• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Galaxie 1966 Poreuze lak met veel vuil

Phosphate 87

Detailing rookie
29 sep 2025
1
2
Goedemiddag,

Gister heb ik een poging gedaan om de lak van mijn 1966 ford galaxie 500xl iets te doen opleven.
De lak is compleet dof en voelt ook erg stroef aan.
Ik heb gepoetst met microvezel doeken en AUTOGLYM Paint Renovator. Na een klein stukje poetsen was mijn doek compleet zwart (kleur auto is groen) en ook het te poetsen oppervlak leek erg vies te worden. Na een aantal schone doeken te hebben gebruik kreeg ik de oorspronkelijk kleur weer terug. Is dit normaal? Uiteraard heb ik de auto eerst gewassen met autoglym shampoo.

Groet

Ik ken het betreffende product niet, maar vraag me af of het de bedoeling is dat je dit product met een microvezel gebruikt, en zie dat ook niet in de beschrijving op de webshop. Wat nog een punt van aandacht is: de Galaxie heeft waarschijnlijk oude lak die nog niet op waterbasis is, dus dat kan anders reageren dan moderne lak. Als ik het lees, is dit een schurend/polijstend product, dus dat zou het zwart kunnen verklaren.

Wat ik me wel afvraag: is de lak voor de behandeling alleen gewassen, en geen voorbehandeling zoals kleien vooraf gedaan?

Ik zou adviseren om even contact op te nemen met Carclean voor een passend advies. @Dibbuz : kun jij verder helpen.

• Leuk
Reacties: RedCat
Grote kans dat er geen blanke lak aanwezig is en je dus rechtreeks op de kleurlak staat te werken.
De Autoglym Paint Renovator is niet de meest geschikte middel omdat deze zéér grof is zoals in de beschrijving staat.
Een microvezeldoek is ook niet bepaald geschikt om mee te werken, ik zou dit eerder vervangen door een handpad om machinepad indien er machinaal gewerkt wordt.
Iedereen kan hier wel iets roeptoeteren en er iets van vinden maar je krijgt zoveel verschillende antwoorden en producten om je oren geslingerd.

Als ik jou was en je hebt de mogelijkheid, dan zou je eens langs kunnen rijden bij Carclean in Berkel&Rodenrijs voor een persoonlijk advies op maat.

+1 voor de tip om bij Carclean langs te gaan.
Als dat niet kan .... doe eens wat foto's en beschrijf de (was)historie van de auto (niet alleen de laatste keer).
Heb je gewassen (liefst met warm sop) ? of iets anders vooraf aan het poetsen met een doek ....

Met een doek het vuil rondboenen is als schuurpapier, dat moet je niet willen.

Laatst bewerkt: