• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 3 Berline MY: 2006

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
BMW 3 Berline MY: 2006

Inleiding:
Goed het begon allemaal bij men moeder, zoals bij de meeste mensen. Want ach geef toch toe, wat zouden we zijn zonder? Een kennis van men moeder zocht iemand die haar wagen eens kon 'simmoniseren' zoals ze hier in België zeggen. Zo gezegd, zo gedaan en de afspraak stond snel. Ik zou deze wagen dus voorbije maandag voor een hele dag tot mijn beschikking hebben om hem weer in nieuwstaat te brengen. Volgens mijn moeder waren de eigenaars heel nette mensen en zou de wagen dus ook best in goede staat zijn, ik zag het dus wel zitten en dacht een easy job voor de boeg te hebben... Nou was dat even verkeerd gedacht.

Ik had met de eigenaar afgesproken dat hij de wagen om acht uur 's ochtends zou brengen, dat ik hem dan even snel zou wassen zodat ik de lak kon inspecteren en daarna de eigenaar even terug naar huis zou doen. Om vijf na acht stond de wagen op de oprit, even gewassen en wat ik toen aantrof was verschrikkelijk, overal krassen en doffe plekken, velgen die met pure wheelbrightner niet meer proper te krijgen waren, ... Een wagen die er niet uit zag dus.

Dan maar tegen de eigenaar verteld dat ik men best zou doen maar niet wist of ik dit wel in één dag strak zou krijgen, daarop de eigenaar naar huis gebracht en even gevraagd hoe het kwam dat de wagen er zo uit zag. Wel hij had de BMW dus al vier jaar, en had deze tot nu toe een vier à vijf keer gewassen. Met een emmer, dreft, een spons, en een schuursponsje voor de echt vuile plekken die er niet afgingen. Dit verklaarde de doffe plekken op de lak dus ook al weer. De velgen had hij eens geprobeerd af te spuiten, maar dit hielp niet veel dus dat had hij ook maar al opgegeven. Hij gaf aan veel liever een kom soep te koken dan zijn auto te wassen, want dat is toch echt een rot bezigheid!?! Nadat de eigenaar was afgezet ben ik zo snel mogelijk terug naar huis gegaan en aan de echte detail begonnen, hierover lees je hieronder meer.

Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF + schuitje maxi suds + APC
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Meguiars Last Touch
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Autoglym intensive tar remover
- Doeken
- Monello Finale
- Monello Mezzo
- Monello Inizio
- Meguiars Soft Buff 2.0 Cutting Pad
- Meguairs Solo Wool Light Cutting Pad
- Lake Country Foamed whool pad
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Gouden Kompressor Pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220 en AEG pe150
- Meguiars APC
- Chemical Guy's extreme deagreaser
- Meguiars Slide lock detail brush
- Autoglym engine cleaner
- Autolgym Super Resin Polish
- Chemical Guy's Jetseal
- Pinacle Souveran
- Dodo Juice Lime Prime
- Chemical Guy's Miracle Cristal clear Window Clean
- Chemical Guy's Bare Bones
- Chemical Guy's Speed wipe
- diverse hand pads en doeken
- ...



Het detailen:
Goed, de wagen was al eens snel gewassen maar dit was voor mij niet genoeg, dus opnieuw buckets vullen, auto foamen(ssf en veel apc) en terwijl het foam de tijd nam om zijn werk te doen heb ik alle rubbers ingespoten met apc en deze met een kwast nagegaan. Ook alle logo's en andere kiertjes zijn zo proper gemaakt.
Eveneens heb ik in die tijd de velgen zo goed als mogelijk proper gemaakt, hiervoor heb ik gebruikt: pure wheelbrightner, Pure Poorboy's spray and rinse, pure Dodo Juice Mellow Yellow, enkele borstels en een hoop water. Iedere stap verwijderde wel wat vuil van de velgen, maar alles wou er niet afkomen. Ook niet moeilijk voor velgen die nog nooit echt proper gemaakt waren.
Daarop de wagen nog eens gewassen, gedroogd en naar binnen gereden. Daar met de compressor alle kiertjes uitgeblazen en nogmaals gedroogd. Van al deze voorgaande stappen heb ik geen foto's, één omdat het nog heel vroeg was, twee omdat het te koud was om buiten foto's te maken en vooral als laatste omdat ik het vergeten was.


Éénmaal lekker warm binnen de wagen en de velgen gekleid met Dodo Juice born slippy en een zachte witte klei en op sommige plekken de Meguiars Medium clay, dit waren de plekken die na een eerste clay beurt niet helemaal glad aanvoelden. Het nadeel van de Born Slippy is dat deze nog wel eens wat wil gaan schuimen tijdens het kleien, daarom kan je na het kleien de wagen nog eens afspoelen of zelfs wassen. Ik heb voor het eerste gekozen

bmw3(4).JPG

Clayen met born slippy, witte klei en een doekje. Zoals je ziet schuimt de born slippy nogal

bmw3(5).JPG

Dit kwam van een kwart motorkap, aardig toch?

bmw3(7).JPG

Na het kleien, even afspoelen en terug afdrogen


Het resultaat van het kleien op de velgen zie je op onderstaande foto, de velgen moesten enkel aan de voorkant wat proper gemaakt worden. Het velgbed was niet belangrijk en ging ik dus ook niet doen voor de afgesproken prijs:
bmw3(10).JPG

niet helemaal goed, maar ach toch al beter.


Na het clayen zit je dus met een echt zuivere lak, een perfect moment om de lak te gaan beoordelen en kijken wat er voor polijst werk nu juist nodig is. De defecten:
bmw3(1).JPG

Krassen en swirls genoeg op deze wagen.

bmw3(2).JPG

Een aantal RDS'en op deze wagen waren te diep om weg te krijgen

bmw3(3).JPG

Een volledige correctie was dan ook niet mogelijk, ik zette voor mezelf een 85% correctie als doel.

bmw3(6).JPG

Achterbumper was een ramp, de eigenaars hangen regelmatig zo'n fietsen houder aan de wagen. Dit met vele diepe krassen als gevolg.


Nu je de schade's hebt gezien maar eens over gaan naar de correctie stap. Het polijsten zeg maar. Ik ben begonnen met het maken van een testspot, hier merkte ik dat met een witte kompressor pad en monello mezzo de meeste swirls wel weg gingen. Enkele RDS bleven nog achter en daar was dus een zwaardere stap voor nodig. Hiervoor heb ik een Meguiars Cutting pad in combinatie met Monello mezzo gebruikt, dit geeft een pak meer warmte maar werkt wel effectiever. Door de warmte moet je dus wel uitkijken dat je de lak niet gaat verbranden.
Op de plekken waar de wagen te lijf was gegaan met een schuurspons ben ik de lak te lijf moeten gaan met de Meguiars light wool pad en Monello Inizio om alle krassen te verwijderen. Dit gaf op zich dan weer een hoop polijstkrassen dus verfijnen was dan weer nodig, dit gebeurde door te polijsten met een witte kompressor pad en mezzo. Uiteindelijk is 50% van de wagen met deze combinatie gedaan omdat op deze manier de beste correctie te bereiken was.
Op de achterbumper heb ik gebruik gemaakt van de Lake Country Foamed Wool pad, omdat deze wat fijner van formaat is en dus makkelijker hanteerbaar op een bumper, ook hier was het weer zeer goed uitkijken voor het genereren van teveel warmte. Al voorgaande stappen zijn gedaan met de rotary, de afwerking heb ik gedaan met de G220, een zwarte kompressor pad en monello finale. Na een full wipe down gaf dit een mooi strak resultaat en was ik dus tevreden.
Er was maar één moeilijke spot op de wagen, en dat was de rechter achterdeur, deze was ooit overspoten en was zo zacht van lak dat je er met alles krassen in trok. De enige manier om ook hierop een mooi resultaat te krijgen was door het gebruik van Autoglym SRP.

bmw3(11).JPG

Polijstkrassen van de woolpad, goed weg te werken met een lichtere combinatie.

bmw3(8).JPG

Tijdens het polijsten

bmw3(9).JPG

Na het polijsten, spruzzo wipedown en dus voor glazen en LSP.

Als laatste komt natuurlijk de finishing touch, voor deze stappen heb ik gekozen om Dodo Juice Lime Prime te gebruiken op een rode pad aangebracht met een DA-machine. Daarna een laagje Chemical Guy's jetseal met een gouden kompressor pad en als kersje op de taart een laagje Pinacle Souveran.
Daarop de bandjes nog even in de Migliore Bella Lustra tire glaze gezet en de wagen nog eens nagelopen met Chemical Guy's speedwipe.

Tijdens het curen van de jetseal heb ik ook nog even de motorruimte snel snel proper gemaakt. Dit met de Autoglym engine cleaner, enkele kwasten, doeken en water. Als dressing is er gebruikt gemaakt van Chemical Guy's Bare Bones.


Resultaat foto's:
Spijtig genoeg had ik de dag zelf geen tijd om na foto's te maken maar ik had het geluk dat de eigenaares vandaag weer even bij men moeder langs kwam. Snel dus nog eens nagelopen met wat quick detailer en enkele na-foto's gemaakt.

bmw3(13).JPG

Inderdaad, een bmw dus.

bmw3(12).JPG

Mooie wagen.

bmw3(14).JPG

Mooi kleurtje ook, zo lijkt het zwart, van een andere hoek donker blauw en op nog een ander moment licht blauw.

bmw3(15).JPG

Het kofferdeksel dat op één kras na strak was..

bmw3(16).JPG

Hier lijkt de wagen wel een heel andere tint te hebben.

bmw3(17).JPG

Mooi, mooi.

bmw3(18).JPG

Zijaanzicht.

bmw3(19).JPG

Prachtig toch, zo mooi in het zonnetje.

bmw3(20).JPG

Wat een reflecties, ik denk dat ik verliefd ben.

bmw3(21).JPG

Omdat de na-foto's enkele dagen later gemaakt zijn, zijn de banden al weer wat stoffig, geen zin om die weer eens zuiver te maken.

Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,

groeten,
Jan
 
Mooi werk weer Rodders!
Het resultaat mag gezien worden.:)^

Ingebeten remstof is bijna geen product tegen opgewassen, laatst een soortgelijk iets beleefd en uiteindelijk de Paarse CC klei maar gebruikt.
 
Jip, hij is 's avonds vertrokken met een washmitt, een flesje maxi suds, wat velgenreiniger en een hoop goede tips.
 
Zeer, zeer fraai resultaat.
Zo zie je maar wat je allemaal uit de kast moet halen om de slechte behandeling van eigenaren te herstellen.
Volgens mij heb ik mijn avatar van deze eigenaar overgenomen ..................:D
 
die haar wagen eens kon 'simmoniseren'
Haha, dat is typisch :D

Maar inderdaad weer een strak resultaat Jan, heeft vast wel een hoop moeite gekost ! Netjes gedaan :cool:

Volgende keer wil ik wel een handje komen helpen moest je dat willen.
 
Iedereen bedankt voor de goede comentaar :cool:
Het was inderdaad een pak werk, maar ik was toch redelijk tevreden met het resultaat.

Bart, volgende keer laat ik wat weten. Maken we er een team-up van.
 
Mooi resultaat :ja ,

de behandelingen die je gedaan hebt met de rotary (bijvoorbeeld met de schuursponsplekjes), zou je daar ook hetzelfde resultaat mee kunnen bereiken met de de DAP.
 
Op deze harde bmw lak zou je nooit hetzelfde resultaat behalen met een dap alleen. Het zou heel misschien kunnen maar dan heb je ongelooflijk veel hits nodig en dan zou je alleen al een dag bezig zijn met dat ene plekje.
Het voordeel van de rotary zit in het meer cut hebben, maar dat brengt dan ook veel gevaren mee. De lak wordt veel sneller warm, randjes zit je zo door, ...