• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto met Poorboys EX-P erg vies na regenbui

Blueberry

Detailing rookie
30 jun 2024
9
15
Eergisteren heb ik mijn 4 maanden oude auto weer eens goed schoongemaakt volgens mijn gebruikelijke schema:
  1. Foamen
  2. Afspoelen met hoge druk
  3. Contact-wash met de twee emmer methode
  4. Afspoelen met hoge druk
  5. Drogen met een droogdoek
  6. Nabehandeling met detailspray en microvezeldoek

Als extra stap heb ik gisteren een sealant aangebracht (Poorboys EX-P). Dit heb ik met een applicator pad aangebracht, 40 minuten laten inwerken en vervolgens met een microvezeldoek afgenomen. Dit ging erg soepel en het resultaat was fantastisch: een mooie glans, super gladde lak en de flake in de zwarte lak is goed zichtbaar.

IMG_7085.jpeg

Tot mijn verbazing zag mijn auto er gisterenavond, na een korte regenbui, viezer uit dan ooit tevoren. Ik begrijp dat een sealant geen wondermiddel is en dat je auto nog steeds vies kan worden, maar het lijkt alsof mijn auto extra vies is, veel viezer dan bijvoorbeeld andere auto's in de straat. Al mijn werk lijkt dus voor niets te zijn geweest. Is dit normaal of zie ik iets over het hoofd?

IMG_7090.jpegIMG_7089.jpegIMG_7087.jpeg

Bedankt alvast voor jullie advies!
 
  • Grappig
Reacties: RoyR
Doordat er op jouw auto bescherming zit, krijg je beading. Waarschijnlijk zie je dat bij de andere auto's in de straat niet. Doordat daar waarschijnlijk nul-komma-niks aan bescherming op zit, blijft dat water meer als een filmlaagje op de lak liggen.
So far, so good.
Als je stof, pollen, Saharazand of andere vuiligheid op je lak hebt, gaat veel vuil in die druppels beading zitten. Droogt de boel op, dan zie je die 'stofvlekjes'.
Bij je buren zit er ook genoeg vuil op de lak (misschien wel meer dan bij jou), maar omdat dat wat egaler verdeeld over de lak zit, valt dat wat minder op.
En net als de reacties hierboven: ook Soeper heeft vanochtend van die vieze plekjes van de auto gewassen. Wel een voordeel als deze nog goed in de wax/sealant/coating/smurf staat: de boel wordt wel makkelijk schoon.
 
Doordat er op jouw auto bescherming zit, krijg je beading. Waarschijnlijk zie je dat bij de andere auto's in de straat niet. Doordat daar waarschijnlijk nul-komma-niks aan bescherming op zit, blijft dat water meer als een filmlaagje op de lak liggen.
So far, so good.
Als je stof, pollen, Saharazand of andere vuiligheid op je lak hebt, gaat veel vuil in die druppels beading zitten. Droogt de boel op, dan zie je die 'stofvlekjes'.
Bij je buren zit er ook genoeg vuil op de lak (misschien wel meer dan bij jou), maar omdat dat wat egaler verdeeld over de lak zit, valt dat wat minder op.
En net als de reacties hierboven: ook Soeper heeft vanochtend van die vieze plekjes van de auto gewassen. Wel een voordeel als deze nog goed in de wax/sealant/coating/smurf staat: de boel wordt wel makkelijk schoon.
Inderdaad, vanochtend lekker vroeg even naar het waspark in de buurt, spullen mee en alles weer netjes schoon.
 
  • Leuk
Reacties: Blueberry
Ik had geen rekening gehouden met Saharazand en dacht meteen dat er iets mis was gegaan of dat de sealant losliet. Vanochtend heb ik de auto opnieuw schoongemaakt en dankzij de goede sheeting ging dat erg gemakkelijk.

Bedankt voor alle reacties! Veel succes iedereen met het verwijderen van het Saharazand.
 
  • Leuk
Reacties: bros en RoyR
Zoals @Soepergrover al uitlegt, bij de andere auto's net zoveel zand maar egaal verdeeld, waardoor het minder opvalt. Bij een auto met een goede bescherming krijg je grote druppels (met zand erin) die langzaam opdrogen. Bij dat opdrogen blijft het zand uit die druppel juist bij de buitenrand van de oorspronkelijke druppel liggen, en krijg je dus een soort van kringetjes van zand, waar dit bij andere auto's een egale laag is.

Met een goede bescherming zal alleen afspoelen niet alle zand laten verdwijnen maar een snelle wasbeurt wel.
 
