• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bang om te kleien

CarJunkyXL

Detailing guru
4 apr 2016
611
153
38
Hier zit ik een beetje mee. Over een maand of wat wil ik de auto gaan kleien en opnieuw voorzien van een wax laag.

Nu heb ik dit als stappenplan in mijn hoofd:

1: Auto schoonspuiten
2: Auto wassen met Monello auto shampo en uiteraard twee emmers.
3: Drogen
4: Kleien met deze combi:
Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay.
5: uitwrijven met de peluche verder
6: Waxen met Collinite No. 915 (Pad moet ik nog uitzoeken)
7: Uitwrijven met Peluche verde
8: Als sealant wil ik dan de Monello - Acquafobia gebruiken. Daar sluit ik tot nu toe met deze auto altijd mijn wasbeurt mee af.
9: Drogen.

Nu las ik al bij het topic van Remkes: https://forum.Carclean.com/threads/swirls-na-kleien.16219/ dat er swirls op de lak zijn gekomen na het kleien. Zou met de bovenstaande stappen de kans op swirls nihil zijn? Of ben je verplicht om na het kleien altijd te polijsten om de gemaakte krasjes weer weg te halen? Daar heb ik zelf namelijk ook nog geen ervaring mee.
 
De Monello Dolce Verde is een redelijk zachte klei. Als je voldoende glijmiddel (de meegeleverde Monello Perfetto) gebruikt, en je vuile klei regelmatig herkneed tot je weer een schoon stuk hebt, hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

Ik ga er wel van uit dat je een andere/meerdere Monello Peluche Verde gebruikt voor het afnemen van Perfetto en de wax?
 
De Monello Dolce Verde is een redelijk zachte klei. Als je voldoende glijmiddel (de meegeleverde Monello Perfetto) gebruikt, en je vuile klei regelmatig herkneed tot je weer een schoon stuk hebt, hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

Ik ga er wel van uit dat je een andere/meerdere Monello Peluche Verde gebruikt voor het afnemen van Perfetto en de wax?

Ja, ik gebruik vaak voor elke klus een andere doek. Dit is met afdrogen ook. Liever teveel dan te weinig doeken denk ik altijd maar :)
Dus veel herkneden en veel glijmiddel gebruiken? En uiteraard met alles wat in aanraking komt met de lak: Weinig druk uitoefenen?
 
Je zou na het kleien ook nog een glaze kunnen gebruiken om de lichte swirls en marring die je al had te verbergen.... Maakt je auto ook zeker meer glanzend.
 
Hoi! Ik heb inmiddels al een paar keer gekleid, trouwens ook met dezelfde klei als wat jij noemt en volgens mij hoef je helemaal niet bang te zijn zolang je maar met die klei soepel over je lak gaat zonder hard te drukken en houd de boel goed onder de Perfetto spray; kleine stukjes inspuiten en kleien en zo door. Toen mijn Perfetto op was heb ik Spray and Wipe verdund gebruikt, ging ook heel goed. Ik maak trouwens met de klei rechte banen en geen rondjes, en echt geen druk uitoefenen want die klei neemt toch alles (vervuiling) mee op z'n weg. Volgens mij is de Dolce Verde geen "harde" klei, dus ook minder kans op swirls. Succes!

Uhhh... ik weet niet of Acquafobia een echte sealant is... ik houd altijd op bij Collinite
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
In mijn ervaring is het niet alleen de hardheid van de klei, maar vooral de krasgevoeligheid van de lak die een rol speelt. Ik heb altijd wel in minder of meerdere mate marring na het kleien, daarom klei ik alleen als ik ook ga polijsten.
 
Absoluut geen druk uitoefenen, alleen maar sturen die klei

OK, bedankt voor de tip.

Hoi! Ik heb inmiddels al een paar keer gekleid, trouwens ook met dezelfde klei als wat jij noemt en volgens mij hoef je helemaal niet bang te zijn zolang je maar met die klei soepel over je lak gaat zonder hard te drukken en houd de boel goed onder de Perfetto spray; kleine stukjes inspuiten en kleien en zo door. Toen mijn Perfetto op was heb ik Spray and Wipe verdund gebruikt, ging ook heel goed. Ik maak trouwens met de klei rechte banen en geen rondjes, en echt geen druk uitoefenen want die klei neemt toch alles (vervuiling) mee op z'n weg. Volgens mij is de Dolce Verde geen "harde" klei, dus ook minder kans op swirls. Succes!

Uhhh... ik weet niet of Acquafobia een echte sealant is... ik houd altijd op bij Collinite

Thanks! Acquafobia stond wel op de website van Carclean onder sealant. En aangezien ik nog anderhalve liter had staan daarvan.... Dacht ik: Die ga ik daarvoor gebruiken. Gebruik je wel een sealant, of zet je hem in de wax met Collinite en afnemen met een doek?

In mijn ervaring is het niet alleen de hardheid van de klei, maar vooral de krasgevoeligheid van de lak die een rol speelt. Ik heb altijd wel in minder of meerdere mate marring na het kleien, daarom klei ik alleen als ik ook ga polijsten.

Heb nog nooit gepolijst. Beschik ook niet over de apparatuur daarvoor. Maar zou een Glaze anders makkelijk op te brengen te zijn?
 
Glaze opbrengen is even gemakkelijk (of even moeilijk) als een wax opbrengen. Eitje dus!
 
@Michael Nu las ik al bij het topic van Remkes: https://forum.Carclean.com/threads/swirls-na-kleien.16219/ dat er swirls op de lak zijn gekomen na het kleien. Zou met de bovenstaande stappen de kans op swirls nihil zijn? Of ben je verplicht om na het kleien altijd te polijsten om de gemaakte krasjes weer weg te halen? Daar heb ik zelf namelijk ook nog geen ervaring mee.

Dit is voor 75% zeker gekomen omdat ik de spray en wipe 1-1,5 verdund had. en omdat ik te weinig heb nat gespoten..
dit had waarschijnlijk met mijn eigen onkunde te maken.

volgende keer MAX 1-1 verdunnen en niet zo zuinig zijn ;)
 
Kleien met de Dolce Verder klei en Spray&Wipe 1:1 heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. Een belangrijk punt is voldoende Spray&Wipe gebruiken om zoveel mogelijk glijmiddel tussen de klei en lak te hebben. Simpelweg een pannenkoekje maken en je kan met 2 vingers de klei bewegen over de lak.

Na kleien is een polijstbeurt niet nodig, mits je op de juiste manier kleit. Heb je véél vervuiling die eigenlijk met een wasbeurt wel weg had moeten zijn, dan loop je meer risico, maar dat lijkt mij logisch.

Heb je het idee dat de lak gevoelig is, dan simpelweg Better Safe Then Sorry en het paneel lekker nat houden met Spray&Wipe, de klei goed bekijken of deze niet al veel opgepikt heeft en anders wegvouwen.


Greetz
 
OK, bedankt voor de tip.



Thanks! Acquafobia stond wel op de website van Carclean onder sealant. En aangezien ik nog anderhalve liter had staan daarvan.... Dacht ik: Die ga ik daarvoor gebruiken. Gebruik je wel een sealant, of zet je hem in de wax met Collinite en afnemen met een doek?


Collinite vind ik zo goed werken, ik doe daar niks meer over heen
 
Thanks! Acquafobia stond wel op de website van Carclean onder sealant. En aangezien ik nog anderhalve liter had staan daarvan.... Dacht ik: Die ga ik daarvoor gebruiken. Gebruik je wel een sealant, of zet je hem in de wax met Collinite en afnemen met een doek?

De AquaFobia is meer een spraysealant. Deze word veelal gebruik om na een wasbeurt, als de auto al in de wax staat, de boel wat extra kracht bij te zetten.
(Losstaand is hij ook te gebruiken as bescherming, maar bied minder)


Greetz
 
Wat raden jullie mij aan. Ik zit enorm te twijfelen over de keuze voor de wax. Moet ik de Collinite 915 pakken, of de Dodo Juice Orange? (Mijn auto heeft ook de kleur: Valencia Orange, dus de juiste Dodo uitzoeken was niet zo moeilijk :innocent: )

Verschillen:

DoDo vs Collinite:

Prijs: 44,95 vs 38,95
250ML vs 340ML

Voordelen en nadelen? Anyone? :rolleyes:
 
Ik weet niet wat de standtijd is van de 915, maar ik heb ooit iemand van Dodo horen zeggen dat de meeste waxen van hen het ongeveer 2 maanden volhouden, en dan is het wel zo'n beetje gedaan. Dit geldt niet voor sommige waxen, zoals de Supernatural (hybrid) en de Pro versies, want die houden het iets langer vol.

Ik denk dat je met beide waxen geen miskoopd doet. Voor mij is vooral de standtijd van een wax/sealant/coating belangrijk, omdat ik geen tijd heb om elke twee maanden te kleien en te polijsten.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar de standtijd van de Collinite 915, ik was van plan om deze binnenkort aan te schaffen.
De glans van de Supernatural 2.0 vind ik top, maar ik zie toch liever wat meer beading/sheeting en een wat langere standtijd.

.
 
Als ik de kwaliteit van zijn collega's erbij pak als vergelijking, de 845/476s, dan verwacht ik van de 915 dat deze zeker wel een aantal maanden blijft zitten.


Greetz
 
Toch ook eens een vraagje over het klei gedeelte.
Het lijkt me gezien bovenstaande inderdaad veilig (heb een hoop gelezen op het forum over klei en veiligheid en eigenlijk weinig tot geen problemen kunnen lezen).

Nu zou je de klei naar binnen moeten vouwen wanneer deze vies is. nu zat ik te denken ...
als je een paar keer deze actie hebt herhaald, komt er dan niet zeer snel vuil naar voren ?