• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

afgedankte wieldeksels terug renoveren voor gebruik op winterwielen

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Beste medeforummers,
een mini show-off.

Sinds enkele jaren maak ik in de winter m'n stalen velgen toonbaar door het gebruik van inox naafdoppen en velgringen uit chroom. Deze attributen zijn inmiddels 32 jaar oud en ik merkte vorige winter dat de chromen ringen niet meer zo goed weerstaan aan de pekel. Ondanks het gebruik van wheelwax kregen ze tussen elke wasbeurt last van uitslag.
Ik kreeg ze telkens weer mooi glanzend maar dit koste telkens heel wat werk.
hieronder zie je hoe ik tot hiertoe rondreed in de winter :
corsa%20winter%20001.webp

corsa%20winter%20002.webp

corsa%20winter%20005.webp

Toen ik het laatst voor onderhoud naar de garage ging lagen daar 4 originele 14" wieldeksels klaar om weg te kieperen in de container. Ze waren ooit afkomstig van een bedrijfswagen die terug naar de lease maatschappij moest voor de verkoop. De deksels hadden heel wat stoeprandschade en werden vervangen door nieuwe. Ik kreeg ze dan ook gratis mee naar huis....

Hieronder zie je het deksel met de meeste schade : (inmiddels had ik ze allen grondig gereinigd met APC 1:10)
IMG_2368.webp

De krassen zaten door de lak heen en waren goed voelbaar. Ik wist dus dat ik deze nooit volledig kon wegwerken met de DAP. Plamuren en spuiten is in dit geval de enige juiste oplossing....maar zijn ze dat wel waard?
IMG_2369.webp

IMG_2372.webp

Ik besloot dus te bekijken wat ik kon bereiken met m'n dap en de beschikbare polijstmiddelen....Na een tweetal passen met MENZERNA POWER FINISH 3.02 (hetzelfde produkt als Monello Mezzo)op oranje pad haalde ik het volgende resultaat :
IMG_2374.webp

Omdat de lak inmiddels goed heet was geworden besloot ik af te bouwen met poorboys SSR2,5 en SSR1 op wit :
IMG_2376.webp

Daarna heb ik de deksels nog behandeld met een glaze (Poorboys white diamond) en voorzien van een laagje poorboys wheelsealent en deze getopt met twee laagjes collinite 915 wax :
IMG_2379.webp

Van ver zie je niet veel meer van die krassen....
IMG_2384.webp

De 3 andere deksels heb ik aangepakt met twee passen SSR2.5 en dezelfde glaze, wheelsealant en wax....
IMG_2381.webp

IMG_2383.webp

Ik was redelijk tevreden over het eindresultaat; ik zal in elk geval deze winter minder onderhoud hebben om de wielen toonbaar te houden.
Als ik de winterwielen gemonteerd heb (één der volgende weken) dan maak ik nog wel een foto van het eindresultaat getoond op de auto.

Die zien er weer aardig strak uit. Goed idee van je. Dit zal ik ook eens proberen op de wieldopjes van mijn vader's auto.:-)^

Mooi resultaat Wim ! :-)^

Hadden deze ook geen speciale "beurt" gekregen met een of ander huishoud-toestel ?

Of mocht ik dat niet verklappen ? :weetniet

Minieken zei:

Hadden deze ook geen speciale "beurt" gekregen met een of ander huishoud-toestel ?

ik vond hem op elke parking probleemloos terug :lol Ze zijn afkomstig van een Opel Rekord van 1978...

Minieken zei:

Nee, dat mocht je eigenlijk niet :|~*

Ruud zei:
Waarom heb je het bewuste keuken-apparaat nou zo snel uit deze post weggehaald :-"

oeps, ik heb wat foutjes gemaakt bij het quoten.....Hierbij dus : Na het reinigen met APC wou ik ze nog eens extra reinigen en ontvetten....ik heb ze dus in de vaatwasmachine gestoken.
Ik weet het; niet echt iets voor detailers :)_[]
...het vuil in de diepe krassen verdween hiermee als sneeuw voor de zon!

Dat vond ik net het leuke aan heel deze wieldopset-make-over, naast al de moeite en het prachtige resultaat ofc !
:-)^

Uit de afvalcontainer, via de vaatwasser en dan dit resultaat :jippie :cool :-)^
Weggooimaatschappij noemen ze dat :-&

Leuk verslag, houd ik van.

Hans

Wim,
Ze zien er weer bijna als nieuw uit.:cool
Sommigen op het werk zouden zeggen : beter dan nieuw...
Nu zal je deze winter iets minder tijd moeten steken in je velgen en dat is met barre weersomstandigheden altijd een plus.:ja

Netjes gedaan Wim. Nieuw kosten ze ca €10-€15 per stuk bij de dealer, op MP uiteraard minder. Dus op deze manier kun je wel een gokje wagen! :-)^

DKBM zei:
Netjes gedaan Wim. Nieuw kosten ze ca €10-€15 per stuk bij de dealer, op MP uiteraard minder. Dus op deze manier kun je wel een gokje wagen! :-)^
Kosten die nieuw niet meer dan dat? valt me eigenlijk tegen; ik dacht dat die originele duurder waren.

Ongeveer 5 jaar geleden kocht ik OEM wieldoppen voor een Nissan Almera van bj 2000. Deze waren toen 38 euro per stuk. Voor die prijs is een goede poging met de DAP zeker geen verspilde moeite.

danny zei:
Ongeveer 5 jaar geleden kocht ik OEM wieldoppen voor een Nissan Almera van bj 2000. Deze waren toen 38 euro per stuk. Voor die prijs is een goede poging met de DAP zeker geen verspilde moeite.

inderdaad, ik dacht qua prijs ook eerder in die richting....' t voornaamste was dat ik me ermee geamuseerd heb en hopelijk weeral bewezen heb wat een dapje met goede produkten tot veel in staat is.