• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aflevering nieuwe Seat Exeo ST door dealer

mezzerin

Detailing addict
4 mei 2011
156
62
Eindelijk is het dan bijna zover…mijn nieuwe Seat Exeo ST is afgelopen week uit de fabriek in Spanje komen rollen :party:

Volgens de dealer duurt het nu minimaal 2 weken wanneer de auto per trein wordt vervoerd en maximaal 4 weken, indien de auto per boot naar Nederland komt. Misschien dat iemand hier weet of Seat deze auto’s standaard in de transport wax zet of de kwetsbare delen met een folie afplakt? Hoe dan ook in beide gevallen zal de dealer de auto willen ontdoen van deze beschermmiddelen en afleveringsklaar willen maken, maar daar begint het bij mij juist te jeuken…:-& …want zullen ze het wel netjes doen zonder krassen te creëren die daarna weer hersteld moeten worden. Ik wil natuurlijk een nieuwe auto in absolute nieuw staat ontvangen :cool: . De dealer voert de gehele "poetsbeurt" overigens zelf uit, ze gebruiken hier geen extern poetsbedrijf voor.

Aanstaande woensdag heb ik een gesprek staan bij de dealer (de verkoper is overigens een vriend van me dus ik kan wellicht wat meer regelen dan normaal) waar ik dit ook wil bespreken. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen over wat nou handig is om te doen. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen om ieder fysiek contact met de lak te vermijden om dit vervolgens grotendeels zelf te doen, maar is dit haalbaar….want de beschermingen moeten er toch af en dat laat ik dan weer liever aan de dealer over...stel je voor dat ik zelf iets verkeerd doe...

De auto wil ik direct na levering zelf detailen (ik zal hiervoor nog wel een stappenplan posten om te kijken of ik het goed doe, maar daarover later meer). Ik ben benieuwd naar ieders ervaringen hiermee en uiteraard jullie advies. Ook een helpende hand sla ik niet af :party:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eisen dat ik de auto zelf van de vrachtwaggel afrijd en dan is het gelijk toedeledokie en richting huis, onder geen enkele omstandigheid de garage er met een rotary op los laten gaan. Gaat 9 van de 10x hartstikke fout met vreselijk resultaten tot gevolg. Bovendien halen ze de auto sowieso door een wasstraat heen of word hij met een krasborstel snel gewassen.

De meest blootgestelde delen worden afgeplakt met folie (motorkap, dak & achterkant sowieso). Zit nooit wax op als de auto nieuw is.

JIJ hebt de auto gekocht dus JIJ bepaald wat ermee gebeurd daar heeft de dealer helemaal niks over in te brengen, dus houd daar rekening mee als ze je willen ompraten!
 
Heb je wel is een splinternieuwe auto gezien die met de trein is aangekomen en bovenop heeft gestaan? Dat is echt kl*te al die vonk spattertjes branden in de lak en in het glas. Daar heb je een werk van dat is niet normaal. :(

Dus hoop maar op de boot.


Geloof mij je moet niet alles willen weten en laat de dealer hem nu eerst gewoon maar klaarmaken, je kunt daarna zelf wel verbeteringen aanbrengen.
 
Eens met scooby! Heb kort geleden dezelfde keuze moeten maken.. Op een nieuwe auto kan wel degelijk een transportwax zitten. Wat als onder het plastic of was een lelijke kras blijkt te zitten en je doet het zelf? Wie spreek je dan aan en wat bewijs je dan.. Ik heb de dealer zijn werk laten doen en dat hebben ze eigenlijk heel goed gedaan! Ik ken de verkoper en die weet mijn wensen en normen.. Vaak is schade niet alleen onwetendheid maar vooral tijdsdruk! Ze hebben een paar dagen langer gevraagd voor mijn auto maar hij stond er perfect!
 
Xsara Coupe zei:
Eens met scooby! Heb kort geleden dezelfde keuze moeten maken.. Op een nieuwe auto kan wel degelijk een transportwax zitten. Wat als onder het plastic of was een lelijke kras blijkt te zitten en je doet het zelf? Wie spreek je dan aan en wat bewijs je dan.. Ik heb de dealer zijn werk laten doen en dat hebben ze eigenlijk heel goed gedaan! Ik ken de verkoper en die weet mijn wensen en normen.. Vaak is schade niet alleen onwetendheid maar vooral tijdsdruk! Ze hebben een paar dagen langer gevraagd voor mijn auto maar hij stond er perfect!

Mag ik vragen welke afspraken je gemaakt hebt met jouw dealer?
 
Ik heb een citroen dus dat is sowieso anders.. Transportwax is echter af fabriek tegen vervuiling tijdens transport naar de dealer..
 
