• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welk onderhoud voor deze lederen zetels?

mysticwizard

Detailing trainee
30 nov 2021
40
40
Ik heb me al wat ingelezen op het forum maar zie even de bomen niet meer door het bos.
We hebben volgende wagens: BMW F32 met Coral red Dakota lederen interieur & Ford S max vignale met Salerno leather charcoal black (zie foto).
Het interieur van de S max (6 jaar oud) zal volgens mij nooit onderhouden zijn geweest, het leder van mijn BMW om de paar maand eens afgewreven met de doekjes van Dr. Leather.
Deze zien er eigenlijk nog goed uit behalve aan de bestuurderskant beginnen de zijkanten lichtjes te blinken.

Rekening houdende met deze types "leer", wat zouden jullie adviseren om deze te onderhouden? Een milde of sterkere cleaner,...?
Bv. De gliptone set komt dikwijls terug maar de conditioner krijgt vaak de opmerking dat deze te "gelei" achtig is, op den duur weet ik het niet goed meer :)
Bedankt!
 

Bijlagen

  • Leder vignale.jpg
    Leder vignale.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 62
Hi MysticWizard,
Blinkend leer is een teken dat het inderdaad niet schoon is. Anders zou het een matte look moeten hebben.
Je zou gewoon weg eens kunnen starten met een goede paardenhaar borstel, zoals bijvoorbeeld uit deze set en een goede leerreiniger (sterkte is afhankelijk van de staat van je interieur)
Dat kan een specifiek product bedoel voor leer zijn, maar ik heb zelf het een tijd terug gedaan met bijvoorbeeld de Monello Matte Opaco.
Daar lukt het toch ook aardig goed mee(zie hier nog een foto verslagje)

Matte Opaco is ook geschikt voor leder, dan heb je een iets veelzijdiger product in huis waarbij je ook dashboards en andere delen van interieur mee kan nemen.
Verder is het na het goed reinigen van het leer belangrijk om deze ook weer te conditioneren. Dat doe je dus door een Leather conditoner te gebruiken. Zelf heb ik wel goede ervaringen met Gliptone Leather Condtioner, smeert makkelijk uit en ruikt ook leerachtig (Daar moet je van houden, maar ik vind het wel wat hebben.) en frist het leer weer op.
 
Ik heb voor de sterk vervuilde leren stoelen Gyeon Leather strong staan en ook de milde.

Voor mijn eigen auto gebruik ik de. milde omdat deze vaker schoongemaakt worden, en daarna gaan ze in een conditioner.
 
De Gliptone heb ik vaker gebruikt en ook bij veel details geadviseerd. Zelfs kieskeurige eigenaren waren tevreden over resultaat, gebruiksgemak, geur en dergelijke. (Zowel de verschillende reinigers als conditioner)

Ik denk dat je eerst eens moet uitzoeken met welk materiaal je eigenlijk te maken hebt. Naja, materialen, want soms zijn alleen bepaalde stukken van het ene materiaal en andere stukken weer ander materiaal.

Ik meen te herinneren, nadat ik voor een aantal auto's ook meer info wilde over het type materiaal, dat bij BWM de Dakota-leder wel echt leder is, maar van de laagste 'kwaliteit'. Dit is geverfd en heeft een toplaag. Deze toplaag maakte men veelal schoon met warm water en een doek, gevolgd door bijv. 303 - Aerospace Protectant. Maar las ook net zo goed weer dat men gewoon lederreiniger + conditioner gebruikt; De reinigers maken de toplaag schoon en de conditioner trekt tóch in.

Wat ik herinner van Salerno leather is dat dit, volgens mij, 'Sensico' heet. Dit is een ''veganistisch materlaal'' met alle eigenschappen van leder. Dus een kunstleer. (''Ford OEM leather-matching vinyl'')
 
interessante info :) betekent dit concreet dat ik bv de monello borstel en gliptone reiniger en conditioners kan gebruiken hierop? Zou een milde dan volstaan…?
 
Dit setje van Gyeon is geweldig voor als je nog niets in huis hebt. Afhankelijk van de staat kun je voor de milde of sterke variant kiezen. Ik zou zelf bijna altijd de milde pakken. Liever 2-3 keer milder reinigen dan 1 keer te agressief.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Thomaso
interessante info :) betekent dit concreet dat ik bv de monello borstel en gliptone reiniger en conditioners kan gebruiken hierop? Zou een milde dan volstaan…?
Sterker nog ik zou niet zo snel een sterke reiniger gebruiken zeker niet wanneer de toplaag geverfd is. Bij mijn BMW icm een sterke reiniger gaf de toplaag wat kleur af (gelukkig op tijd gestopt toen).
Gliptone is goed spul vind ik.
Na het reinigen zou ik de leren delen afdoen met vochtig doekje (water) om evt restanten weg te halen ,dan ff drogen en weer voeden.
 
Thx, zal ik doen! Is er geen “risico” dat de conditioner van bv de gliptone niet opgenomen wordt door mijn vermelde ledersoorten?
 
Gezien de ervaringen op het Bimmer-forum en dergelijke, trekt het er uiteindelijk wel in.

MIjn vermoeden is dat het wat langer duurt om in te trekken.
 
Ik heb gekozen voor de Gliptone gentle cleaner en conditioner. Ik zal dit eerstdaags eens uittesten.
Ik heb een coral red dakota lederen interieur, ik hoef me geen zorgen te maken dat de cleaner i.c.m. paardenhaar borstel en de conditioner het kleur zal aantasten of dergelijke?
De conditioner mag direct na het reinigen aangebracht worden neem ik aan? Moet er na het aanbrengen van de conditioner rekening gehouden worden met een "droogtijd" alvorens erin te gaan zitten?
 
De cleaner altijd eerst “testspotten” op een deel wat niet zo opvalt dat gezegd hebbende ik heb zelf geen nare ervaringen met de Gliptone cleaner.
-Na de cleaner even het leer afnemen met een vochtige doek om de achtergebleven chemicalien weg te halen.
-ff droogwrijven
-conditioner aanbrengen.

Bij mij trekt de Gliptone vrij snel in al denk ik wel dat het het beste is dat je niet direct hoeft te gaan sturen na het aanbrengen/afnemen.