• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Benodigdheden voor boot onderhanden te nemen?

ewoud94

Detailing trainee
26 nov 2013
25
25
30
Overloon
Aloa beste detail fanaten!

Nu de winter er weer aan komt is voor mij het inkoop seizoen begonnen.
Thuis hebben we een mooite Starcraft 211cc staan die je ZEER weinig ziet, een ideale boot en goed snel met zijn 5.0 v8 EFI blok. Die goed is voor z'n 380pk. Zoals sommige weten is het een ramp om boten schoon te maken nadat ze uit het water komen, vandaar ook mijn volgende vraag.

Vorig jaar is de boot door omstandigheden niet in het water gegaan: verhuizen, werk druk druk jullie kennen het wel.
Heeft heel het jaar lekker onder een boom gestaan... en ja natuurlijk met alle blaadjes en weersomstandigheden van dien ]-0

Aangezien ik nu zelf al een jaar over de DAP900v2 beschik wil ik hem een keer goed onder handen nemen zodat hij weer als een pareltje het water in kan volgend jaar. Ook met een goede laag bescherming om hem daarna weer makkelijk schoon te maken.
Het is een witte boot en in de polyester zitten wat plekken die ik er zo met handwassen niet uit krijg.

De volgende vraag is: Wat heb ik allemaal nodig om hem te polijsten, dit mag goed grof gebeuren! en welke middelen moet ik allemaal gebruiken?

Denk hierbij aan de volgende zaken:

1. Wassen (In de foam zetten?)
2. Kleien?
3. polijsten (Pads en polijstmiddelen)
4. Wax en wellicht een sealent?

Alvast bedankt en ik ga het resultaat zeker hier vermelden!:jippie
 
Begin eens met zelf (iets meer) moeite te doen.

HIER vind je al een topic terug.
Waar overigens ook verwezen word naar een andere topic.

Succes ermee. Het lijkt me ook leuk om ooit eens te doen.
 
Heb dat topic al compleet doorgelezen. Ik dacht maak een ander topic aan omdat
punt 1: de boot GEEN Gelcoat heeft...
Punt 2: de link in dat topic niet verwijst naar een poly boot.

Dus ik dacht maak even een apart topic aan omdat ik uit die topics niet de informatie heb gevonden die ik nodig heb.
Dus kon er ook niet een goede lijst met bijvoorbeeld producten uithalen.

Standaard dingen heb ik er wel uitgehaald maar om een zo compleet mogelijk beeld voor mezelf te creeeren heb ik dit topic aangemaakt.
Naar mijn mening heb ik dus redelijk wat voorbereidend werk gedaan! Had het misschien wel in mijn 1e post kunnen zetten dat ik deze al gelezen had, mijn excuses voor de onduidelijkheid.
 
excuses typo, zit 3 dingen door mekaar heen te doen.
Wou zeggen dat er in de gelcoat kringen zitten, waarschijnlijk van het intrekken van alle viezigheid en troep.
 
Wat vind je van de producten die je carclean in haar assortiment heeft speciaal voor boten.. pleziervaartuig?
 
Daar heb ik inderdaad al naar gekeken, was benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft met mijn problemen.
Heb voor mezelf wel al een selectie gemaakt van spullen die ik zelf in gedachten heb / had maar om teleurstelling te voorkomen wil ik het toch nog even van jullie horen!


Wassen:
Stap 1: HD met Heavy Duty Foamspuit en de Snow Foam van Monello, misschien een scheutje APC erbij door al het hardnekkige en vastgekoekte vuil van de jaren heen los te krijgen.

Stap 2: Daarna goed afspuiten met de HD en nog maals wassen met Meguiars Flagship premium marine wash. https://www.Carclean.com/product/Meguiar_s_Marine_RV/Flagship_Premium_Marine_Wash_473ml_M6516_101381

Stap 3: Polijsten met een wolle pad en Meguiar's Marine RV - Color Restorer nr. 44 - 473ml. Maar nu zag ik ook Meguiar's Marine RV - High Gloss Polish nr. 45 - 473ml. Wat is het verschil op de High gloss na en welke kan ik beter gebruiken? Misschien wel beide?

Stap 4: Nogmaals wassen om alle losgekomen troep en residu van de polijst te verwijderen. Wederom met Meguiars Flagship premium marine wash.

Stap 5: Reinigen met Collinite - Fiberglass Boat Cleaner No. 920 - 473ml
https://www.Carclean.com/product/Collinite/Fiberglass_Boat_Cleaner_No_920_473ml_CO_920_101450

Stap 6: Pre wax reinigen met Collinite - Pre-wax Cleaner No.840 - 473ml
https://www.Carclean.com/product/Collinite/Pre_wax_Cleaner_No_840_473ml_CO_840_101446

Stap 7: In de wax zetten met Collinite - Fleetwax Paste No. 885 for marine & aeronautical finishes - 340g
https://www.Carclean.com/product/Collinite/Fleetwax_Paste_No_885_for_marine_aeronautical_finishes_340g_CO_885_101445.

Stap 8: Het hele zwemplateau en de vloer met Meguiar's Marine RV - Gold Teak Oil nr. 46 - 473ml behandelen.
https://www.Carclean.com/product/Meguiar_s_Marine_RV/Gold_Teak_Oil_nr_46_473ml_M4616_102300

Zit ik dan zo goed te denken qua producten en stappen?
 
1) wassen met sopje van APC of gewoon shampoo die je ook voor de auto gebruikt, boot shampoo is niks speciaals.

2) polijsten met polijstmiddel, niet met megs color restrorer. ik gebruik zelf de 3m lijn om gelcoats te polijsten. let op dat je best wel grof moet gaan. dit merk je wel met testspots. gelcoat kan vreselijk hard zijn.
denk aan 3m imperial compound (vloeibaar zand) een echte topper. afwerken doe je vervolgens met de gele dop. dan behaal je een keurig resultaat.

3) waxen met collinite fleetwax is prima, uitstekende standtijd. voorafgaandaan het waxen het schip na het polijsten wassen/ afspoelen. de spullen stoffen nogal omdat je veel op hoge toeren werkt.

4) het teak vooral niet insmeren met olie, wordt één grote bende als het nat wordt. gaat uitlopen, en het ziet er bovenal verschrikkelijk uit.
het teak gewoon reinigen met teakcleaner en een scotch brite. hierna goed afspoelen! vooral dat laatste is belangrijk.
 
Deze al gezien? -> https://forum.Carclean.com/Default.aspx?g=posts&m=218732

Het belangrijkste is om na het wassen met gewoon een goede autoshampoo (niet foamen ofzo, totaal onnodig), de boot te behandelen met een goede romp reiniger (hull cleaner).
Er bevinden zich vaak verkleuringen in de gelcoat, die je alleen weg krijgt met zo'n reiniger die oxaal zuur bevat.
Je ziet dan de gelcoat weer helemaal wit trekken.
Belangrijk is om overvloedig met water na te spoelen na het gebruik van die romp reiniger.

Met een DA kom je niet ver, gelcoat is knetterhard, daar heb je echt een rotary voor nodig, wol en een goed compound middel.
De Megs marine lijn deed bij mij bijna niets op gelcoat, die heb ik nog werkeloos hier liggen en zal ik ook verder niet meer gebruiken.

Je kunt behoorlijk hard te keer gaan op een boot, met let op met de rand van de pad.
Als je deze even te lang tegen gelcoat houdt op volle snelheid, dan krijg je een brandplek.
 
Dankjewel allemaal voor de informatieve antwoorden!

@Blinque, nee ik kan helaas niet overdekt werken, maar hij staat ook pas rond het voorjaar in de planning. Ben met verhuizen bezig en heb daar komende tijd toch geen tijd voor. Ik wil hier ook de nodige uurtjes voor uit trekken en het niet binnen een dag klaar willen hebben.

@Denn, Polijsten met 3M Marine Imperial Compound zal dus wel goed werken in combinatie met een Wollen pad van megs? Krijg je met deze polijst ook een goede glans weer naar boven? Van collonite hoor ik hele goeie dingen ook voor de auto dus vandaar mijn keuze voor collonite.

