Hey CC'ers!
Zaterdag heb ik voor één van de grootste autobedrijven uit Purmerend deze Opel Astra mogen aanpakken! Hier ben ik al even op locatie aan het poetsen. Het is schijnbaar immens druk bij de poetsbedrijven, dus vroegen ze of ik kon helpen. Tuurlijk, maar wel op mijn manier! "Graag" luidde het antwoord. Ik krijg nu ook te horen en te zien hoe andere poetsbedrijven te werk gaan. Om te huilen.
Ondanks dat het een wat oudere auto was, wouden ze hem wel de showroom in hebben. Dat leek mij niet helemaal mogelijk, maar ik kon er dus wel m'n ei op kwijt!
De staat van de auto:
Daar viel wel wat op te behalen!
Als eerste begin ik met de motorruimte, met Surfex HD ~1:10 inspuiten, in borstelen met een wheel face brush en de Autoglym Hi-Tech wheel brush voor de krappe stukjes. De delen waar het kan afspuiten met de HD, verder met een garden plantenspuit. Om te voorkomen dat er water in de elektronica komt.
Vervolgens hetzelfde met de dorpels en scharnieren en de tankdop. De scharnieren zelf, waar veel smeer zit, met Surfex 1:3 en de AG Hi-Tech wheel brush. Afspuiten met de plantenspuit.
Dan de randjes buiten even snel nalopen en onderwijl Wheel Brightener op de velgen. Op een natte auto met een zachte borstel en Surfex 1:10 snel de groene randjes verwijderen. De velgen even heel vlug met de wheel face brush. Vervolgens weer afspuiten.
Nu tijd om de auto te wassen, met een rinseless. Kwam toch aardig wat vuil vanaf. Dit opgevolgt met een kleidoek en Auto-Wheel. Auto was zwaar vervuild, dus de kleidoek op het dak en de motorkap ongevouwen gebruiken (gevaarlijker m.b.t. marring). De rechterzijde was verdacht schoon, waarschijnlijk overgespoten dus. Ik deel de auto op in een linkerhelft en een rechterhelft dit keer en voor ik begon spoot ik Auto Wheel op de velgen foamde Surfex Hd 1:6 op de banden en in de wielkasten. Het kleien kost ong. 5 minuten per kant, dus ideaal voor de Auto Wheel op de velgen. Na het kleien dat inborstelen met de EZ Detail Brush, de wielkasten met de EZ Go, de banden met de TRC Tire brush.
Nadat de auto weer goed is afgespoten wordt deze nogmaals gewassen en dan naar binnen gereden om te drogen. Buitenkant met de TRC Double twistress, de motorruimte en parrafan gelijk inzetten met een dressing. De sponningen worden nagelopen met een hoerendoekje, en de kieren drooggeblazen.
Vervolgens was het de beurt aan het interieur, met flinke vlekken in de bekleding! Ik heb gebruik gemaakt van de Nathan Flannal Rotary Seat Cleaning method met een soort encapsulation reiniger. De vlekken eerst met de Kwazar Venus inspuiten, dan alles foamen. Vervolgens met de PE 14.1 en de meguiar's 8' wool pad op standje 2 (600 rpm), over de bekleding heen!
Dat haalt weinig vuil weg in principe, maar de vlekken zijn weg. Bij uitdraaien van de pad bleef uiteindelijk dit over.
Dus is het hierbij noodzakelijk om met goede doeken de stoelen flink na te boenen. Die nemen absoluut veel vuil op. Naderhand uitspoelen in heet water (10L ongeveer), gaf deze smurrie.
Aan het eind van de dag waren de stoelen bij-na droog en zagen er super uit. Ze voelden ook heerlijks schoon, maar dat kan misschien tussen de oren zitten.
Toen weer op naar de buitenkant!
Normaal gesproken gebruik ik polijstmiddelen van Optimum Polymer Technologies. Die kan je sprayen en werken heel fijn, in gebruik betekende dat voor mij veel tijdsbesparing. Door leveringsproblemen (met alle producten van dat bedrijf.....), moest ik wat anders inkopen.
Forensic Detailing Channel had niet lang geleden een vergelijking gedaan. Menzerna 2500 kwam daar eigenlijk als beste uit de test (Angelwax won, vooral door een goedkope prijs, maar hier in NL is dat gewoon duur).
Dus Menzerna 2500 en 3800 gekocht bij CC, voor een superprijs! En wat blijkt;
Jeetje wat is die 2500 GOED!! Heel veel cut, maar finishede bijna perfect (mi-ni-male haze). De lak op deze Astra speelde ook wel erg goed mee hoor. Gewerkt met de XFE 7-15 en Rupes geel 180mm. Hier wat voor en na foto's:
De OPT intensive polish finishde toch even minder goed inderdaad, met een klein beetje micromarring.
En de auto stond er naderhand weer strak bij (na een spraywax):
Bedankt voor het lezen!
