Ook geplaatst op Jaguarforum, vandaar de afwijkende stijl
Vandaag stond een velg op de planning. Eén maar ? Ja, want ik moest eerst uitproberen welke producten het werk moeten gaan doen. Het gaat om een spaakvelg van mijn Healey 3000.
De foto van de situatie vooraf;
Eerst een stukje geprobeerd met een gewone
All Purpose Cleaner (APC) en een kleine velgenborstel.
Dat werkte, dus daarmee de hele velg aan binnen en buitenkant ingespoten.
Inclusief de band wel te verstaan want die zagen er uit alsof ze ook wel wat aandacht konden gebruiken.
De APC na enige tijd ingeborsteld met een bandenborstel, niet te geloven wat er dan vanaf komt.
Dat geldt ook voor de tweede keer inspuiten en borstelen.
De velgen vertonen allemaal wat geringe roestschade door gebrek aan bescherming.
Daarvoor bestaan een aantal middelen, begonnen met een testje met CarPro Iron X soapgel.
Het is een milde versie van het product dat ijzervervuiling kan verwijderen maar het vraagt wel om beleid.
Er bestaat een kleine kans op verkleuring van het chrome, dat was dus nu niet het geval (vóór de haren van de borstel).
Als de milde versie geen problemen geeft is de sterkere variant aan de beurt voor een testje.
Ook hier geen probleem, de werking is te zien door de licht paarse verkleuring in het product zelf.
Die paarse verkleuring hoort bij Iron X en spoelt weg bij het afspoelen.
De Iron X aan het werk;
De vliegroest wordt opgelost en is met een lichte velgenborstel volledig te verwijderen.
Klein nadeel; de kans bestaat dat de velgloodjes verkleuren, zoals hier waar ze een beetje groen geworden zijn.
De velg zelf behandeld met Wolfgang Metall sealant. Band zelf nog een tweetal keren in de
Poorboys Trim Restorer gezet (vegen verdwijnen bij napoetsen nadat het product is ingetrokken).
Klaar voor onder de auto.
Al zeg ik het zelf; ze zijn echt onwerkelijk schoon en glanzend geworden.
Hans