• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

AVA Evolution Series P60

Thomaso

Detailing guru
9 mei 2018
319
150
Omgeving Nijmegen
Enkele weken geleden heb ik een nieuwe HD aangeschaft. Ik zocht een vervanger van m’n Karcher K4, die het nog prima deed maar ik helemaal zat was (met name de slang). Het assortiment AVA hogedrukreinigers bij Carclean werd gestaag uitgebreid en het begon te kriebelen. Na telefonisch contact voor advies van Dennis uiteindelijk gekozen voor de Evolution Series P60.

Een dag later was alles binnen. M’n postbezorger heeft er een hernia bij, maar snel uitgepakt en na een kwartiertje klussen zit alles in elkaar. Ik heb even gewacht met het schrijven van een review totdat ik de machine een paar keer had gebruikt. Dit is ‘m dan:

7825852D-EC44-4F7A-8C41-C26F600C0B8A.jpeg


9C4929CB-D29B-42E8-99F4-8BB2B7FC020C.jpeg


Voor vrijwel alle accesoires is een plekje te vinden op de machine, echt ideaal. Zelfs aan de Monello foamlans is gedacht:

92CD74D6-2326-4D7E-BDFB-FCD0FBED44E8.jpeg


Eerste indruk van de machine: alles voelt heel stevig en degelijk aan. Is ook echt een stuk zwaarder dan de Karcher, maar zoals Boris the Blade al zei:

09FD5A83-747F-4AE6-A143-89F402C22F8A.jpeg


En wat een power! Trek de handrem maar een tandje extra aan, dit ding is echt mega sterk. En dan is er nog een krachtigere variant. Wat een verschil met de K4. Op papier zou er niet zoveel verschil tussen moeten zitten, maar in de praktijk is het echt fors.

Zero force spuitpistool: zo dit is een stuk lichter in de bediening dan de Karcher. Wanneer je een auto wast ga je het verschil niet zo snel merken, wel als je bestrating of een vlonder gaat reinigen. Dan is het fijn dat je met slechts 1 vinger het pistool kunt bedienen. En vrijwel alle accessoires kunnen direct in het pistool, zo kun je de gewenste lengte altijd voor jezelf bepalen.

0B9954C6-DF6A-4809-A489-E02DDDC6110A.jpeg


Vario nozzle: werkt prima, zitten drie standen op. Vond de vario lans van de Karcher fijner, die was traploos te verstellen. Ik heb de nozzle kit bijbesteld, nu altijd de juiste nozzle voor de juiste klus. Voor het wassen van de auto gebruik ik voornamelijk de 40 graden nozzle. En de machine is weer voorbereid op de nozzle kit, want je kunt al je aparte nozzles keurig kwijt:

2BA20A2E-E372-4BB8-9099-0B602ECE8C16.jpeg


Alle Karcher accessoires passen in principe erop, zo ook de Monello Lans met de Karcher aansluiting. Echter sluit dit niet zo lekker aan als ik zou willen. Wellicht doe ik iets fout, maar ik krijg de foamlans niet vergrendeld in het pistool. Er lijkt toch een klein verschil te zitten tussen de Karcher aansluiting en de AVA. Zie hieronder het voorbeeld van de aansluitingen:

B536F2F1-FA72-48A7-8B88-18CD8AA2E3D5.jpeg


Hier moet ik nog contact over opnemen met CC, vinden we vast een oplossing voor. En zoals het nu gaat, gaat het met een beetje ondersteuning ook:

FAB55E1C-FDCD-4CE1-9B3D-AE5F54292432.jpeg


En dan heb ik het nog niet over de slang gehad, wat een verademing! Geen gekrul en geklooi meer, maar altijd recht en strak. Slang wordt alleen wat sneller vies dan van de gele rakker, is wat grover van structuur dus blijft makkelijker zand aan plakken. Maar he, dan hebben we weer wat te detailen…

C80F8D82-DB57-4ACC-9613-F97B6E8A67F8.jpeg


Een ander slimmigheidje is nog de haspel voor de stroomkabel, dat heeft niet iedere AVA maar deze wel! Ruimt lekker op.

