladen met allemaal ingewikkelde stappen. Zeker ook omdat leaseauto is.
 
Ik zou gewoon een zachte kwast gebruiken i.c.m. een washmitt voor de velgen.
En in ieder geval iets op de velgen van bescherming, zodat het vuil zo eenvoudig mogelijk te verwijderen is. Dit kan ook bijvoorbeeld een sealant o.i.d. zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Zou het niet te moeilijk maken. En gewoon prewash in vorm van p&s wheel buster in een foamer.
Afspuiten met hogedruk.
Emmertje met shampoo.
Binnenkant met de EZ Wheel brush.
Voorkant met een Monello wheel mitt of Dodo Juice wheel mitt. En de lastige hoekjes met een kwastje zoals die van Valet Pro.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Om eerlijk te zijn, ik gooi bij in de wheel emmer altijd een dopje rinseless (p&s absolute) dat maakt alles wat glijdender. En dan met makeupkwast over de velg na uiteraard goed foamen/ontijzeren en afspuiten. Werkt altijd zonder krassen
 
Ik vind mitts al gauw te lomp/groot om effectief de velgen te kunnen reinigen. De tricolore mitt ken ik nog niet, dus ik weet niet hoe die aanvoelt. Maar wat ik een heel handig product vind is de https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-crazy-bag-detailing-glove.html. Die is echt klein, zacht en handzaam waardoor je overal goed bij kunt. Alleen weet ik niet of die geschikt is voor (kwetsbare) velgen. Als je de mitt onderdompelt gaan de vezels "plat" staan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil hem ook gaan gebruiken voor kwetsbare meerdelige velgen met een blanke alu finish.
 
Kan je inderdaad ook de Tricolore Wheel Mitt aanbevelen, heel handig formaat en goed vast te houden om ook de achterzijde van de spaken mee te kunnen pakken.