Na twee weken ben ik terug van mijn vakantie in Frankrijk. Mijn auto was niet erg vies, alleen wat stoffig. Vanochtend heb ik hem gewassen, maar het lijkt erop dat de sealant volledig is verdwenen. Er zit volgens mij geen bescherming meer op (zie filmpje).

Ik heb daarna snel wat Gyeon Wetcoat gesprayd om te kijken of het effect had, en dit zag er significant anders uit (zie ander filmpje).

De sealant zou toch langer moeten werken? Of mis ik iets overduidelijks?
 
Sowieso is EXP niet zo'n beading knaller maar dat heeft ook een groot voordeel. Hoe platter de druppel, hoe minder lensvorming je hebt en als de zon erbij komt is de kans op inbranding een stuk lager. Iedereen wil mooie bolletjes op het lakwerk maar dat heeft ook een nadeel.
 
@nicknameless Heb wel van oppervlaktespanning gehoord ;). Ik zie niet helemaal hoe dat in deze context van toepassing is, waarschijnlijk leg ik het niet goed uit. Het eerste filmpje is na het foamen en wassen. Omdat de auto schoon is met een sealant, zou ik een lage oppervlaktespanning verwachten waardoor het water er meer afloopt. Het water blijft er dood op liggen.

@Dibbuz Dus dat het water dood blijft liggen met EXP is normaal? Wat zijn andere manieren om te herkennen dat de bescherming er wel nog op zit? Had tijdens het schoonmaken ook niet het idee dat dit gemakkelijker ging dan normaal namelijk.

Filmpjes gezien? Deze heb ik bij de post toegevoegd, werkte niet direct bij het posten ervan. Bedankt!
 
@Blueberry - Ik snap wel wat je bedoelt; Je verwacht toch wel iets van beading en sheeting, niet dat het lijkt alsof er totaal geen bescherming meer op zit. (Gezien het eerste filmpje)

Nou kan het zijn dat er een laag vervuiling op de lak zit en de werking van je LSP tegenwerkt. Nou kan het ook zijn dat de oppervlaktespanning inderdaad (tijdelijk) naar de knoppen is. Maar... Als ik je filmpjes bekijk, is het wel erg dramatisch, inderdaad.

Wat mij ook opviel: Het tweede filmpje, waarbij er een verse laag Wetcoat op ligt, daar heb je de Wetcoat ook niet zo goed verdeeld en/of hij pakt niet lekker. Dit laatste zou dus kunnen duiden op een vuillaag die nog op de lak ligt/hecht.

Een toevallig voorbeeld; Gisteren heb ik een tweetal auto's gewassen die ook net terug waren van vakantie. (Ik meen Italie of Frankrijk, ik luisterde maar half) Deze had ik beide, een week vóór hun vakantie, goed gewassen en gereinigd en in een Bathe+laag gezet. Beide auto lieten zien dat er nog wel wat bescherming aanwezig was, maar dit was grotendeels te zien op de ramen.
Na het voorwassen/afspuiten/wassen, kwam er weinig verbetering. Ik was echter sceptisch dat de Bathe+ dusdanig aangetast of verdwenen zou zijn. Dus heb ik opnieuw een voorwas gedaan met opnieuw een handwas en toen kwam de bescherming weer flink terug.
 
Recent mijn auto, die voorzien is van Gyeon Syncro, gewassen.
Zoals je kan zien, heb ik eerst de linkerkant van het dak gewassen. Hierop sloeg het water zo dood als een pier terwijl de rechterkant (niet gewassen) nog volop beading laat zien.

Elke shampoo of foam (=zeep), of het nou Ph neutraal is of niet, heeft invloed op de bescherming, al is het tijdelijk.

20240520_072943.jpg


20240520_073006.jpg


20240520_073013.jpg



Daarna kwamen de beschermende eigenschappen weer vlotjes terug.


 
  • Leuk
Reacties: Altos
Naja, zo dood als een pier... Er is nog wel een prima contacthoek en iets van beading en sheeting. ;) Bij de filmpjes van TS kleeft het water als een malle en slaat dus echt dood alsof er niks, noppes, nada op zit.

@Blueberry - Heb je inmiddels de gehele auto al in de Wetcoat gezet of..? Misschien een nieuwe wasbeurt doen en dan kan je gelijk zien of het tijdelijk was of niet. En dan heb je natuurlijk ook meteen je tweede wasbeurt gedaan om het dán nog eens te checken.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR