• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Autowassen aan de openbare weg

geen idee of het hier in de buurt verboden is om langs de openbare weg te wassen....
gelukkig heb ik thuis plek genoeg achter het huis ;)
(7 eigen parkeerplaatsen, genoeg ruimte om een flinke vrachtwagen te draaien en nog een "loods" met roldeur)
 
Wij zijn bezig met een vetafscheider, slibopvang en andere strenge eisen.

Straks hebben wij intern een nette afvoergoot en een watervaste vloer.
 
Hebben wij hier ook tim.....het ergste gaat nog komen voor je.........je mag hem ieder jaar laten leegzuigen tegen een behoorlijke vergoeding, met administratieve rompslomp tot gevolg...........]-0
 
mk-us zei:
Eg wel !
Kan je vertellen dat wasstraten het water recyclen.
Sterker nog, het water is geen water maar een microbisch / ecologisch / biologisch (oid ) systeem dat redelijk nauw luistert.
Geld voor zowel de wasboxen ( water verdwijnt niet in de grond maar wordt opgevangen ) als de reguliere wasstraat.

Bepaald goedje in knikkeren....evenwicht is om zeep geholpen....€€€€ kassa €€€€ ( m.a.w. vrij duur systeem )



welnee, dat 'verbod' is er alleen maar om te voorkomen dat mensen heel lang een box bezet houden (dus geen opbrengt genereert) terwijl er mensen staan te wachten
 
Geldt dat alleen voor wassen of ook voor polijsten, waxen, clayen etc? Waarom dit wordt ingevoerd is me niet helemaal duidelijk, wel heb ik het op fora diverse malen gelezen. Zijn er poetsmiddelen die niet biologisch afbreekbaar zijn? Zoja, zit 'm daar de crux.
 
Bij het waxen/kleien/etc verdwijnt er toch niets in het riool? Bij het wassen wel, dus daar gaat het om.
 
Als het goed is heeft wet- en regelgeving een reden :ja

http://www.natuurbetonmilieu.nl/w07autowassenmaart2004.pdf

Citaat;
Sommige gemeenten (of delen ervan) hebben echter een gescheiden rioolstelsel of wegen die afgekoppeld zijn van de riolering. Daar kan het wassen van auto’s op straat leiden tot directe verontreiniging van oppervlaktewater of bodem. Het waswater van het autowassen gaat in die gevallen immers niet, zoals bij een gemengd rioolstelsel, naar een rioolwaterzuiveringinrichting, maar loopt via de straatkolken direct naar de bodem of naar het oppervlaktewater. Daarom is het op een aantal plaatsen in Nederland verboden (via een contract tussen gemeente en burger) om de auto op straat te wassen.

De laatste zin verraad de bijna onmogelijkheid een verbod via APV in te stellen en te handhaven.
Dat doet een gemeente dan liever via de koop- aanneemovereenkomst. Daarbij moet de verkoper zo’n beding ook steeds aan de nieuwe koper opleggen. Juist dat gaat nogal eens fout, en kan je als burger gebruiken om onder eventuele boeten uit te komen.

Sprekende voorbeelden, stuur mij een PB.

Hans
 
KICK
Het bedrijf waar ik werk is verhuisd naar Almere-Haven. Nu mogen we dus niet meer de auto wassen... }:)w Nu is mijn vraag waar ik de exacte regelgeving kan vinden. In de APV van 2011 heb ik niks kunnen vinden. Ik wil alleen mijn losse velgen afspuiten.

Er schijnt ook in te staan dat sleutelen aan de weg niet mag. Ook wanneer je een lekke band hebt, moet je een autoambulance bellen en mag je niet zelf je reservewiel erom leggen. En dan komen ze aan met leuzen "Het kan in Almere" ... :eek:
 
APV staat niet op de site van Almere, wel op overheid.nl
Art 5:2 met toelichting, het gaat om het verschil tussen tijdelijke werkzaamheden en "werkplaats"
Jouw uitleg zie ik er niet in terug.

