• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 1994 zeer harde lak?

Als het echt zo sterk is dan moet je denk ik lekker voor de Scholl S2 gaan. Dit is hun laatste stand der techniek; is enorm sterk maar finisht toch erg mooi als ik de reacties hier mag geloven.

Dit kun je doen met hun ninja pads maar je zou ook wol/microvezel kunnen gaan overwegen als de lak toch zo sterk is. Vier hits met veloce op geel en dan pas effect....heftig hoor.
 
Nee, het is deze. En de cutting pad is deze. De afmeting zegt 140 maar door de trapeze vorm is het de effectieve maat, de maat voor de steunplaat is 125mm. Rood voor cut, blauw voor finish met een lichtere polish (scholl s30, monello finale etc)
 
Hebbes! vd week zal ik het resultaat posten. Heel arsenaal aan spullen inmiddels, maar ik denk dat dat bekend voorkomt.
 
Is de auto niet een keer overgeblazen?

Ik heb maar zelden een lak gehad waarbij er met 4 hits compounden weinig gebeurt. In de meeste gevallen waren het de Duitse merken (uitschieters) die zich amper lieten kietelen, maar er gebeurde altijd wel iets. ;) (Een beruchte GTI en Passaat die zelfs met de BF21 maling hadden aan mij)
 
Er gebeurd zeker wel iets hoor! Na 1-2 hits zie je dat er wat is veranderd. Alleen simpele lichte swirls gaan pas na 4 minderen en krasjes (zo goed als niet voelbaar) doen helemaal niets. Nu zouden we aan de techniek kunnen twijfelen, maar ook daar heb ik mij goed ingelezen en verschillende technieken geprobeerd.
Nee dit is de originele lak en dit waren de laatst hand gemaakte BMW's. Alles aan deze auto is keihard (behalve de dorpels :p ) dus ook de lak
 
Ja correct het leek inderdaad dat de correcties te kort schoten, Tjonge jonge dit is niet zomaar iets jongens :oops:
Inmiddels een hit gedaan met S2 en de rode nieuwe cutting pad. Na de eerste hit was de hoogglans goed en de correcties gaan zeker sneller.
Eigenlijk was ik tevreden met het resultaat met een zaklamp in de schaduw, maar toch vanavond met de zakkende zon erop zie ik weer krasjes maar ook swirls.
Ik ben overigens op de zijkant een nieuwe testspot begonnen en laat de motorkap even rusten.

Hier wat foto's weer met tekst hoe ik het zie.

De vraag is, moet ik nu nog meer corrigeren of komt dit door de grove combi? Hoe herken je dat eigenlijk. Maakt een grove combi ook een swirl effect?
Ik zou dit kunnen uitproberen met een finish combinatie?

Hoe doen jullie dit beoordelen als de echte zon telkens roet in het eten gooito_O
 

Bijlagen

  • pol2.jpg
    pol2.jpg
    288,5 KB · Weergaven: 0
  • pol1.jpg
    pol1.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 0
Niet alles hoeft in 1 hit perfect te gaan (is zelden eigenlijk), maar als ik het zo lees en zie op de foto's heeft het wel veel verschil gemaakt zeg. Dus als 1 hit net niet alles gepakt heeft, doe je gewoon een tweede.

Als je krasjes maakt met compound dan heb je of een vuile pad, of hele zachte lak. Beide lijkt mij niet van toepassing hier dus ik stel voor om twee hits te doen met de S2 en dan nog een finishing hit (s30/finale) om uit te sluiten dat je nog een 'Haze' overhoudt aan het cutten.

3 hits totaal voor een kneiterharde lak is onwijs goed eigenlijk. De hele ervaren mannen hier zouden naar de Rotary grijpen als ze dit voor de kiezen kregen, maar als jij dit haalt met een DAP dan ben je keurig bezig zeg ik.

EDIT: Oh ja, blijf realistisch, streef geen 100% correctie na want dat is een spook najagen. Je zit er nu met je neus bovenop maar kijk vooral ook naar wat het doet op het totaalplaatje. Is de reflectie weer strak en de kleur dieper: gewonnen, stoppen, genieten!
 
