• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

banden: omleggen of niet vooraan naar achter en andersom :

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Is al eerder ff aan bod geweest , maar ik wil nu toch meer zekerheid alvorens ik mij een "bandenboekje" maak om mijn wielen

eventueel van plaats te veranderen bij het wisselen van zomer naar winterbanden :

Ik ben/was van plan om elke 2 jaar de voorste wielen naar achter te zetten (de wielen blijven WEL aan dezelfde kant van de wagen) ,

zodat ik om het jaar de banden anders laat slijten . Dit zou ik doen om een gelijkmatigere slijtage te hebben en alzo langer te kunnen rijden

met 1 set banden.

Dit wordt mij echter afgewezen omdat dan de auto instabiel zou worden. (grotere kans dat de wagen niet zo baanvast zou zijn )

De banden moeten ALTIJD op dezelfde plek terug moeten ivm de betere grip van heel de wagen.( heeft men mij aangeraden :-" )

Wie kan mij een deftig antwoord geven waarom ik het WEL zou doen of juist NIET ?

Of is het misschien zinniger om elke 5000/4000 km de wielen te wisselen ? ( 10 000 km op de zomerbanden en bvb 8000 met de winterwielen)

Aan de hand van jullie mening ga ik toch tot een besluit moeten komen. :ja

Laat jullie mening maar horen : :rules
 
Ik zou de beste banden achter doen/laten zitten. Waarom ? Als je grip verliest heb ik dat liever dat het voor gaat schuiven want dit kun je beter opvangen door te reageren met je gaspedaal en of door bij te sturen. Verlies je achter grip en komt de achterkant naar buiten dan is dit lastiger op te vangen.

Het argument om de beste banden op de aangedreven wielen te doen om tractie te hebben vindt ik minder van belang omdat snelheid krijgen meestal wel lukt en minder belangrijk is dan handeling en veiligheid in mijn optiek.

Iemand een andere mening toegedaan of zijn jullie het met me eens ?
 
+1 voor je antwoord jjonkie dat klopt als een koude diesel ;)

We wonen hier niet in een land waar hoge bergen zijn waar vaak sneeuw aanwezig is en als er al sneeuw ligt word er wel gestrooid zolang het zout niet op is. Belangrijkste is om dan achter de beste banden te hebben.
 
Heb deze van internet geplukt : WISSELEN wordt aangeraden :-"

Het periodiek wisselen van uw banden is een belangrijk onderdeel van het onderhoud van uw banden. Het belangrijkste doel van het regelmatig wisselen van banden is het bereiken van gelijkmatige slijtage. Als er geen instructies voor het wisselen van banden in het instructieboekje staan, wissel uw banden dan minstens elke 10.000 tot 15.000 kilometer. Als er echter onregelmatige of ongelijkmatige slijtage optreedt, wissel uw banden dan vaker en laat ze controleren bij een gekwalificeerde dealer om de oorzaak van de slijtage te achterhalen. Vergeet niet dat een flinke klap, bijvoorbeeld veroorzaakt door het rijden door een kuil, voor een verkeerde uitlijning kan zorgen en dat dit dan weer ongelijkmatige slijtage tot gevolg heeft.

Vooral op voorwielaangedreven auto's is het belangrijk om uw banden periodiek te wisselen, want de voorbanden slijten sneller dan de achterbanden. Grote verschillen in de profieldiepte voor en achter, zorgen voor ongelijkmatig remmen en een slechte handling, vooral in de regen. Als u uw banden niet wisselt, dient u ze steeds per twee te vervangen, hetgeen betekent dat u altijd verschillende profieldiepten voor en achter houdt. Het onderling wisselen van de vier banden houdt de remkracht en de handling in balans.

NB: Let op bij richtinggebonden banden. Ze mogen niet naar de andere zijde van de auto worden gewisseld, maar alleen van voor naar achter om te voorkomen dat de banden in de verkeerde richting draaien. Kijk om zeker te zijn of u richtinggebonden banden hebt op de zijkant naar een peil met daarbij het woord "rotation" (draairichting).
 
Mijn zwager is bandenexpert en het verhaal van jjonkie werd mij vorig jaar precies zo verteld. 'Beste' banden achter. Ik denk echter dat het misschien ook wel afhangt van hoe frequent je je banden omwisselt. Doe je dit 1x in de 3 maanden zal het inderdaad minder van invloed zijn dan 1x in de 2 jaar omdat het verschil in profieldiepte dan vele malen kleiner is.
 
voor mij heeft het totaal geen nut bij de vectra.
Het word zelfs gevaarlijk.
Mijn banden staan namelijk achter onder camber, waardoor ik een slijtage aan de binnenzijde heb. Als ik dan deze banden voor zet, word de auto onwijs zoekerig naar sporen.

Het maakt trouwens niet uit of je een achter of voorwiel aangedreven auto heb.
De beste banden moeten altijd aan de ACHTERZIJDE zitten. Dit vanwege het onderstuur waar 95% van de auto's op gebouwd word.
Onderstuur is namelijk voor de gemiddelde persoon makkelijker op te lossen dan overstuur. dmv gas los laten/ minder te sturen
 
Mijn idee, exact zoals divingdisaster zegt.

Als ik ze elk seizoen wissel blijft t verschil tussen de aangedreven voorwielen en achter erg klein.

Wat de vectra gebruiker meld heb ik niet.
 
Er word hier gezegd beste banden achter... heel de redenatie snap ik, echter!:

Wat nou als het nat is en je een noodstop moet maken? Dan zou je blij zijn als je beste banden voor liggen lijkt me.
En ik denk dat je vaker een noodstop moet maken dan dat je achterwielen wegglijden. (Want dan moet je misschien eens over je rijstijl na gaan denken)
 
@SMFLK, zit ook wat in. De remweg wordt langer naar mate banden slijten. Echter nieuwe auto's verdelen de remkracht zo dat je de meeste vertraging hebt...
Echte je moet het natuurlijk niet in extremen zien. Ik zou bijvoorbeeld nooit met voor banden 2mm en achter met 8mm gaan rijden, zeker niet als het weer wat slechter aan het worden is.

Leuke stof tot nadenken ! Iemand anders nog andere invalshoek ?
 
Als ik het hier (en daar) lees , ga ik het voorlopig houden op wisselen elke 3 maand , heb ondertussen toch al een 2e krik en kan dan

makkelijk 2 wielen tegelijk demonteren(en poetsen :ja ) .

De slijtage zal dan idd minimaal zijn , hoewel je dan 4 banden moet laten vervangen bij aankoop van

nieuwe.

De vraag is dan ook of het dan toch niet beter is om de banden gewoon te laten staan en de voorste banden (in mijn geval-voorwieltractie)

op te rijden , omdat je dan veel langer doet met je achterste banden.

(dan is er wel weer dat probleem van de beste banden achter die nu dan minder profieldiepte hebben)

Is er iemand die al gelijkaardig heeft gewisseld met z'n banden of de banden gewoon oprijd en het ene jaar de voorste en later(hoeveel

later ??) de andere vervangt door nieuwe ?
 
beste banden voor beste banden achter, een hele mooie discussie.

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je rondom altijd GOEDE banden heb. Als ze niet goed genoeg zijn voor achter ( of voor) dan moet je ze gewoon vervangen. Hierbij is voor mij de discussie beste voor of achter al afgesloten. 2.5 mm voor zomerbanden is wel het minimum wat je wilt aanhouden. De wettelijke 1.6 ( in NL) moet je niet tot willen doorrijden.


Voor en achter wisselen kun je het beste om de 10 a 15 duizend km doen wanneer dit mogelijk is.

- Is de bandenmaat gelijk voor en achter
- Heb je wel op beide assen links en rechts dezelfde type band liggen. ( het kom weleens voor dat wanneer er een band kapot gereden wordt er achterop verschillende banden liggen)

Waarom zou je voor en achter wisselen?

Dit doe je om:

- Gelijkmatig een set banden te verslijten.
- Om cuppen tegen te gaan. ( google maar op ' cuppen banden' , daar staat vast wel genoeg info)




Om nog even wat olie op het vuur te gooien voor de mensen die door willen discuseren over de plek van de ' beste banden'
Wanneer er water op het wegdek ligt en het profiel zorgt ervoor dat het water naar de buitenzijde van de band wordt afgevoerd. Welke banden krijgen er meer water voor hun kiezen? De voorste banden krijgen de volle laag terwijl de achterste banden door het spoor van de voorste rijden en dus veel minder water te verwerken krijgen. Hierbij zou je weer de beste voorop willen hebben om aquaplaning zo goed als mogelijk te voorkomen ;).


Hiermee wil ik alleen aangeven dat alles compleet af hangt van de situatie en dat dat niet te voorspellen is.
 
Ben het met wouter eens dat je niet moeten willen rijden met 2mm en minder. Persoonlijk zou ik bij 2.5 a 3 mm zeker vervangen.

Wat je aangeeft mbt de hoeveelheid water die banden te verwerken krijgen kan ik me ook in vinden. Zo zie je maar weer: er zijn zoveel inzichten en er is denk ik ook geen goed of fout in deze.

(voorlopige) conlusie is wel: Zorg voor gelijke banden die niet te ver versleten zijn en rijd met je verstand !
 
