• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Megane IV Estate aanpak

robinpowerbag

Detailing trainee
12 jul 2023
54
30
Hi allen,

Huidige auto zoals genoemd in onderwerp al bijna 2 jaar in bezit en ben vooral de laatste maanden goed aan het oriënteren hoe nog beter, makkelijker en mooier te kunnen poetsen als wat ik dacht dat ik al deed.

Mijn vorige Renault Megane III 2009 hatchback kreeg ook de nodige aandacht qua netheid ect. ect.
Dat laat ik bij de huidige natuurlijk niet los lopen.

Naast het mooi willen houden en alles wat daarbij hoort vind ik persoonlijk dat cosmetische veranderingen ook veel doen.
Ik ben zelf niet van de 'grote' veranderingen maar meer de kleine subtiele dingetjes - al zou ik best nieuwe en een maat grotere velg bijvoorbeeld willen.
Ik zal zo af en toe foto's plaatsen van wat ik aanpak en als verbetering zie aan de auto.

Tot zover, en wat ik eigenlijk altijd standaard doe of heb laten doen bij de huidige auto:

- Standaard: achterruit, zijruitjes achter, zij ruiten achter geblindeerd - laten doen door bedrijf.
- Standaard: luxe kentekenplaat voor- en achter - laten drukken/gekocht en zelf gemonteerd.
- Standaard: alle stickers van de auto af, Renault heeft bijv. er een handje van om 'Renault' en 'Elf' als stickers te plakken op achterruit - zelf gedaan.
- Halogeen koplampen vervangen voor Osram LED verlichting zodat de kleur gelijk is aan de C-Shape LED balk - laten doen door bedrijf.
- Halogeen lampjes in het dak, dashboardkastje, kofferbak en kenteken vervangen voor Osram LED verlichting - zelf gemonteerd.
- Chrome emblemen voor- en achter met passtukken verandert naar zwarte emblemen - zelf gemonteerd.
- Matten voor- en achter vernieuwd - besteld.
- Dynamisch knipperlicht - zelf gemonteerd.
- Haaienvin monteren i.p.v. spriet - zelf gemonteerd.
- Stuurwiel sierlijst sticker - zelf geplakt.

Nog op de planning om aan te pakken:

- Automatisch dimmende binnenspiegel - heeft geen haast, laten doen.
- Rubbers vernieuwen (zie krassen topic) - z.s.m. laten doen.
- Linker portierbekleding 2dehands kopen (zie krassen topic) - zelf doen.
- Rechter portierbekleding 2dehands kopen indien de vlekjes niet eraf gaan (zie krassen topic) - zelf doen.
- Chrome Megane letters op achterzijde weghalen met visdraad - twijfel of ik dat bij deze uitvoering wil gaan doen.
- Halogeen lampjes achteruitrijverlichting wissel naar Osram LED verlichting - laten doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Smotske
Afgelopen weekend enkele klusjes aangepakt van de 'te doen' lijst van hierboven:

1: Halogeen knipperlichten in spiegel vervangen door dynamische LED verlichting.
Telkens als ik aan de klus begonnen was kwamen er donkere wolken aan.. ik wilde voordat het begon te gieten graag de kappen weer dicht hebben en gezien F1 ook zowat begon wilde ik de klus geklaard hebben, die combinatie zorgde ervoor dat ik vergat om tussendoor foto's te maken. Heel spannend is het niet:

- spiegel eruit wippen
- kap eraf wippen
- 3 schroefjes los schroeven
- unit met knipperlicht uit de spiegelhouder halen
- kabeltje los maken
- nieuwe knipperlicht in unit plaatsen
- testen en dan weer alles terugplaatsen.

Erg verbaasd daarnaast hoe vies (vooral zand?) het in heel dat mechanisme en kappen is bij de spiegels. Even goed met een borsteltje overheen gegaan daar waar het kon.

Zie hieronder de links voor een impressie, niet mijn auto maar daar heb ik (nog) geen filmpje van:


Heeft het nut? Dikke kans van niet.
Mijn vrouw zei dat het duidelijk zichtbaarder was (en dat was overdag) maar dat zal denk ik vooral het verschil tussen halogeen - LED zijn en daarmee is denk ik alles ook gezegd. Zelf zie je er niets van wanneer je rijd/in de auto zit dus het is puur een hebbedingetje denk ik, al geeft het de auto wel meer smoel in de zin van dat het zeker een mooier plaatje oplevert.

2: Sprietantenne vervangen door haaienvin.
Deze klus was ook achteraf vrij makkelijk te doen maar wel iets spannender gezien je een item gaat plakken op de auto en je in feite dit niet meer kunt aanpassen dus in 1x goed moet gaan. De positie is niet al te lekker/handig om te werken - boven je macht, weliswaar op een ladder maar je moet balans houden, niet tegen de auto aanstoten, recht 'mikken' ect.

- auto ruim rond de voet nat gemaakt met tuinslang
- met de washmitt en Dodo Juice Born To Be Mild Shampoo gepoetst
- met droogdoek gedroogd
- antenne verwijderd
- eerst de haaienvin met aansluiting geschroefd en de radio getest -> alle zenders op Qmusic na deden het zonder ruis (zit hier in Brabant op frequentie 100.7 dus daar moet ik nog even naar zoeken en anders kan ik desnoods een radiozender via Deezer afspelen). Inmiddels ook 2 ritjes gemaakt en alles doet het zoals het deed qua ontvangst. Wellicht wat ik zo her en der lees is dat als je bij de grens komt het nog iets eerder begint te ruisen als dat het nu doet maar dat neem ik voor lief.. dan gaat dus de eigen afspeellijst aan.
- plek rond de voet met fohn goed warm geblazen
- alle dubbelzijdige tape gedeeltes onder de haaienvin geplakt
- weer even de plek rond de voet op auto warm geblazen
- haaienvin geplakt.

Ging allemaal vrij vlot en niet al te lastig, zoals gezegd was het mij puur te doen of het ging lukken om de haaienvin netjes in het midden en recht te krijgen.

Zeer tevreden over het eindresultaat, ik ben niet met een meetlint achteraf gaan meten maar op het oog zie je totaal geen verschil of dat het niet klopt. Dat laat ik dan ook graag zo en ga niets opmeten! =)

Zie foto's 1 t/m 4.

3: Chromen embleem voor- en achter vervangen voor zwart embleem.
Het is opnieuw een plakwerk dus niet al te spannend. Dit is overigens afgelopen week al gedaan voor de haaienvin (gezien de spriet er nog opzit bij die foto's).

- eerst embleem achter gedaan wegens dat dat echt letterlijk een passtuk is, dus dat kun je niet te hoog of te laag hangen vanwege dat het 1 op 1 is
- embleem schoongemaakt met vochtige doek
- embleem ontvet
- nieuw zwart embleem was al voorzien van hele dikke dubbelzijdige tape - dus enkel bescherming eraf van tape en plakken maar
- 1 minuut +/- duwen en zo vast al iets
- deze stappen precies hetzelfde voor het embleem aan de voorkant
- Embleem voorkant was niet letterlijk een passtuk zoals achterkant, er zat wat speling in dus het was mogelijk te hoog of laag te plakken en dan kon je bijna geen kant meer op. Dit is gelukkig ook prima geplakt.

Twijfel nu alleen nog of ik de chromen grill ook zwart zal (laten) maken. Geen haast mee maar twijfel twijfel.

Zie foto's 5 t/m 9.

Al met al zeer tevreden en blij ermee tot nu toe.
Zoals ik ook omschrijf in topic is het cosmetisch, ik zie er zelf vrij weinig van enkel als hij voor de deur staat maar vind het persoonlijk leuk om kleine aanpassingen te maken en het vrij 'normaal' te houden.
 

Bijlagen

  • 20230729_102855.jpg
    20230729_102855.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 94
  • 20230729_102923.jpg
    20230729_102923.jpg
    217,7 KB · Weergaven: 90
  • 20230729_102916.jpg
    20230729_102916.jpg
    214,7 KB · Weergaven: 94
  • 20230719_072312.jpg
    20230719_072312.jpg
    257,4 KB · Weergaven: 95
  • 20230719_072324.jpg
    20230719_072324.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 105
  • 20230722_080012.jpg
    20230722_080012.jpg
    417,6 KB · Weergaven: 107
  • 20230721_165545.jpg
    20230721_165545.jpg
    337,7 KB · Weergaven: 93
  • 20230721_165324.jpg
    20230721_165324.jpg
    285,3 KB · Weergaven: 94
  • 20230729_102852.jpg
    20230729_102852.jpg
    249 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt:
Ik zou niet teveel Chrome zwart gaan maken. Bij deze kleur blauw word het al snel “pauper”?

Was de nieuwe antenne niet in kleur te krijgen?
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
@Smotske

Ik snap wat je zegt en bedoelt.. twijfel zelf al heel erg dus dan gaat het waarschijnlijk ook niet gebeuren hoor. Wil er altijd zelf achterstaan namelijk en juist niet TE 'ver' gaan met aanpassen van een auto. Kleine subtiele aanpassingen that's it.
Maar vind het wel altijd leuk om twijfels herkenbaar te maken en wellicht komen er reacties op of ideeën waar je zelf niet aan denkt wat je gedachten kan veranderen om iets door te zetten of juist niet.

Betreft de haaienvin, ik had het idee dat ik hem in zwart bestel en plaats, vanwege de subtiele blauwe kleur (eerder licht als donker) van de auto leek me dat opzich al best een mooie combinatie. Mocht ik het niets vinden of eraan storen kan ik de haaienvin nog altijd in kleur laten spuiten dat is dan om het even.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Zoals te valt lezen in ander topic: https://forum.carclean.com/threads/wat-is-je-laatste-aanwinst-deel-21.26075/post-478687 heb ik mijn nieuwe spullen binnen en gisteren dan ook aan de slag gegaan.

Ik ben rond 0930u begonnen en +/- 1900u was ik klaar. Dan moet ik wel zeggen dat ik mijn vrouw haar auto ter test heb gebruikt (voor de foam/foamlans) en uiteindelijk die dan ook direct heb gestofzuigd en +/- 1200u - 1600u 'niets' kon vanwege de zon die op de auto('s) brandde.

Eindelijk kon ik aan de slag, verheugde me er flink op en had ook echt het moment vanaf 0900u - 1300u in agenda staan, dit moest wel wegens onze kinderen dat ik anders gewoon niet uren achter elkaar door kan gaan of überhaupt die tijd heb, dus mijn vrouw heeft de kinderen op zich genomen - stond uiteindelijk ook wat tegenover haha.
De auto staat altijd in de schaduw tot +/- 1000u dus heb ik alvast de velgen van mijn auto gedaan. Merkte al direct dat je echt feeling ervoor moet krijgen qua gebruik.. je gebruikt vlot te weinig voor je gevoel of komt er snel achter dat je veel te veel hebt gebruikt.. daar moet ik voor overigens alle producten denk ik nog mee aan de slag.
Velgen/banden dus per stuk nat gemaakt - https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-m-tirecleaner.html erop + met https://www.carclean.com/nl/carclean-com-premium-tire-brush.html borstelen -> wat kwam er veel vuil vanaf zeg.. dit was dan ook de 1e keer dat ik de wangen deed schoonmaken ooit, mooi resultaat om te zien dus.
Daarna https://www.carclean.com/nl/monello-non-ferro-iron-remover.html over/op/in de velg.. ik kon het niet laten om het bij 3 spuitjes te laten dus dat was al gauw 5 á 6 en meen te hebben gelezen dat dat eigenlijk niet nodig is. Vooral de achterbanden werden zeer paars, mooi om te zien. Even zijn werk laten doen - met https://www.carclean.com/nl/monello-wheel-woolie-medium.html verdelen + met https://www.carclean.com/nl/monello-pennello-verde-ultra-soft-detailing-brush-diverse-maten.html de slotbouten ingeborsteld en weer even laten werken + afspoelen. Daarna met een (oude) washmitt en https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-born-to-be-mild-maintenance-shampoo.html de velg afgedaan/gewassen en weer afgespoeld.