Ik denk dat je met de S2 (black of Shock) best flink resultaat pakt. Heb zelf voornamelijk BMW's onder de machines, van uiteenlopende jaren. Een E38 die ik gedaan heb met toen nog m'n dapje, heb ik met S3 en monello geel aangepakt. Afgewerkt met S30 en monello wit, het gekke was dat het na 2-3 hits met S3 soms wat tegenviel, maar na de S30 was ik dan tevreden over het resultaat. De S3 geeft nogal eens een waas, iets wat met S2 Black verbeterd schijnt te zijn. Deze waas haal ik dan weg met S30, maar daarmee creëer ik optisch volgens mij ook de meeste diepte. Als ik een auto voor iemand 1 stap pak, om vooral even op te halen, dan pak ik toch vaak de S30 op een medium pad, omdat het effect van 'er is iets gebeurd' voor mij dan vaak het grootst is.

Misschien heb je dus met je S2 het resultaat te pakken wat je zoekt, nabewerken en eerst eens een stukje achteruit stappen en kijken hoe je vind dat het resultaat is!
 
Wat een geweldige hulp jongens dank je wel. De motorkap gedaan en ben zeer tevreden voor een oude eerste lak uit 1994. Het knalt erover en heb hem daarom maar in de wax gezet! Moet eggen dat de wax niet eens zoveel extra deed in de glans omdat het polijsten volgens mij zeer gelukt is en daar moet de glans van komen denk ik.

S2 op rode pad 2xhit
Monello Finale witte pad 1x hit ( glans kwam hierdoor nog 15-20% heftiger tevoorschijn)
poorman Blackhole
Collinite 476s

Best een klus maar dan heb je ook wat. Zoals gezegt nu even genieten van de motorkap. Ik denk dat dit voor een beginner een geslaagde rit was, maar zeker ook dankzij het goede respons!
 

Bijlagen

  • kap1.jpg
    kap1.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 0
  • 20200718_180945.jpg
    20200718_180945.jpg
    247 KB · Weergaven: 0
  • 20200718_181201.jpg
    20200718_181201.jpg
    188,6 KB · Weergaven: 0
Aanvullend even op dit onderwerp. Vandaag verder gegaan met polijsten en wilde een deel wat nog niet in de wax stond even wassen, om het daarna in de wax te zetten. Nu hebben wij net geconcludeerd dat deze lak erg hard is en dat is ook zo. Hoe kan het dan dat ik toch met wassen (2 emmers) weer hele lichte krasjes (swirl-achtig maar dan halve manen) erin was? Kan ik pech hebben gehad en een zandje mee hebben genomen? Dit zag er n iet uit als 1 zandje eigenlijk.
Kan het zijn dat wassen zonder een wax laag eigenlijk altijd erg risicovol is en eigenlijk not-done?

Gelukkig kon ik deze krasjes met een zeer lichte combinatie weer laten verdwijnen, maar toch wel verschoten van hoe snel je het werk weer teniet doet.
 
Dus de lak is bikkelhard, je verbaasd je over het feit dat je nieuwe swirls maakte bij het wassen, maar verwijderde ze met een zéér lichte combi.

... Klinkt nogal tegenstrijdig, haha! :p

In je eerste alinea dacht ik nog; "Harde lak kan ook heel gevoelig zijn". Bij je laatste opmerking was dit idee weer finaal van tafel.

Ik denk inderdaad dat je hebt geconcludeerd dat de lak hard is en niet geconstateerd. ;)
 
Nou de swirls ( e.a. correcties) gingen in eerste instantie pas echt weg nar de zwaarste combinatie, dit heb ik met meerdere testspots gecontroleerd. Ik denk daarom ook dat ook een harde lak swirls kan krijgen, maar dan op zo'n diepte dat het met een lichtere combinatie alweer weg is te polijsten.
Dit is wat ik nu constateer en weet niet of dit wetenschappelijk te steunen is. Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar is het misschien niet als we letterlijk in de diepte gaan kijken:p

En stel je hebt zand te pakken, dan zal dat ook weer snel krasje smaken ook op een harde lak verwacht ik.
 
Men denkt als beginner o.a. vaak;

* Het zijn ondiepe defecten (swirls/lichte krassen/etc), dus ik kan een fijner polijstmiddel + pad combi gebruiken i.p.v. grovere combi's.
* Ik kan sneller bewegen met de machine.

Ik snap je gedachtegang wat betreft; ''Ondiepe defecten hoef je niet zwaar op te polijsten''. Echter gaat het bij het kiezen van een gradatie polijstmiddel niet primair om de diepte van het defect c.q. hoeveel (blanke) lak je moet verwijderen, maar om welke slijpkracht je nodig hebt om dit laagje lak te kúnnen verwijderen. ;)

Je wilt voldoende power hebben om door harde lak heen te slijpen. Als het defect ondiep is, moet je nog steeds die power hebben om die harde lak te kunnen slijpen, je hoeft alleen niet zoveel te verwijderen. Is het defect dieper, dan zal je vaker moeten slijpen omdat je meer moet verwijderen.


Als je tijdens een wasbeurt onverhoopt swirls/krasjes veroorzaakt, in jouw geval op een vermoedelijk harde lak, dan is er inderdaad iets scherps tussen washandschoen/droogdoek en lak gekomen en/of de lak is toch niet zo hard als gedacht.Dit laatste zou aan de orde zijn als je deze defecten kon verwijderen met een zéér lichte combi. (Ligt natuurlijk ook aan de diepte van de swirls) En ook kan er sprake zijn van een gevoelige lak, zoals eerder aangegeven.

Eerder had je moeite met het verwijderen van swirls met een flink grove combi, dus de verschillende panelen reageren klaarblijkelijk ook verschillend.
 
Het zou inderdaad ook kunnen dat het een paneel betreft dat overgespoten is. Niet de gehele auto hoeft kneiterhard te zijn. Als je een lakdiktemeter zou hebben dan zou op dat paneel mogelijk een significant andere waarde uit kunnen komen.

Aangezien je S2 gebruikt hebt kun je dit niet makkelijk uitsluiten omdat deze mooi afbreekt en daarmee al een strakke finish geeft. Sporen die je in het begin trekt op een zachte lak, als het middel nog grof is, neem je grotendeels weer weg wanneer het middel af is gebroken en fijn polijst.

Maar zand is hard, dus ook dat kan. Maar dan moet het toch enigzins lokaal zijn.
 
Of er hebben nog resten polijstmiddel gezeten en met een extra wasbeurt keek je op de kale lak zonder fillers die nog een extra pass nodig had?
Ik lees niets over ontvetten, heb je ontvet na het polijsten?
Ik zie dat je na het polijsten blackhole hebt gesmeerd. Dit verdoezeld nog meer, maar zonder wax er over was je dit gelijk weer weg.

De wax die je hebt aangebracht zal de fillers opsluiten en kán verklaren waarom daar de swirls niet terug zijn gekomen...

Niets is een zekerheid maar hoe goed heb je geïnspecteerd na je werk?
 
Laatst bewerkt:
Mijn "zeer lichte combinatie" was een foute benaming. Ik kreeg het in 1x weg met Monello op een oranje pad, dus dat is niet zeer licht. Het feit blijft dat deze nieuwe krasjes (ze waren echt nieuw ik zag mijn bewegingen van het wassen terug) veel gemakkelijkr weg gingen. Over het paneel kan ik zeggen dat deze even dik is als de andere panelen, ik zie geen verschillen op mijn meter. Alsnog moelijk om vast te stellen dat dit dan de originele lak moet zijn.
Ja iets scherps moet het geweest zijn anders weet ik het ook niet. Misschien een leerles dat juist wassen erg secuur moet gebeuren anders blijf je polijsteno_O
 
Je zult een krasje of swirl niet kunnen voorkomen en daar schuilt ook het gevaar: ieder krasje weer weg. Daarom is een aantal keer gezegd: neem afstand en kijk naar het totaalplaatje. Als de reflectie weer goed is en de kleur weer diep, dan is je doel bereikt toch?