• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 335i Space Grau - krasherstel

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.713
200
Berkel en Rodenrijs
Sanding%20(6).JPG
rpaneel was een kras van ongeveer een meter lang gezet, waarschijnlijk met een sleutel.

Het was een flinke kras en op bepaalde stukken ook goed diep. Bovendien was het lastig werken, omdat de kras begon op een smal deel net onder het achterlicht (en eindigde ruim na de wielkast).


De kras is eerst machinaal geschuurd met grit 2000 (Festool pads), daarna licht gepolijst met een polishing pad en Raffini Mezzo (zo kun je snel inspecteren of er genoeg gesand is), hier en daar 1 of 2 extra hits met grit 2000 om de kras er gelijkmatig uit te krijgen.

Na het wetsanden is het paneel gepolijst met een Foamed Wool pad en Monello Raffini Inizio Forza, een oranje light cutting pad met Raffini Mezzo en een groene light polishing pad met Raffini Finale. Als laatste inspectie onvet.

Door de kleur was de kras lastig vast te leggen op de foto:
Sanding%20(1).jpg
img]http://media.Carclean.com/img/forum/Sanding (2).jpg[/URL]

Sanding, je ziet hier en daar blauw tape, hiermee hebben we de krassen gemarkeerd, omdat ze lastig te zien zijn als het paneel nat is:
Sanding%20(2).jpg
img]http://media.Carclean.com/img/forum/Sanding (4).JPG[/URL]

Compounding stap met woolpad en Inizio Forza:
Sanding%20(3).JPG
En het resultaat:
Sanding%20(4).JPG
Op twee kleine stukjes is de kras er niet helemaal uit, daarvoor zat hij te diep en werd het risico te groot. Er is tussen de 4 en 9 micron aan lak weggehaald. En totale arbeidstijd 1,5 manuur.

[/color][/size]
 

Bijlagen

  • Sanding%20(5).JPG
    Sanding%20(5).JPG
    61,7 KB · Weergaven: 90
Tim zei:
De kras is eerst machinaal geschuurd met grit 2000 (Festool pads), daarna licht gepolijst met een polishing pad en Raffini Mezzo (zo kun je snel inspecteren of er genoeg gesand is), hier en daar 1 of 2 extra hits met grit 2000 om de kras er gelijkmatig uit te krijgen.

Na het wetsanden is het paneel gepolijst met een Foamed Wool pad en Monello Raffini Inizio Forza, een oranje light cutting pad met Raffini Mezzo en een groene light polishing pad met Raffini Finale

Tim,

als ik het dus goed begrijp heb je als eerste gewetsand, dan polijsten met een (witte?) pad + mezzo, daarna opnieuw wetsanden en dan polijsten met wol enz. enz. enz.?

Was het polijsten met een (witte?) pad en Mezzo niet voldoende? Blijkbaar is de lak dus ontzettend hard mag ik uitmaken uit de stappen.

Ik had afgelopen weekend op de Mazda 2 voldoende aan een witte pad + mezzo en een zwarte pad + finale op de DAP500/900 nadat ik gewetsand had met korrel 2000 en 3000 (Festool).


Overigens een mooi resultaat :)^
 
Netjes! Interessante en leerzame post, vooral hoeveel lak er hiermee is weggehaald vind ik nuttige info! :)^
 
nicknameless zei:
Als ik het dus goed begrijp heb je als eerste gewetsand, dan polijsten met een (witte?) pad + mezzo, daarna opnieuw wetsanden en dan polijsten met wol enz. enz. enz.?

Was het polijsten met een (witte?) pad en Mezzo niet voldoende? Blijkbaar is de lak dus ontzettend hard mag ik uitmaken uit de stappen.

Correct, deze lak was aan de harde kant en hoewel het polijsten op wit met Mezzo een redelijk resultaat gaf, was de blanke lak iets te grillig. Er waren dus nog sandingmarks te zien. We hebben deze stap dan ook puur gebruikt om de glans wat terug te brengen en de kras zelf te kunnen inspecteren.
bartr123 zei:
Totale arbeidsduur?

1,5 manuur (toegevoegd aan eerste post).
 
Vond het erg interessant om te lezen en te bekijken. Geven jullie ook wetsand cursussen? Zou dit wel graag willen leren, want mijn broer heeft een lelijke ondiepe kras op het dak van zijn A6. Heb dit al behandeld met een rotary met woolpad/inizio, oranje/mezzo, wit/mezzo, zwart/finale maar nog zie je de kras onder bepaald licht/hoek.

Erg mooi eindresultaat, mooie wagen trouwens!
 
Mag me wel eens scheren hahaha :D

Wat een verschil met de schuurschijfjes. Ik had eerst Abralon schijven maar die zijn echt waardeloos i.v.m. de Festool schijven.
Ze kosten een sloot meer (12 euro PER schijf) maar je wilt echt niet meer terug. Als lube is Born Slippy 1:25 (ongeveer) gebruikt.

Machine heeft 2mm uitslag met erg mooi en egale schuurkrasjes.
Resultaat was mooier dan verwacht.
 
Hier de eigenaar van de BMW (wat inderdaad een erg fijne auto is .. :grinning: ) ..

Echt TOP werk verricht door Carclean, ik had het niet gedacht. Een of andere @#$$#WSDA@# had een kras van een meter achtergelaten en geen briefje natuurlijk onder de voorruit.

Als ik ooit weer een kras heb, dan weet ik waar ik moet zijn :ja

ps: Meteen maar een compleet setje met DAP900, pads, klei en de boel meegenomen.

Carclean: bedankt!
 
Goed werk! Wetsanden is iets wat ik ooit nog wil leren, maar dat komt nog wel.

En de een na laatste zin geeft aan waarom ik niet naar Carclean mag van mijn vriendin :D
 
Ja, met een paar foto's lijkt het erg eenvoudig...maar een fraai stukje werk hoor!
 
Ziet er goed uit heren.

Benieuwd of er ook een keer een clinnic wetsanden komt:ja .Wil me er graag wat meer in verdiepen , want krijg er toch wel eens vraag naar
 
1,5 uur is netjes.

Maar waarom word er voor het polijsten een Festool rotary gebruikt ipv een Pro 900?
Kan deze de harde BMW lak niet aan?