Daarna leek het vooral mijn vrouw, en deels mijzelf wel slim om i.p.v. de 1e keer op mijn auto eerst haar auto te pakken voor te foamen zodat ik de afstelling even kon oefenen. Niks mis mee, en doen we wel even. Het in elkaar zetten en gebruiken is eigenlijk easy - al heb ik die 2x dat ik de foamlans wilde gebruiken het voor elkaar gekregen om te vergeten dat de slang in de HD moet worden aangesloten, en dat pas na paar minuten lopen pielen met de foamlans en denken dat er iets mis is daaraan.
Het enige waar ik totaal niet uit ben gekomen, wellicht door alle enthousiasme, is hoeveel water en product ik moet gebruiken (ik weet nu inderdaad dat er laatst er een berekening is gemaakt) maar zou het gewoon met een sheut willen afdoen maargoed, de hoeveelheid water voor de auto moet ik echt nog ontdekken.

De afstelling dus gevonden, vrouw haar auto in de foam en met HD afgespoeld. Werkt inderdaad als een ****.
Toen ook maar haar auto stofzuigen zodat hij op het oog gewoon oké netjes is zonder alle poespas die ik op mijn/onze grote auto wel doe.

Daarna helaas niet veel kunnen doen vanwege de brandende zon. Toch fijn dat de velgen al goed waren gedaan, besloten om alvast de auto van binnen te stofzuigen en netjes te maken. Gezien ik ze toch heb, heb ik maar de https://www.carclean.com/nl/monello-pennello-verde-ultra-soft-detailing-brush-diverse-maten.html gebruikt voor de ventilatieroosters bijvoorbeeld, gewoon goed de tijd genomen zolang de zon op de auto scheen om te kijken wat van binnen nog beter zou kunnen als dat altijd al was en hoe aan te pakken.

Uiteindelijk de zon weg, nu kon het werk aan mijn auto beginnen. Eerst begon het dus al met vergeten de slang in de HD te stoppen.. 5 minuten later zitten we dan alweer en zat al in tijdsdruk gezien kinderen moesten eten, wij zelf ook nog + kinderen douchen, te bed ect. dus wilde heel graag het klaar hebben voordat de kinderen te bed gingen (spoileralert: gelukt min of meer).
Hoge druk aan, https://www.carclean.com/nl/monello-lancia-2-0-foam-kit.html richten en helaas zat ik toch weer te pielen met de afstelling.. blijkbaar per ongeluk zitten draaien aan de groene en rode knoppen, kreeg het wel weer voor elkaar uiteindelijk.
- Vraag hierbij is: moet je de foamlans elke keer weer opnieuw 'instellen' of moet je gewoon nadat het goed is hoe je het hebben wil van de spuit en druk mechanisme (groene en rode gedeelte) afblijven?

Afijn, was vergeten door soort van tijdsdruk om de https://www.carclean.com/nl/monello-ciao-insetti-insect-remover.html te gebruiken (auto zat niet heel erg onder was minimaal en op spiegelkappen in feite niets) maar dat ging na het foamen en daarna met HD er makkelijk af. https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-touch-less-snow-foam-5000ml.html heeft me positief verrast tot zover.
Daarna auto meteen met nieuwe mitt gepoetst https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-incredimitt-wash-mitt.html + https://www.carclean.com/en/dodo-juice-born-to-be-mild-maintenance-shampoo.html (al 3 jaar in gebruik, nog steeds erg tevreden).

Volgende stap was dan met de tuinslang afspoelen. Daarna https://www.carclean.com/nl/monello-acquafobia-spray-coating.html paar spraytjes per paneel en weer direct afspoelen.. nadat heel de auto voor de 2e maal is afgespoten ben ik met een open slang eroverheen gegaan.
Echter zit hier voor mij een knelpunt en vraag:
- Ik kreeg niet het effect wat ze hieronder in de video krijgen (minuut 12:37) - wat doe ik fout of kan ik fout hebben gedaan?

Dus mijn auto was in feite nog zeiknat zoals altijd voorheen en er dus 2 max. 3 droogdoeken gebruikt moesten worden om ALLES wat nat was droog te hebben, dus ook alle kieren en naden ect.
Om meteen daarop in te haken: ik heb vaker gelezen dat als je droogdoeken viezig worden je niet goed hebt gewassen. Als ik heel eerlijk ben geloof ik het best maar ik weet 100% zeker dat ik gister als nooit tevoren heb gewassen maar als ik mijn kofferbak open doe ligt er op de dorpel echt wel iets van vuil als ook bij de scharnieren bovenaan van het mechanisme om maar iets te noemen. Maar dat even terzijde..

Mijn vrouw kwam ook met iets in de avond toen alles opgeruimd was en we een zogeheten nabeschouwing deden.. dat ik natuurlijk de nieuwe https://www.carclean.com/nl/q-m-silkdryer-evo-70x90cm.html niet eerst heb uitgewassen (dat staat wel op het foldertje wat in de verpakking zit). Dat neemt natuurlijk nog niet weg dat er water op mijn auto bleef, maar wel waarom die doek wellicht na 2x over de auto halen al zo nat als iets was en ik naar 2 oudere doeken greep (https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-waffle-weave-drying-towel-60x90cm.html / https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-waverider-waffle-weave-drying-towel-100x50cm.html - laatste heb ik eerst de ramen mee afgedaan) + ik niet helemaal uitkwam en zelfs nieuwe https://www.carclean.com/nl/monello-peluche-verde-trio-45x45cm.html ervoor moest aanbreken.

Als laatste de banden nog voorzien van https://www.carclean.com/nl/gummi-trim-and-tyre-dressing.html aangebracht met https://www.carclean.com/nl/carclean-com-dressing-applicator-blauw-rond-10cm.html. Banden was ik zeer tevreden over in de zin van ik daar wel echt een flinke stap qua schoonmaken in heb gemaakt. Daarnaast dus een dressing en het geeft echt een andere look, i.c.m. de producten dik tevreden.
Enkel de applicator snapte ik niet als dat ik zat te kijken of het er nu 2 zijn en dus los moet trekken, pas na gebruik las dat het in te knijpen voor je vingers is.
- Vraag hierbij is: hoe wassen jullie die applicator uit, met de hand of gewoon wasmachine? Hoeveel poetsbeurten gaat ongeveer de applicator mee of waar zie je aan dat hij 'op' is?

Finishing touch was met https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-luchtverfrisser-vanilla-473ml.html gedaan. Erg lekker zeg!
Denk dat die voor mij wel een blijvertje is daar waar ik bij iedere bestelling iets nieuws probeerde vanwege niet helemaal tevreden.

Ik heb ook nog https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-spray-and-wipe-473ml.html liggen maar daar ben ik dus door tijd tekort niet aan toe gekomen. Dit gaat hopelijk de volgende keer wel over de auto gesmeerd worden.
- Vraag hierbij is: als je de spray and wipe gebruikt, kun je dan alsnog een glaze gebruiken of is dat min of meer hetzelfde effect?

Hoe wassen jullie al jullie droogdoeken? Ik lees sommige met de hand de ander gewoon wasmachine? Ligt dat aan welke droogdoek (van mij staan hierboven dan) of maakt dat geen verschil?
 

Bijlagen

  • 20230820_103125.jpg
    20230820_103125.jpg
    269,5 KB · Weergaven: 27
  • 20230820_102228.jpg
    20230820_102228.jpg
    340,9 KB · Weergaven: 24
  • 20230820_102452.jpg
    20230820_102452.jpg
    253,1 KB · Weergaven: 23
  • 20230820_103825.jpg
    20230820_103825.jpg
    347,7 KB · Weergaven: 22
  • 20230820_103829.jpg
    20230820_103829.jpg
    344,3 KB · Weergaven: 27
  • 20230820_113847 1.jpg
    20230820_113847 1.jpg
    633 KB · Weergaven: 29
  • 20230820_163656 2.jpg
    20230820_163656 2.jpg
    628,7 KB · Weergaven: 25
  • 20230820_163705 3.jpg
    20230820_163705 3.jpg
    599,5 KB · Weergaven: 28
  • 20230820_190653.jpg
    20230820_190653.jpg
    251,3 KB · Weergaven: 27
  • 20230820_190716 4.jpg
    20230820_190716 4.jpg
    458,2 KB · Weergaven: 26
  • 20230820_190848 5.jpg
    20230820_190848 5.jpg
    656,8 KB · Weergaven: 29
  • 20230820_190856 6.jpg
    20230820_190856 6.jpg
    571,6 KB · Weergaven: 27
  • 20230820_190623.jpg
    20230820_190623.jpg
    256,6 KB · Weergaven: 27
  • 20230820_190627.jpg
    20230820_190627.jpg
    267,9 KB · Weergaven: 35
Je bent er lekker druk mee! ;)

Omgaan met de producten is altijd een dingetje. Hoe werkt iets het beste, hoeveel en hoevaak. Maar het mooie hiervan? Soms is de slechtste manier om het te gebruiken JOUW MANIER en doe je gewoon wat jij fijn vind binnen deze manieren.
Een voorbeel uit jouw verhaal: Non-Ferro. Dit zou inderdaad een paar spraytjes moeten zijn, maar ik gebruik ook altijd teveel. De ''waaiende beweging'' helpt hier wel goed bij om met minder sprays de velg tóch te kunnen bedekken.
- ''Vooral de achterbanden werden zeer paars'' ... Ik hoop dat je de velgen bedoeld, ander zat er heeeul veeeul remstof op je banden.
- Overweeg de volgende keer om de gehele auto eerst te foamen, dus ook de wielen. Scheelt werk/product bij het velgenreinigen.
- De velgen handwassen na alle reinigingstappen, dat is wat overkill. Niet verkeerd, maar je zou daarna toch nog gaan foamen en afspuiten.


Het enige waar ik totaal niet uit ben gekomen, wellicht door alle enthousiasme, is hoeveel water en product ik moet gebruiken.
Vraag hierbij is: moet je de foamlans elke keer weer opnieuw 'instellen' of moet je gewoon nadat het goed is hoe je het hebben wil van de spuit en druk mechanisme (groene en rode gedeelte) afblijven?

- Het berekenen van de PIR is iets wat sommigen onzin vinden en anderen houden zich hier strikt aan. Ikzelf bereken het één keer, zodat ik weet hoeveel water er uit de kraan en HD komt. (En dus met welke verhouding het op de lak terecht komt) En daarna weet ik dus wat er ongeveer aan product in de fles moet. (Dit gaat dan vanuit de losse pols, maar wel met deze feitjes in het achterhoofd)
Bij mij thuis is de uitkomst van de berekening behoorlijk anders dan bij mijn ouders die een dorp verderop wonen, waar ik waarschijnlijk vanaf nu altijd de auto zal moeten gaan wassen.
Als ik 500ml (product c.q. water) in de foamfles deed en in een emmer ging 'foamen' totdat deze 500ml op was, telde ik zo'n 5L water in de emmer. Bij mijn ouder was dit al bijna 8L.
Bij de Touch-Less was dit dus zo'n 110ml + aanvullen tot 500ml totaal (2%) en 220ml + aanvullen tot 500ml totaal (4%) (Bij mij thuis)
Bij mijn ouders was het dus zo'n 160ml / 320ml aangevuld tot 500ml totaal.

- Ik WAS van plan om de foamfles helemaal te vullen met product (puur) en dan te gaan foamen. Dan komt het foam, in mijn geval, met zo'n 6% op de lak. Je zou dan kunnen zeggen dat ik bij elke foambeurt 30-60% teveel gebruik en ik foam tweemaal per wasbeurt. (160ml + 160ml extra) Dus als ik 10x een auto was, dan heb ik al 3.2L extra verbruikt op een jerrycan van 5L.
Nou kost een 5L-jerrycan niet de wereld, maar ik vind dit wel pure verspilling. Dus ik ga het voortaan gewoon netjes afmeten. ;) Wel liever iets teveel, dan te weinig en geen goede werking, want TouchLess schuimt niet zo heeeeeel goed.

(Er zullen ook genoeg mensen zijn die gewoon een scheut TouchLess in de fles gooien en wat water erbij)

- De instelling van de foamlans kan je laten zoals het is. Meestal gebruikt men de Rode stelkraan om de lans helemaal open te zetten. Dat houdt in dat de lans maximaal uit de fles met mengsel mag aanzuigen.
Ik neem aan dat je met het ''groene mechanisme'' de spuitmond bedoel. Hiermee stel je de vorm/grootte van je waaier in. Draai hier eens aan en kijk in de spuitmond. Je zal dan twee stalen plaatjes dichterbij of verder uit elkaar zien bewegen. Staan ze ver uit elkaar, dan spuit je een rechte straal, staan ze dichter bij elkaar, dan spuit je een waaier.



Volgende stap was dan met de tuinslang afspoelen. Daarna https://www.carclean.com/nl/monello-acquafobia-spray-coating.html paar spraytjes per paneel en weer direct afspoelen.. nadat heel de auto voor de 2e maal is afgespoten ben ik met een open slang eroverheen gegaan.
Echter zit hier voor mij een knelpunt en vraag:
Ik kreeg niet het effect wat ze hieronder in de video krijgen (minuut 12:37) - wat doe ik fout of kan ik fout hebben gedaan?
Dus mijn auto was in feite nog zeiknat zoals altijd voorheen en er dus 2 max. 3 droogdoeken gebruikt moesten worden om ALLES wat nat was droog te hebben, dus ook alle kieren en naden ect.

- Ik spuit zelf de auto af met de HD. Deze staat er toch al. ;)
- Wetcoat-producten spuit ik altijd hard af met de HD. Zodra het ook maar iets te warm is en/of je gebruikt teveel product, heb je al snel kans op rare fratsen. Als je dit alleen eraf spoelt, dan heb je sowieso al een té dikke laag en dat werkt averachts.
Ik vermoed dus ook, gezien je verhaal, dat je het alleen hebt afgespoeld?
- 2 of 3 droogdoeken nodig hebben is wel erg veel. Zelfs als dit kleinere doeken waren. Dus ik vermoed ook dat je het afspoelen niet helemaal goed hebt gedaan en dus ook niet zoveel mogelijk water hebt weggespoeld. Zelfs op een onbeschermde auto zou je al veel water moeten kunnen wegspoelen.
- Als de nieuwe doek nog niet gewassen was, maar wel enorm veel water opnam, dan is het juist goed, toch? Dat de doek al snel verzadigd was, dat zegt wederom iets over hoeveel water er nog op de auto lag en dat je waarschijnlijk met de liggende delen bent begonnen i.p.v. de staande delen.
- Een drooghulp, zoals de Spray&Wipe die ik aanhaalde, werkt perfect om streeploos te drogen. Maar op een zeiknatte auto zal dit ook niet veel helpen.



ik heb vaker gelezen dat als je droogdoeken viezig worden je niet goed hebt gewassen.
- Correct. ;)
- De dorpels/kieren/naden waar je over spreekt, kan je de volgende keer meenemen in je stappen. Deze plekken worden simpelweg vies omdat hier vuil kan blijven hangen. (Waterafvoer, bijv) Deze plekken zou je kunnen kwasten met een sopje erbij.



