• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnerset

Caeyers

Detailing chief
2 aug 2015
98
75
Goed,

De DAP 900 is onderweg (thanks aan Quattro), dus hoog tijd om een bestelling te plaatsen
icon_e_wink.gif
.

Aangezien ik nog niets in huis heb, zal ik alles moeten bestellen. Het is de bedoeling dat ik eerst enkele keren ga wassen/kleien/wax zonder te polijsten, dit komt later.

Na wat rondzoeken kwam ik op het volgende uit.

Wassen:
Gyeon - Q²M Bathe - Shampoo
Monello Wash Mit
Monello Non Ferro
Dodo Juice Drying Towel

Kleien
Auto Finesse Clay Bar
Auto Finesse Clay Lube

Pre-wax
Dodo Juice Lime Prime Pre-wax Cleanser

Wax
Natty's Liquid Blue, of beter in vaste vorm?
Monello Piccolo Nero
Disco Rosso applicator ?

Mis ik nog iets?

Het gaat over een donkergrijze E90.
 
Heb je al 2 emmers en gridquards??

is er een reden waarom je voor de kleine doeken kiest om de wax uit te poetsen?

de PB natty's liquid blue is een fijn te verwerken wax maar wel aan de dunne kant.
 
Hey Caeyers,

Welkom in de wereld van Detailing!

Ik begrijp dat je de stap van Polijsten even achterwege laat en de rest van de stappen eigenlijk wél wil doen.


Zonder al te veel in te gaan op de merkkeuzes die je hebt gemaakt, denk ik dat je een mooi lijstje hebt gemaakt. Je kan uiteraard de vele reacties afwachten die je zal krijgen, waarin een ieder zijn eigen voorkeur, adviezen en ervaringen zal delen.

Wassen; Je hebt...
...een Shampoo
...een handshoen om te wassen, (Je zou een tweede erbij kunnen nemen voor de erg smerige delen)
...een ijzerverwijderaar met als bonus een reinigende functie, (Kan naast velgen ook op lak gebruikt worden)
...een DROOGDOEK. (Een veelgebruikte doek: Monello Senza Aqua)

Kleien; Je hebt...
...een Klei, (Check de hardheid)
...een Lube.

CLEANER; Je kan...
...een cleaner aanschaffen. Een Cleaner is een polijstmiddel zonder korrel. Je kan hiermee de lak, aangezien je niet polijst, behoorlijk reinigen. Een wax/sealant/coating zal immers op zijn best zijn wanneer deze op een schoon/strak oppervlak word aangebracht. Uiteraard is het ook gewoon feit dat je lak zal opknappen.

Pre-wax?; Je hebt...
...eigenlijk een glaze met een cleanende werking. Het is de mening van menig detailer dat een glaze, wanneer er een goede voorbereiding is gedaan, niet veel toegevoegde waarde zal hebben. Echter is het wel dat er enkele uitzonderingen zijn, maar vaak komt het niet voor.

Wax: Je hebt...
...een prima wax die het goed doet op donkere kleuren. Net zoals de andere producten uit je lijst, misschien op de klei-stap na, zie ik deze producten regelmatig voorbij komen met goede ervaringen. Ik dacht dat er geen verschil zat in een vloeibare of vaste variant van een bepaalde wax. Echter wel dat er voorkeur bij komt kijken in de manier van gebruik.
...een doekje dat volgens mij voor ramen word gebruikt. Ikzelf heb er ook 1 gratis gekregen van CarClean, maar ik gebruik dezelfde type doek voor vrijwel ALLES; Monello Peluche Verde.
Gebruik dit voor het uitpoetsen van producten, detailerspray aanbrengen, etc. Dit is een veelgebruikt product hier.


