• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnervragen over wax, klei e.d.

Rich@rd

Detailing rookie
25 sep 2009
44
7
Nou daar zijn we weer :-"

IK heb onderstaande foto van mijn panda gemaakt en vroeg me af of ik hier nou klei moet gebruiken?
Zo niet ga ik misschien geheel verkeerde volgorde opnoemen maar correct me if i am wrong.

1 wassen duh drogen
2 paintcleanen?
en dan waxen? WELKE??? het is een panda uit 2005 en zwart metallic

Als dit goed is ik heb 2 van die gele Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad breng ik daarmee de wax op
en die paintclean? met een Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pad?

Sorry voor alle vragen ik heb dit topic doorgelezen maar wil zekerheid :-b

P1000708.webp

Aan het oppervlak kun je nooit zien of er klei gebruikt moet worden, als je het wel ziet dan is de lak al erg ver heen. De beste test is gewoon om te voelen, simpelste en beste manier omdat te doen is om je hand in een boterhamzakje te doen en dan met je vinger over de lak heengaat (nadat je de auto gewassen hebt), voel je dan onregelmatigheden op de lak zitten, dan is de lak toe aan een kleibeurtje.

Het kiezen van een wax is puur persoonlijk en afhankelijk van je budget, je kunt het namelijk zo gek maken als je zelf wilt :-" Ik zou gewoon gaan voor de Poorboy's Natty's blue, een goede wax voor een leuke prijs.

De stappen zijn trouwens:

1 Wassen/drogen
2 Kleien
3 Cleanen (polijsten)
4 Voeden met een glaze
5 waxen

Zeker bij deze zwarte auto zou ik de Blackhole van poorboy's er bij nemen.

Ok duidelijk. Nog even wat...Waarmee brengen jullie deze stappen op welke pads dus? en die natty's blue na hoeveel tijd kan je die uitwrijven? en ook graag de inwerktijd en uitwrijftijd van die blackhol (kan er niks mis gaan)
dat testen met dat zakje ga ik doen. Mocht ik daar geen rare dingen tegenkomen kan ik dan gewoon stap 2 overslaan?

Zelf zou ik het kleien nooit overslaan, ik vend het een essentiele stap, maar goed. Voor het curen van de wax, zoek even op "swipetest" ;) Dat geldt ook voor de balckhole.
Dit staat allemaal al op uitgelegd op het forum, je hebt nog een hoop leeswerk te gaan :-b Blackhole is inwerken met een padje totdat het helder wordt, enkele minuten wachten, dan gaat het "hazen" (wazig worden) dan afnemen met een MF.
In principe doen je iedere stap met een aparte pad en doek. Als je niet aangeeft welke producten je hebt of gaat bestellen, dan kan ik moeilijk zeggen welke pads je nodig gaat hebben ;)

Hoi,

Ja dat curen had ik ondertussen al gelezen maar ik kom nu zoveel termen tegen :) ik heb deze pads de Meguiars Gold Class High Tech Applicator Pad
Als ik dan zo'n klei setje neem dan met spray & wipe insprayen en dan klei erover. beste dan ook van poorboy's? btw bedankt voor de moeite hoor! ja zal wel denken daar komt weer zo'n ouwe.... maar ik heb er gewoon zin in lol

Waar je bij blackhole even op moet letten is dat je het even een kwartiertje tot een half uurtje laat ademen en nog even na wrijft voor je het sealt.

Blackhole is chemisch en kan nog een beetje hazen.

goedkoopste kleikit is:
deze (klik)

ik zelf gebruik sinds eergister (1 keer gebruikt dus) de poorboy's poly elastic.
deze is toch wel een stuk harder dan de mothers klei,
gebruikte ze allebij met dodo born slippy

mothers is iets zachter, en simpeler, kleeft minder aan oppervlak, en neem goed vuil op
waarbij de poorboys sneller vastplakt, harder is, en aggresiever

net wat jij lekker vind (ik zou zo weer voor de mother s kit gaan)

edit:
je kan ook voor een willekeurige klei gaan, en een losse detailerspray nemen..

om te kleien ben ik wel fan van dodo born slippy

voor 10 euro heb je 2.5 liter claylube

En hoe lang doe je daarmee? want als ik zo'n pannekoekje maak zie ik in filmpjes alleen maar bijv een motorkap. Maar kan ik met dat ene stukje de hele auto doe?

dat ligt er aan hoe "vies" de auto is

als je een auto van 10 jaar oud werkt, die nog nooit ge-klei t is, en bijvoorbeeld altijd op het parkeerveld naast schiphol staat, zal je het mischien net redden met dat pannekoekje, als je een auto hebt, die niet veel aangekoekt vuil heeft, kan je mischien wel 3 of 4 autos met dat ene stukje doen

als hij vies wordt, dan kan je hem weer kneden, en zo weer een nieuw pannekoekje kan maken

en als hij helemaal vol zit, kan je hem mooi voor de velgen gebruiken.

met klei doe je doorgaans best lang..

alleen 1 ding.. laat je je pannekoekje vallen, direct weggooien!

Hoi aron,

Dank je wel helemaal duidelijk. Ehhh kleien op je velgen? haha je voelt hem al aankomen hoe gaat dat? en wat heb je dan allemaal nodig?
Ps dat waxen heb ik nu wel door dat gaat wel goed komen.

net zoals je plaatwerk klei t
gewoon detailerspray spuiten en met het blokje er overheen

is goed om eventuele teerspetters en zwaar aangekoekte verontreiniging te verwijderen (uiteraard wel eerst met een GOEDE velgenreiniger schoon te maken)

de meeste velgen zijn gelakt, of hebben in ieder geval een blanke laklaag

en je weet nu hoe je moet waxen, kan je na het kleien van de velgen, ook gewoon je velgen mee waxen

Rich@rd zei:
Ik heb nog geen detail spray hoor :)
Kijk dan wel even goed welke je aanschaft.
De QD+ en de Last Touch staan beide op de site onder detailer vermeld.
Maar zo ben ik er achter gekomen dat de QD+ NIET verdund kan worden om al glijmiddel gebruikt te worden voor tijdens het kleien. De Last Touch daarin tegen weer wel !
Houd hier dus rekening mee.
Veel leesplezier ;)

Maar als ik die spray and wipe neem is het goed? en ik heb nog geen antwoord trouwens op mijn welke pads vraag? zie boven welke ik nu heb.

Dat gele pannekoekje werkte bij mij goed. Zou er wel reserve bij nemen want wee o wee als ie valt :(
S & W is ook te gebruiken als klei/glij-middel ( kan niet vertellen of je 'm dan ook 1:1 kan verdunnen ( die info zal ongetwijfeld wel geplaatst gaan worden ))

Er is een sticky van het gebruik van klei, daar staan in principe alle vragen en antwoorden in :-"

https://forum.Carclean.com/threads/het-gebruiken-van-detailklei.618/.aspx