Enkel de applicator snapte ik niet als dat ik zat te kijken of het er nu 2 zijn en dus los moet trekken, pas na gebruik las dat het in te knijpen voor je vingers is.
- Vraag hierbij is: hoe wassen jullie die applicator uit, met de hand of gewoon wasmachine? Hoeveel poetsbeurten gaat ongeveer de applicator mee of waar zie je aan dat hij 'op' is?

- Haha, die inkeping is inderdaad om de pad bij vast te pakken. :p
- Ik gebruik zelf een kwast om de bandendressing aan te brengen. De grootste reden, voor mij, is dat het foam prima werkt op gladde banden, maar bij banden met lijntjes/vakjes/structuur in de wand, trekt je het foam al snel kapot én omdat je meer houvast wilt om dit te doen, worden je handen alsnog moddervet.
- Mijn kwast maak ik niet schoon. Pads maakte om de zoveel gebruik schoon door deze simpelweg onder de warme kraan vol te laten lopen, wat Dreft erop en masseren tot alle vette bende eruit was. (Dit doe ik bij waxpads/polijstpads/etc)



Ik heb ook nog https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-spray-and-wipe-473ml.html liggen maar daar ben ik dus door tijd tekort niet aan toe gekomen. Dit gaat hopelijk de volgende keer wel over de auto gesmeerd worden.
Vraag hierbij is: als je de spray and wipe gebruikt, kun je dan alsnog een glaze gebruiken of is dat min of meer hetzelfde effect?

- Spray&Wipe is een detailerspray zonder toevoeging van wax of andere fratsen. In jouw geval raadde ik deze aan als drooghulp en als all-round detailerspray. Dit heeft dus geen effect zoals een glaze of wax o.i.d.
- Wanneer je de auto goed hebt afgespoeld, dan spray je wat S&W op een staand paneel zoals bij een deur of de gehele zijkant. Dan ga je drogen en je zal zien dat dit product ervoor zorgt dat strepen vanzelf wegtrekken. Dit herhaal je op de andere zijkant en dan de liggende delen. (Waar water op kan blijven liggen)
- Je kan dit ook gebruiken om i.c.m met een MF-doek je dashboard schoon te maken, maar ook glas en andere interieurdelen. Sterker nog, je kan er zelfs schermen in de auto mee schoonmaken of je TV in huis.



Hoe wassen jullie al jullie droogdoeken? Ik lees sommige met de hand de ander gewoon wasmachine? Ligt dat aan welke droogdoek (van mij staan hierboven dan) of maakt dat geen verschil?

- Ik was mijn droogdoeken gewoon in de wasmachine. Ik gebruik dan wel een MF-wasmiddel.
- Als ik een detail heb gedaan, dan gooi ik alle MF-doeken in een ton met warm water + azijn om residu van wax/polijstmiddel/etc. af te breken. (Voorweken)
Vervolgens gaat alles zó zeiknat vanuit deze ton in de wasmachine. 40 graden, MF-wasmiddel en een simpel programma van zo'n 30-40 minuten, met centrifugeren.
Daarna hang ik de doeken gewoon aan de waslijn, maar sla eerst elke doek minstens in twee richtingen even hard uit om de vezels los te krijgen.
- Droogdoeken en glasdoeken was ik niet samen met doeken waar vette bende in zat. (Dressing/wax/etc)

Ik heb een lading Peluche Verde en Bianco doeken uit 2015 die nog in goede staat zijn en de wasmachine is 18 jaar meegegaan. (Vorige week een nieuwe gekocht omdat ik een flinke voucher kreeg)
 
Laatst bewerkt: