• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Als je polijst, haal je dan lak weg? Zo ja hoeveel?

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Ik heb monello mezzo / finale / meg ultimate compound als polijstmiddelen om de krassen te lijf te gaan.

vraag: word je lak nou dunner als je met je Dap + polish over de lak gaat??

Jazeker, je haalt een heel dunne laag (dikte = gelijk aan de diepte van de swirls/krassen) van je lak af. Waardoor je dus het gladde oppervlakte overhoudt.

Een fabriekslak heeft een totale dikte van tussen de 100 en 150 micron, met het polijsten haal je enkele microns hier van weg. Wat logisch is, anders zou je de defecten niet kunnen verwijderen ;)

Je hebt natuurlijk veel vervuiling die aan je lak blijft hangen, doe je die dan ook wegpolijsten?

Ook een beetje, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Vervuiling wil je zoveel mogelijk van tevoren weghalen door goed te wassen en te kleien. Wat daarmee nog niet weg wil zul je dan inderdaad weg polijsten.

Is monello inizio verstandig om aan te schaffen?? Want ik heb enkele krassen die ik er niet uit krijg met mezzo. Ik ben er alleen een beetje bang voor te veel micron weg te polijsen.

bs zei:
Je hebt natuurlijk veel vervuiling die aan je lak blijft hangen, doe je die dan ook wegpolijsten?

Die verwijder je logischerwijs met het kleien ;)

Je haalt echt niet teveel weg, zeker niet met een DAP, geen enkel probleem.

Ja en Nee:
Ja omdat je niet blind moet staren op die micron extra en het middel er juist is om wat meer te bereiken
Nee omdat het wellicht ook kan liggen dat je OF pad-keuze te licht is ( bv een witte, daar een oranje wellicht wel resultaat had geboekt ) OF dat je wellicht te snel gaat met de DAP OF niet lang genoeg doorgaat
met het middel en deze zodoende nog niet helemaal is afgebroken en je gewoonweg te snel bent gestopt en daardoor niet het uiterste uit het middel ( en pad ) hebt gehaald.
Zwaarder middel is wellicht de snelste optie maar dan nog moet je weer afbouwen naar fijner middel en loop je ook alsnog tegen het juiste gebruik van alles aan.
Het is kwestie van proberen en 'fingerspitzengefühl'
En als alles niet meewerkt dan kan het uiteraard ook zo zijn dat de krassen gewoonweg te diep zitten en dat je moet uitwijken naar een rotary of wetsanden of overspuiten

Als je je goed ingelezen hebt is schrik helemaal niet nodig. :no

Als je echt onzeker bent kan je ook eerst wat oefenen op een testpaneel of mogelijk woont er een forumlid in de buurt die je even op weg kan helpen en je zo over de eerste schrik heen helpen? :weetniet

De DAP is echt supersafe, met een rotary moet je oppassen! En mocht je het echt niet vertrouwen; vraag een forumlid die in de buurt woont zoals hierboven al word gezegd. Of volg de DAP clinic van CC!

Zelfs met een rotary moet je nog erg veel moeite doen en op de hoogste stand gaat het zelfs nog met moeite. Een flex is een ander verhaal die dingen draaien wel zo verschrikkelijk snel. Maar maak je echt niet druk en wel ff het resultaat posten he. :ja

Had een paar weken terug ook beetje schrik om voor het eerst met mijn Dap 900 aan de slag te gaan maar ik verlang al naar zaterdag om het volgende paneel te polijsten. Door tijdsgebrek kom ik momenteel wekelijks maar aan een 2 uurtjes voor de auto dus doe ik ze paneel per paneel. Heb nu elke zaterdag iets om naar uit te kijken, ik zou die Dap voor geen geld meer willen missen, handmatig polijsten is verleden tijd. Je kan hem echt voor alles gebruiken, een cleaner zoals PP, te gebruiken voor glaze, alsook voor wax als je wil. Echt een topper.