• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Autowassen aan de openbare weg

loek47

Detailing rookie
15 jun 2009
1
0
Ving het gerucht op dat autowassen op straat verboden zou zijn of verboden zou gaan worden.
Weet iemand hier iets naders over te zeggen? Is dit per gemeente of landelijk?
 
Zover ik weet staat dat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Per gemeente verschillend dus.
Ik heb dit eens proberen op te zoeken voor mijn woonplaats, maar ik kon er niets expliciets over vinden. Ik neem aan dat het bij mij voor de deur dan gewoon mag.
 
Ik woon Culemborg in een nieuwbouw wijk. Hier mag je officieel je auto niet voor de deur wassen, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er iemand een bekeuring voor gekregen heeft. Het schijnt zo te zijn dat het in steeds meer wijken niet toegestaan is je auto voor de deur te wassen.
 
In utrecht mag het ook niet teminste in het centrum dan.Maar daar moet je dan gewoon schijt aan hebben:-" :grinning: nog ff mag je hellemaal niks meer. + waar moet je hem anders wassen de krasstraat no way natuurlijk dan maar een boete.Maar heb er nog nooit 1 gehad en er rijd zoveel politie voorbij

GR
 
Had dat ook niet iets te maken als het riool en regenwater apart afgevoerd worden??
Ik hoop van niet want dat willen ze hier in de straat ook gaan doen.

Dan word het met het emmertje naar de washbox....
 
Klopt helemaal. Hier is het riool en hemelwaterafvoer ook gescheiden. Ik heb destijds een hele discussie gehad met een medewerkster van de gemeente die destijds een infoavond organiseerde.

Auto wassen zou te belastend zijn voor het milieu. Toen ik vroeg waarvan een auto vuil werd stond ze met d'r gepoederde bekkie vol tanden. Een auto word vuil van regen, wegenvuil en uitwerpselen van in de lucht vliegende beestjes. Toen opeens ging ze het op de shampoo schuiven.

Destijds had onze gemeente nog wel een geweldige tegemoed koming in het leed wat dit veroorzaakte. Namelijk 1 tegoedbon voor 1 wasbeurt in een plaatselijke krasstraat......

Maar fuck it deze jongen wast zijn auto ook gewoon op straat. ]d~^
 
Ik was de auto ook gewoon op straat. Ik woon langs een doorgaande weg, waar zeker in het weekend wel een paar keer politie langs rijdt. Ik ben er nog nooit op aangesproken. En mochten ze het wel doen: snel de fles biodegradable APC pakken om te laten zien dat je aan het milieu denkt. dat je de auto met uiteraard met andere shampoo wast, hoeven zij niet te weten :)_[]
 
Ik heb het hier (Rotterdam) ook eens uitgezocht.
In de AVP staat niets en het riool in de straat is een gemengd systeem.
Dus hemelwater en mijn douchewater komen allemaal in dezelfde buis terecht.
Dit is op veel plaatsten in Rotterdam zo, zodat de viezigheid van de straat ook netjes afgevoerd word.
Naar een wasbox gaan is hier ook niet echt een oplossing omdat je bij de meeste geen emmer ed mee mag nemen.
Dat is afspoelen en wegwezen.

Ach, op deze manier heeft de buurt ook nog wat entertainment als ik weer eens een hele dag aan een auto bezig ben :D
 
Wij moeten allemaal op letten wat we doen en de grote mannen (fabrieken) lozen spoelwaters zo in de riool.:-&
 
Even een schopje.

Ik heb zojuist de hele APV van mijn gemeente doorgenomen :zzz: en ik kan daar niets expliciets vinden over het niet aan straat mogen wassen van auto's.
Kan het wel zo zijn dat er enigszins 'verdekt' in de APV iets is opgenomen (in de trant van milieu of het 'in strijd zijn met de publieke functie van de weg').

Waarom deze moeite genomen? Ik stond afgelopen weekend bij de bandenboer met iemand te praten uit mijn gemeente die door iemand werd aangesproken die zich voordeed als iemand van de milieupolitie. Volgens de beste man was autowassen aan de openbare weg verboden. Nu wil ik eigenlijk weleens zeker weten of dit inderdaad zo is.
 
hier mag het officieel ook niet.
ik woon in een nieuwbouwwijk,ik zie hier, op een paar mensen na, niemand die zijn auto met de hand wast..
ik heb er nog nooit een prent voor gekregen,...
als ik die wel krijg. tsjah, jammer dan
 
Het wel of niet je auto mogen wassen aan de openbare weg, heeft waarschijnlijk te maken met de waterhuishouding in de gemeente.
Vroeger ging al het water (zowel hemelwater als badwater ed) regelrecht het riool in naar de waterzuivering.

Tegenwoordig bij nieuwbouwprojecten worden die 2 gescheiden; badwater het riool in en hemelwater rechtstreeks de sloot in.
Dat is een rede dat er niet meer aan de straat gewassen mag worden ed.

Waarschijnlijk is dit bij de nieuwbouw van CC ook het geval; hebben jullie dit nagevraagd/nagekeken:rules CC, anders mogen er dadelijk zonder speciale wasplaats geen auto's meer gewassen worden. (weet niet of hier al rekening mee gehouden is hoor:grinning: )
 
Voor bedrijven gelden zover ik weet andere (strengere) regels.

Binnenkort wordt bij mij de straat opengegooid en de riolering vervangen. Hopelijk wordt hier dan niet zo'n gescheiden systeem aangebracht.
 
Ik heb er ook van gehoord dat het bij ons in de gemeente ook niet mag .
Maar bij de wasboxen hangt een groot bordt dat je je auto niet met een emmer en een spons mag wassen !
Wat moet je dan .
Maar je zou je auto niet mogen wassen , maar er wordt wel andere rotzooi door de straatkolk gegooid ,
mij lijkt wassen dan niet zo schadelijk.
 
denny_84 zei:
Maar bij de wasboxen hangt een groot bordt dat je je auto niet met een emmer en een spons mag wassen !
Wat moet je dan .
Goed verbod. Minimum is 2 emmers en een washmitt.:D
 
alteaniels zei:
....anders mogen er dadelijk zonder speciale wasplaats geen auto's meer gewassen worden. (weet niet of hier al rekening mee gehouden is hoor:grinning: )....
Eg wel !
Kan je vertellen dat wasstraten het water recyclen.
Sterker nog, het water is geen water maar een microbisch / ecologisch / biologisch (oid ) systeem dat redelijk nauw luistert.
Geld voor zowel de wasboxen ( water verdwijnt niet in de grond maar wordt opgevangen ) als de reguliere wasstraat.

Bepaald goedje in knikkeren....evenwicht is om zeep geholpen....€€€€ kassa €€€€ ( m.a.w. vrij duur systeem )
 
Wat ik eigenlijk bedoelde.

Waarschijnlijk moeten ze een speciale vloeistofdichte vloer hebben, met een aparte opvangtank of deze word wel op het riool aangesloten.

Een kennis van me heeft een taxi bedrijf, en zijn auto's (50+) worden altijd bij de loods gewassen.
Hij moest een speciale vloeistofdichte vloer aan laten leggen, anders mocht hij het niet meer doen.