• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner: Welke pads/doeken voor welke stap?

Gerben Visser

Detailing addict
6 jan 2015
47
53
35
Heren & Dames,

Mijn naam is Gerben Visser en een echte autoliefhebber in hart en nieren! Ik heb niet echt ervaring met detailen, maar probeer mijn auto`s altijd heel netjes bij te houden (ben er ontzettend zuinig op). Ik heb hiervoor wat amateuristische poetsmiddelen, pads en doeken. Mijn vraag is echter alleen, met welke pads en doeken behoor je normaliter te werken. Er zijn al vele vragen over gesteld op dit forum, maar ik vind eigenlijk nergens een duidelijk overzicht en doe op dit moment maar wat.

Ik gebruik op dit moment een setje van de Halfords (Ik weet dat jullie als poets freaks deze naam niet graag horen, maar hij bestaat inmiddels ook niet meer). In ieder geval, deze set bestaat uit:

- Foam pad (deze gebruik ik nu voor aanbrengen + inwrijven)
- Badstofachtige/polijst pad (hiermee wrijf ik uit)
- Microvezel pad (hiermee neem ik eventueel residu af)
- Droogdoeken (spreekt voor zich)
- Microvezeldoek (hiermee neem ik eventueel residu af)
- Polijstdoek (gebruik ik voornamelijk voor de ruiten, zijn er andere toepassingen voor deze doek, is een beetje brillendoek achtige stof?)

Afbeelding van mijn setje handpads: Volgt vanavond, moet ik maken en is online niet meer te vinden!

Ten eerste, heb ik dan alle benodigde pads? Zo ja, waar gebruik ik welke voor? Ik weet dat je bijvoorbeeld wax aanbrengt met een foam pad, maar is het ook de bedoeling dat je deze gebruikt om de wax in te wrijven? Of is dit slecht voor de lak, omdat de foam pad over het algemeen niet zacht genoeg is? Ik heb achter het bovenstaande lijstje met mijn type pads, even ingevuld waar ik ze nu voor gebruik.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je echt een het polijsten bent of alleen een wax laagje aanbrengt, daarom wil ik jullie vragen onderstaande (zelf gemaakte lijstje) eens in te vullen voor mij (vul het gerust aan, als jullie iets missen):

(uiteraard wordt de auto hiervoor eerst gewassen met het 2 emmer systeem en kan hij eventueel met klei behandeld worden)

Polijsten/Cleaneren:
- Aanbrengen met ……….
- Inwrijven/Stevig poetsen met ……….
- Uitwrijven met ……….
- Eventueel residu afnemen met ……….

Voeden:
- Aanbrengen met ……….
- Inwrijven (echt stevig poetsen is hier niet meer nodig, meer een laag aanbrengen?) met ……….
- Uitwrijven met ……….
- Eventueel residu afnemen met ……….

Waxen/Sealen:
- Aanbrengen met ……….
- Inwrijven (echt stevig poetsen is hier niet meer nodig, meer een laag aanbrengen?) met ……….
- Uitwrijven met ……….
- Eventueel residu afnemen met ……….

Ik ben niet iemand die 15 verschillende pads aan wil schaffen, maar maak liever gebruik van een universele selectie. Ik heb ook het een en ander gelezen over de Monello handpads, eventueel mogen jullie deze ook in het bovenstaande overzicht verwerken als mijn huidige pads niet toereikend zijn. Wat betreft het polijsten/cleaneren, dit zal altijd een lichte cleaner/polish zijn (als beginner ga ik niet met grove korrels aan de gang).

Ik hoop dat iemand een duidelijk overzicht kan en wil maken, ik denk dat vele andere beginners hier ook erg mee geholpen zullen zijn.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Gerben Visser
 
Hallo Gerben,

Voordat je begint is het het beste om je eerst in te lezen.
Er is een onderdeel op dit forum waar handleidingen en tutorials staan. Bij deze een link naar het handmatige stappenplan:

https://forum.Carclean.com/#handlei...g-exterieur-stappenplan-handmatig-met-video-s

Daar staan alle antwoorden in van je vragen. Succes met het lezen. :)^
 
Mijnheer,

Bedankt voor uw reactie, ik zie hierin inderdaad wat verwijzingen naar pads voorbij komen. Ik begrijp dus dat de foam pads ook gewoon gebruikt kunnen worden om alles in te poetsen? Ik had verwacht dat dit met zachter materiaal zou gebeuren (zoals badstof of microvezel).

Als ik de Monello pads bekijk op de webshop dan valt me op dat je de welbekende handpads hebt (oranje, wit en zwart), maar ook een aantal foam applicators. Wat is het verschil hiertussen? (filter even aanzetten op Monello)

https://www.Carclean.com/producten/Acc...Pads_en_doeken

Waarvoor dient eigenlijk zo`n badstofachtige/polijst pad, want die komt niet terug in de handleiding. Is dit meer voor de ramen i.s.m. glas reiniger en dergelijke? Net als de polijstdoek (brillendoek achtige stof), eveneens voor de ruiten?

Gerben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
om die vragen te kunnen beantwoorden moet je denk ik even kort en duidelijk vertellen wat je precies wilt gaan doen met je auto, in wat voor staat is de auto/lak en of je het handmatig of machinaal wilt aanbrengen.
Wat heb je precies aan materiaal, middelen, machines?
Wat voor budget heb je eventueel voor wat nieuws?

Dan heb je nog vele mogelijkheden in merken, ieder zijn voorkeur, verschilt weer per persoon.
Maar in grote richtlijnen zou er dan wel verteld kunnen worden wat voor soort pads/doeken je nodig hebt.
 
Beste Bjorn (en de rest die mee leest),

Het gaat om een Renault Clio 2.0 16v Sport (ook wel RS) van bouwjaar 2003. Recentelijk is heel de neus (motorkap, zijschermen enzovoorts) nog overgespoten. De lak verkeerd overall in goede staat, wel zijn er was krassen (swirls) en sporadisch wat gebruikerskrasjes aanwezig. De kleur en dergelijke is prachtig en de lak is ook niet verweerd. Ik zou dus zeggen dat een lichte polijstbeurt voldoende is?

In het afgelopen jaar (zolang is de auto in mijn bezit) zette ik hem alleen regelmatig in de Turtlewax, niks bijzonders dus. Voor de koplampen (Renault kwaaltje) heb ik een polijst setje van 3M (voor gebruik met boormachine), deze zijn dus ook weer helemaal netjes!

Wat wil ik dus? Ik zou graag een stapje verder gaan dan een Turtlewax, dus vandaar dat ik wat info aan het inwinnen ben. Zelf zit ik te denken aan het kitje van Mothers, omdat hier simpelweg alle stappen inzitten (wassen, kleien, polijsten, voeden, beschermen), zoals in het welbekende 5 stappenplan van dit forum.

https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit_100861

Wat heb ik? Eigenlijk niks bruikbaars, een goedkope set pads en wat verschillende doeken. Allemaal aangeschaft bij de Halfords en prima om een Turtlewax mee te verwerken, maar waarschijnlijk niet voldoende voor het betere werk. Ik heb microvezel sponzen en gebruik altijd 2 emmers voor het wassen. Het interieur komt later, de lak ophalen/verzorgen heeft mijn hoogste prioriteit.

Kortom, kan ik uit de voeten met de set van Mothers en zo ja, wat koop ik hier aan pads/doeken bij? Ik heb er gewoon geld voor over, maar zoek wel een beetje universele dingetjes. Ik koop dus liever een pad/doek waar ik wat meer mee kan doen, dan dat ik allerlei verschillende pads/doeken moet kopen. Mocht de Mothers set toch niet zo goed zijn, wat raden jullie dan aan voor mij als beginner? Meguiars bied ook wat setje aan, zoals bijvoorbeeld onderstaande set, maar hierin mis ik weer de voedingsstap? Eigenlijk wil ik me gewoon aan het stappenplan houden, dus mochten jullie iets aan kunnen raden voor het polijsten, voeden en beschermen dan mag ik dat ook (en koop ik er zelf een losse klei set bij)

https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Deep_Crystal_Set_100709

Waar denk ik zelf aan op dit moment?

Set van Mothers
Monello Peluche Verde doeken (setje van 3 stuks) voor het afnemen van alles
2 witte handpads van Monello voor het polijsten
2 zwarte handpad van Monello voor het voeden & beschermen

2 extra vragen:

- Heb ik de oranje handpad van Monello ook nodig of is dit alleen voor de wat slechtere lak?
- Wat doe ik met het recent gespoten plaatwerk van mijn auto? Kan ik die ook gewoon meenemen of moet ik hiervoor bijvoorbeeld het polijsten overslaan?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Gerben
 
Heb je https://forum.Carclean.com/#handlei...g-exterieur-stappenplan-handmatig-met-video-s dit al doorgelezen? Ik denk dat je daar veel informatie uit kunt halen. Persoonlijk koop ik liever losse producten voor iedere stap, omdat de producten toch allemaal verschillen, en het een wat goedkoper of beter werkt dan het andere. Verder, kan ik nu al zeggen dat drie doeken vrij weinig is, ik zou wel aanraden er nog een Peluche Verde of Bianco trio bij te kopen.

Ik heb zelf geen ervaring met handmatig polijsten, maar volgens mij is een oranje handpad geen overbodige luxe als je wilt polijsten. Wat betreft recent gespoten plaatwerk, het wordt aangeraden eerst een aantal maanden er niks aan te doen vanwege het uitharden.
 
Als ik de Monello pads bekijk op de webshop dan valt me op dat je de welbekende handpads hebt (oranje, wit en zwart), maar ook een aantal foam applicators. Wat is het verschil hiertussen? (filter even aanzetten op Monello)
Bij de één de kleur, bij de ander is deze iets groter qua diameter of is randloos. Er staat bij elk product een productomschrijving waar deze voor is, vergelijk deze teksten en de productafbeelding met elkaar en je weet de verschillen.

Waarvoor dient eigenlijk zo`n badstofachtige/polijst pad, want die komt niet terug in de handleiding. Is dit meer voor de ramen i.s.m. glas reiniger en dergelijke? Net als de polijstdoek (brillendoek achtige stof), eveneens voor de ruiten?
Ook een badstof applicator heeft een product omschrijving:
"Zachte ronde , badstof, applicator, zeer geschikt voor het aanbrengen van dressings, conditioners en cleaners. Bijvoorbeeld voor lederen stoelen, dashboards en trims."

En ook de brillenachtige stof doeken hebben een product omschrijving waarin staat waar ze geschikt voor zijn.

Kortom: Lees ook de product omschrijvingen! :rules

- Heb ik de oranje handpad van Monello ook nodig of is dit alleen voor de wat slechtere lak?
De oranje pad is wat harder dan de witte pad en in staat tot meer correctie. Het hangt van je lak af of je deze nodig hebt.

- Wat doe ik met het recent gespoten plaatwerk van mijn auto? Kan ik die ook gewoon meenemen of moet ik hiervoor bijvoorbeeld het polijsten overslaan?
Gewoon meenemen met wassen, kleien, cleanen en glazen. Maar vóór het waxen/sealen even opletten (navragen bij de spuiter) of de lak al 100% uitgehard is of dat je nog enkele weken moet wachten voordat deze is uitgehard.
Succes! :)^
 
Misschien is dit nog een mooi setje aan doeken voor je:

https://www.Carclean.com/product/Monello/Microfiber_bundel_Trio_102097
 
Die set van Mothers heb ik geen ervaring mee.

Wat je zeker nodig zult hebben:

- Een goede shampoo, zelf heb ik alleen ervaring met Meguiars Gold class, maar er zijn ook vele goede verhalen over diverse andere shampoos.
- Washmitt, bijvoorbeeld de Monello of Meguiars Mitt.
- Droogdoek, Bijvoorbeeld de Monello Acqua senza 70x80cm.
- Klei + detailspray/glijmiddel, hier zou je Monello Dolce verde kleiset voor kunnen gebruiken, is niet voorradig, dus je zou losse klei en losse spray zoals Poorboys Spray&Wipe kunnen nemen.
- Polijstmiddel, Bijvoorbeeld de Monello Mezzo en Finale.
- Polijst handpads, Mezzo op Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad , en Finale op Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White.
- Ontvetter, Gyeon Prep. Voor de laatste polijstresten te verwijderen, en goed schoonmaken voor een wax aan te brengen.
- Wax, bijvoorbeeld de Collinite 845, eenvoudig aan te brengen, gaat lang mee, lange standtijd.
- Pad om de wax aan te brengen, bijvoorbeeld de Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black van Monello.
- Doek om de wax uit te poetsen, bijvoorbeeld de Monello Peluche Verde, of Monello Bianco.
- Dressing voor ongespoten kunststof delen/trims aan de buitenzijde, **** zou je Auto Finesse Revive voor kunnen gebruiken.
- Pad voor dressing aanbrengen, Monello Disco Duo.

Totaal aan doeken zou je met een trio Peluche Verde en een trio Bianco een heel eind komen, je zou eventueel een 2e trio Peluche verde kunnen nemen, beetje afhankelijk van je budget.

Je zou ook een Monello bundel kunnen kiezen, hierin zitten diverse doeken en wash mitt.


Deze adviezen zijn puur door mijzelf doordat ik zelf de pruducten in bezit heb, polijsten heb ik handmatig niet veel ervaring mee.
Ik heb het eens geprobeerd een stukje, maar ben al snel weer met mijn DAP900V3 verder gegaan.


En de keuze van verschillende merken is ook een beetje een persoonlijk iets, de 1 heeft een goed gevoel bij een bepaald merk waar de ander nachtmerries van krijgt.
 
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie hulp tot zo ver! Inmiddels ben ik er wel redelijk uit en ga ik vanavond even mijn stappenplan afronden en de bestelling doen.

Ik heb nog 1 vraag, ik hoop dat iemand deze nog wil beantwoorden. Inmiddels heb ik wel begrepen dat handmatig polijsten echt heel zwaar is & daarom wil ik in de toekomst toch ook met een DAP aan de gang. Hiervoor heb ik het onderstaande machinale stappenplan doorgenomen:

https://forum.Carclean.com/forum/discu...aal-dap500-900

Begrijp ik het goed dat je het polijsten dus met de machine doet, maar dat het voeden en beschermen gewoon handwerk blijft? Waarom vraag ik dit, omdat ik niet nu allerlei spulletjes wil kopen die na de aanschaf van een DAP nooit meer uit de kast komen. Echter, als ik dit stappenplan doorlees haal ik hieruit dat de meeste alleen het polijsten met de machine doen? Ik heb uiteraard wel gelezen dat sommige alles met de DAP inwerken, maar er zijn er dus ook genoeg die de laatste stappen alsnog met de hand doen?

Dit zou namelijk betekenen dat ik mijn handpads, glaze & wax gewoon kan blijven gebruiken en ik dus alleen een DAP met de juiste pads en een goed polijstmiddel moet aanschaffen? Het heeft voor het eindresultaat geen meerwaarde om de Glaze en Wax machinaal te doen?

Groetjes,
Gerben