• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW 420D - 2016 - Slotverslag - 115.000 km

Tussen goede voornemens en daden bestaat er bij mij altijd een verschil. :confused:
Ik was namelijk van plan om regelmatig een update te posten van het leven van de Beemer, maar ondertussen is het al 3 jaar geleden sinds ik nog iets gemeld heb.

Maar ik heb ondertussen wel foto's genomen! En gezien wij door het Coronavirus niet meer mogen buiten komen, is dit een ideaal moment om even een update te posten.

Onderstaande foto's dateren uit augustus 2017 (!). De coupé had toen 23.000 km en een zomerbuitje had ervoor gezorgd dat de lak er als volgt uitzag.
170820 BMW 420D 02.JPG


En zoals altijd krijgt vooral de achterkant de volle laag.
170820 BMW 420D 05.JPG


Als echte detailer weet je dat het dan tijd is om emmers en ander poetsmateriaal boven te halen...
… soms zorgt een gebrek aan tijd (en goesting) er echter voor dat er naar noodmiddelen gegrepen moet worden. o_O

170820 BMW 420D 07 Wasstraat.JPG


Bij mij is het een regelmatig wederkerend dilemma: rondrijden met een vuile wagen of hem toch een keer door een wasstraat jagen. En ik geef het toe: bij de leasewagen van mijn dierbare echtgenote valt de keuze dan vaak op de snelle oplossing.
Op enkele kilometer van ons appartement is er een hypermoderne carwash en die heeft de BMW al vaker gewassen dan ik. :relieved:

Gezien de grote meerderheid op dit forum wellicht nog nooit een wasstraat van binnenuit gezien heeft, heb ik de behandeling even op film gezet. (Om de pijn niet langer te laten duren dan nodig, heb ik de snelheid verdubbeld...)


Na vier minuten :cool: stond ik al klaar om te stofzuigen.
170820 BMW 420D 08.JPG


En enkele minuten later kon ik een selfie maken met een propere wagen.
170820 BMW 420D 11.JPG


Thuis gekomen, heb ik de wagen behandeld met Meguiar's Ultimate Quik Wax.
170820 BMW 420D 12.JPG

Ik vind dit een erg fijn product om mee te werken. In 20 minuten heb ik de hele wagen (lak, rubbers, zelfs vensters) behandeld en het geeft een goed (zij het kort durend) resultaat.

En zo zag de Beemer er na een uurtje uit.
170820 BMW 420D 13 frontaal.JPG


170820 BMW 420D 16 zijaanzicht.JPG


Of een bibberend totaalplaatje.


De lak had in elk geval nog niet afgezien van de behandeling.
170820 BMW 420D 20 lak.JPG


Sindsdien is dit eigenlijk de standaardbehandeling geworden van de BMW. :pensive: Ik ben er niet trots op, maar soms moet een mens keuzes maken.
Het gaat in elk geval een interessante test worden om na te gaan welk effect zo'n behandeling heeft na vier jaar.
Ik houd jullie hierover - vroeg of laat ;) - op de hoogte.

PS Ik hoop dat ik met deze post geen inbreuk gemaakt heb op reclamevoorschriften; het is niet mijn bedoeling om reclame te maken voor de wasstraat.
 
De tijd vliegt!
Het leasecontract van de Beemer loopt alweer op zijn einde en de wagen moet (!?) vervangen worden. En gezien ik een auto graag proper aflever, heb ik de voorlaatste dag van dit bijzondere jaar gebruikt om de wagen fatsoenlijk te maken om hem terug te geven.

Door de lock-down werd de wagen de laatste maanden minder gebruikt, maar daarom niet minder vuil.
201230 BMW 420D 03.jpg


201230 BMW 420D 08.jpg


De lederen zetels blonken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
201230 BMW 420D 12 Interieur.jpg


Vandaar: aan de slag!
201230 BMW 420D 18.jpg

Ook details werden onderhanden genomen.

De achterruit van een coupé is niet bepaald handig om proper te maken.
201230 BMW 420D 20 Achterruit.jpg

Gelukkig kwam de Invisible Glass Cleaning Set ter hulp.
Dat strijkijzer is erg handig om onbereikbare plaatsen schoon te maken.

Voor de verluchtingsroosters kwam mijn stompe sleutel van het appartement weer van pas.
201230 BMW 420D 23.jpg

De sleutelhanger is overigens nog een overblijfsel van een oud autoavontuur. :cool: (Jacques de Jaguar)

De matten werden gewoon gestofzuigd.
201230 BMW 420D 24 Matten.jpg

Waarschijnlijk zijn ze redelijk vuil, maar het voordeel van zwarte matten is dat je dat nauwelijks ziet. :p
Voorlopig geen beige interieur voor mij dus...

De zakken aan de zijkant waren nodig om de wagen leeg te kunnen maken; een mens verzamelt wat op vier jaar.

Ook de pedalen werden niet vergeten.
201230 BMW 420D 25 Pedalen.jpg

Telkens als ik daarmee bezig ben, vraag ik mij af hoeveel autobestuurders dit doen... :rolleyes:

De voorzetels heb ik terug proper gekregen met Mother's Leather Wash.
201230 BMW 420D 26 Leder.jpg

Jammer dat dit product niet meer verkrijgbaar is. Ik vind het nog altijd een topproduct om vuil leer proper te krijgen.

Na wat schrobben en vegen, was dit het resultaat.
201230 BMW 420D 27 Leder.jpg

Het leer is weer mat en proper.
De achterste zetels heb ik gewoon moeten afvegen met een natte doek omdat die de afgelopen vier jaar nauwelijks gebruikt zijn.

Zo zag het dashboard er uiteindelijk uit.
201230 BMW 420D 31 Dashboard.jpg


Opmerkelijk hoe weinig aanpassingen BMW de afgelopen 40 jaar heeft gedaan aan de lay-out van het dashboard.
Dit stamt uit 2016:
201230 BMW 420D 32 Dashboard.jpg


Dit komt uit 1978:
201231 BMW 420D 99 315 1978 Dashboard.jpg

Deze lay-out loopt door de digitalisering natuurlijk wel op zijn laatste poten... : unamused:

De zomervelgen waren niet erg vuil en kregen een behandeling met Poorboy's APC.
201230 BMW 420D 33 Velgen.jpg


Het vuil op de carrosserie daarna losgeweekt in Artico Magico foam.
201230 BMW 420D 37 Foam.jpg


Tijdens het inweken, heb ik de kiertjes proper gemaakt met een Valet Pro detailing borstel en Poorboy's All Purpose Cleaner & Degreaser.
201230 BMW 420D 38 Kieren.jpg


Bij het schoonmaken van de tankklep wordt duidelijk dat de Beemer geen benzine lust...
201230 BMW 420D 40 Tankklep.jpg

De volgende zal overigens terug een diesel zijn. Voorlopig is het in België nog niet interessant genoeg om met een batterij op wielen rond te rijden... ;)

Als je regelmatig naar een carwash gaat, worden de scharnieren nooit gereinigd.
201230 BMW 420D 42 Scharnieren.jpg

Daar is bij deze verandering in gekomen.

De motorruimte was niet echt vuil of vettig, maar zat wel onder het zand, dus heb ik die ook een (beperkte) beurt gegeven.
201230 BMW 420D 43 Motorruimte.jpg


Na het wassen met de twee emmer methode en Meguiar's NXT Generation shampoo heb ik de wagen gedroogd met de Microfiber Madness Dry Me Crazy Drying Towel (fantastische handdoek!) en de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel.
201230 BMW 420D 47 Drogen.jpg

Doordat ik later begonnen was dan gepland, begon het al flink donker te worden. o_O

Wat mij betreft ziet de lak er na vier jaar nog steeds prima uit.
201230 BMW 420D 49 Lak.jpg

Geen sporen van krassen of swirls ondanks het feit dat hij meestal gewassen werd in een wasstraat. :blush: Blijkbaar bestaan er toch wasstraten die wagens niet vernielen.

Ik dacht dat mijn motorruimte na het (oppervlakkig) poetsen, proper was, maar de flits van mijn camera is onverbiddelijk.
201230 BMW 420D 54 Motorrumte.jpg

Dat kan dus beter... Maar dat zal voor de volgende eigenaar zijn...

De nachtelijke show-off werd een tegenvaller.
201230 BMW 420D 58.jpg


Vandaar dat ik vandaag nog wat fatsoenlijke foto's gemaakt heb in daglicht.

201231 BMW 420D 01 Show-off.jpg

Zo ziet de 4 eruit na vier jaar en 115.000 km.

201231 BMW 420D 05 Zijaanzicht.jpg


201231 BMW 420D 06 Linksachter.jpg


En het interieur ziet er nog even rood uit als vier jaar geleden.
201231 BMW 420D 10 Interieur.jpg

Zeker geen combinatie die iedereen aanspreekt, maar na vier jaar steekt het ons nog steeds niet tegen.

De 420D is een erg fijne compagnon de route geweest en het kan dus geen kwaad om (nu en dan) naar een goede carwash te gaan.

Ik wens de toekomstige eigenaar veel plezier met de coupé en hoop dat hij/zij hem goed blijft verzorgen.