• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste manier om ruiten te reinigen?

Hoewel de PB APC en Spray & Wipe zo z'n voordelen hebben, ben ik niet overtuigd geraakt van hun nut bij het reinigen van de binnenkant van de ruiten. Probleem is, wat je aanbrengt, moet er ook echt allemaal weer af. En bij de APC ben je dan even bezig omdat dat zelfs verdund erg geconcentreerd is. Toch ontvet die wel als de beste. Maar een beetje Dreft doet het dan net zo goed. Zou de APC dan evt. eerder voor andere zaken bestellen.
Mooiste is ethanol o.i.d., dat hoef je niet na te vegen met water en zelfs ook niet eens droog te wrijven$$) . Of met een stoomapparaat, maar dan wordt het in de auto nogal vochtig. Was wat mij betreft ook dus geen suc6.
Met de speciale droogdoeken als zo'n waffle geval of van microvezel trek ik de ruit vaak niet helemaal droog. Beste ervaring heb ik met keukenpapier (hoewel eigenlijk wat minder veilig) of katoenen theedoeken. Dodo Juice doekies zijn wel heel fijn voor het reinigen zelf en uitwrijven.

Pas wel op met ethanol in een afgesloten ruimte!Is giftig,ook de dampen....Buiten is dat geen probleem,binnen in de auto wel....

@cid: als je de cleaner met een padje aanbrengt kun je een auto de ruiten droog krijgen met die doek van PB's, twee als je binnen en buiten wilt doen. Zelf spray ik het buitenkant er gewoon op en dan kom je er met een doek niet altijd.

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met het streeploos schoon krijgen van mijn ruiten. Heb APC, Spray & Wipe en de Megs GCC gebruikt. Meestal door rechtstreeks op de ruit te spuiten en dan met een doek afnemen. Daarna met een schone, droge doek nawrijven. Alle drie de middelstjes hebben bij mij nog nooit strepen achtergelaten. Ik denk dan ook dat de truc vooral in het nawrijven zit. Daar heb ik Eurow Terry Towels, Eurow Window Cloths, PB Deluxe Mega Towels en Cobra 600 doeken voor gebruikt. Bovendien op zowel getint als ongetint glas.

Ik heb een tijd geleden de mazzel gehad dat m'n (auto)dealer een bus Innotec Foam Glass Clean in de auto heeft laten liggen. Werkt ge-wel-dig.

Ik gebruik de NXT Glasscleaner, en de Dodo Juice Supernatural Window Waffle. Je kan ook wel een microvezel doek gebruiken maar de DJ SN Window Waffle glijdt net wat beter over je ramen.

Nawrijven inderdaad is het sleutelwoord, maar dan ook met een middel dat zo weinig mogelijk residu achterlaat. Overdag ziet het er met de meeste producten na droogwrijven fantastisch schoon uit, totdat je 's avonds in deze tijd van het jaar in de auto gaat zitten; je ziet na korte tijd precies welke banen of cirkels met je doek hebt gemaakt (en dus zit er nog vuil, of meestal reinigingsproduct daarvoor in de plaats). Lang leve de airco natuurlijk, maar toch iedere keer een beetje een domper.

Misschien is dat schuim een goed idee om eens te gaan proberen, bedankt voor de tip!
(Alcohol heeft ook niet mijn voorkeur, maar het viel me op dat het plekje dat ik voor Tom z'n nap had schoongemaakt, ook bij beslagen ramen mooi helder blijft c.q. later beslaat dan andere delen)

Helaas is Innotec officieel niet te krijgen voor de consument.
Zo uit mijn hoofd is het ook vrij prijzig.

Hier gebruik ik PB S&W + de DJ supernatural window waffle.
sprayen op de doek, wrijven, doek omdraaien/hervouwen, uitwrijven.

Ik heb het ook geprobeerd met een PB Deluxe mega towel, maar deze laat een waas achter.

Gr. Menno

voor de prijs van twee van die busjes heb je een gallon van Meg's GCC. Die kun je 1:10 mengen, wat je bijna 42 liter glass cleaner oplevert. Wat mij betreft de betere koop. Just my 2 cents...

een tijdje geleden vertelde me iemand dat hij een half litertje benzine in z'n ruitesproeierbakje deed en bijvulde met water :(
Ik wil niet weten wat er gebeurt als dat pompje een vonkje maakt....:-"
Volgens mij zal dat bakje + pompje er ook niet beter van worden evenals de slangetjes en dergelijke :klap
Ook zal het spul uit zichzelf wel ontsnappen uit het bakje door verdamping....

@goosman: Geloof dat het verwijzen naar externe verkopers in strijd is met den regelgeving ( #27 en #31 )

@iedereen: Please, er hoeft echt niet voor elke poep en een scheet geroepen worden voor een GB, ik wordt er inmiddels wel een beetje tureluurs van.
Ben echt niet vies van een goede deal, maar moet alles in grote getalen worden ingekocht om de prijs te drukken ?
Het idee van een GB is an sich niet verkeerd, als ie een keer voorbij komt, des te interessante en leuker is het toch ? !

Schuimfoam heeft toch wel meerwaarde IMO, logisch dat je daar ook voor betaalt. Bedankt voor de link, helemaal top! Zoiets lijkt me overigens ook ideaal voor banden zat ik me vandaag te bedenken bij het dressen met Trim Restorer. Je komt er overal mee en het loopt niet weg. Eens kijken of daar ook zoiets voor is.

Spray & Wipe, APC, ze laten helaas snel veegresten achter bij mij, die je dan dus pas 's avonds ziet, ook met zo'n waffle. Is die structuur overigens niet juist functioneel om meer water op te nemen door het grotere 3D-oppervlak? Als het kletsnat is, is dat wel handig.
Daarentegen komt minder doek op het te reinigen oppervlak. Minder weerstand ook, da's wel prettig, maar je moet wellicht meer banen maken om dezelfde hoeveelheid vuil af te nemen.

Mijn kleine tip: nooit ruiten reinigen als de wagen in de zon staat, of als het raam warm is. Dan vlekt en streept het als een gek! Een koud raam in de schaduw werkt het beste.

corsawim zei:
Volgens mij zal dat bakje + pompje er ook niet beter van worden evenals de slangetjes en dergelijke :klap
Vooral rubbers kunnen uitdrogen door benzine, hangt er wel een beetje vanaf wat voor soort het is. Benzine kun je prima bewaren in een kunststof jerrycan, dus het hoeft zeker niet per sé slecht te zijn voor kunststof.
corsawim zei:
Ook zal het spul uit zichzelf wel ontsnappen uit het bakje door verdamping....
Daarvoor is de dampdruk te laag. Immers: benzine ontsnapt toch ook niet uit je benzinetank door verdamping? Bovendien zijn de anti-vries-middeltjes in je ruitensproeiervloeistof ook vluchtig (isopropanol, glycol e.d.) en die verdampen daar ook niet uit.

Maar ik zou er ook zeker geen benzine in doen...

Bedankt voor de reactie's allemaal!

Ruitenreiniger ga ik de Mothers Wax Glass Cleaner - 473ml proberen (Mother's Monday)
Aanbrengen met de Mothers Wax Microfiber Applicator Pads - 2st. (Mother's Monday)
Uitwrijven en poetsen met Dodo Juice Supernatural Window Waffle - 60x40cm