Ik ben toevallig vliegtuigbouwkundige qua opleiding, dus weet iets meer van alu. Ooit een discussie gehad met Altrex voor de Vereniging van Eigenaren, over een offerte voor brandtrappen, waar gewoon constructie blunders in zaten. Eerst was het verhaal dat Altrex deskundig was en dat ze veel ervaring hadden, en dat mijn constatering onzin was. Na een stevige discussie gaven ze uiteindelijk hun blunder toe, maar vertrouwen was totaal weg, waardoor ze kansloos waren voor de order.
Wat het behandelen van het oppervlak betreft: kijk een of je een bedrijf in de omgeving kan vinden, dat het met een andere batch laat meelopen, dan hoeft het niet veel te kosten.
Het handvat met de schroeven lijkt een typisch voorbeeld van een verkeerde materiaal combinatie: door de gekozen materialen van 'aluminium' en de schroeven, begint er een elektrolytische reactie zodra dit nat wordt. Afhankelijk van de materiaalkeuze zie je dan op één van beide materialen plaatselijk zeer diepe roest. Een ander mooi voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld brandladders van een aluminium legering waar bijvoorbeeld silicium inzit, die vervolgens met RVS bouten wordt vastgezet op een gebouw. Je ziet dan precies bij de bouten een enorme roestplek op het 'aluminium' ontstaan, door zo'n chemische reactie als de boel natregent. Door óf bouten van ander materiaal te kiezen, óf bijvoorbeeld een constructie met kunststofringen tussen beide materiaaloppervlakken kun je dit verschijnsel beperken/voorkomen. Dit is dus een mooi voorbeeld van 2 materialen die in principe niet oxideren, dus wel kunnen oxideren (in elk geval 1 van de 2) zodra ze met elkaar in contact komen in combinatie met water.
Het beste is de schroeven vervangen door andere exemplaren. Als je aan verzinkte schroeven met verzonken kop kun komen in de juiste maat, zou dit voor dit doel perfekt zijn. (afhankelijk van in welk materiaal de schroefdraad zit, maar als dat gewoon ijzer/staal is, gaat dat zeker)
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes
Gert