• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Betere sheeting

hans.vinkers

Detailing addict
14 jul 2018
10
60
Hallo allemaal, ik ben nu diverse jaren actief als hobbyist op eigen auto en af en toe eens een uit de familie. Ik heb verscheidene producten gebruikt en ben vaak enthousiast over het resultaat. Wat ik zoal gebruikt heb? Ik ben ooit begonnen met wat producten van turtle wax en sonax. Toen ik mijn 2e seat Leon kocht ongeveer 15 jaar terug wou ik het iets beter aanpakken en heb toen een paint restauration kit van meguiars gekocht. Alle stappen doorlopen en zeer blij met het resultaat... Maar je wilt altijd meer en met name de standtijd van de was en de beading mocht wat meer, ik kwam uit op collinite 845. Fijne was, mooie beads. De pot was bijna leeg en toen heb ik soft 99 fusso gebruikt, ook een mooie was en mooie beads.
Inmiddels ben ik er wel achter dat beads mooi zijn om te zien maar ook eigenlijk veel vuil aantrekken en bijna altijd stippen geven na een zomer buitje. Ik zoek nu dus eigenlijk iets waarbij het water er meteen af vliegt, beads zijn leuk maar het moet er wel snel af lopen.

Alle tips zijn welkom, houd aub in gedachten dat ik het in de buitenlucht moet aanbrengen en ik heb geen carport.

Foto voor de aandacht
IMG_20230823_194610.jpg
IMG_20230823_194804.jpg
 
Op vlakke panelen zal water altijd blijven liggen. Er is geen wonderspul dat water van je auto af gooit terwijl hij stilstaat. ;)
Na een regenbui is mijn auto altijd nog nat van de beading terwijl andere auto's in de straat, zonder bescherming, al opgedroogd zijn.

AL heb je het meest waterafstotende product dat er is, ook deze zorgt voor oppervlaktespanning. Als daardoor beading ontstaat en deze druppels zijn zwaar genoeg om door zwaartekracht af te lopen, dan lopen ze van de lak.
Als de flanken niet genoeg water krijgen, zoals bij een simpele regenbui, dan zal je dus fijne beading zien en deze zal vaak blijven plakken, omdat het niet zwaar genoeg is om af te lopen.

Al is het maar weinig, er kan wel vervuiling in deze druppels verzamelen en wanneer de boel opdroogt, blijft dit achter op de lak. Dit is het nadeel van beading.
 
Plus 1 voor @Quantoxx en misschien anders je auto schuin neerzetten.:)
Vind het ook wel eens een probleem zeker als er saharazand in de lucht zit.
Maar is dan wel weer een goede reden om je auto te wassen.
 
Klopt inderdaad ik vind het wassen ook niet vervelend om te doen maar heb niet altijd zoveel tijd over. Omdat ik alle slangen moet uitrollen en weer opruimen kost een simpele was beurt me al snel 2 uur
 
Collinite - 845
Soft99 - ..?.. (Fusso coat?

Voor langdurig goede beading en sheeting moet je gaan denken aan coatings. Het correct aanbrengen hiervan vraagt om goede voorbereiding en redelijk goede (weers)onstandigheden.

Je kan ook gewoon wax blijven smeren en regelmatig een boostend product gebruiken om de beading en sheeting optimaal te houden.

(Of regelmatig alleen een boostend product, zoals shampoos/detailersprays met toevoeging, wetcoats, foams met toevoeging, spraywax-of-sealant, etc)

Maar vergeet niet dat sheeting moet worden geholpen door goed afspoelen. Na een regenbui blijft er simpelweg altijd wel wat water ergens liggen/hangen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: hans.vinkers
Interesante topic..
Ik ben 100 % eens met @hans.vinkers ,leuk en aardig de beading met prachtige foto’s maar de auto wordt imo veel smeriger.
4 weken geleden mijn auto gewassen, echt een plaatje om naar te kijken, mijn buurman is geen echte detailer, zijn auto was vies.
ik ben 3 weken zonder auto op vakantie geweest, ik ben terug en wat ik zie is dat mijn buurman auto is nog steeds vies, niets veranderd, maar mijne is super smerig, veel erger dat ik had verwacht, motorkap en dak vol met uitgedroogde, keiharde viese druppels.

Ik zou ook graag een sheeting wondermiddel willen hebben :p
 
  • Leuk
Reactions: hans.vinkers
Haha, dat snap ik…
wel een beetje frustrerend, buurman zei……
nou, je auto ziet niet best uit, volgen mij je had hem niet zo land geleden gewassen, toch? :mad::mad::mad:
 
Vandaag zag ik weer overal van die zandplekjes op mijn dak. Toen met de gedachte gespeeld om de volgende keer weer eens een sealant te gebruiken i.p.v. een wax.
Mij is jaren geleden verteld dat als je waxen en sealants onderling vergelijkt waxen over het algemeen voor een wat betere beading zouden zorgen en sealants voor wat betere sheeting. Zal het nog eens een keer proberen, maar eerlijk gezegd (en zeker gezien bovenstaande posts) verwacht ik eigenlijk geen significante verschillen.
 
+1 voor @nicknameless
Als er druppels op de lak komen, dan krijg je beading. Voor sheeting heb je een straal water nodig, waarbij het water zichzelf door de aantrekkingskracht van de lak af trekt - als een laken.

In mijn opinie kunnen producten niet specifiek voor betere beading ofwel sheeting zorgen (oftewel meer voor het een dan voor het ander). Beide zijn verschijnselen van waterafstotendheid, het verschil zit hem alleen in hoeveel water er op het oppervlak komt en in wat voor vorm (druppels of straal).