Losse velgen hoef je ook niet op de weg te doen. Neem een (specie)kuip en gooi het afvalwater in het riool
 
Dat van dat wiel wisselen had ik gevonden op flitsservice, daar kreeg iemand 260 euro boete voor een lekke band.

Ben bang dat ik iedere keer naar de wasbox moet. Of op zondagen wassen en hopen dat die milieului dan vrij zijn.
 
Als ik dat zo lees ben ik nog blij dat ik hier in een boerengat woon :-" (ik was de wagen wel altijd op de oprit zodat die erna de garage in kan als het mogelijk is)
 
Plan voor morgen is met bestelauto naar wasbox om ff zomervelgen af te spuiten. IronX, TarX. Drogen. Rejex/bandendressing. Dan winterwielen eraf en zelfde verhaal.
 
Hallo beste forum leden,

Dit is de grootste onzin die er bestaat, dat de auto niet op de openbare weg gewassen mag worden.

Bij ons in Woensdrecht mag dit dus nog gewoon.

Ik heb dar een aantal maaden eens een gesprek over aangeknoopt met het handhavingsteam van onze gemeente.
Deze zeiden dat dit gewoon mocht.
En dat dit ook niet te verbieden valt.
Zij gaan er dus van uit, dat alle voertuigen wel eens een druppel olie of wat andere substanties kunnen laten vallen, dus dat domme verbod zagen zij helemaal niet zitten.

Weten de ambtenaren van de gemeentes dan ook, dat de omliggende fabrieken ook in de donker uren veel meer troep de lucht in spuiten via hun grote schoorstenen?
Hoe kan een auto anders zo vies en vuil worden van 5 weken stil staan in een straat waar weinig verkeer rijdt?
Juist ja, dat bedoel ik, de fabrieken in de omgeving!

Maar stel dat het bij ons ooit verboden zou worden, dan hebben ze nog geen poot om op te staan, zoaalng de bedrijven in de omtrek wel vervuilen.
Laat ze die dan eerst even het zwijgen op leggen met hun nachtelijke spuien.

Die ambtenaren denken dat ze alles weten, en dat is helaas niet zo, ze weten de helft niet eens wat er in de nachtelijke uren allemaal gebeurt.

Dus ik zou me er echt nog niet zo druk over maken, want dan kunnen ze heel veel zaken en bedrijven direct sluiten.

Met vriendelijke groet,

Ad
 
Toch kan een gemeente ervoor kiezen om autowassen in het openbaar gebied te verbieden. Er zijn tegenwoordig nog al wat colleges en gemeenteraden met een fetish voor duurzaamheid die heel ver wordt doorgedreven.

Iedere gemeente is vrij om dit in de APV (algemene plaatselijke verordening) op te nemen en dan kan er ook op gehandhaafd worden.

Verschilt dus per gemeente.
 
Daarbij is er een verschil tussen per ongeluk een druppel olie verliezen of bewust je auto wassen. Ongelukken hou je altijd. Als een gemeente wil besluiten om autowassen niet meer toe te staan hebben ze daar in principe gewoon recht toe.
 
Hallo beste auto vrienden,

Ik maak me er ook niet zo druk over ook, we schieten er toch niets mee op.

Als ik zo eens om me heen kijk, en al die vieze fabrieken hun vuil de schoorstenen uit jagen zodra het donker word, want als het overdag is kunnen ze dat niet doen natuurlijk.
Dan zie je de andere dag ineens weer een laagje van een onbekend spul op de auto liggen, en ja ook in het gehele land zelfs.
Dan is het zgn weer shahara zand, helaas geloof ik dat soms niet eens.

Ik heb al eens een monstertje genomen van dat spul, en heb het laten bekijken en onderzoeken in een lab, bleek het toch om een agressief stof te gaan, waarin ook diverse chemische verbindingen aanwezig waren, zoals fosfor.
Ik kan me helaas niet indenken dat er in saharazand dit soort chemische stoffen aanwezig zijn, dus hoe vaak worden we voor de gek gehouden door de een aantal instanties ?

Moeten ze dan zo hoog van de toren blazen omdat er een aantal mensen hun auto staan te wassen, ik noem dit betuttelen, laat eerst deze ambtenaren hun eigen werk eens goed uitvoeren en de zaken aan te pakken die wel enige prioriteiten hebben!

Ik ben dus erg blij dat onze gemeente niet zo betuttelend optreedt, en wel andere dingen erg belangrijk vind.

Verder wilde ik ook nog eens benadrukken, dat ons land bevuild word door omliggende landen, dar zullen we misschien niet zovel grip op hebben, maar men kan wel deze landen proberen te dwingen om deze uitstoot terug te dringen.

Ik was ooit eens een keer in nhet haven gebied van Rotterdam bij de ECT Waalhaven, ik stapte uit mijn auto, en het regende op dat moment, het viel mij direct op dat de regendruppels erg irriteerden op mijn huid, het werden dus direct rode plekken, en het brande enorm.
Ik had mijn bezoek afgerond bij de ECT en ging terug naar mijn auto, en hoorde even later dat er in de UK een gaswolk was ontsnapt met chemicaliën, en dat deze wolk troep is opgenomen in een regenwolk die hier naar beneden viel.
Je kon ook zien dat de lak van sommige auto's was aangetast, allemaal plekjes, of deze nog weg gepoetst konden worden, ik heb er geen idee van, mijn auto had er gelukkig geen last van.
Stond misschien goed in de wax of de lak was van een betere kwaliteit.

Dus ik bedoel maar, moeten de gemeenten zich nu nog druk maken over een beetje sop waar en auto mee gewassen word.
Als men zich druk zou maken als er in een natuurgebied dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, dan zeg ik oké, helemaal mee eens.

Ik ben me er natuurlijk wel van bewust, dat een klein beetje sop door heel veel mensen samen een grote berg is, en dat het wel kwaad zou kunnen aan de natuur.
Echter vind ik het dan wel zaak dat de firma's en fabrieken er ook erg veel aan zouden bijdragen om deze middelen beter afbreekbaar zouden moeten maken voor de natuur.
Maar natuurlijk weten we met zijn allen, dat dit ten koste zou kunnen gaan van de kwaliteieten van de reinigende werking.

Hoe moeten we dan onze auto voortaan gaan wassen dan, met wat lauw water en wat groene zeep dan?
Erg slecht zal het in elk geval niet zijn, want dit goedje, de groene zeep is niet zo agressief te noemen, of het goed werkt, dat heb ik nog niet getest.
Voor de natuur is het in elk geval wel minder belastend, omdat het erg snel afbreekbaar is.

Dus ga ik het eens een keer testen hoe de uitwerking is, en hoe goed de groene zeep de auto reinigt.
Uiteraard zal ik zeer zeker het etiket zorgvuldig lezen, of het toevallig niet slecht is voor de lak en het kunststof wat veelvuldig aanwezig is aan de tegenwoordige heilige koe.
De rubbers moeten natuurlijk ook ontzien worden, die zijn ook uitermate belangrijk, ik zit niet te wachten op een rijdend bad gevuld met water, het klotst ook allemal zo erg en misschien word ik er nog zeeziek van ook, wie zal het zeggen!

Ik wens u allen heel veel succes toe, met het wasen en reinigen van uw auto.

Met vriendelijke groet,

Ad
 
Ff mijn inbreng:
In Duitsland mag je bijna nergens meer je auto wassen. Daar hebben ze in de grotere steden hele wasparken met aparte wasboxen zodat je rustig je auto kan poetsen zoals jij wilt. Kost natuurlijk wel iets.Ik vind het ook jammer dat het dadelijk verboden wordt om je auto voor de deur te wassen. Maar zolang er volwassen zijn die als kleine kinderen met het milieu omgaan moeten de gemeentes wel.

Gr,.Rik.