Hallo allemaal,
Momenteel rij ik een Honda Jazz uit 2007 (I know... maar toch zeer tevreden er mee). Tot op heden heb ik deze auto echt gebruikt en weinig 'liefde' gegeven qua uiterlijk. Mijn goede voornemen is om dat toch meer te doen, waardoor ik ook verscheidene producten bij Carclean heb aangekocht om dat te bewerkstelligen.
Echter heb ik op mijn achterklep op zeer lastige plekken stukken waar de blanke lak loslaat. Dit wil ik natuurlijk wel enigszins weg kunnen werken, zodat dadelijk mijn glimmende ''bolide'' niet een verpauperde achterkant heeft.
Het loslaten lijkt namelijk te beginnen op de bovenranden tussen de metalen klep en het afdichtingsrubber tussen de achterruit. Het is al een hele tijd zoals dat het nu is, het wordt dus niet erger, maar het zal zeer zeker ernstig gaat opvallen als de rest van de auto 100% schoon is en uiteindelijk in de wax staat (+ Black Hole van PB's nog als glaze ervoor).
Nu heb ik wel hulp gevonden via een website die autolakken in spuitbussen op maat maakt, maar die geeft aan dat het hele paneel gespoten moet worden (het gaat om het paneel waar 'Jazz' op staat, niet het Honda - logo) en die biedt voor een totaal van €53 schuurpapier, primer, ontvetter, 1k kleurlak en 2k blanke lak aan (allemaal 400ml elk).
Haal ik het hiermee om het te repareren?
Daarnaast geven ze aan dat ik het beste het rubber kan afplakken, maar mijn inziens moet ik er ook voor zorgen dat er onder dat rubber een laklaagje komt, aangezien het vanaf daar ook is begonnen met afbladeren... Hoe krijg ik dat voor elkaar? De hele achterruit wordt namelijk, zoals ik het zie, op zijn plaats gehouden door die rubberrand (deze loopt 2cm terug door achter de achterruit).
Aan de onderkant van de klep is de lak helaas ook helemaal afgeschaafd en zal ik ook iets moeten repareren, al valt dit buiten het zicht en is dit veel minder ernstig qua aanzicht.
Ik werk zelf in een bouwmarkt en heb de basisstappen al ingelezen wat te doen, maar ik twijfel of ik het probleem zo kan oplossen voor langere tijd. Gezien de leeftijd van de auto vind ik laten spuiten niet echt een optie. Kofferbakklep laten vervangen (had de vorige eigenaar laten doen en daarmee is de ellende begonnen denk ik) is ook geen optie, de sloop heeft hem ook niet (zwart is alleen uitgekomen in 2007-2008). Of de kofferbakklep zover uit elkaar kan, dat ik een los paneel overhoud, zonder het rubber te beschadigen, weet ik niet... Optie?
Het gaat mij vooral om het behoud van de auto en het esthetische, dat het in ieder geval van 1 a 2 meter al niet meer opvalt (zwart schijnt de lastigste kleur te zijn).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Maarten
PS Ik heb de vorige topic over de Astra net gelezen, maar deze was mijn inziens 'gemakkelijker' omdat de blanke lak niet losliet langs een rand van een paneel.
PS PS Uiteraard ben ik wel van plan om in het voorjaar de auto goed onder handen te nemen en voor en na foto's te posten hier!
Momenteel rij ik een Honda Jazz uit 2007 (I know... maar toch zeer tevreden er mee). Tot op heden heb ik deze auto echt gebruikt en weinig 'liefde' gegeven qua uiterlijk. Mijn goede voornemen is om dat toch meer te doen, waardoor ik ook verscheidene producten bij Carclean heb aangekocht om dat te bewerkstelligen.
Echter heb ik op mijn achterklep op zeer lastige plekken stukken waar de blanke lak loslaat. Dit wil ik natuurlijk wel enigszins weg kunnen werken, zodat dadelijk mijn glimmende ''bolide'' niet een verpauperde achterkant heeft.
Het loslaten lijkt namelijk te beginnen op de bovenranden tussen de metalen klep en het afdichtingsrubber tussen de achterruit. Het is al een hele tijd zoals dat het nu is, het wordt dus niet erger, maar het zal zeer zeker ernstig gaat opvallen als de rest van de auto 100% schoon is en uiteindelijk in de wax staat (+ Black Hole van PB's nog als glaze ervoor).
Nu heb ik wel hulp gevonden via een website die autolakken in spuitbussen op maat maakt, maar die geeft aan dat het hele paneel gespoten moet worden (het gaat om het paneel waar 'Jazz' op staat, niet het Honda - logo) en die biedt voor een totaal van €53 schuurpapier, primer, ontvetter, 1k kleurlak en 2k blanke lak aan (allemaal 400ml elk).
Haal ik het hiermee om het te repareren?
Daarnaast geven ze aan dat ik het beste het rubber kan afplakken, maar mijn inziens moet ik er ook voor zorgen dat er onder dat rubber een laklaagje komt, aangezien het vanaf daar ook is begonnen met afbladeren... Hoe krijg ik dat voor elkaar? De hele achterruit wordt namelijk, zoals ik het zie, op zijn plaats gehouden door die rubberrand (deze loopt 2cm terug door achter de achterruit).
Aan de onderkant van de klep is de lak helaas ook helemaal afgeschaafd en zal ik ook iets moeten repareren, al valt dit buiten het zicht en is dit veel minder ernstig qua aanzicht.
Ik werk zelf in een bouwmarkt en heb de basisstappen al ingelezen wat te doen, maar ik twijfel of ik het probleem zo kan oplossen voor langere tijd. Gezien de leeftijd van de auto vind ik laten spuiten niet echt een optie. Kofferbakklep laten vervangen (had de vorige eigenaar laten doen en daarmee is de ellende begonnen denk ik) is ook geen optie, de sloop heeft hem ook niet (zwart is alleen uitgekomen in 2007-2008). Of de kofferbakklep zover uit elkaar kan, dat ik een los paneel overhoud, zonder het rubber te beschadigen, weet ik niet... Optie?
Het gaat mij vooral om het behoud van de auto en het esthetische, dat het in ieder geval van 1 a 2 meter al niet meer opvalt (zwart schijnt de lastigste kleur te zijn).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Maarten
PS Ik heb de vorige topic over de Astra net gelezen, maar deze was mijn inziens 'gemakkelijker' omdat de blanke lak niet losliet langs een rand van een paneel.
PS PS Uiteraard ben ik wel van plan om in het voorjaar de auto goed onder handen te nemen en voor en na foto's te posten hier!