Insect remover als prewash gebruiken? Een insect remover bevat enzymen om eiwitten van vliegjes af te breken. Het is absoluut niet bedoeld om als een prewash te gebruiken en doet ook niet wat het zou moeten doen als prewash. In mijn optiek is het ook veel te prijzig om als prewash te gebruiken. €60 euro voor 5 liter insect remover waarvan ik voor het volledig inspuiten van de auto minstens een halve liter nodig heb. Dat is €6 per wasbeurt. Ik was iedere week de lesauto en twee wekelijks de andere auto. Dat zou me €450 euro op jaarbasis kosten. Ik kan hem eventueel nog verdunnen en kom dan op €150 per jaar uit, maar dan heeft deze wel een verminderde werking.
5 liter touchless is €50 euro en die meng je op maximaal 2% voor het verwijderen van zware vervuiling. Dat is dan 250 liter mengsel. Met een handfoamer gebruik je ongeveer anderhalf tot 2 liter op een auto. Dus dat zou dan op ongeveer €0,40 per wasbeurt uitkomen. Of €30 per jaar.
Ik gebruik ongeveer 100ml per wasbeurt in mijn hogedrukreiniger. Dan kom ik op €1 per wasbeurt of €75 per jaar.
Dus een handfoamer verdient zichzelf met 40 wasbeurten weer terug.
Waar gebruik je wat voor?
Prewash: ernstige vervuiling, zware traffic film, veel insecten, eigenlijk alle vervuiling die een korte weekbeurt kan gebruiken van een zeer sterke reiniger. Deze kun je nog aftoppen met de foam.
Foam: het verwijderen van oppervlakkige vervuiling zodat je veilig met de hand kunt wassen. Los zand en dergelijke wordt geagiteerd door de luchtbelletjes en je kunt het langer op de auto laten zitten. Het droogt minder snel in. Foam zoals Touchless reinigt ook nog eens sterk en verwijderd traffic film makkelijk. Ik heb bijvoorbeeld ook een Kenotek foam die minder makkelijk traffic film verwijderd, maar wel losse deeltjes verwijderd. Ik pas toe wat de vervuiling op de auto nodig heeft.
Insect remover: het los weken en oplossen van het insecten kerkhof dat ook wel eens motorkap wordt genoemd. Minder goed in het verwijderen van traffic film.
Tar remover: het verwijderen van residu waarvoor een oplosmiddel nodig is. Teer, lijm, verfresten. Net als insect remover te duur om een hele auto mee te behandelen.
Non Ferro of vliegroestverwijderaar: metaal deeltjes die in je lak genesteld zitten oplossen zodat ze loskomen van/uit je lak. Hierdoor kun je ook veer veiliger wassen. Vooral te gebruiken op auto's die weinig liefde, aandacht en bescherming hebben gehad en een grondige wasbeurt krijgen. Op goed bijgehouden auto's zul je relatief weinig resultaat zien van
non ferro en het is dus verre van noodzakelijk om dit iedere wasbeurt te gebruiken. Een proefspraytje achter je voorwiel op je portier verteld je snel of het nodig is.
Dit soort producten zijn ontwikkeld voor hun specifieke toepassing. Ze ergens anders voor gebruiken kan vaak wel, maar is (veel) minder efficient en resulteert vrijwel altijd in hogere kosten.
EDIT: even vergeten erbij te zetten dat veelvuldig gebruik van tar remover ook nadelig kan zijn voor je lak door de oplosmiddelen die het bevat. Dit geldt ook voor combinatieproducten voor het verwijderen van teer en insecten.
Gebruik als veilige insect remover het liefst een specifieke insect remover zonder die oplosmiddelen en geen tar/insect combi remover (deze zijn door de aanwezigheid van oplosmiddelen vaak ontvlambaar).