FE1B3A19-E964-48E7-AE70-E70F3934C00E.jpeg


Kortom, ik ben ontzettend blij met de nieuwe machine. Hij is krachtig, relatief stil, allerhande opbergmogelijkheden voor je accessoires, slimmigheidjes als de kabelhaspel en follow me functie. Echt een upgrade tov de Karcher. Nu rest nog 1 vraag, zal ik de machine in de kunststofdressing of coating zetten? ;)
 
Slang in de TrimRestorer ? Bij de Kranzle neemt de slang daardoor minder vuil op

Het verschil in de nokken is duidelijk
Als dat ook geldt voor de ruimte waar de nok in valt, is er bij de AVA dus een blokkade voor de grotere Karcher nok
Ik zou zelf de Karcher nok dus zijdelings afronden
Overigens lijkt het er op dat jouw Karcher nok al een schade heeft ?! (op de foto rechtsvoor)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Leuke review! Vind de machine er wel kek uit zien, ook handig al die nozzles, haspel, etc.

HD gaan detailen?! Wie doet dat nou... :p (Slang in de dressing en de body in de Trim?)
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Ik heb zelf de P80 gekocht via Carclean en had het probleem van de aansluiting van Monello foamlans ook al aangekaart bij hun. Je kan deze dus niet vast draaien. Maar ze zit er wel stevig genoeg in zodat je er vlot mee kan werken. Bij mij is er echter een lek bij deze aansluiting maar dit probleem is in oplossing bij Carclean.
Veel plezier nog met de machine, ik ben er zelf zeer tevreden over.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso en Cordoba
@RedCat de ruimte waar de nokjes in vallen is recht, daar passen de Karcher nokjes prima in. De Monello lans zit ook in 1 lijn met het pistool, wat m.i. aangeeft dat de nokjes op de juiste plek zitten.

Waar volgens mij het issue zit is de lengte tussen de nokjes en de lans zelf. Op de foto zie je op de Ava nozzle een sticker zitten links naast de nokken en links naast de sticker weer een ring. Om op het Ava pistool een accessoire te vergrendelen, draai je vanaf het pistool een ring naar voren die uiteindelijk tegen de ring op de nozzle aankomt. Op dat moment zit de nozzle vergrendeld. Op de Karcher aansluiting van de foamlans zit die ring niet, waardoor je de vergrendelring kunt blijven draaien. Maar die raakt uiteindelijk niets, waardoor je de lans niet kunt vergrendelen.

Ik moet nog testen of het een foamlans specifiek ding is, of dat dit voor alle Karcher accessoires geldt.
 
Laatst bewerkt:
Wat is jullie ervaring met de slangoprol en afrolsysteem. Zit even te twijfelen tussen de master en de evolution maar als ik het zo lees heeft de evolution net wat meer voordelen als de master ziet er wat degelijker uit qua opbergsystemen. Of zien jullie dit wellicht anders? Of toch maar voor de master versie gaan......
 
Slang oprol/afrol systeem werkt prima, veel soepeler dan bij Karcher (al zal dat ook met de slang te maken hebben). De Evolution is in mijn ogen de HD die net wat praktischer is, de Master heeft een iets luxere uitstraling. Aan jou om te bepalen wat je belangrijk vindt bij een HD. Denk dat beide machines ontzettend degelijk zijn. Ik heb voor het extra gebruiksgemak gekozen en dus voor de Evolution.
 
@ArjanB ik vind het in combinatie met een Ava geen must-have, omdat de machine zelf al met een short trigger gun komt. Op een van de foto’s zie je het pistool met een nozzle erin, hoe short wil je het hebben? De Pistola Corta switcht wel makkelijker (=sneller) tussen verschillende nozzles en een foamgun. Voor mij niet voldoende voordelen tov het pistool wat standaard bij de Ava zit, maar oordeel vooral zelf ;)
 
Ah, thanks, dat de AVA60 std ook met korte gun kwam, kon ik niet opmaken uit foto's op carclean site. Dan zou je dus aan de extra set nozzels voldoende hebben?
Hoe lastig is wisselen van de nozzles - ring naar voor draaien is alles?

(Sorry voor vragen, maar denk er sterk over om mijn 18jr oude Kärcher voor een AVA60 te vervangen)
 
Heb zelf de p55 en in de pistola Corta zie ik absoluut geen meerwaarde. Wisselen gaan zeker net zo snel bij de ava. De standaard nozzle heeft al 2 standen. Een brede en een smalle, daarnaast heeft de ava ook nog 2 verschillende kracht standen. Indrukken is de laatste stand waar hij op stond, nogmaals gelijk indrukken en dan de andere stand en Vice versa. Het wisselen van de hulpstukken gaat ook snel. Je hebt een borg ring die je kan aandraaien maar die gebruik ik haast nooit, dan is het een kwestie van de nozzle pakken en een halve slag draaien en hij is er vanaf.

Ik zeg gelijk vervangen. Echt super tevreden met de AVA.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB
Ff als leek: wat maakt de AVA beter/handiger dan een Kärcher/Lidl apparaat/ etc?

Mag wat kosten, zo'n ding, maar wat is daar t voordeel van?
 
qua prijs denk ik juist dat je bij AVA veel bang for the Buck hebt. Als je gaat kijken naar vergelijkbare apparaten van Kärcher of nilfisk ben je bij AVA iets voordeliger uit denk ik. Tussen een Kärcher(m.u.v instapmodel) en een Lidl apparaat zit ook wel een wereld van verschil.

Wat Specifiticaties die je bij een instapmodel Kärcher/Lidl niet tegenkomt:

-aluminium pomp
-anti Krul slang
-hoger aantal bar’s
-hoeveelheid water per minuut
-lengte slang/snoer
-accessoires
-handigheidjes zoals bij AVA bijv. de meedraaiend haspel (de slanghaspel op zich al)
- aantal decibellen
-enz. Enz. Enz.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB
Dank voor je toelichting. Als ik kijk naar de Parkside PHD 170 B2, 10m kabel, 170 bar, geluid van een straaljager, dat dan wel (ook stoer, voor de buurvrouwen, beetje indruk maken)(NOT!). Maar voor die prijs koop ik 2/3 AVA met 130bar en 6m kabel
 
Ik hoop wel dat Carclean evt samen met AVA met een bevredigende oplossing komt mbt de foamlans met Karcher aansluiting.
Heb ook een AVA aangeschaft en vind dit wel een dingetje...

Carclean kennende zal dit binnenkort opgelost worden!
 
@PizzaPieter Alle waar naar zijn geld. Specificaties is 1 ding, kwaliteit/duurzaamheid een andere. Ava geeft tot 20 jaar garantie, dat zegt iets over de kwaliteit en het vertrouwen in eigen product. Kom daar maar eens om bij Karcher…

Voor het geld zal die Parkside best een goed apparaat zijn. Maar dat is een DAP ook, toch gaan er genoeg mensen voor een Rupes of Flex. Waarom? Hogere kwaliteit, meer gebruiksgemak/comfort, etc. Een Audi A6 is ook duurder dan een Skoda Superb….je begrijpt mijn punt ;). Koop vooral wat bij jou past.
 
  • Leuk
Reactions: Hean en PizzaPieter
Ik zelf zit te twijfelen over de p80 evolution of de p80 master kunnen jullie mij de twijfel wegnemen en mij kunnen aangeven welke van de 2 de betere keuze is qua handigheid of degelijkheid.
 
Daar heb ik enkele reacties hierboven (nr 7) al wat over geroepen. Ik heb hier voorafgaand aan mijn aankoop met Carclean over gebeld, zij hebben immers alle apparaten staan. Conclusie was toen dat de Evolution wat praktischer is, dat gaf voor mij de doorslag. Maar het zijn nuance verschillen, beide prima apparaten.
 
Ik zeg gelijk vervangen. Echt super tevreden met de AVA.
Gedaan, van het weekend de met BlackFriday korting bestelde P80 Evolution binnen gekregen, kan niet wachten om deze te gaan gebruiken.
Moor afgewerkt, degelijk aanvoelend apparaat. De inmiddels bijna 19jr oude Karcher is gister naar de overbuurman gegaan.
Eeo6LlL.jpg


Wat mij wel opviel: het rijden met de Karcher gaat eenvoudiger door het handvat; de AVA moet bij de lanshouder vastgehouden worden wat minder handig is.
Er zit wel een mooi handvat aan de voorkant om op te tillen, maar gezien het gewicht is rijden toch handiger.


Vraag over de nozzles, heb direct ook zo'n set erbij besteld: in de handleiding staat dat de 40 graden bedoeld is om op de auto te gebruiken.
In carclean youtube-filmpje van de pistola corta - die inderdaad niet nodig is, want de AVA heeft al een korte pistool - wordt de 25 graden nozzle gebruikt op de auto:
(vanaf 00:33)

Kan 25 graden nozzle dus ook gebruikt worden op autolak, en bijv op velgen?
Of beter niet doen, zeker niet met 160 bar?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Ik gebruik tot nu toe steeds de 40 graden nozzle. Deze vind ik al enorm krachtig. Ik zou je aanraden om met de 40 te starten. Mocht je die iets te slap vinden dan kun je altijd nog naar de 25 gaan. Zou die alleen niet te dicht op het lakwerk houden.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB