• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste producten voor wasstraatbezoeker?

edje_

Detailing rookie
27 sep 2025
1
2
Hi!

Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik breng mijn auto's al jaren naar de wasstraat. Eigenlijk ben ik daar best tevreden mee (kwaliteit versus tijd versus kosten) alleen wil ik voor mijn huidige auto toch de puntjes wat beter op de i krijgen. Waar ik specifiek naar op zoek ben is een routine om de punten die een wasstraat niet goed (of helemaal niet) kan aan te pakken. Wat zijn hier de beste oplossingen?

Binnenkant voorruit

Waarschijnlijk wel een bekend probleem; op de binnenkanten van de ramen en dan met name de voorruit ontstaat op een gegeven moment een soort hele gore vette film. Erg hinderlijk met bijvoorbeeld lage zonneschijn.

Mijn pogingen om dit aan te pakken gewoon met heet zeepsop water en een microvezel doek eindigen altijd in een teleurstelling. Ik krijg de ramen niet helemaal schoon, het vuil lijkt eerder uit te smeren dan echt verwijdert. En door de microvezeldoek zie je ook allemaal kleine pitjes of stofjes lijkt het wel, na het afdrogen.

Nu lees ik allerhande oplossingen. Zoals alleen met (veel) water en een synthetische zeem meer niet. Weer anderen lijken een IPA (isopropanol) solutie aan te raden als ultieme reiniger en ontvetter, maar ik vraag me af of dat niet te aggressief is. Al dan niet met een microvezel doek of juist een waffle weave doek.

En dan natuurlijk de talloze producten op sites als deze, die, zo lijkt het, meestal meer gericht zijn op de buitenkant van ramen (en dus een ander soort vuil?). Wie heeft hier dé (complete) oplossing ter aanbeveling?

Verborgen carrosserie
Ander issue is de verborgen carrosserie. Denk aan het plaatwerk achter de achterklep, deurenstijlen, bij het tankklepje, onder de motorkap. Dit raakt immers niet goed schoon door de wasstraat.

Hier zat ik te denken met een 'waterless' oplossing aan de slag te gaan om dit soort plekken regelmatig mee bij te houden. Een product wat hierbij aansluit lijkt bijv. de Meguiar's Ultimate Waterless Wash & Wax. Is dat aan te raden? Of kan ik dit soort plekken beter op een andere manier aanpakken? Welke doeken heb ik hiervoor nodig?

Velgen

Ondanks het velgenprogramma in de wasstraat zie ik toch dat het er niet altijd 100% bling bling uitkomt. Ik zit er aan te denken met een velgenreiniger in een wasbox dit specifieke punt af en toe aan te pakken.

Ik lees en zie goede reviews van o.a. het product van Gyeon. Ik zie dat je hier 'iron' hebt en 'iron wheelcleaner'. Nu lijkt me die eerste een soort all-purpose product en die laatste alleen specifiek voor je wielen. Is het het meest logische om de 'iron' te kopen met het idee in het achterhoofd dat ik die ook zo nu en dan eens ook op andere oppervlakten zou kunnen gebruiken zoals de motorkap tegen vliegroest, etc.? Of is het beter om deze producten gescheiden te houden voor het specifieke gebruik? Meteen een clay bar erbij doen ook?

Interieur

Het interieur blijft doorgaans redelijk schoon omdat ik geen kinderen of huisdieren heb. En in de wintermaanden gooi ik rubber matten in de auto om de ergste vervuiling van buitenaf op te vangen.

Af een toe met een emmertje heet water en wat zeep pak ik het volledige interieur aan. Dat resultaat oogt prima, maar soms mis ik wel wat 'voeding' om het zo maar te zeggen. Zeker in die interieurdelen die toch wat aangetast raken door de zon, e.d.

Wat zijn hier de favoriete producten? Ik zoek specifiek naar producten om bijv. het dashboard, stuur, deurpanelen, etc. mee schoon te maken en te voeden, maar dus geen vette, gladde of glimmende oplossingen. En iets om bijv. vlekken uit de stoel- of vloerbekleding te krijgen, mocht dat toch gebeuren.

Alvast bedankt!!