• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beetje achterstallig onderhoud......

de Poetser

Detailing addict
24 nov 2020
43
63
Hollands Kroon
Goedendag mede forummers,
Door allerlei vervelende omstandigheden heb ik lang niets aan m'n auto kunnen doen. Met de terugkeer van energie en beter weer heb ik de draad weer opgepakt.
De auto is denk ik een half jaar niet fatsoenlijk gewassen, ik heb nog geprobeerd met zo'n borstel in de wasstraat, maar dat leek ook nergens op. Één keer heb ik 'm door de wasstraat gehaald, maar wat geweld zeg, dat doe ik nooit meer.
Het betreft een Volvo C30 met van dat zwarte plastic rondom, dat zag er ook uit om te huilen, let wel, tot vorige zomer heb ik altijd m'n best gedaan op die auto.
Nu dacht ik, gegeven de situatie, om het eenvoudig te houden, alles van een merk, van een goede kwaliteit, bijvoorbeeld DODO Juice.
Mijn idee is:
Wassen, shampoo zonder toevoeging: Born te be Mild.
Afdrogen en nalopen: Future Armour (goede ervaringen mee, ook verdund!)
Voor het zwarte kunststof: Dark Matter
Voor de velgen en banden: Total Wipe Out
Op deze manier is het een kwestie van regelmatig bijhouden, dan is ook wat makkelijker allemaal.
Wat vinden jullie van deze combinatie?
De auto is inmiddels 18 jaar, maar ziet er alleszins goed uit, binnen en buiten.
Alvast bedankt voor het meedenken :-)
Groet, Erik

Laatst bewerkt:
Dat zal prima lukken! Ik zou wel nog een prewash toevoegen. Van dodo kun je crudzilla gebruiken. Die moet je er dan wel afspuiten met het liefst een hogedruk reiniger

Hoi Erik,

* Geen voorwas?
* Een APC voor velgen en banden?

Ik lees dat je alleen ervaring hebt met de Future Armour. Dus de rest van de spullen moet je nog aanschaffen?
Als je deze producten voorheen al gebruikte en ze bevielen jou goed, dan kan je ze natuurlijk gewoon blijven gebruiken. Zo niet, zou je ook even in materie kunnen duiken om per stap een goed product te kiezen. (Alles van één merk maakt het niet perse eenvoudiger, je kiest toch per stap een ander product)

Voorwas heb ik nooit gebruikt.
APC (verdund )voor velgen niet goed?
Wel velgenreinigers geprobeerd maar vind ze duur en resultaat niet overweldigend.
Met APC en een kwast en doek heb ik aardig resultaat, met je wel even door de knieën .
OK, dus alles van een merk niet persé? Ik dacht dat het elkaar "beter" aanvult en in ieder geval niet bijt....

- Een goede voorwas draagt bij aan de veiligheid van je wasbeurt. ;) (Minder kans op krassen/swirls/etc, wat dus de staat langer goed houdt)

- Zelfde idee bij de velgen; Een APC heeft wel reinigend vermogen, maar het zal voornamelijk het schrobben&boenen zijn met de kwast en doek die de boel 'schoon' maken. Met een goede velgenreiniger en/of de-ironizer, los je vervuiling los en remstof los je zelfs op vóórdat je gaat boenen.
Ikzelf gebruik graag Non-Ferro als ik 100% goede werking wil. Dit is vrij duur spul, dus als ik niet zo nauw wil kijken of er minder vervuiling aanwezig is, dan pak ik een goedkopere optie zoals bijv. Brake Buster.

- Nee, het is niet zo dat als je bijv. de Future Armour gebruikt en dan wast met de BtBm, dat ze elkaar dan ineens beter laten werken o.i.d.

Hoe waren je stappen en producten voorheen?

"Hoe waren je stappen en producten voorheen?"
Ik rij auto sinds ongeveer 1975, dus ik ga chronologisch van nu naar toen.

In grote lijnen, met wat ik tot m'n beschikking heb, nat maken en weken met de tuinslang of bij de washbox. Wielen in sprayen met wat ik op dat moment heb en met de velgenborstel en kwast schoonmaken en afspuiten.
Auto wassen met de mitt of zachte grote vezeldoek (net al Larry van AMMO) van boven naar beneden. Afspuiten en afdrogen.
Nalopen met detail spray, dorpel etc. Ramen met een andere doek tot ze stroef voelen.

Voorheen deed ik veel meer, heb ook een polijst machine gehad, heb gepolijst, Black Hole en sealant en was gebruikt, spray was van Collinite, Geyon Bath etc etc.

Vroeger kon ik op m'n werk rustig een hele zaterdag met de auto bezig zijn. Heb hier geleerd wat een paravan is.....en werd ook netjes gevoed....
Dat trek ik gewoon niet meer.

Vandaar dat ik dacht, wat is makkelijk: bijhouden, regelmatig het kunststof doen.

Ik vind de opmerking over de Pre Wash zeer waardevol, ik zal dat eens proberen.

(Moest vroeger m'n vader helpen met de auto in de was zetten, eerst "cleaneren" en dan met zo'n grote pot vaste was en een oude theedoek die auto in wrijven, en dan uitwrijven)

Ik zou je toch even willen doorverwijzen naar de stappenplannen die elders op het forum staan. Zelf ook groot fan van Dodo Juice, maar ik gebruik niet meer enkel Dodo Juice. Mocht je toch veel producten van Dodo willen gebruiken raad ik je de volgende aan:
Born to be Mild (denk de favo shampoo van het forum)
Red Mist spray sealant
Ferrous Dueller als velgenreiniger/ijzerverwijderaar.
Dark Matter als kunststof en banden dressing.
Wheeler Sealer als velgen bescherming

Andere producten die niet van Dodo komen:
Bilthamber Touchless als prewash/foam.
Bilthamber Surfex als APC (die van dodo is gewoon erg duur in vergelijking)
Brake Buster gebruik ik ook graag als velgenreiniger wanneer ik geen ijzerverwijderaar nodig ben.

• Leuk
Reacties: de Poetser