Enkele weekjes geleden had ik een Audi TT die kwam logeren. De auto is door de eigenaar ongeveer een maand geleden gekocht en zat volledig onder de swirls, RDS.
Als je in de avond met je autolampen in de richting van de Audi scheen was het een waar swirl-halla en de hologrammen geven je daarbij een waar 3D ervaring. De motorkap en de rechter portier waren overgespoten en op de motorkap was de sinasappelhuid vele malen erger dan de rest van de auto.
Afgezien van de lak was de auto verder wel goed onderhouden. Men had mij gevraagd om alleen de buitenkant onderhanden te nemen en daarbijs de sinasappelhuid op de motorkap zoveel mogelijk reduceren.
In de weken voorafgaande aan de klus zijn 3 krassen meerdere keren gevuld zodat de verse lak goed kon uitharden.
Kras op links de motorkap
Kras linker achterscherm
Kras rechter achterscherm
De auto is in de tussentijd nog gewassen en de dag voordat ik de auto kreeg had de eigenaar nog de wielen met Iron –X behandeld.
Dat resulteerde in een auto die er best aardig uitzag bij aanvang van de klus.
Ondanks dat de auto er netjes uitzag heb ik deze toch eerst ingesneeuwd.
In de tijd dat de auto in het schuim stond heb ik met APC de rubbers ontvet.
Na afspuiten is de gehele auto in de Iron-X gezet.
Ondanks dat de eigenaar de dag ervoor de velgen al had behandeld met dat naar kadaver stinkende goedje, kwam er toch nog wat vanaf.
Hierna zijn de sponningen met APC gereinigd en is de auto ingespoten met Meguiar’s body solvent. Vervolgens is de auto gewassen met Wolfgang Auto Bath. Tijdens het wassen is er nog genoeg viezigheid vanaf gekomen.
Vervolgens werd gedroogd en gekleid. Het resultaat na ¼ van het dak.
Na het kleien werd de schade opgenomen.
Ingebeten vogelpoep
Swirls en RDS
Voordat ik begin met de lakcorrectie meet ik altijd eerst de lakdikte over de gehele auto. Hierna ben ik begonnen aan het egaal schuren van de gevulde krassen.
En toen begon de horror… (gevoelige kijkers moeten maar een stuk verder scrollen).
Om de sinasappelhuid te verminderen werd de motorkap werd met de hand geschuurd. Begonnen werd met een korrel 2000 en geëindigd met korrel 3000.
“Reflectie” tijdens het schuren. Na het maken van de foto ben ik nog doorgegaan met schuren om het zo egaal mogelijk te krijgen.
Tijdens het maken van een testspot kwam ik voor de motorkap uit op Meguiar’s M105 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op een witte kompressorpad.
Op de orginele audo lak gaf de M105 op geel geen voldoening. Na lang zoeken testen ben ik voor de orginele lak uitgekomen op Menzerna Power Gloss PO-S100 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op wit.
Dit gaf de volgende resultaten.
50/50
Rechts achter voor compounden.
En na Meguiar’s M205 op wit.
Rechter portier voor:
`
En na:
De smallere delen zoals de sparborden voor, bumpers en de randen van de wielkasten werden gedaan met Menzerna Power Gloss PO-S100 op een 4 inch Meguiar’s burgandy cutting pad en Meguiar’s M205 op een 4 inch Meguiars yellow polishing pad.
De voor bumper vind ik persoonlijk altijd het minst leuke om te doen vanwege alle stukjes.
Gefinished werd excentrisch gedaan met de DAP500 op licht groen (light polishing) met Meguiar’s M80.
Reflectie van de motorkap (genomen met mijn mobieltje)
Na de M80 is de TT in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet dat een uur heeft zitten curen alvorens deze is afgenomen om vervolgens voor minimaal 12 uur met rust is laten.
Wolgang DGPS aan het curen
Na dik 12 uur de gehele wagen nagelopen met een Cobra Supreme Plush Delux 600 doek, waarna de TT getopt met Wolfgang Fuzion.
My winning team:
De banden zijn gedaan met Meguiar’s gold class endurance high gloss tire protection gel. De rubbers en de trims zijn gedaan met Meguiar’s trim detailer.
De velgen zijn voorzien van een laagje Rimwax.
Uiteindelijk is zeker een correctie van een 80 % gehaald. Enkele diepe RDS zijn niet geheel uit gekomen en de sinasappelhuid op de motorkap is niet geheel eruit maar wel een flink stuk minder t.o.v. de orginele gespoten delen.
Maar genoeg gezever.. nu de after-shots die zijn gemaakt tijdens het afleveren in de middag rond 16:00 uur.
Als je in de avond met je autolampen in de richting van de Audi scheen was het een waar swirl-halla en de hologrammen geven je daarbij een waar 3D ervaring. De motorkap en de rechter portier waren overgespoten en op de motorkap was de sinasappelhuid vele malen erger dan de rest van de auto.
Afgezien van de lak was de auto verder wel goed onderhouden. Men had mij gevraagd om alleen de buitenkant onderhanden te nemen en daarbijs de sinasappelhuid op de motorkap zoveel mogelijk reduceren.
In de weken voorafgaande aan de klus zijn 3 krassen meerdere keren gevuld zodat de verse lak goed kon uitharden.
Kras op links de motorkap
Kras linker achterscherm
Kras rechter achterscherm
De auto is in de tussentijd nog gewassen en de dag voordat ik de auto kreeg had de eigenaar nog de wielen met Iron –X behandeld.
Dat resulteerde in een auto die er best aardig uitzag bij aanvang van de klus.
Ondanks dat de auto er netjes uitzag heb ik deze toch eerst ingesneeuwd.
In de tijd dat de auto in het schuim stond heb ik met APC de rubbers ontvet.
Na afspuiten is de gehele auto in de Iron-X gezet.
Ondanks dat de eigenaar de dag ervoor de velgen al had behandeld met dat naar kadaver stinkende goedje, kwam er toch nog wat vanaf.
Hierna zijn de sponningen met APC gereinigd en is de auto ingespoten met Meguiar’s body solvent. Vervolgens is de auto gewassen met Wolfgang Auto Bath. Tijdens het wassen is er nog genoeg viezigheid vanaf gekomen.
Vervolgens werd gedroogd en gekleid. Het resultaat na ¼ van het dak.
Na het kleien werd de schade opgenomen.
Ingebeten vogelpoep
Swirls en RDS
Voordat ik begin met de lakcorrectie meet ik altijd eerst de lakdikte over de gehele auto. Hierna ben ik begonnen aan het egaal schuren van de gevulde krassen.
En toen begon de horror… (gevoelige kijkers moeten maar een stuk verder scrollen).
Om de sinasappelhuid te verminderen werd de motorkap werd met de hand geschuurd. Begonnen werd met een korrel 2000 en geëindigd met korrel 3000.
“Reflectie” tijdens het schuren. Na het maken van de foto ben ik nog doorgegaan met schuren om het zo egaal mogelijk te krijgen.
Tijdens het maken van een testspot kwam ik voor de motorkap uit op Meguiar’s M105 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op een witte kompressorpad.
Op de orginele audo lak gaf de M105 op geel geen voldoening. Na lang zoeken testen ben ik voor de orginele lak uitgekomen op Menzerna Power Gloss PO-S100 op een gele kompressor pad. Gevolgd met Meguiar’s M205 op wit.
Dit gaf de volgende resultaten.
50/50
Rechts achter voor compounden.
En na Meguiar’s M205 op wit.
Rechter portier voor:
En na:
De smallere delen zoals de sparborden voor, bumpers en de randen van de wielkasten werden gedaan met Menzerna Power Gloss PO-S100 op een 4 inch Meguiar’s burgandy cutting pad en Meguiar’s M205 op een 4 inch Meguiars yellow polishing pad.
De voor bumper vind ik persoonlijk altijd het minst leuke om te doen vanwege alle stukjes.
Gefinished werd excentrisch gedaan met de DAP500 op licht groen (light polishing) met Meguiar’s M80.
Reflectie van de motorkap (genomen met mijn mobieltje)
Na de M80 is de TT in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet dat een uur heeft zitten curen alvorens deze is afgenomen om vervolgens voor minimaal 12 uur met rust is laten.
Wolgang DGPS aan het curen
Na dik 12 uur de gehele wagen nagelopen met een Cobra Supreme Plush Delux 600 doek, waarna de TT getopt met Wolfgang Fuzion.
My winning team:
De banden zijn gedaan met Meguiar’s gold class endurance high gloss tire protection gel. De rubbers en de trims zijn gedaan met Meguiar’s trim detailer.
De velgen zijn voorzien van een laagje Rimwax.
Uiteindelijk is zeker een correctie van een 80 % gehaald. Enkele diepe RDS zijn niet geheel uit gekomen en de sinasappelhuid op de motorkap is niet geheel eruit maar wel een flink stuk minder t.o.v. de orginele gespoten delen.
Maar genoeg gezever.. nu de after-shots die zijn gemaakt tijdens het afleveren in de middag rond 16:00 uur.