• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi TT 1,8 turbo (180 pk) MY 1999 - By Mik

Mik

Detailing rookie
8 jul 2009
231
17
Enkele weekjes geleden had ik een Audi TT die kwam logeren. De auto is door de eigenaar ongeveer een maand geleden gekocht en zat volledig onder de swirls, RDS.
Als je in de avond met je autolampen in de richting van de Audi scheen was het een waar swirl-halla en de hologrammen geven je daarbij een waar 3D ervaring. De motorkap en de rechter portier waren overgespoten en op de motorkap was de sinasappelhuid vele malen erger dan de rest van de auto.
Afgezien van de lak was de auto verder wel goed onderhouden. Men had mij gevraagd om alleen de buitenkant onderhanden te nemen en daarbijs de sinasappelhuid op de motorkap zoveel mogelijk reduceren.
In de weken voorafgaande aan de klus zijn 3 krassen meerdere keren gevuld zodat de verse lak goed kon uitharden.

Kras op links de motorkap
DSC_0037-50.webp


Kras linker achterscherm
DSC_0045-50.webp


Kras rechter achterscherm
DSC_0042-50.webp


De auto is in de tussentijd nog gewassen en de dag voordat ik de auto kreeg had de eigenaar nog de wielen met Iron –X behandeld.
Dat resulteerde in een auto die er best aardig uitzag bij aanvang van de klus.
DSC_0059.webp


Ondanks dat de auto er netjes uitzag heb ik deze toch eerst ingesneeuwd.
DSC_0062.webp


DSC_0063.webp


In de tijd dat de auto in het schuim stond heb ik met APC de rubbers ontvet.
Na afspuiten is de gehele auto in de Iron-X gezet.
DSC_0066.webp


DSC_0067.webp


Ondanks dat de eigenaar de dag ervoor de velgen al had behandeld met dat naar kadaver stinkende goedje, kwam er toch nog wat vanaf.
DSC_0064.webp


Hierna zijn de sponningen met APC gereinigd en is de auto ingespoten met Meguiar’s body solvent. Vervolgens is de auto gewassen met Wolfgang Auto Bath. Tijdens het wassen is er nog genoeg viezigheid vanaf gekomen.
DSC_0068.webp


Vervolgens werd gedroogd en gekleid. Het resultaat na ¼ van het dak.
DSC_0070.webp


Na het kleien werd de schade opgenomen.
Ingebeten vogelpoep
DSC_0071.webp


DSC_0072.webp


Swirls en RDS
DSC_0078.webp


DSC_0081.webp


Voordat ik begin met de lakcorrectie meet ik altijd eerst de lakdikte over de gehele auto. Hierna ben ik begonnen aan het egaal schuren van de gevulde krassen.
DSC_0089.webp


DSC_0090.webp


En toen begon de horror… (gevoelige kijkers moeten maar een stuk verder scrollen).
Om de sinasappelhuid te verminderen werd de motorkap werd met de hand geschuurd. Begonnen werd met een korrel 2000 en geëindigd met korrel 3000.
DSC_0094.webp


DSC_0097.webp


“Reflectie” tijdens het schuren. Na het maken van de foto ben ik nog doorgegaan met schuren om het zo egaal mogelijk te krijgen.
DSC_0099.webp


Tijdens het maken van een testspot kwam ik voor de motorkap uit op Meguiar’s M105 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op een witte kompressorpad.
Op de orginele audo lak gaf de M105 op geel geen voldoening. Na lang zoeken testen ben ik voor de orginele lak uitgekomen op Menzerna Power Gloss PO-S100 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op wit.
Dit gaf de volgende resultaten.
50/50
DSC_0100.webp


Rechts achter voor compounden.
DSC_0103.webp


En na Meguiar’s M205 op wit.
DSC_0107.webp


Rechter portier voor:
DSC_0111.webp
`

En na:
DSC_0112.webp


De smallere delen zoals de sparborden voor, bumpers en de randen van de wielkasten werden gedaan met Menzerna Power Gloss PO-S100 op een 4 inch Meguiar’s burgandy cutting pad en Meguiar’s M205 op een 4 inch Meguiars yellow polishing pad.
De voor bumper vind ik persoonlijk altijd het minst leuke om te doen vanwege alle stukjes.
DSC_0114.webp


Gefinished werd excentrisch gedaan met de DAP500 op licht groen (light polishing) met Meguiar’s M80.
Reflectie van de motorkap (genomen met mijn mobieltje)
IMAG0232.webp


IMAG0238.webp


Na de M80 is de TT in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet dat een uur heeft zitten curen alvorens deze is afgenomen om vervolgens voor minimaal 12 uur met rust is laten.
Wolgang DGPS aan het curen
DSC_0127.webp


Na dik 12 uur de gehele wagen nagelopen met een Cobra Supreme Plush Delux 600 doek, waarna de TT getopt met Wolfgang Fuzion.
My winning team:
DSC_0130.webp


De banden zijn gedaan met Meguiar’s gold class endurance high gloss tire protection gel. De rubbers en de trims zijn gedaan met Meguiar’s trim detailer.
De velgen zijn voorzien van een laagje Rimwax.