Aangezien je het alleen over Wassen/Kleien/Waxen had, zal ik je ook niet bestoken met andere producten. Als geheugensteuntje kan ik wel een voorbeeld geven zonder merken/producten te noemen;

Dressing/coating om je kunststof en/of rubbers weer zwart te maken. (Stootstrippen/raamrubbers/etc.)
Dressing/coating om je banden weer zwart te maken.
Een All Purpose Cleaner (APC) met eventueel een ontvetter (APC+D) om van alles schoon te maken. (Bijv.daarna een dressing/coating aan brengen)
Een reiniger voor je ramen + eventueel een water-en-vuilafstotend product
Etc.

Bijvoorbeeld...


Wanneer je later weer vragen hebt over je vervolgstappen, kan je uiteraard weer verder vragen.


Greetz
 
Goed,

Alvast bedankt voor de reacties!
Zo meteen mijn bestelling vervolledigen :).

Toch nog enkele vraagjes:

De shampoo, deze reinigt de lak, zonder eventuele wax eraf te nemen?
De klei, neemt de resterende vuildeeltjes op.
Dodo Juice - Basics of Bling Prep Polish, neemt alle beschermlagen van de lak a zodat hij helemaal proper isf?
Nadien PB Black hole erop om de swirls een beetje te verbergen en nadien nog een wax erop als ik het goed begrijp?

Al die termen en producten werken een beetje verwarrend :).

Nu heb ik ook rechtsvoor op m'n bumper een beschadiging (thanks vorige eigenaar).
Is het verstandig om hier ook te kleien (in de toekomst polijsten), of best gewoon afblijven?

15g85di.jpg
 
Hey Hallo,

Caeyers;n428203 zei:
Toch nog enkele vraagjes:

De shampoo, deze reinigt de lak, zonder eventuele wax eraf te nemen?
De klei, neemt de resterende vuildeeltjes op.
Dodo Juice - Basics of Bling Prep Polish, neemt alle beschermlagen van de lak a zodat hij helemaal proper isf?
Nadien PB Black hole erop om de swirls een beetje te verbergen en nadien nog een wax erop als ik het goed begrijp?

Ik heb een beetje tijdstekort, dus ik hou het deze keer simpel;

De Gyeon Bathe+ shampoo;
- Lees effe of deze veilig is voor bestaande wax. (PH-neutraal)

Een klei verwijdert hardnekkig en oppervlakkig vuil.

''De Basics of Bling Prep Polish reinigt de clay grondig zonder marring achter laten.''
- De omschrijving van het product heeft een typo, zo te zien. Ik ga er echter van uit dat het gewoon een cleaner is.
Ik zou dus gewoon de Poorboy's World Professional Polish nemen, weet je zeker dat je een goede cleaner hebt.
En ja, een cleaner verwijdert ook bestaande wax/sealants.

De PB Black Hole
- Is een Glaze die het goed doet op donkere lakken. Deze zal inderdaad héél licht krasjes en swirls verbergen. Echter, deze zijn er nog wel dus de glans/reflectie word alsnog verstoord.

Wax
- Ja, de wax is de bescherming voor je auto.


Caeyers;n428203 zei:
Nu heb ik ook rechtsvoor op m'n bumper een beschadiging (thanks vorige eigenaar).
Is het verstandig om hier ook te kleien (in de toekomst polijsten), of best gewoon afblijven?

Ik kan het niet heel goed zien, maar het lijkt dat je lak daar simpelweg gebarsten is. Dit is niet te herstellen met kleien/polijsten of andere stappen. Dat is eerder een klus voor een spuiter, daarna kan jij weer lekker aan de slag met je lak.


Greetz
 
De gyeon bathe+ is veilig voor je bestaande wax en geeft hier een kleine boost aan.

de rest van je punten waren al beantwoord ;)
 
Zoooow,

DAP is aangekomen, ook m'n bestelling van CC ;-). (enkel nog polijstpads & pasta bestellen tegen ik ga polijsten)

Nu nog een vrij dagje vinden in m'n agenda om te testen, wat niet makkelijk is als je aan het bouwen bent ]-0:(.