Ik neem altijd banden die geen draairichting hebben. Zo heb je de mogelijkheid om kruislings te wisselen en dat doe ik bij iederen zomer/banden wissel. Op deze manier slijten mijn banden heel erg mooi en heeft het onstaan van cuppen geen kans. Dus mooie slijtage en geen lawaai!.

Ook is dit voor mijn auto belangrijker dan een gewone 2wd auto. Mijn auto is 4wd en daardoor is zo weinig mogelijk profiel verschil gewenst. Bij te groot verschil of verschillende merken of zelfs type band (omdat er altijd diameter verschil in zit) kan er problemen onstaan in mijn centrale diff. Ook heeft dit het effect op een 4wd dat hij uitgaat breken omdat bij veel profiel verschil hetzelfde effect heeft als je handrem iets aantrekken wat bij glad weer direct de kont naar voren komt. Ik geloof dat je maximaal 3mm verschil mag hebben met mijn type auto. Zo kan er voor elk type auto wel weer een soort reden zijn om wel of niet te wisselen. Maar over het algemeen gewoon jaarlijks of bij elke beurt even wisselen en je rijdt altijd op mooi afgesleten banden.
 
De reden van dat wisselen van voor naar achter(van links naar rechts van boven naar onder van links naar rechts :D ) , is omdat dan de

draairichting van de band NIET veranderd , wat anders bij een andere draairichting ZOU kunnen leiden tot een "breuk" van het metaal dat in

de band zit verwerkt.

Dit heb ik vernomen van een bandenboer die met dit volledig afraadde omdat je dan wel eens voor een wel heel onaangename verassing kon

komen te staan :-b (enkel de volgwielen zouden dit niet hebben of veeeeeel minder)

Hij zei met ongeveer het volgende : dat metaal neemt een "vorm" aan die veroorzaakt wordt door de draaibeweging van de band en de

kracht die er op komt door vooral de aangedreven wielen. Als je dan die band anders zou laten draaien zou dat metaal kunnen "breken"

(metaalmoeheid ?? ) door de kracht die dan net andersom is...(weer een reden om niet kruiselings te wisselen ]-0 )
 
grandscenicman zei:
De reden van dat wisselen van voor naar achter(van links naar rechts van boven naar onder van links naar rechts :D ) , is omdat dan de

draairichting van de band NIET veranderd , wat anders bij een andere draairichting ZOU kunnen leiden tot een "breuk" van het metaal dat in

de band zit verwerkt.

Dit heb ik vernomen van een bandenboer die met dit volledig afraadde omdat je dan wel eens voor een wel heel onaangename verassing kon

komen te staan :-b (enkel de volgwielen zouden dit niet hebben of veeeeeel minder)

Hij zei met ongeveer het volgende : dat metaal neemt een "vorm" aan die veroorzaakt wordt door de draaibeweging van de band en de

kracht die er op komt door vooral de aangedreven wielen. Als je dan die band anders zou laten draaien zou dat metaal kunnen "breken"

(metaalmoeheid ?? ) door de kracht die dan net andersom is...(weer een reden om niet kruiselings te wisselen ]-0 )

Ik geloof dat ik je wel eens eerder heb verteld een andere garage te zoeken aangezien die onzin verkondigd. Dat wil ik je nogmaals aanraden;).

Ik gok dat de voornaamste reden is dat er niet gezegd zal worden dat men kruislings kan wisselen is omdat de gemiddelde persoon geen onderscheid kan maken tussen banden met en zonder draairichting. Wanneer er draairichtinggebonden banden verkeerd onder de auto zitten kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan bij nat weer.

Dat verhaal over vervormde karkassen is ook niet logies als je bedenkt dat je je reserve band ook niet hoeft te vervangen na gebruikt. Als dat verhaal klopt zou je hem nooit rechts mogen gebruiken wanneer die 1 maal links gemonteerd is geweest ;).

ps1, pas op met achteruit rijden dat je banden niet klappen, je banden draaien immers in de andere richting.
ps2, mocht je ooit met pannen komen te staan, laat dan niet je auto met de achterzijde opgeheven weg slepen want dan draaien ze ook de verkeerde richting op.
 
het gaat dan om enkele km/uur ivm dat achteruitrijden

het gaat er meer om dat je niet met die band dan tegen 130 km/uur gaat scheuren en er zullen idd wel gevallen zijn waarbij de band eerst links heeft gezeten en NA pech zat ie toevallig rechts...

dat van die draad in de band komt trouwens van een ...nederlandse bandenboer :-" en niet van die garagist.

reservewiel : dient volgens mij enkel gebruikt te worden als ...reserve :-b en staat er misschien wel eens een weekje op , maar langer ??

lijkt me dus normaal dat die band zijn karkas niet direct een vorm aanneemt , tenzij je van zuid-frankrijk komt met dat wiel :ja