Uiteindelijk is zeker een correctie van een 80 % gehaald. Enkele diepe RDS zijn niet geheel uit gekomen en de sinasappelhuid op de motorkap is niet geheel eruit maar wel een flink stuk minder t.o.v. de orginele gespoten delen.

Maar genoeg gezever.. nu de after-shots die zijn gemaakt tijdens het afleveren in de middag rond 16:00 uur.
DSC_0132.webp


DSC_0131.webp


DSC_0134.webp


DSC_0136.webp


DSC_0153.webp


DSC_0142.webp


DSC_0146.webp


DSC_0147.webp
 
Ik vind wel dat je veel lef hebt om met een cutting pad @ rotary de kunststof bumper te polijsten :ja. Hoe is de motorkap hersteld van die lange kras, ben benieuwd naar dat resultaat.

Verder glimt de TT weer goed op de foto's 8d
 
Wat een geweldige lakcorrectie zeg, dit is het echte werk! :-)^ Mooie wagen ook, velgen zijn gewoon porno :love Deze heeft geen spoiler achterop, die kregen alle TT's na aanleiding van onstabielheid bij hogere snelheid. Was toch een terugroep actie? Zonder is wel mooier vind ik.
 
Schitterend resultaat :cool Hoorde inderdaad van de eigenaar dat iemand er aan zou beginnen maar wel leuk om hier nu het hele verhaal te lezen / foto's te zien!
Hij blinkt in ieder geval flink als hij door de straat komt gereden :-b
Zo te zien kan ik nog wel wat advies van jou gebruiken :-)^
 
SkyBuMp zei:
Ik vind wel dat je veel lef hebt om met een cutting pad @ rotary de kunststof bumper te polijsten :ja. Hoe is de motorkap hersteld van die lange kras, ben benieuwd naar dat resultaat.

Verder glimt de TT weer goed op de foto's 8d

De lak was tering hard en met een cutting pad en weinig druk was het goed te doen.
Als ik het niet vertrouwde had ik het ook nooit gedaan.

De kras op de motorkap is het beste gelukt. Rechts achter krijgt hij nog een behandeling van de kras.
Motokap voor:
DSC_0037-50.webp


Na:
Scratch.webp


Scratch1.webp
 
Chicco_Himself zei:
Schitterend resultaat :cool Hoorde inderdaad van de eigenaar dat iemand er aan zou beginnen maar wel leuk om hier nu het hele verhaal te lezen / foto's te zien!
Hij blinkt in ieder geval flink als hij door de straat komt gereden :-b
Zo te zien kan ik nog wel wat advies van jou gebruiken :-)^

Was ook leuk werk.. Veel werk maar wel leuk. :-b
Nu is het alleen aan hun om hem zo te houden maar dat zit wel goed.

Voor vragen sta ik altijd open maar voor advies net zo zeer. Ik wil altijd bijleren.
 
K kennende zal dat zeker lukken ;) Ben alleen bang dat ik jou niet veel meer kan leren gezien bovenstaande..... maar wie weet ;)
Kan in ieder geval wel wat advies gebruiken voor mijn A6 waar toch nog wat swirls en krasjes op zitten die ik nog niet weg heb gekregen.
Ik zal binnenkort contact met je opnemen via PM.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Deze heeft geen spoiler achterop, die kregen alle TT's na aanleiding van onstabielheid bij hogere snelheid. Was toch een terugroep actie? Zonder is wel mooier vind ik.
De vorige eigenaar heeft dan waarschijnlijk geen gehoor gegeven aan de terugroepactie. Zover ik weet is een terugroepactie ook maar voor bepaalde tijd, maar zeker weet ik dit niet...... Dus ik denk dat je achteraf pech hebt als je de spoiler alsnog zou willen.....
 
Mooie show-off! :ja
Vooral het met de hand schuren van de motorkap,ik zou het best interessant vinden mocht je bv dat schema van de gemeten lakdiktes zou kunnen plaatsen in het topic. :ja + Hoeveel micron heb je verwijderd met het sanden?