• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto met Poorboys EX-P erg vies na regenbui

Blueberry

Detailing rookie
30 jun 2024
2
15
Eergisteren heb ik mijn 4 maanden oude auto weer eens goed schoongemaakt volgens mijn gebruikelijke schema:
  1. Foamen
  2. Afspoelen met hoge druk
  3. Contact-wash met de twee emmer methode
  4. Afspoelen met hoge druk
  5. Drogen met een droogdoek
  6. Nabehandeling met detailspray en microvezeldoek

Als extra stap heb ik gisteren een sealant aangebracht (Poorboys EX-P). Dit heb ik met een applicator pad aangebracht, 40 minuten laten inwerken en vervolgens met een microvezeldoek afgenomen. Dit ging erg soepel en het resultaat was fantastisch: een mooie glans, super gladde lak en de flake in de zwarte lak is goed zichtbaar.

IMG_7085.jpeg

Tot mijn verbazing zag mijn auto er gisterenavond, na een korte regenbui, viezer uit dan ooit tevoren. Ik begrijp dat een sealant geen wondermiddel is en dat je auto nog steeds vies kan worden, maar het lijkt alsof mijn auto extra vies is, veel viezer dan bijvoorbeeld andere auto's in de straat. Al mijn werk lijkt dus voor niets te zijn geweest. Is dit normaal of zie ik iets over het hoofd?

IMG_7090.jpegIMG_7089.jpegIMG_7087.jpeg

Bedankt alvast voor jullie advies!
 
  • Grappig
Reactions: RoyR
Doordat er op jouw auto bescherming zit, krijg je beading. Waarschijnlijk zie je dat bij de andere auto's in de straat niet. Doordat daar waarschijnlijk nul-komma-niks aan bescherming op zit, blijft dat water meer als een filmlaagje op de lak liggen.
So far, so good.
Als je stof, pollen, Saharazand of andere vuiligheid op je lak hebt, gaat veel vuil in die druppels beading zitten. Droogt de boel op, dan zie je die 'stofvlekjes'.
Bij je buren zit er ook genoeg vuil op de lak (misschien wel meer dan bij jou), maar omdat dat wat egaler verdeeld over de lak zit, valt dat wat minder op.
En net als de reacties hierboven: ook Soeper heeft vanochtend van die vieze plekjes van de auto gewassen. Wel een voordeel als deze nog goed in de wax/sealant/coating/smurf staat: de boel wordt wel makkelijk schoon.
 
Doordat er op jouw auto bescherming zit, krijg je beading. Waarschijnlijk zie je dat bij de andere auto's in de straat niet. Doordat daar waarschijnlijk nul-komma-niks aan bescherming op zit, blijft dat water meer als een filmlaagje op de lak liggen.
So far, so good.
Als je stof, pollen, Saharazand of andere vuiligheid op je lak hebt, gaat veel vuil in die druppels beading zitten. Droogt de boel op, dan zie je die 'stofvlekjes'.
Bij je buren zit er ook genoeg vuil op de lak (misschien wel meer dan bij jou), maar omdat dat wat egaler verdeeld over de lak zit, valt dat wat minder op.
En net als de reacties hierboven: ook Soeper heeft vanochtend van die vieze plekjes van de auto gewassen. Wel een voordeel als deze nog goed in de wax/sealant/coating/smurf staat: de boel wordt wel makkelijk schoon.
Inderdaad, vanochtend lekker vroeg even naar het waspark in de buurt, spullen mee en alles weer netjes schoon.
 
  • Leuk
Reactions: Blueberry
Ik had geen rekening gehouden met Saharazand en dacht meteen dat er iets mis was gegaan of dat de sealant losliet. Vanochtend heb ik de auto opnieuw schoongemaakt en dankzij de goede sheeting ging dat erg gemakkelijk.

Bedankt voor alle reacties! Veel succes iedereen met het verwijderen van het Saharazand.
 
  • Leuk
Reactions: bros en RoyR
Zoals @Soepergrover al uitlegt, bij de andere auto's net zoveel zand maar egaal verdeeld, waardoor het minder opvalt. Bij een auto met een goede bescherming krijg je grote druppels (met zand erin) die langzaam opdrogen. Bij dat opdrogen blijft het zand uit die druppel juist bij de buitenrand van de oorspronkelijke druppel liggen, en krijg je dus een soort van kringetjes van zand, waar dit bij andere auto's een egale laag is.

Met een goede bescherming zal alleen afspoelen niet alle zand laten verdwijnen maar een snelle wasbeurt wel.
 
Zand is niet helemaal rond en breekt de oppervlakte spanning.
Stuifmeel bevat eiwitten en kleeft daardoor lekker, zeker als het nat wordt.
Combinatie is een vieze bende ...