@Frans, Hee, die had ik nog niet gezien! Mooie detail heb je daar gedaan!
Het beste is dus om een de DAP900 Rotary aan te schaffen met een wollen padje? en dan icm. met wat Denn zei 3M Marine Imperial Compound?

Heb je nog tips voor een goeie hull cleaner?
 
Ik heb zelf de hull cleaner van Star Brite (even googelen) destijds gebruikt.

Volgens mij moet iedere goede compound het wel kunnen.
Doe eerst eens een testspot met wat je zelf al in huis hebt.
Als dat niet werkt, dan kan je altijd nog wat anders aanschaffen.
Bij mij deed bijvoorbeeld de Scholl Concepts S03 Gold het goed op gelcoat.
 
Had hem ondertussen al gevonden voor een schappelijke prijs! :)

Ik heb zelf alleen polijstmiddelen van Monello en daar is de zwaarste nou niet bepaald heel agressief.
Ik zal ik gaan kijken met een test spot hoe en wat, in ieder geval bedankt voor de informatie!
 
Het is jammer dat je niet bij mij in de buurt zit.
Anders had ik gerust eens bij je langs gereden met een rotary en wat polijstmiddelen.

Heb je wellicht ook een foto van de boot?
Ben benieuwd hoe hij er nu bij staat.
 
Inderdaad met oxaalzuur aam de gang als de boot verkleurt is. Ik heb dit in bonken liggen, zelf te verdunnen.
Starbrite ben ik niet zon fan van. Erg duur voor eigenlijk standaard producten
 
Gisteren (24 jan 2014) met tweetal deskundigen gesproken op Boot Düsseldorf. En van beiden hun demonstratie gezien. Van verschillende stands en organisaties. En ik ben met het verhaal van de eerste en zijn opmerkingen naar de tweede gegaan, heb boel extra vragen gesteld. Ziehier het resultaat. Is dit altijd geldend, nee is ook maar mening en eigen kennis, van twee ervaren mensen. En ze doen dingen toch soms net anders.
Korte samenvatting van hun verhaal hier.

Beiden beweren dat gelcoat zachter is dan de moderne autolakken, zeker de Duitse merken. (hier op het forum lees ik ook wat anders, dus wat is waar?)

Gelcoat is wel veel dikker, 1,5 tot 2,5 soms zelfs 3 millimeter. Je gaat er niet dus snel doorheen als je beetje oppast. Gelcoat veroudert anders dan autolak. Bij gelcoat ontstaan er microscopisch kleine scheurtjes, waarbij de randen omhoog staan. Diep zijn die scheurtjes in principe niet, behalve wanneer de gelcoat verkrijt is. Dus echt dof, afgeeft en ruw aanvoelt. Maar dan nog zijn die die scheurtjes niet door de hele gelcoat. Als je dan alleen polijst of poetst, gaan de opstaande randjes wel weg en is het resultaat erg mooi. Maar na een paar weken krijg je nieuwe opstaande randjes, staan scheurtjes weer open en wordt de gelcoat weer dof. Maakt niet uit wat je er verder aan wax of sealing opsmeert. Bij een ander topic wordt die ervaring ook gemeld.

Starten met schoonmaken, grof vuil verprutst je resultaat. Waarbij een van hen ook aangaf de boot te reinigen met oxalzuur, sterk verdunt. (anti geel) omdat hij dan beter aanvoelde hoe ver te gaan met matteren.

Beide specialisten gaven aan alleen wanneer de gelcoat nog echt goed is, te polijsten. Anders beginnen ze met matteren. Ofwel, met een schuurschijf, 4000 of 3000 of 2000 starten. Afhankelijk van de staat van de gelcoat. Hoe grover het schuren, hoe meer afname en ook hoe meer werk erna. De een werkte alleen met 3M de ander met eigen producten. Schuren met of rotatie machine of excenter met zeer kleine cirkels. Tja hun ervaring. Schuren tot dof. Hoeveel dat moet zijn: ervaring. Je hebt per boot wel meerdere schijven nodig, de schijven gaan niet heel lang mee.
En dan natuurlijk weer het lastige, waar de een zweert bij droogschuren, zweert de ander bij natschuren. Maar met schuurschijf en speciale zachte tussenschijf, dat weer wel. Maar de tip van beiden, als je weinig ervaring hebt, begin liever met 4000 dan met 2000. Het kwam er een beetje op neer dat beiden echt heel vaak beginnen met matteren, om ieder risico later uit te sluiten.

