Ik denk dat voor beide (workshop of zelf trial and error) wat te zeggen valt.
Een goede workshop zal de beginner uitleg geven over wat er gebeurt tijdens het polijsten. Wanneer doe je het, hoe doe je het, waarom doe je het op een bepaalde manier en waarom juist niet, etc.
Echter is deze informatie ook zelf in te winnen en kan je zelf wat gaan proberen, met die info in je achterhoofd. Zo ben ik zelf ook begonnen. Hieronder een stukje van mijzelf uit een ander topic;
''Op 08-05-2015 mijn eerste bestelling gedaan bij CC, in de showroom. Was meteen zo'n €475,- lichter en had toen niet eens een was-arsenaal.
(DAP900 V3 - set, doeken, Prep, klei, etc)
Vanuit de showroom van CC langs mijn ouders waar hun buurman zag dat ik een DAP en dergelijke gekocht had. Hij had een zwarte Opel Vectra te koop staan die flink was afgeragd en ik mocht voor een bizarre prijs (€350,-) de auto opknappen. :O
Na een middagje prutsen onder zijn carport de auto omgetoverd van dof-grijs naar glimmend-zwart, middels een geïmplodeerde Monello-Foampad welke ik een paar keer met Prep had ''schoongemaakt''.
Ik had dus informatie opgedaan, grotendeels via dit forum. Met die info kan ik wat specifieker op zoek gaan naar filmpjes en dergelijke. Vervolgens had ik dus een ''basiskennis c.q. theorie'' opgedaan en ben dus gewoon de spullen gaan aanschaffen. En zoals je hierboven kan lezen, was dit zeker een trial&error-ervaring, maar daar leerde ik veel van terwijl er weinig risico bij kwam kijken.
Je moet écht lomp en onbezonnen doen, dus bijna bewust, om schade te veroorzaken of andere fratsen. Sterker nog, als je gezond verstand gebruikt, zal je eerder té voorzichtig zijn en minder resultaat behalen, maar dat hoort er ook bij.
Aan de andere kant; Een slooppaneeltje bij de sloop halen is ook een (extra) optie. Hier kan je op aanklooien en feeling krijgen voor wat er nou precies gebeurt, hoe dit aanvoelt, etc.
- Wassen/kleien.
- Juiste gradatie pad + polijstmiddel kiezen. (Testspot maken, meestal een medium combinatie van beide)
- Gewoon eens een stukje polijsten. (50x50cm werkvlak, dambord-patroon maken en kijken hoe-of-wat)
- Afnemen en kijken wat het nou gedaan heeft.
- Beweeg ik te snel of te langzaam, is ná het dambord het polijstmiddel nog dik aanwezig of mooi doorgewerkt en transparant.
- Laat ik eens de machine een tijdje op één plek houden en kijken wat er gebeurt, etc.
Een testpaneeltje is ook wel handig voor andere zaken. Misschien om wax/glaze te proberen, een coating proberen, wetsanden of andere dingen.