• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bilt Hamber....Welke klei

Centoquarantasette

Detailing addict
6 jul 2008
900
65
De Ronde Venen
Ik wil de nieuw opgenomen klei van Bilt Hamber eens proberen. Nu zie ik dat er soft en regular is.

Ik ben gewend aan de Megs witte consumentenklei en Poly elastic clay van Poorbooys.

Deze beide voldoen mij goed (Poorboys lijkt iets meer vuil te verwijderen) Welke Bilt Hamber klei komt hier bij in de buurt qua reinigend vermogen?
 
De soft is zachter dan de Poorboys's en Meg's, zoals ik heb kunnen ervaren.
 
En de Regular harder dan de Meg's ...
Ik vind de Soft het meest geschikt voor 'normaal" gebruik. De Regular is meer voor sterke vervuiling.
 
Dibbuz zei:
De soft is zachter dan de Poorboys's en Meg's, zoals ik heb kunnen ervaren.

Meer voor tussendoor gebruik eigenlijk? Wolfgang heeft ook zo'n hele zachte "everyday clay"?


DAF-44 zei:
En de Regular harder dan de Meg's ...
Ik vind de Soft het meest geschikt voor 'normaal" gebruik. De Regular is meer voor sterke vervuiling.

Mijn eigen auto klei ik eens in het halfjaar. Normaal gesproken zou ik dat dan niet sterk vervuild noemen, Alhoewel ik laatst een auto deed met poorboys klei en die had ik een halfjaar geleden gedaan met megs klei. Ik stond er van te kijken hoeveel vuil er vanaf kwam. Deze auto is van mijn schoonouders, rijdt weinig en staat binnen in een loods

Het lastige is dat je vaak met één product niet volledig gedekt bent
 
De Wolfgang klei is hetzelfde als de Poorboy's en de Gentle Grey.
 
Centoquarantasette zei:
Mijn eigen auto klei ik eens in het halfjaar. Normaal gesproken zou ik dat dan niet sterk vervuild noemen, Alhoewel ik laatst een auto deed met poorboys klei en die had ik een halfjaar geleden gedaan met megs klei. Ik stond er van te kijken hoeveel vuil er vanaf kwam. Deze auto is van mijn schoonouders, rijdt weinig en staat binnen in een loods

Het lastige is dat je vaak met één product niet volledig gedekt bent
Voor de prijs van BH klei kun je er gerust 2 verschillende op nahouden.
 
Ik ga zaterdag een stukje motorkap doen met de softe versie van deze klei. Tot nog toe heb ik alleen de PB klei gebruikt. Dus zaterdag weet ik (en de rest) meer over deze klei.
 
Even een update

Gisteren heb ik de zachte BH klei gebruikt met enkel water als lube. Ik had m'n bedenkingen (normaal gesproken gebruik ik verdunde spray & wipe), maar het gaat goed. De diepe glans is wat minder (vanwege het ontbreken van de S&W), maat het glijdt goed.
 
Even los van de glans... hoe was het resultaat voor wat betreft vuilopname?

Ik wil misschien ook binnenkort gaan voor de soft versie van de Bilt Hamber, moet je hierna eigenlijk nog een keer je auto even wassen en drogen voordat je met de volgende stap begint?
 
De Soft is bedoeld voor goed onderhouden auto's (zegt BH zelf). De vuilopname was goed, ik heb hem ook gebruikt op de nog nooit gekleide Astra Coupé van een vriend van me enkele weken geleden (zie foto). Vergelijkingsmateriaal had ik echter op dat moment helaas niet, kan dus niet zeggen hoeveel vuil er nog meer af zou zijn gegaan met grovere klei. Aangezien jij jouw auto volgens mij aardig bijhoudt, verwacht ik dat de zachte versie goed genoeg zal zijn. Wel even van te voren je handen nat maken, anders blijft de klei aan je handen kleven.

Ik was de auto doorgaans niet na het kleien, anderen weer wel.

DSCN3259.jpg
 
De regular klei neemt meer vuil af dan de zachte klei. Maar dan moet dat vuil er natuurlijk wel zitten (denk aan het frontale oppervlak van je auto grille e.d de plekken waar altijd de muggen zitten)

de zachtere klei verwerkt gemakkelijker maar is zoals martin ( en BH) zegt eerder voor goed onderhouden oppervlakken. Bovendien is soft veel gemakkelijker te kneden dan de regular. in de koude maanden is het zelfs een bitch.

Maar wat let je BH is zo goedkoop neem ze gewoon allebei
 
als de klei moeilijk te kneden is kun je hem even een paar minuten in een kopje warm water houden..kneed echt een heel stuk makkelijker;)
 
Ik heb ook de soft-clay. Heb het gevoel dat de klei veel restjes klei/sporen achter laat. Veel of minder gebruik van water maakt niet uit. Ook met S&W is het aanwezig.
 
Gebruik alleen maar de Bilthamber soft in combinatie met water met enkele druppels shampoo. Dit spray ik ruim op en kleien maar. Het probleem met het achterlaten van restjes heb ik nog nooit gezien met deze klei. Wel plakt deze klei aan de handen, maar dit is gemakkelijk te voorkomen door even je handpalm in te sprayen en de klei zelf. Zoals Goku al zegt, is het handig om de klei in warm water te leggen ivm de kneedbaarheid. Ik gebruik 2 stukjes. 1 stuk in een pot met warm water en dit regelmatig wisselen. Werkt als een speer.
 
Ik heb enige tijd geleden de Regular versie aangeschaft. Mijn ford focus was nog nooit gekleid en het was opzienbarend hoeveel vuil eraf kwam! Zelfs mijn vrouw viel het op dat de auto na kleien en in de was zetten er echt een tint lichter uitzag. Ik heb twee bolletjes de klei in een emmer warm water gelegd en hiermee werk ik om en om. De klei is dan uitstekend te kneden. De regular klei laat geen marring achter. Ik vind van alle stappen in het vijfstappenplan dit na wassen en in de was zetten de meest dankbare taak. Je lak wordt echt aalglad. Ik werk trouwens met Dodo claylube concentraat die iik verdun volgens de fabrieksopgave. Maar water werkt ook goed zoals ik zelf ook heb gemerkt.

En voor de prijs hoef je het niet te laten

Groeten GdV