Daarna begint het polijsten, eigenlijk standaard van fijn naar grof. 3M of eigen merk en bijpassende pads. Volgens beiden kan dat ook gewoon met andere goede (auto)producten. Een witte gelcoat is daarbij minder kritisch dan donkere kleuren zoals blauw en zwart. Bij die laatste twee moet je echt nog heel fijn gaan napolijsten/poetsen om echt alles eruit te krijgen. Opvallend: ze gebruikten beide veel meer polijstmiddel dan op allerlei forums staat aangegeven bij auto's. Dus niks zo groot als een euro of vier erwten, ongeveer twee tot drie keer zo veel. Verder niets toevoegen. Wollen pads gebruikten ze niet. De een nooit, de ander alleen bij heel zware beschadiging, na zwaar schuren, nog eens schuren met fijnere korrel, zwaar "voorpolijsten" met wol.

Polyester voert warmte slecht af, vooral de machine niet te snel laten draaien en ook geen druk uitoefenen. Alleen bij schuren lichte druk geven.

En dan: heel goed wax erop, liefst twee keer. En zie, beiden kiezen voor de marine lijn van 3M. De gelcoat is echt niet meer beschermt na het schuren en verder bewerken. De wax opbrengen moet echt heel snel na de laatste behandeling gebeuren. Paar weken wachten is funest.

Dus een stappenplan:
1. wassen
2. matteren, zo fijn mogelijke korrel
3. Polijsten met grover middel
4. polijsten met fijner middel.
5. Bij donkere kleuren, nogmaals met heel fijn middel
6. goed in de wax zetten

Allebei gebruikten proefplaten en het verschil voor en na was, natuurlijk, enorm. De spatten ook :-d Dus ook bij polyester, afplakken.

Echt diepe krassen ed moeten eerst worden opgevuld, met topcaot of gelcoat in de juiste kleur, vlak schuren en polijsten.

Ieder moet er verder zelf maar van maken en of gebruiken wat hij/zij er mee kan.

Ik ga binnenkort zelf mijn boot netjes maken, dus volg de stappen van beide heren, met schuurpapier van 3M op rotary van kennis en verder met mijn Monello spulletjes en mijn DAP 900, eerste gang wel met fiberschijf.

Ik zal foto's plaatsen en sta ook heel erg open voor tips.

Oh ja bovenstaande gaat op voor polyester met gelcoat, is echt niet hetzelfde als polyester carrosserie delen met een lak erover.
 
Omdat je een gelcoat alleen fysiek kan beoordelen en niet kan meten zonder te beschadigen is het oppassen geblazen
Ik ken auto's met enorm dikke clearcoat en dat is best handig als je wilt wetsanden en zelfs dan nog moet je opletten
Dat is bij gelcoat niet anders. Alleen als je de historie kent mag je aannemen dat de gelcoat nog dik is
 
goede zaak om het na te vragen! wetsanden kan, maar kijk uit! ik heb tientallen schepen gepolijst, maar gelcoat zachter dan autolak heb ik (nog) niet meegemaakt, was het maar zo...
even over het schuren. het is veel werk, en pas op met hoekjes en randen. doe je werk bij goed licht. een dunne gelcoat is ook te herkennen aan een wat donkerdere kleur, dit is alleen lastig als je er nog weinig mee gewerkt hebt...
na het wetsanden haal je wel een mooier resultaat. het vullen van schades etc. zou ik zo veel mogelijk vermijden, de juiste kleur gelcoat aanmaken is een crime, de kleur na het drogen is ook altijd een verassing!

succes!
 
Benader het gewoon als een auto en doe een testspot.
Wanneer de gelcoat vuil en verkrijt is, maar weinig schades heeft, dan is schuren waarschijnlijk helemaal niet nodig.
Ik gebruik zelf wel wol, want met foam kreeg ik bij de eerste stap niet het gewenste resultaat.
Ik heb slechts drie verschillende boten gedaan, maar bij geen van allen was de gelcoat zachter als een autolak.