• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Balanceren: veroorzaakt schade aan velgen en trilling tijdens rijden

AltoMK3fan

Detailing trainee
5 okt 2020
14
25
Ik heb mijn velgen laten poedercoaten:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg


Tijdens het rijden merkte ik een trilling vanaf 80 km/h. Ik ben nog wat gaan wisselen met stalen velgen, maar de trilling zit in alle velgen. Ik heb de velgen eraf gehaald en alle plaklood verwijderd met flossdraad. Helaas zit er flink schade op alle velgen van het balanceerapparaat:

20201005_112148.jpg

20201005_112206.jpg

20201005_112210.jpg


Mijn vraag is waar ik op een fatsoenlijke manier velgen kan laten balanceren, zonder schade, en in 1 keer goed dus zonder trillingen tijdens rijden. Ik woon in Bussum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verwacht dat de beschadigingen van het monteren van de banden komt. Dit zou niet kunnen met een balanceer apparaat.
Met welke stalen velgen heb je getest en heb je dat getest met deze banden?
Aha, inderdaad van het monteren van de banden! Ik denk dat ik het maar laat zitten, want het is niet zichtbaar wanneer de velgen onder de auto zitten. Het is wel erg slordig om zo banden te monteren, kan dit niet beter?

Ik heb met stalen velgen getest waarbij ik geen trillingen heb. Zodra ik een siervelg monteer, heb ik een trilling. Wellicht was het balanceerapparaat verkeerd afgesteld.

Ik overweeg nu gewoon terug te gaan naar het bedrijf wat de velgen heeft gepoedercoat, om de velgen opnieuw te balanceren. Blij te horen dat dit geen schade veroorzaakt.
 
lijkt idd op schade van een bandenapparaat.

ligt het niet aan de band zoals Timo zich ook vraagt?
en heb je het niet bij andere snelheden?
 
Zonde, want dit hoeft niet te gebeuren! Nu er beschadigingen zitten heb je kans dat het daar snel(ler) gaat oxideren.
 
@Alex_G Heb alleen bij 30km/h een lichte trilling. Bij 80km/h trilt het het hevigst. Hogere snelheden iets minder trilling.

@Jansen goed punt, ik zal het poedercoatbedrijf vragen om een oplossing. Wellicht dat ze de schadepuntjes kunnen aantippen.
 
De velgen zijn verkeerd opgespannen op het bandenmonteerapparaat. Bij lichtmetaal pak je de velgen aan de buitenkant ipv aan de binnenkant om dit soort beschadigingen te voorkomen. Nog mooier is, als de velgen opgespannen worden op de naaf, dan krijg je helemaal geen schade, maar dat kan niet met het apparaat op de foto.

Ik zou teruggaan en dit laten herstellen! En dan niet laten aanstippen, dat word nooit netjes. Enige oplossing is opnieuw poedercoaten.
 
  • Leuk
Reactions: AltoMK3fan
Ik vind het zeer opvallend dat alle vier wielen blijkbaar niet goed gebalanceerd zijn, zelfs een verse stagiaire moet dat zonder (groot) onbalans kunnen. Als je bij 30 km/u al trillingen hebt, denk ik dat er iets heel anders aan de hand is. Mogelijk zijn de gecoate velgen niet goed recht, of mogelijk zijn de velgen in perfecte staat, maar passen ze net niet helemaal onder deze auto? Andere optie is gebruik van verkeerd type wielbouten, bol type i.pv. conisch (of precies andersom). Mijn verwachting is dat de velgen niet goed gefixeerd worden op de wielnaaf, vooral omdat ze al bij lage snelheid trillen (of banden met een hoogteslag is ook een mogelijkheid).

Edit: ik zie dat terwijl ik aan het typen was @bighead ook al de mogelijkheid van hoogteslag heeft genoemd.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Altos
@AltoMK3fan Zo te zien heb je conische wielmoeren gekocht, ik weet niet of dat ook bij deze velgen past? Ik zie wel vaker dat 'professionals' de fout ingaan met conische en concaaf bouten/moeren. Ik denk dat je moet beginnen met checken of de beschrijving van alle materialen met elkaar matched, en dan contact opnemen met het verantwoordelijke bedrijf.
 
Ben net langs geweest:
- De schade zat er al op en is dus met poedercoaten niet gerepareerd.
- De wielmoeren zijn goed voor de velgen.
- De Chinese rommel mag niet retour. Dit is mijn eigen fout geweest, want ik vond het totaal te duur worden (nu 580,- betaald, dat is zo'n beetje de waarde van de gehele auto ;))
- De trilling is nu alleen nog vrij licht vanaf 80 km/h.

De wielen achter hebben sowieso iets speling omdat de naaf niet aansluit op de velg:
20201005_144846.jpg


De wielen zitten voor wel stevig bij de naaf:
20201005_144624.jpg


Slechts 1 velg had veel plaklood nodig, deze velg rechtsachter laten plaatsen:
20201005_143154.jpg


Verder een velg met 5 loodjes linksachter laten plaatsen. De 2 velgen voor hadden slechts 2 en 3 loodjes nodig.
 
Laatst bewerkt:
Hifly banden zijn zo slecht nog niet hoor.
Ja. Tuurlijk, je zal minder grip hebben, ja ze gaan minder lang mee. Maar verder zijn ze best stil. Ik had ze ook genomen als ik een oud Panda,tje had gehad. ;)

Heb je de naven al wat ontroest met een staalborsteltje? Dat wil nog wel eens helpen. Zit er ook niks op het deel van je velg?
 
Heb je geen adapterringen nodig? Bij mij set wintervelgen had ik kunststof adapterringen erbij anders gingen ze er niet goed op.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hifly banden zijn zo slecht nog niet hoor.
Ja. Tuurlijk, je zal minder grip hebben, ja ze gaan minder lang mee. Maar verder zijn ze best stil. Ik had ze ook genomen als ik een oud Panda,tje had gehad. ;)

Als er één ding is waar ik niet op wil beknibbelen is het banden. Met name de nat weer eigenschappen zijn voor mij doorslaggevend. De C1 van vrouwlief staat daarom ook op de band met beste nat weer prestatie op die maat.

Een noodstop met regen.....zit je dan in je koekblik, als een schaats op het ijs. Met die V60 stap ik waarschijnlijk nog zelf uit, maar bij die ander laat ik het niet van de bandjes afhangen.
 
Als er ruimte is tussen naaf en velg(gat) dan vertrouw je vol op de conische moer
die moet je dan wel 100% gelijk aandraaien, wat bijna nooit lukt ....
naafring is een primaoplossing
 
Als er één ding is waar ik niet op wil beknibbelen is het banden. Met name de nat weer eigenschappen zijn voor mij doorslaggevend. De C1 van vrouwlief staat daarom ook op de band met beste nat weer prestatie op die maat.

Een noodstop met regen.....zit je dan in je koekblik, als een schaats op het ijs. Met die V60 stap ik waarschijnlijk nog zelf uit, maar bij die ander laat ik het niet van de bandjes afhangen.

Wij rijden zelf ook op A merk banden. Michelin, Goodyear en Continental.
Maar enkele jaren geleden hadden we bij onze 2e auto gewoon banden van Apollo gemonteerd. Omdat er toch weinig mee werd gereden.