• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 08-2018 )

@Matsu - Ik heb vandaag mijn gehele interieur gedaan. :p Ik had voorgenomen om duidelijk foto's te maken, en zo was ik ook begonnen, maar ben daarna urenlang door allerlei bekenden aangesproken terwijl ik aan het werk was. Voor ik het doorhad was ik de belangrijkste stappen al voorbij. :p

Ik heb wel de post wat aangepast, maar goede foto's kan ik nog niet toevoegen. (Op een enkel voorbeeld na)
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
In dat filmpje waar je de motorkap aan het polijsten bent, zet je de machine op stand 4 wat betekent "Korrel doorwerken".
Wat betekent dat?
 
@WimWerf - Het betreffende polijstmiddel bevat een afbrekende korrel. Dat wil zeggen dat de korrel steeds kleiner/fijner wordt wanneer je polijst. Wanneer je de korrels dus ''doorwerkt'' zal je met dit grove polijstmiddel steeds fijner gaan polijsten waardoor je een mooier polijstbeeld krijgt.

Op deze manier werk je dus met één stap (grof middel) al richting een hoogglans waardoor fijnere stappen minder hoeven te ''slijpen'' en je aan een betere hoogglans werkt.


Zie het figuurlijk als het schuren van een houten balk: Je begint met een balk met knoesten/splinters en gaat deze met bijv. korrel 240 (GROF) schuren. De balk zal nu een stuk gladder worden, zonder knoesten/splinters, maar je schuurpapier laat ook schuurkrassen achter.

Normaliter ga je vervolgens schuren met bijv. korrel 360 (MEDIUM) om de schuurkrassen van de vorige stap te verwijderen en de balk nóg gladder te maken.

Normaliter ga je vervolgens weer met bijv. korrel 540 (FIJN) schuren om wederom de schuurkrassen van de vorige stap te verwijderen en de balk nóg gladder te maken.

Wanneer men een zéér grof schuurpapier (polijstmiddel) pakt zonder afbrekende korrel, dan zal er wel gecorrigeerd worden, maar blijven de schuurkrassen nog veel duidelijker zichtbaar. Afschalen naar een fijnere korrel (polijstmiddel) is dan noodzaak om de schuurkrassen te verwijderen.

Schuurkrassen op een lak laten zich zien als een doffe waas. Zo kan de lak er prima uitzien, maar wanneer er een inspectielamp (of zon) op komt te staan wordt de waas zichtbaar. (Ik meen dat @nicknameless hier een hele duidelijk foto van heeft die hij hopelijk even wil delen met ons)


Een grof polijstmiddel met een afbrekende korrel zou je dus in dit verhaal kunnen zien als een schuurpapier met korrel 240 die naarmate je hem gebruikt langzaam veranderd in een schuurpapier met korrel 300-360. Zo zou je dus de MEDIUM-stap kunnen overslaan en naar de FIJN-stap kunnen gaan.
Dit werkt met alle polijstmiddelen met een afbrekende korrel, maar in het geval van de video gebruikte ik Scholl Concepts - S3 (GROF) welke dit allemaal nét iets beter doet. Bij dit middel worden de bestaande korrels niet kleiner van formaat (dus fijner) maar breken zij uiteen in meerdere kleinere korrels. Je kan je dus voorstellen dat meer fijnere korrels een nog wat mooier polijstbeeld geven. (Vandaar dat de Scholl Concepts S3 (GROF) tezamen met alleen Scholl Concepts S30 (FIJN) wordt aangeboden onder de noemer ''2-staps polijsten'' i.p.v drie gradaties)

Idealiter pakt men alsnog alle gradaties. Dus nog steeds die MEDIUM-stap. Zo draagt alles bij aan een zo mooi schuurbeeld/polijstbeeld waarbij de lak zo optimaal wordt en er een kraakheldere lak overblijft.


In het geval van de video betreft het een vrij harde lak waar ik met schuurpapier flink veel krassen in trek. Harde lak + flinke defecten vraagt om een grove combi van grof polijstmiddel + harde foampad. Op zachtere lakken kan het voldoen om met een mildere combi aan de slag te gaan en minder stappen (MEDIUM --> FIJN) te hoeven doen.
 
Zo kan de lak er prima uitzien, maar wanneer er een inspectielamp (of zon) op komt te staan wordt de waas zichtbaar. (Ik meen dat @nicknameless hier een hele duidelijk foto van heeft die hij hopelijk even wil delen met ons)

At your service @Quantoxx ;)

Deze foto laat het resultaat zien van een paar hits Scholl Concepts S3 op een paarse compound pad van Scholl Concepts. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal prima strak uit...

Smart (55).JPG



....totdat je er een lichtbron op zet. Je ziet nog licht waasje die je makkelijk met een finishing product kan verwijderen.

Smart (56).JPG
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Rytec en Quantoxx
@Giltix - Alternatieven zijn er genoeg. :) Verschillende reinigers (mild/sterk/foam/vloeibaar/etc) en verschillende manieren van voeden en beschermen. (Conditioner/sealant/coating/etc)

Wat voor jou naar wens is, daar zal je jezelf even in moeten verdiepen.

Als reiniger + conditioner vond ik de Mothers - leathertech Set ook erg goed.
 
Bedankt voor dit fijne stappenplan met producten lijst. Heel handig voor een beginner zoals ik.
Over het interieur reinigen heb ik nog wel een paar vraagjes:

- je raadt melamine sponsjes aan. Dit zijn sponsjes die overal te koop zijn, zoals bij bol.com ? En hier is geen extra product bij nodig zoals APC?
- vooral de achterkant van mijn stoelen (deels stof, deels kunstof) zijn erg vuil door de moddervoetjes van mijn lieve dochter. Hoe krijg ik dit best weer proper?
- zijn er specifieke micro vezel doekjes voor interieur (en exterieur) die je aanraadt? In de webshop staan er tientallen en het is moelijk kiezen ;)

Thx!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@JanBE -

1) Melaminesponsjes hebben een licht schurende werking. Deze zijn vaak in de supermarkt te koop, drogisterijen en dergelijke. Ik gebruik dit zelden droog, meestal dus met water of een product zoals APC.
Bekijk goed of je niet middels mildere stappen al resultaat boekt voordat je met melaminesponzen aan de gang gaat.

2) APC in een milde verhouding en een doek/zachte borstel kan al wonderen doen.

3) Ik maak geen onderscheid tussen interieur-of-exterieur-doeken. Zolang de kwaliteit van een MF-doek goed is, dan maakt het weinig uit.
De Monello - Peluche Verde doeken vind ik prima doeken, all-round te gebruiken en voor een prima prijs.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
@Tim567 - De laatste grote update was bij de overgang van Carclean.com naar Carclean.com en dit was flink wat werk. (Links/afbeeldingen/tekst/layout/etc) ;)

Weet ook niet hoeveel zin het topic heeft gehad, dus weet ook nog niet of het zinvol is om het topic aan te passen.
 
Ik denk dat de statistieken wel boven water getoverd kunnen worden toch? Op basis van de hoeveelheid klick's en kijkers kun je toch herleiden of het de aandacht heeft gehad. Ik vond het in ieder geval zeer nuttig!

@Tim Is dat mogelijk?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Zrobb
Ik denk dat de statistieken wel boven water getoverd kunnen worden toch? Op basis van de hoeveelheid klick's en kijkers kun je toch herleiden of het de aandacht heeft gehad. Ik vond het in ieder geval zeer nuttig!

@Tim Is dat mogelijk?
De enige cijfers die ik kan zien, dat zijn de ''weergaven'' en ''reacties''. Blijkbaar is het topic toch wel 20.000+ keer bekeken. :eek: Dat komt aardig in de buurt van de gepinde topics.

Hmmm... Misschien toch maar eens een update doen dan. Het is momenteel toch veel te heet buiten om aan de auto verder te gaan, dus dan kan ik de tijd beter besteden aan het verfijnen en updaten van dit topic.