• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aluminium delen

IHC966

Detailing trainee
22 nov 2011
37
37
Heb een aantal aluminium onderdelen van een tractor liggen. Zijn redelijk verweerd. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om hier toch nog iets van de maken.
Heb vandaag al wel de Mothers Aluminium Polish van Carclean binnengekregen.
Rest van de tractor is al gespoten dus probeer hier ook nog iets van te maken.
Alvast bedankt voor de tips.
 
Foto kan inderdaad helpen om te beoordelen wat er aan de hand is.

Verder: het meeste 'aluminium' is geen aluminium, maar op zijn best een aluminiumlegering. Dat lijkt muggezifterij, maar is in soms een heel essentieel verschil. Overigens is de kans heel groot dat je nog nooit puur aluminium hebt gezien: puur aluminium vormt namelijk binnen een fractie van een seconde een oxidehuid. Die oxidehuid is transparant en slechts 1 molecuullaag dik, en is dicht voor zuurstof, waardoor direct de oxidatie stopt. (vandaar het bekende misverstand dat aluminium niet roest)

IHC kun je aangeven om wat voor delen het gaat (om in te kunnen schatten of het om een legering, of zuiver aluminium gaat), en hoe oud de delen ongeveer zijn (in verband met mogelijke oorzaken). Er zijn bijvoorbeeld Al-Mg legeringen die na verloop van tientallen jaren allemaal witte puntjes te zien geven, en ook wit poeder beginnen te verliezen: dat is het magnesium in de alu-legering, dat langzaam verdwijnt, waardoor het materiaal poreus wordt en zijn sterkte verliest, en uiteindelijk spontaan uit elkaar valt. Verder is van belang met welke materialen de 'aluminium' delen in contact staan: als de boel nat wordt kan er chemische corrosie optreden omdat bijvoorbeeld de verkeerde materiaalcombinaties zijn gebruikt.

Overigens als aluminiumoxide wit ziet, betekent dit dat het een redelijk dikke laag is (dikker dan 1 micron), of een hele ruwe laag.
 
de ergste oxidatie krijg je weg met een zure reiniger op basis van fosforzuur.
wel oppassen voor je huid, ogen en kleding.
 
Hier een foto van de onderdelen waar het om gaat.
Denk dat ze wel een jaar of 50 oud zijn.
Tips zijn van harte welkom.

dscf8699.jpg
 
Zo te zien op de foto zijn het gewoon componenten van de legering, en lijkt is het niet oppervlakkig, maar zit het diep in het materiaal. Ik gok dat het een aluminium legering uit de 2000 serie is, toen deze groep legeringen nieuw was, had men het idee dat het ultieme materiaal was. Na enkele decennia is men erachter gekomen, dat dit niet zo is, en het materiaal wordt eigenlijk niet meer toegepast.

Alle etsbewerkingen die je er op loslaat, lijken op het eerste gezicht misschien verbetering te geven, maar doordat ze de aangetaste materiaalkristallen wegetsen, wordt het materiaal poreus en gaat de uiteindelijke degradatie van het materiaal nog veel harder.

Aangezien het materiaal alleen decoratief is, en geen functie heeft, kun je overwegen om het toch te behandelen, en het vervolgens af te sluiten van de buitenlucht, door er bijvoorbeeld blanke lak overheen te spuiten.

Een andere optie is om er bijvoorbeeld galvanisch een metaallaag op te zetten.

Handvat met schroeven, kom ik nog op terug, daar zitten ook dingen fout.
 
Cordoba, alvast bedankt voor de duidelijke uitleg.

Zal kijken of ik er nog wat van kan maken. Snap al dat ik het dus niet meer nieuw krijg.
Opnieuw laten behandelen wordt de duur en zal de eigenaar ook niet willen denk ik.
Gelukkig blijft een tractor een gebruiksvoorwerp.
Mvg

Harry
 
Ik ben toevallig vliegtuigbouwkundige qua opleiding, dus weet iets meer van alu. Ooit een discussie gehad met Altrex voor de Vereniging van Eigenaren, over een offerte voor brandtrappen, waar gewoon constructie blunders in zaten. Eerst was het verhaal dat Altrex deskundig was en dat ze veel ervaring hadden, en dat mijn constatering onzin was. Na een stevige discussie gaven ze uiteindelijk hun blunder toe, maar vertrouwen was totaal weg, waardoor ze kansloos waren voor de order.

Wat het behandelen van het oppervlak betreft: kijk een of je een bedrijf in de omgeving kan vinden, dat het met een andere batch laat meelopen, dan hoeft het niet veel te kosten.

Het handvat met de schroeven lijkt een typisch voorbeeld van een verkeerde materiaal combinatie: door de gekozen materialen van 'aluminium' en de schroeven, begint er een elektrolytische reactie zodra dit nat wordt. Afhankelijk van de materiaalkeuze zie je dan op één van beide materialen plaatselijk zeer diepe roest. Een ander mooi voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld brandladders van een aluminium legering waar bijvoorbeeld silicium inzit, die vervolgens met RVS bouten wordt vastgezet op een gebouw. Je ziet dan precies bij de bouten een enorme roestplek op het 'aluminium' ontstaan, door zo'n chemische reactie als de boel natregent. Door óf bouten van ander materiaal te kiezen, óf bijvoorbeeld een constructie met kunststofringen tussen beide materiaaloppervlakken kun je dit verschijnsel beperken/voorkomen. Dit is dus een mooi voorbeeld van 2 materialen die in principe niet oxideren, dus wel kunnen oxideren (in elk geval 1 van de 2) zodra ze met elkaar in contact komen in combinatie met water.

Het beste is de schroeven vervangen door andere exemplaren. Als je aan verzinkte schroeven met verzonken kop kun komen in de juiste maat, zou dit voor dit doel perfekt zijn. (afhankelijk van in welk materiaal de schroefdraad zit, maar als dat gewoon ijzer/staal is, gaat dat zeker)

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes

Gert