Xsara Coupe zei:
Ik heb een citroen dus dat is sowieso anders.. Transportwax is echter af fabriek tegen vervuiling tijdens transport naar de dealer..

Ja transport wax is echt wat anders dan de wax die wij gebruiken tijdens het detailen. En deze moet er bij levering wel af, mits Seat het erop doet voor transport dat weet ik dus niet zeker.
 
We hebben net een c3 verkocht en die wordt idd geleverd in transportwax. De meeste auto's zit het niet op. Die transportwax moet je eraf halen met een soort ontvetter.

Tijdens het klaarmaken en poetsen wordt zo'n auto van top tot teen langsgelopen en als er een beschadiging oid gezien wordt dan moet daar direct een foto van gemaakt worden en dat wordt geclaimd. Sommige splinternieuwe auto's moeten dan eerst even naar de spuiter of restyler (helaas maar waar). Restylen voor aflevering komt geregeld voor.

Daarom zei ik al je moet niet alles willen weten. kortom het is aan de dealer dat bij aflevering een keurige auto klaar staat.
 
APC 1:4 doet wonderen tegen transportwax en als je IPA hebt is het helemaal geen probleem!

Edit: Wat Scooby zegt is waar, heb vorige week op werk een gloednieuwe fiat punto gehad waarvan een hele zijkant opnieuw moest worden gespoten!!!
 
Jammer genoeg komt schade op een nieuwe auto vaker voor dan je zou willen inderdaad!

Edit; mijn advies: laat de dealer hem zonder schade afleveren en maak hem daarna naar je eigen zin;-) heef wel je normen en wensen door en kijk in hoeverre ze daarin mee kunnen/willen gaan!
 
Prachtige wagen zalig kleur, ik zelf rijd met de A4 avant en deze wagen is daar op gebazeerd de binnenzijde is identiek buitenkant juist de voorzeide en achterzeide anders
 
Dominic zei:
Prachtige wagen zalig kleur, ik zelf rijd met de A4 avant en deze wagen is daar op gebazeerd de binnenzijde is identiek buitenkant juist de voorzeide en achterzeide anders

Inderdaad, ik wil em daarom ook in perfecte staat houden en dan moet hij bij aflevering ook goed in orde zijn ;)
 
Wat ik zou doen als ik nu een nieuwe auto zou verwachten?

>Zwart op wit zetten dat de dealer alle stickers, beschermingsfolies en resten wax laat zitten. Kortom; afblijven.
>3dagen vrij nemen
>Heerlijk zelf aan de slag met me nieuwe auto om haar zo wél een waardige start te geven.

Zeer mooie auto trouwens;)
 
En hoe los je het dan op met schade die omhoog komt? Want de gedachte dat elke nieuwe auto schadevrij is kan zo naar dromenland ;-)
 
En wat nu, als je met de verkopende partij kunt afspreken dat je het in hun garage in hun bijzijn wilt doen?
Mogelijk dat e door zo af en toe over de schouder of vanaf een afstandje kunnen dien dat een detailer zeer zorgvuldig te werk gaat. En wanneer je dan een schade ontdekt, meteen stoppen en de gastheer/dealer erbij halen om het samen te bekijken?

Voordeel voor de dealer: geen kosten voor dat werk. Dealer kan daarna foto's maken van een prachtig voertuig die er detailer-waardig bij staat.
Voordeel voor de topic starter: hij kan zijn auto mogelijk in een schone droge garage detailen.
 
Xsara Coupe zei:
En hoe los je het dan op met schade die omhoog komt? Want de gedachte dat elke nieuwe auto schadevrij is kan zo naar dromenland ;-)

+1 Afficior; hoewel ik niet weet of elke garagist cq. Dealer daarop zit te wachten om bij hun in de garage te staan.

Je kunt natuurlijk zeer veel foto's maken van elke, maar dan ook elke stap die je maakt om zo eventuele schades ook op foto te kunnen laten zien.

Ik denk echter niet dat elke nieuwe auto half overgespoten moet worden(uitzonderingen daargelaten) na oplevering. Dus wat lichte krassen, contaminaties en dergelijke door transport, opslag en dergelijke zijn zelf te verwijderen.(topic van de nieuwe Golf van Dana en Tim)
 
Olala, zal wat worden als het eerste "krasje" en "steenslagpit" zich aandient......Pilllen en poeders in de aanslag........
Gewoon de dealer zijn werk laten doen en daarna doe je je eigen ding, hij zal er vast netjes bijstaan bij aflevering.
Dealer zal het zelf schoonmaken wel of niet in hun eigen garage nooit toestaan, die vertegenwoordigd het merk en is verantwoordelijk voor de auto en aflevering tot het moment van sleuteloverdracht.