• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A2 1ste keer DAP nu met foto's

Michiel Arndts

Detailing rookie
16 mrt 2010
16
0
Volgende handelingen uitgevoerd:

Interieur gedaan
Wassen met Mothers California Gold Car Wash
Drogen met droogdoek
Kleien met Mothers California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
1ste poging met DAP met mezzo en finale. Het werd op sommige stukken 2 hits met oranje en mezzo en sommige maar 1 hit.
Waxen met zwarte pad met Mothers FX Synwax

Het DAPPEN ging niet echt lekker. Moet er toch wat handigheid in krijgen. Een Audi A2 met glazen dak en dus heeel weinig oppervlakte op te DAPPEN en dan toch een uur of 11 dappen en dan nog niet klaar zijn. Ligt denk ik aan mij. Resultaat is dus niet wat ik graag had willen zien maar het is al een hele verbetering.
Dat werd mij ook verteld bij de DAP clinic dag dat er heel wat verbetering te halen viel.

Als iemand met veel DAP ervaring zich geroepen voelt mij een keer te helpen en wat te instrueren zou dat fijn zijn. Ik woon zelf in Nijmegen en soms weekenden in Maastricht.

Nu dan maar de foto's:

Na het wassen:
audi1.webp

Staat van de lak voor:
audi2.webp

Nog maals:
audi3.webp

Interieur geheel:
audi4.webp

De mooiste zijde :D :
audi5.webp

Close up van de verbetering (ziet er beter uit hier)
audi6.webp

Achterzijde:
audi7.webp

Nicknamelessje:
audi8.webp

Volgende keer weer wat meer oefenen met dappen. Zoals je kan zien zijn er veel randjes en rondingen waar ik toch wat problemen mee had. Op de DAP clinic leek het toch makkelijk op de motorkap.

Zoals je al zij, een testspot.
Witte pad met mezzo is mischien al genoeg, scheelt je weer een ronde polijsten.
Finale moet, wat is moeten, gaat gebruikelijk op de zwarte pad, dat is een finishing pad hoewel een witte pad wel kan als je hele lichte krasjes zou hebben.
Witte pad heeft een heel klein beetje "cut", zwarte niet.
Voor de rest is je volgorde prima!

Wat een werk zeg dat polijsten... Allemaal hoeken, randjes en bollingen... Niet zo makkelijk als dat het lijkt... Maar het vordert gestaag! Krijg hem alleen niet helemaal af vandaag denk ik

In het vervolg aantekeningen maken ;) Je hebt dus niet helemaal alles onthouden.

Of moet ik de witte pad al met Finale doen? Moet natuurlijk eerst even een testspot maken maar wil wel dat ik de goede volgorde aanhoud

Testspot begin je in 99% van de gevallen met Wit/Mezzo, hierna kun je altijd nog opschalen in pad en product, in jouw geval naar een oranje pad met Mezzo.

Op de DAP cursus werd de pad telkens gesprayed voordat er polijstmiddel op ging. Moet dat bij de dichte pads van Monello ook (weet ik niet meer).

Het sprayen op de pad doe je alleen de eerste keer op een schone/ongebruikte pad (aan het begin van het polijsten), daarna spray je de pad niet meer tijdens het polijsten. Dus eerste keer een pad gebruiken, even een spray er op met detailerspray, dit is om verzadiging van de pad te voorkomen.

Ga de auto even afplakken met schilderstape kan dat kwaad? Bedacht me gisteren pas dat ik geen tape had bijgekocht.

Probleem bij het gebruik van gewone schilderstape is dat het lijmresten achterlaat en het slecht tegen vocht kan. De blauwe tape uit de shop is speciaal automotive tape en laat geen lijmresten achter.

Het lijkt voldoende op eerst oranje en dan wit met mezzo te doen.

Dan is dat voor jou de combinatie!

Je hebt nu wat ervaring opgedaan en wat tips ontvangen.
Wellicht dat je met hetgeen je nu geleerd hebt nog eens kiezen voor een behandeling van bijvoorbeeld alleen je motorkap of een ander paneel. Neem de tijd en behandel dat paneel van je keuze tot het helemaal is zoals je zou willen. Grote kans dat het dan al veel mooier zal zijn dan de laatste keer.

Je hebt een clinic gevolgd, dus de basis kennis heb je. Probeer dat toe te passen op jouw auto.

En zoals ik altijd zeg:
Het gaat niet om te tijd, maar om de kwaliteit!

Michiel Arndts zei:
Het werd op sommige stukken 2 hits met rood en mezzo en sommige maar 1 hit.

ben ik nu de enige die rood met mezzo vreemd vind?

Rode LC/Monello pad is om te sealen/waxen, dit is geen finish/polish/cutting pad.

In volgorde van cutting naar finishing:

Foamed Wool
Paars
Geel
Oranje
Wit
Lichtgroen
Zwart ( geen cut meer maar soms een leuke pad om te finishen met bv. Finale)

Dit zijn de meest gebruikte pads.

Moet dus oranje zijn sorry!
Heb deze set met nog de rode pad erbij:
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP500_Raffini_Starterskit_Lite_Edition__101802