• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Big Green Pig

Schitterende wagen, mijn kinderdroom :)

Gijs van Lennep racete destijds begin jaren-90 met een sterling-blue exemplaar door de Alpen.
Mijn eerste modelauto was dan ook een Austin-Healey in die kleur.

Veel plezier met dit pronkstuk!
 
Leuk om te lezen / kijken! Ik zou 'm graag een keer hier zien (met mooi, droog weer natuurlijk)!

Hier moet je lekker rustigen aan fröbelen, zodat je iedere keer weer een dingetje aan kan pakken. En daarna natuurlijk leuke toertochten of rally's rijden!
 
Ook geplaatst op Jaguarforum, vandaar de afwijkende stijl ;)

Vandaag stond een velg op de planning. Eén maar ? Ja, want ik moest eerst uitproberen welke producten het werk moeten gaan doen. Het gaat om een spaakvelg van mijn Healey 3000.

De foto van de situatie vooraf;

DSC04752.jpg


Eerst een stukje geprobeerd met een gewone All Purpose Cleaner (APC) en een kleine velgenborstel.

DSC04753.jpg


Dat werkte, dus daarmee de hele velg aan binnen en buitenkant ingespoten.
Inclusief de band wel te verstaan want die zagen er uit alsof ze ook wel wat aandacht konden gebruiken.

De APC na enige tijd ingeborsteld met een bandenborstel, niet te geloven wat er dan vanaf komt.

DSC04754.jpg


Dat geldt ook voor de tweede keer inspuiten en borstelen.

DSC04755.jpg


De velgen vertonen allemaal wat geringe roestschade door gebrek aan bescherming.
Daarvoor bestaan een aantal middelen, begonnen met een testje met CarPro Iron X soapgel.

Het is een milde versie van het product dat ijzervervuiling kan verwijderen maar het vraagt wel om beleid.
Er bestaat een kleine kans op verkleuring van het chrome, dat was dus nu niet het geval (vóór de haren van de borstel).

DSC04756.jpg


Als de milde versie geen problemen geeft is de sterkere variant aan de beurt voor een testje.

Ook hier geen probleem, de werking is te zien door de licht paarse verkleuring in het product zelf.
Die paarse verkleuring hoort bij Iron X en spoelt weg bij het afspoelen.

DSC04757.jpg


De Iron X aan het werk;

DSC04758.jpg


De vliegroest wordt opgelost en is met een lichte velgenborstel volledig te verwijderen.

DSC04759.jpg


Klein nadeel; de kans bestaat dat de velgloodjes verkleuren, zoals hier waar ze een beetje groen geworden zijn.

DSC04760.jpg


De velg zelf behandeld met Wolfgang Metall sealant. Band zelf nog een tweetal keren in de Poorboys Trim Restorer gezet (vegen verdwijnen bij napoetsen nadat het product is ingetrokken).
Klaar voor onder de auto.

DSC04761.jpg


Al zeg ik het zelf; ze zijn echt onwerkelijk schoon en glanzend geworden.

Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ruim 4 uur :-" wel ff koffie tussendoor en de kids geholpen met een hut bouwen in de tuin
Met dit soort klussen is het woord "haast" mij vreemd

Hans
 
Haast is toch voor niets goed. Bovendien is het zondag ;) . Top dat je het zo goed beschrijft, is zeker handig voor andere forumleden.
 
Die velgen zien er weer prachtig uit zeg!Erg mooi resultaat.
Wat zul jij ons nog vaak plezieren met het werk aan jouw Groene Duivel.
 
Schiet toch eens op Hans, wil meer resultaat zien ]d~^
( namelijk zo mooi om elke keer te zien hoe deze beauty verwend wordt :heart_eyes: )
 
Leuk om weer een update te lezen Hans. Eerst de riempjes; ze zien er weer goed uit, ben je veel scheurtjes tegengekomen of valt dat mee? Mijn ervaring is dat leer wat niet gebruikt wordt onderhand harder slijt dan leer wat gebruikt (en onderhouden) wordt.
Dan die velg zeg: wat een resultaat, heerlijk dat je er zo de tijd voor neemt, en het resultaat is er naar, dus what's the problem?

Op naar de volgende update
 
Riempjes blijken een jaar of acht oud, gelukkig kennelijk nog nooit regen gezien.
Ze zijn er nu even af, moeten op maat gemaakt (boutjes) voor de rotan koffer.
Die kan er pas op als de rechter spiegel er op zit, zonder zie ik achteruit niets meer :roll

DSC04746.jpg


Hans
 
Vandaag het British Motor Industry Heritage Certificaat voor de Healey binnengekregen
Samen met een blad met de authentieke technische gegevens.

Naar blijkt is hij nog vrijwel geheel origineel. Alleen de oorspronkelijke kleur was anders
Geen British Racing Green maar hij was Metallic Golden beige met zwart interieur, ook wel apart.
In het weekend even de versnellingsbak en achterasnummers checken.
Die van de motor klopt, dat is het belangrijkst.

Voorlopig vind ik groen met beige wel chique. :heart_eyes:

Hans
 
Supermooi geworden die velg Hans, echt knap !

Neem gerust je tijd, haast en spoed is zelden goed ;)

Groeten, Hans