Zaterdag heb ik voor één van de grootste autobedrijven uit Purmerend deze Opel Astra mogen aanpakken! Hier ben ik al even op locatie aan het poetsen. Het is schijnbaar immens druk bij de poetsbedrijven, dus vroegen ze of ik kon helpen. Tuurlijk, maar wel op mijn manier! "Graag" luidde het antwoord. Ik krijg nu ook te horen en te zien hoe andere poetsbedrijven te werk gaan. Om te huilen.
Ondanks dat het een wat oudere auto was, wouden ze hem wel de showroom in hebben. Dat leek mij niet helemaal mogelijk, maar ik kon er dus wel m'n ei op kwijt!
De staat van de auto:
Daar viel wel wat op te behalen!
Als eerste begin ik met de motorruimte, met Surfex HD ~1:10 inspuiten, in borstelen met een wheel face brush en de Autoglym Hi-Tech wheel brush voor de krappe stukjes. De delen waar het kan afspuiten met de HD, verder met een garden plantenspuit. Om te voorkomen dat er water in de elektronica komt.
Vervolgens hetzelfde met de dorpels en scharnieren en de tankdop. De scharnieren zelf, waar veel smeer zit, met Surfex 1:3 en de AG Hi-Tech wheel brush. Afspuiten met de plantenspuit.
Dan de randjes buiten even snel nalopen en onderwijl Wheel Brightener op de velgen. Op een natte auto met een zachte borstel en Surfex 1:10 snel de groene randjes verwijderen. De velgen even heel vlug met de wheel face brush. Vervolgens weer afspuiten.
Nu tijd om de auto te wassen, met een rinseless. Kwam toch aardig wat vuil vanaf. Dit opgevolgt met een kleidoek en Auto-Wheel. Auto was zwaar vervuild, dus de kleidoek op het dak en de motorkap ongevouwen gebruiken (gevaarlijker m.b.t. marring). De rechterzijde was verdacht schoon, waarschijnlijk overgespoten dus. Ik deel de auto op in een linkerhelft en een rechterhelft dit keer en voor ik begon spoot ik Auto Wheel op de velgen foamde Surfex Hd 1:6 op de banden en in de wielkasten. Het kleien kost ong. 5 minuten per kant, dus ideaal voor de Auto Wheel op de velgen. Na het kleien dat inborstelen met de EZ Detail Brush, de wielkasten met de EZ Go, de banden met de TRC Tire brush.
Nadat de auto weer goed is afgespoten wordt deze nogmaals gewassen en dan naar binnen gereden om te drogen. Buitenkant met de TRC Double twistress, de motorruimte en parrafan gelijk inzetten met een dressing. De sponningen worden nagelopen met een hoerendoekje, en de kieren drooggeblazen.
Vervolgens was het de beurt aan het interieur, met flinke vlekken in de bekleding! Ik heb gebruik gemaakt van de Nathan Flannal Rotary Seat Cleaning method met een soort encapsulation reiniger. De vlekken eerst met de Kwazar Venus inspuiten, dan alles foamen. Vervolgens met de PE 14.1 en de meguiar's 8' wool pad op standje 2 (600 rpm), over de bekleding heen!
Dat haalt weinig vuil weg in principe, maar de vlekken zijn weg. Bij uitdraaien van de pad bleef uiteindelijk dit over.
Dus is het hierbij noodzakelijk om met goede doeken de stoelen flink na te boenen. Die nemen absoluut veel vuil op. Naderhand uitspoelen in heet water (10L ongeveer), gaf deze smurrie.
Aan het eind van de dag waren de stoelen bij-na droog en zagen er super uit. Ze voelden ook heerlijks schoon, maar dat kan misschien tussen de oren zitten.
Toen weer op naar de buitenkant!
Normaal gesproken gebruik ik polijstmiddelen van Optimum Polymer Technologies. Die kan je sprayen en werken heel fijn, in gebruik betekende dat voor mij veel tijdsbesparing. Door leveringsproblemen (met alle producten van dat bedrijf.....), moest ik wat anders inkopen.
Forensic Detailing Channel had niet lang geleden een vergelijking gedaan. Menzerna 2500 kwam daar eigenlijk als beste uit de test (Angelwax won, vooral door een goedkope prijs, maar hier in NL is dat gewoon duur).
Dus Menzerna 2500 en 3800 gekocht bij CC, voor een superprijs! En wat blijkt;
Jeetje wat is die 2500 GOED!! Heel veel cut, maar finishede bijna perfect (mi-ni-male haze). De lak op deze Astra speelde ook wel erg goed mee hoor. Gewerkt met de XFE 7-15 en Rupes geel 180mm. Hier wat voor en na foto's:
De OPT intensive polish finishde toch even minder goed inderdaad, met een klein beetje micromarring.
En de auto stond er naderhand weer strak bij (na een spraywax):
Bedankt voor het lezen!
Bijlagen
Laatst bewerkt: