• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Afstellen Lancia 2.0

Neelis

Detailing guru
24 okt 2010
263
150
Vandaag voor het eerst m'n Lancia 2.0 gebruikt, ging niet geweldig.

20220605_111920.jpg

Er komt foam uit, dus dat is een goed begin.

Ik gebruik een Core 140, theoretisch 140 bar, 1.25mm nozzle (1.1mm nozzle gebruiken bij 110 bar of minder volgens verpakking).
Draaiknop bovenop vind ik wat verwarrend in gebruik, volgens mij draaien de meeste hem hier dicht, rechtsom.

Ik heb 50ml Touchless gemengd met 500ml warm water. Halverwege de auto is het op en waterig, binnen een minuut is het foam weg. Nou weet ik dat Touchless niet enorm foamt, maar dit lijkt me wat dun en snel wegtrekken.

Even praktisch, mij vragen:
- knop bovenop dicht draaien?
- 1.1mm nozzle installeren?
- HD reiniger heeft 3 drukstanden, lagere drukstand proberen?
- Is het normaal dat 550ml halverwege de auto al op is?
- andere tips (behalve netjes de PIR bepalen)?

Thx!
 
Op de 2.0 is de knop wel zoals je mag verwachten…min is weinig, plus is meer.
 
Je hebt touch-less sowieso te dun aangemaakt. Het mooiste is toch om een keer de PIR te berekenen van je setup. Één keer doen, altijd plezier van. Zelf heb ik de PIR bij verschillende standen van de draaiknop op de lancia berekend, waardoor ik nu puur in de fles doe.

Ter indicatie: ik verbruik zo'n 125ml Touch-less per foambeurt bij een PIR van 2,5%.
 
Zelf vind ik 50ml op 500ml wat aan de zuinige kant?
Zelf gebruik ik scheut uit de losse pols aan foam en vul deze aan tot een volle foamfles.

ADBL Yeti Pearl foam i.c.m. Kranzle 1152 TST afgesteld op 130 bar: dikke lobbige foam wat goed blijft kleven ondanks een goede bescherming.
20220605_065657.jpg


Nanolex Prewash Concentrate i.c.m. Kranzle 1152 TST afgesteld op 130 bar: : dunne foam, loopt sneller van de lak af.
20220605_144333.jpg


Monello Lancia 2.0 i.c.m. 130 bar Nilfisk C135 en Kenotek foam:

Monello Lancia 2.0 i.c.m. 130 bar Nilfisk C135 en Monello Artico Magico foam:

Overigens doe ik niet aan allerlei PIR berekeningen, afmeten met een pipetje of meer van dat soort geneuzel. Gewoon gieten met die handel en CC een beetje omzet gunnen :D

Ik heb zelf een kan met 20 liter foam staan (intussen is er al wat uit), dus ik maak me niet druk om een druppel meer om minder.

20210521_101329.jpg


20210521_101846.jpg


Als ik de mengverhouding van 5ml aan zou houden per wasbeurt zo'n 4x per jaar, dan kan ik met 20 liter de eerst komende 1000 jaar m'n auto doen :joy:
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf de Lancia 2.0, vol open, met de Valet Pro Foamula 1 foam; verdunning 1:9. Geeft mooie, dikke foam.
Het gaat mij niet zozeer om de reinigende werking, maar om alle kieren, naden enz. bij langs te kwasten. De kwast zelf spray ik dan in met een APC bijvoorbeeld.

Voor een grote auto (station) voldoet 40ml foam, die ik dan aanvul met water tot 400ml. Daar kan ik dan prima een ronde mee foamen.
Een kleinere auto (hatchback) kan prima met 30ml foam. Qua prijs en waar ik het voor gebruik een zeer goed product.
 
Update:
Net de PIR bepaald.

Met 1 liter water in de Lancia, Lancia helemaal open, heb ik rond de 10 liter water in de emmer.
Dus 200 tot 400 ml Touchless in de Lancia en aanvullen tot de liter.

Ik had 50ml Touchless en 450ml water gebruikt de eerste keer, zat ik op de helft ongeveer.
En heb nu een niet lekkende koppeling op de Lancia zitten, dat helpt misschien nog met de drukopbouw.

Binnenkort eens opnieuw proberen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Daarbij is de touchless ook geen dikke vette show-foam. Hij is en blijft wat slapjes voor een foam maar doet het zeer goed.