• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste wax? Golf 7 Carbon Steel Grey

Bento

Detailing addict
9 sep 2015
9
60
Hallo,

Ben sinds een week of drie eigenaar van een Golf GTE in de kleur Carbon Steel Grey en wil deze even goed onder handen nemen. Heb nog wat spulletjes staan maar zoek eventueel een andere wax.

Het plan:
- Foamen (Monello Magico)
- Afspuiten
- Wassen & Drogen (Monello Lavare)
- Kleien (Monello Dolve Verder en Monello Perfetto of PB Spray&Wipe)
- Glaze
- Wax
- Gyeon CanCoat???

Nu heb ik nog Black Hole staan en een fles Meguiars NXT Gen Tech 2.0 Vloeibaar. Toch vraag ik me af of er ondertussen betere producten bestaan. Ik heb veel gelezen over Monello Ibrido maar dat schijnt weer niet samen te kunnen met een glaze.

Wat raden jullie aan? Prijs is niet echt een issue tenzij het echt te gek wordt :) Ik verwacht van de Glaze/Wax zo lang mogelijke bescherming/wetlook en beading.

Moet ik na het kleien nog een cleaner gebruiken om de Perfetto weer van de wagen te halen? Bijvoorbeeld met de Q2 Prep? Heb nog een grote fles PB Spray & Wipe staan, dus die kan ik eventueel gebruiken i.p.v. Perfetto.

MvG,

Bento
 
Als je niet gaat polijsten zou ik een cleaner gebruiken, maar Prep is geen cleaner. Voor een cleaner moet je denken aan Poorboy's Prof Polish, DodoJuice Lime Prime, etc.

Als je gaat voor een lange standtijd kun je kijken naar de waxen van Collinite 845/476S. Ook zie ik in je rijtje CanCoat staan. Als je gaat voor een zo lang mogelijke bescherming dan zou ik die kiezen.
 
Waarom droog je de auto voordat je gaat kleien?
En na kleien, is het wel aan te raden om te polijsten.
Ook al is de auto nieuw, met polijsten haal je meer glans uit de lak.
 
Jansen;n431301 zei:
Als je niet gaat polijsten zou ik een cleaner gebruiken, maar Prep is geen cleaner. Voor een cleaner moet je denken aan Poorboy's Prof Polish, DodoJuice Lime Prime, etc.

Als je gaat voor een lange standtijd kun je kijken naar de waxen van Collinite 845/476S. Ook zie ik in je rijtje CanCoat staan. Als je gaat voor een zo lang mogelijke bescherming dan zou ik die kiezen.
Cancoat over de wax of in plaats van?
 
cancoat is in plaats van de wax, en voor cancoat mag je volgens mij ook geen glaze gebruikt. Want de lak moet zo schoon mogelijk zijn voordat je een coating aanbrengt.
 
Ik heb geen ervaring met de SuperNatural. Ik gebruik zelf de Collinite 845 het meest en de standtijd, bij de juiste voorbereiding die overigens overal bij nodig is, kan ik zeggen dat de bescherming nog volop aanwezig is op een auto die op 6 juni 2015 in 2 lagen is gezet. Deze vloeibare wax is zéér duurzaam in gebruik en ik heb voorlopig mijn fles nog niet op.

€21,- voor 30ml SuperNatural of €20,- voor een 473ml Collinite 845, dan zou mijn keuze liggen bij de 845. (Qua prijs/kwaliteit)


Greetz
 
Ik zou eerder denken aan Collinite 915 of 476 als het gaat om prijs/kwaliteitverhouding/standtijd.
 
De beste wax bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Wat de beste wax is, is afhankelijk van je eisen en de manier waarop je de auto gebruikt , en de weging van de verschillende eigenschappen. Je moet het een beetje vergelijken met de mooiste lakkleur: dat is afhankelijk van persoonlijke smaak, en een kleur die op automodel X schitterend is, kan op model Y duidelijk minder zijn.
 
Als het om wax gaat kun je op grote onderlinge verschillen rekenen qua prijs/verwerking/standtijd bv maar verschil in uiterlijke kenmerken/aanzicht/glans is er wel maar veel minder makkelijk waar te nemen imho.
 
Quantoxx;n431317 zei:
Ik heb geen ervaring met de SuperNatural. Ik gebruik zelf de Collinite 845 het meest en de standtijd, bij de juiste voorbereiding die overigens overal bij nodig is, kan ik zeggen dat de bescherming nog volop aanwezig is op een auto die op 6 juni 2015 in 2 lagen is gezet. Deze vloeibare wax is zéér duurzaam in gebruik en ik heb voorlopig mijn fles nog niet op.

€21,- voor 30ml SuperNatural of €20,- voor een 473ml Collinite 845, dan zou mijn keuze liggen bij de 845. (Qua prijs/kwaliteit)


Greetz

Als je de SuperNatural nog nooit gebruikt hebt, kan je hem onmogelijk vergelijken prijs/kwaliteit met de Collinite ...
 
Hey Bento,

Als eerste proficiat met je Golf GTE. Ik ben zelf eigenaar van een Golf 7 Gti in dezelfde Carbon steel grey kleur. Een mooie kleur en al helemaal top als de wagen mooi gepoetst is. Ik wilde hem net als jij de volledige behandeling geven toen ik hem net had. (ondanks dat de lak er best goed uitzag van het fabriek uit)

Ik persoonlijk zou misschien nog een paar weekjes wachten om er dan ineens een pre winter behandeling van te maken.

Mijn grote onderhoudsbeurten zien er ongeveer uit zoals de jouwe:

- Afspuiten
- Foamen
- Afspuiten
- Wassen
- Kleien
- Afspuiten
- Drogen
- Zachte polish (De bedoeling is de lak hiermee te reinigen met bv zoals jansen al poste : Poorboy's Prof Polish, DodoJuice Lime Prime, etc. Ik gebruikt de polish van Autoglym)
- Q2 prep (om polish resten te verwijderen en het oppervlakte zo goed mogelijk te hebben voor wax/coating)

Hierna zou ik ofwel de cancoat ofwel de wax doen.. beiden lijkt me wat overkill.. Met de cancoat heb ik geen ervaring, maar als je toch beiden wilt doen, lijkt me dat de coating er voor de wax op gaat. Ook dacht ik ergens gelezen te hebben dat je er een dag ofzo moet tussen laten ivm curen. (maar hier ben ik niet zeker van)

Als wax gebruik ik in de zomer Dodo's purple haze. Gaat er makkelijk op en het uitwrijven is ook easy met een mooi resultaat! Voor de winter heb ik net Collinite 476s gekocht omwille van de langere standtijd. Ik ga hem er volgende maand opzetten.

Een glaze lijkt me nog niet echt nodig gezien je de wagen nog maar 3 weken hebt en de lak er hopelijk nog goed uitziet.

Dergelijke grote beurt doe ik om het half jaar. Dus net voor de winter en in de lente. Verder om de 3 maanden een nieuwe waxlaag en tussendoor gewoon afspuiten, wassen+drogen en een detailer erop tegen watervlekken. Ik hou op die manier mijn wagen toch al een goed half jaar proper en lekker glimmen.

Voor je velgen: Ik weet niet zeker of een GTE ook zo'n grote remklauwen heeft als een GTI, maar omdat ik veel last heb van remstof, zet ik mijn velgen om de 3 maanden in een wheel sealer. Heb een tijdje autoglym wheel sealer gebruikt (was ik wel tevreden van), maar ga nu PBW wheel seal eens proberen. Tussendoor reinigen met PBW spray en rinse velgenreiniger. (1:1 of 1:2 al nagelang de tijd tussen het reinigen en hoe vuil ze zijn)

Voor de exhaust tips (die erg zwart worden na een tijdje) gebruik ik mother's mag & alu polish in combinatie met fijne staalwol. Als sneeuw voor de zon zijn de zwarte vlekken weg ;) Al zal de uitstoot wel meevallen met een GTE :)

Hoe dan ook, veel succes ermee en veel plezier met je GTE!


Hier een foto van de mijne na zijn eerste grote beurt:

gti.jpg
 
Ook van mij gefeliciteerd met de GTE...

carbon steel is imo by far... De mooiste kleur op een golf! Helaas kon ik die kleur niet voor mijn "gewone" golf kiezen.

mijn advies zal Cancoat zijn... Cancoat is echt een prachtig product van Gyeon en voor een schappelijke prijs. Moet idd op een schone aangebracht worden.

ik raad je wel een cleaner aan voor het aan brengen van de cancoat.

je kan en wax over de cancoat doen... Maar er zijn we meer dingen die kunnen maar ik niet zal doen...

behalve een fantastische glans blinkt de cancoat ook uit in sheeting.. Met een wax erover word dag alleen minder in mijn ogen.

voor velgen zal ik je gyeon rim sterk aan bevelen... 1x aan brengen en je hebt er meer dan een jaar plezier van... Dan word je velgen schoon maken echt peanuts! Dit kan je voor de zelfde reden ook op je einddempers aan brengen.

mocht je voor voor een wax willen gaan... Is het 100% waar wat de andere zeiden... Het komt toch neer op smaak/ mening... Voor deze kleur zal ik de colli 915 een mooie optie vinden!

Succes met de keuze!
 
Lode78 Ik weet niet waarom, maar ik ging er vanuit dat een nieuwe waxlaag best altijd voorafgegaan wordt door een volledige beurt (was/klei/pol/prep).
Of kan het geen kwaad om na 3 maanden ruwe winter gewoon te wassen en dan wax erover?
 
Kan niet heel veel kwaad. Ik zelf klei mijn auto 4 keer in het jaar en polijst mijn auto 2 keer per jaar. Als er maar een maandje tussen zit en ik wil een nieuwe waxlaag, dan ga ik de auto niet eerst helemaal kleien en polijsten omdat er dan toch weinig krassen en vervuiling op/in de lak zit.
 
Kleien verminderd je waxlaag iets, maar echt het strippen doe je met een overdosis shampoo, of licht polijsten.
 
Bento Ik heb jammergenoeg geen overdekte ruimte waar ik plaats heb om in te werken tijdens de winter. Daarom zie ik zo midden de winter een nieuwe waslaag aanbrengen niet zo zitten. En dat is net de reden dat ik de collinite 476s wax erop ga zetten voor de winter. Men spreekt met de 476s wax vaak over standtijden tussen 3 en 5 maanden. Ik hoop zo de winter te kunnen overbruggen en dat het tegen dan weer tijd is voor een ietswat grotere beurt. Ik denk er ook over om nog een "spray on wax" aan te schaffen om na gewone wasbeurten tijdens de winter te gebruiken. Zo krijgt de collinite wat extra hulp om het vuil en water af te stoten.

De waxbeurten om de 3 maanden is eerder voor de dodo juice welke ik in de lente/zomer/herfst gebruik. Ik hou er natuurlijk ook geen kalender langs, als ik zie dat de lak wat meer aandacht nodig heeft, dan krijgt ie dat ook. Ik denk dat iedereen hier wel veel met z'n wagen bezig is. Dus tussendoor nog wat nieuwe producten proberen enz hoort er nu eenmaal bij. Maar elke paar maanden een grote beurt vind ik teveel van het goede.. daarvoor rij ik te graag rond met mijn karretje ;)
 
Ik denk dat ik er dan gewoon 476s op zet zonder Black Hole en in het voorjaar maar eens ga kijken naar Q2 MOHS (of laat doen door iemand, beetje huiverig voor m'n lak).

Kan ik Monello Rafini Finale trouwens gebruiken als cleaner? Heb nog een (3 jaar oude) fles staan.