Men denkt als beginner o.a. vaak;
* Het zijn ondiepe defecten
(swirls/lichte krassen/etc), dus ik kan een fijner polijstmiddel + pad combi gebruiken i.p.v. grovere combi's.
* Ik kan sneller bewegen met de machine.
Ik snap je gedachtegang wat betreft; ''Ondiepe defecten hoef je niet zwaar op te polijsten''. Echter gaat het bij het kiezen van een gradatie polijstmiddel niet primair om de diepte van het defect c.q. hoeveel (blanke) lak je moet verwijderen, maar om welke slijpkracht je nodig hebt om dit laagje lak te kúnnen verwijderen.
Je wilt voldoende power hebben om door harde lak heen te slijpen. Als het defect ondiep is, moet je nog steeds die power hebben om die harde lak te kunnen slijpen, je hoeft alleen niet zoveel te verwijderen. Is het defect dieper, dan zal je vaker moeten slijpen omdat je meer moet verwijderen.
Als je tijdens een wasbeurt onverhoopt swirls/krasjes veroorzaakt, in jouw geval op een vermoedelijk harde lak, dan is er inderdaad iets scherps tussen washandschoen/droogdoek en lak gekomen en/of de lak is toch niet zo hard als gedacht.Dit laatste zou aan de orde zijn als je deze defecten kon verwijderen met een zéér lichte combi.
(Ligt natuurlijk ook aan de diepte van de swirls) En ook kan er sprake zijn van een gevoelige lak, zoals eerder aangegeven.
Eerder had je moeite met het verwijderen van swirls met een flink grove combi, dus de verschillende panelen reageren klaarblijkelijk ook verschillend.