• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Black Metallic Opel Astra Dealerwerk!

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hey CC'ers!

Zaterdag heb ik voor één van de grootste autobedrijven uit Purmerend deze Opel Astra mogen aanpakken! Hier ben ik al even op locatie aan het poetsen. Het is schijnbaar immens druk bij de poetsbedrijven, dus vroegen ze of ik kon helpen. Tuurlijk, maar wel op mijn manier! "Graag" luidde het antwoord. Ik krijg nu ook te horen en te zien hoe andere poetsbedrijven te werk gaan. Om te huilen.

Ondanks dat het een wat oudere auto was, wouden ze hem wel de showroom in hebben. Dat leek mij niet helemaal mogelijk, maar ik kon er dus wel m'n ei op kwijt!

De staat van de auto:
20210710_084946.jpg
20210710_085038.jpg
20210710_085104.jpg
20210710_085116.jpg
20210710_085126.jpg
20210710_085138.jpg
20210710_085157.jpg
20210710_085243.jpg
20210710_085254.jpg
20210710_085310.jpg
20210710_085431.jpg
20210710_085815.jpg
20210710_085829.jpg
20210710_085842.jpg
20210710_085852.jpg


Daar viel wel wat op te behalen!

Als eerste begin ik met de motorruimte, met Surfex HD ~1:10 inspuiten, in borstelen met een wheel face brush en de Autoglym Hi-Tech wheel brush voor de krappe stukjes. De delen waar het kan afspuiten met de HD, verder met een garden plantenspuit. Om te voorkomen dat er water in de elektronica komt.

Vervolgens hetzelfde met de dorpels en scharnieren en de tankdop. De scharnieren zelf, waar veel smeer zit, met Surfex 1:3 en de AG Hi-Tech wheel brush. Afspuiten met de plantenspuit.

Dan de randjes buiten even snel nalopen en onderwijl Wheel Brightener op de velgen. Op een natte auto met een zachte borstel en Surfex 1:10 snel de groene randjes verwijderen. De velgen even heel vlug met de wheel face brush. Vervolgens weer afspuiten.

Nu tijd om de auto te wassen, met een rinseless. Kwam toch aardig wat vuil vanaf. Dit opgevolgt met een kleidoek en Auto-Wheel. Auto was zwaar vervuild, dus de kleidoek op het dak en de motorkap ongevouwen gebruiken (gevaarlijker m.b.t. marring). De rechterzijde was verdacht schoon, waarschijnlijk overgespoten dus. Ik deel de auto op in een linkerhelft en een rechterhelft dit keer en voor ik begon spoot ik Auto Wheel op de velgen foamde Surfex Hd 1:6 op de banden en in de wielkasten. Het kleien kost ong. 5 minuten per kant, dus ideaal voor de Auto Wheel op de velgen. Na het kleien dat inborstelen met de EZ Detail Brush, de wielkasten met de EZ Go, de banden met de TRC Tire brush.

Nadat de auto weer goed is afgespoten wordt deze nogmaals gewassen en dan naar binnen gereden om te drogen. Buitenkant met de TRC Double twistress, de motorruimte en parrafan gelijk inzetten met een dressing. De sponningen worden nagelopen met een hoerendoekje, en de kieren drooggeblazen.

Vervolgens was het de beurt aan het interieur, met flinke vlekken in de bekleding! Ik heb gebruik gemaakt van de Nathan Flannal Rotary Seat Cleaning method met een soort encapsulation reiniger. De vlekken eerst met de Kwazar Venus inspuiten, dan alles foamen. Vervolgens met de PE 14.1 en de meguiar's 8' wool pad op standje 2 (600 rpm), over de bekleding heen!

Dat haalt weinig vuil weg in principe, maar de vlekken zijn weg. Bij uitdraaien van de pad bleef uiteindelijk dit over.
20210710_113341.jpg
20210710_113345.jpg


Dus is het hierbij noodzakelijk om met goede doeken de stoelen flink na te boenen. Die nemen absoluut veel vuil op. Naderhand uitspoelen in heet water (10L ongeveer), gaf deze smurrie.
20210710_182918.jpg


Aan het eind van de dag waren de stoelen bij-na droog en zagen er super uit. Ze voelden ook heerlijks schoon, maar dat kan misschien tussen de oren zitten.
20210710_154237.jpg
20210710_154307.jpg
20210710_154337.jpg


Toen weer op naar de buitenkant!
Normaal gesproken gebruik ik polijstmiddelen van Optimum Polymer Technologies. Die kan je sprayen en werken heel fijn, in gebruik betekende dat voor mij veel tijdsbesparing. Door leveringsproblemen (met alle producten van dat bedrijf.....), moest ik wat anders inkopen.

Forensic Detailing Channel had niet lang geleden een vergelijking gedaan. Menzerna 2500 kwam daar eigenlijk als beste uit de test (Angelwax won, vooral door een goedkope prijs, maar hier in NL is dat gewoon duur).

Dus Menzerna 2500 en 3800 gekocht bij CC, voor een superprijs! En wat blijkt;
Jeetje wat is die 2500 GOED!! Heel veel cut, maar finishede bijna perfect (mi-ni-male haze). De lak op deze Astra speelde ook wel erg goed mee hoor. Gewerkt met de XFE 7-15 en Rupes geel 180mm. Hier wat voor en na foto's:

20210710_145352.jpg
20210710_145851.jpg
20210710_145934.jpg
20210710_144253.jpg
20210710_145209.jpg
20210710_141608.jpg
20210710_135242.jpg
20210710_140620.jpg
20210710_134544.jpg
20210710_140734.jpg
20210710_131544.jpg
20210710_132420.jpg
20210710_124746.jpg
20210710_124749.jpg


De OPT intensive polish finishde toch even minder goed inderdaad, met een klein beetje micromarring.
20210710_150855.jpg


En de auto stond er naderhand weer strak bij (na een spraywax):
20210710_155035.jpg
20210710_154738.jpg
20210710_154643.jpg
20210710_154525.jpg
20210710_154416.jpg
20210710_154134.jpg
20210710_153921.jpg
20210710_153855.jpg
20210710_133717.jpg


Bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • 20210710_141004.jpg
    20210710_141004.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
Heel mooi resultaat behaald, hij was niet echt netjes bijgehouden ;).
Wel een hele leuke opdracht zo, zeker je visitekaartje afgegeven zo mooi mooi.
 
Die is lekker opgeknapt en kosten voorheen poetsen halen ze er weer makkelijk uit want hier je kan toch een stuk meer vragen als hij er weer zo uitziet.
 
@schaef thanks! Inderdaad wel lekker opgeknapt.

Helaas hebben ze er niet meer voor over (ik kan ook niet zo heel goed onderhandelen)! Dit mag dan ook maar €100 kosten ex BTW. De eigenaar is heel eerlijk met mij geweest, dat is wat ze normaal gesproken ook ongeveer kwijt zijn bij de poetsbedrijven.

Normaal doe ik voor dat bedrag ook niet zo m'n best en besteed ik er ongeveer 3 uurtjes aan. Nu was ik nèt terug van vakantie en heb ik er lekker rustig de hele dag over gedaan. Vooral in het polijsten is erg veel tijd gaan zitten.
 
Meer dan waardige turn-around voor een dealer; zag die dat zelf ook? Die prijs is wel rauw hoor voor die arbeid.....gunnen is in die wereld niet aan de orde.

Die Menzerna ga ik inderdaad ook bestellen; men is hier consistent enthousiast en op FDC was het ook duidelijk. Zelf nu nog de MC van Zvizzer en kon mij vinden in de resultaten van John. Had trouwens al eens opgemerkt ergens dat Zvizzer uit de stal van Koch Chemie kwam en de resultaten van John onderstrepen dat. Als medium/one-step wordt het de 2500 als volgende!
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Dit onderschrijft maar weer dat een poetsklus bij een autobedrijf meestal niet meer is dan vluchtig toonbaar maken. Zonde want ik denk dat de gemiddelde koper liever een paar honderd extra zou betalen voor een auto die echt goed in de lak staat, ipv eentje waar na een paar weken de swirls en krassen weer onder de glaze vandaan komen. Blijft er meer werk voor ons over om mensen dan weer te helpen. Deze staat er in ieder geval weer helemaal top bij en de volgende koper weet niet hoeveel mazzel hij eigenlijk heeft gehad. Leuk verslag ook, thnx!
 
@GuidoA - "Zonde want ik denk dat de gemiddelde koper liever een paar honderd extra zou betalen voor een auto die echt goed in de lak staat, ipv eentje waar na een paar weken de swirls en krassen weer onder de glaze vandaan komen."

En toch mag die poetsbeurt niet teveel kosten, want 'het is maar poetsen'. Merendeels koopt die ene dikke auto voor de status, maar zien niet eens dat 'ie er niet uit ziet. Vervolgens is een paar honderd euro teveel om de auto weer in nieuwstaat te brengen. ;)
 
@The Joy Of Detailing thanks!

Ach, dat dealers het goedkoop willen hebben is een gegeven toch? Daarnaast kan je eventueel langer over auto's doen (loze uurtjes opvullen), zijn het grote klanten en kan je gerichter werken (bijvoorbeeld vlek uit de bekleding i.p.v. hele stoel reinigen, alleen storende kras of vogelpoepvlek verwijderen). Ik zie het als oefening en een constante stroom van auto's en ik geniet er met volle teugen van! Binnen een paar dagen was ik al veeeeel efficiënter geworden.

@RoCo thanks, vond het ook een hele leuke klus. De menzerna is echt een aanrader! Ik leek wat meer polijstmiddel te gebruiken dan voorheen met Rupes Geel. Het werkte wel veel beter dan dat. Rupes geel heb ik nooit lekker werken gevonden.

Menzerna 2500 werkte zelfs ZO goed, dat ik me eigenlijk afvraag of het niet verbloemt. Zelfs op de passagierszijde, die waarschijnlijk was overgspoten, finishde hij net zo goed. Op de fles staat wel heel duidelijk; geen fillers en geen silliconen. Dus waarschijnlijk is deze verdenking gewoon een compliment. Ik ga aan deze fles (en wellicht de volgende) i.i.g. héél veel plezier beleven!!

Ik probeerde ook nog extrafijn te finishen met Menzerna 3800 op Rupes wit 180 mm, met de PE 14.1 op 380 RPM. dat ging toch echt niet zo lekker helaas.
20210710_133010.jpg


Wat ik nu gedaan heb is denk ik voor de normale koper helemaal niet interessant. Of ze zien de swirls niet, of ze storen zich er niet aan, in mijn ervaring. Daarentegen zaten er wat diepere krassen in die ik er niet uit heb gekregen, die een normale koper wel zal zien. Glimmen deed ie in ieder geval als de pest (aan de zijkanten), maar een rondje UNO protect in 30-40 minuten had dat, mijn inziens, net zo goed gedaan. Ik denk dat vuil véél belangrijker is, dat ziet iedereen die een beetje zoekt. En een lak zo glad als boter verkoopt ook even makkelijker.

Ik heb een aantal maanden geleden een platzwart A-klasse gekleid en met UNO protect precies zo gedaan. Verder wordt die aardig verwaarloosd en staat vaak bij bomen. Gisteren zag ik hem in de regen staan na een wasbeurtje bij de wasstraat en de beading was echt dik in orde! Met de bescherming zat het dus wel in orde en hij zag er ook nog mooi uit van een klein afstandje. Voor een dealer en de koper is dat dus prima kwaliteit!
 
Thanks! Effectief komt het denk ik best wel overeen met een borstel op een boormachine en dan afnemen met een doek. Misschien iets effectiever. De wollen pad neemt maar een beetje vocht en vuil op. Daarom gebruik ik er ook geen APC voor, anders wordt het snel weer vies schijnt het.
 
Menzerna 3800 is zeer fijn en perfect om de super spiegel glans erin te krijgen. Of Rupes wit was in deze combo nog te hard of misschien bij het verwijderen van polijst middel toch nog residu achtergelaten? Wel eerst de lak goed gereinigd met bijv Gyeon Prep voordat je wou finishen? Soms komen de lichte swirls dan alsnog tevoorschijn omdat de lak dan echt schoon is. Het kan dus zijn dat de swirls er na je eerste hit met 2500 er dus nog steeds in zaten en 3800 te weinig cut heeft om de swirls alsnog te verwijderen. Makes sense?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Mooie klus, complimente!

Ben ook erg fan van de Menzerna pasta’s. Sinds kort ook over op de pads van Menzerna. Dat icm Flex Xfe.
Heb ze eigen allemaal, 400, 2200, 2400, 3000, 3800.
Ik gebruik vaak de 2400, heb jij daar ervaring mee?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Goed werk geleverd! Ik denk dat de koper erg blij zal zijn met jouw behaalde resultaat!!
Bedankt voor je verslag!
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Mooi resultaat behaald op deze Opel, pas op (enkele) na-foto's zie je dat de auto ook last heeft van sinaasappelhuid, op de voor-foto's is dat door gebrek aan glans gewoon niet te zien.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@johnwoo, dat hoopte ik ook te bereiken haha!

Rupes wit ben ik ook niet echt fan van, ondanks dat het heerlijk ruikt.

Het is op de foto helaas niet heel duidelijk, maar de swirls werden er overduidelijk roterend ingewerkt. Ik vermoed dat de witte Rupes pad niet geschikt is voor Rotary gebruik.

@GeBas en gelijk heb je! De 2500 is zo goed, de rest moet ook wel snor zitten. Met de 300 had ik wel wat slechte ervaring, maar daarvan had ik de dop helaas per ongeluk open gelaten. Waardoor ie wellicht niet naar behoren werkt.
 
Heel mooi resultaat behaald met het reinigen / polijsten van de wagen: die glimt weer als een spiegel!
Jammer dat de dealer er niet de waardering voor over heeft (lees: beloning naar resultaat), maar daar heb je zelf mee ingestemd.
Vraag me wel af welke spraywax je hebt gebruikt, en dat de nieuwe eigenaar na de 1e keer bezoek wasstraat totaal geen bescherming meer op z'n auto heeft....
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker