• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 630i cabrio (E64)

Je kan niet geloven hoe sterk zo'n stoffen kap vloeistoffen opslorpt als die niet geïmpregneerd is, no way dat je er alles kan uitspoelen.
Ik heb door de jaren heen al veel uitgeprobeerd (behalve APC+D wegens te agressief) en val telkens terug op Maguiars Convertible cleaner.
Met een zachte borstel inwerken en goed spoelen. Dit gebruik ik enkel voor het impregneren, voor de tweewekelijkse wasbeurt foam ik lichtjes en veelvuldig afspoelen. Omdat de kap geïmpregneerd parelt het water er zo af en wordt het niet opgeslorpt door de kap. Mijn top 3 voor het impregneren is op één 303, twee Maguiars weatherproofer en op drie Nanolex topsealent. Heeft vooral met de standtijd te maken. Nanolex heeft een langere standtijd dan Maguiars maar heeft een plakkerige eigenschap de eerste 48u, daarom zet ik hem op 3.
Ik heb ook nog niet alles geprobeerd en ook het warm water niet uitgevonden maar de kap ziet er na bijna 9 jaar nog als nieuw uit dus denk dat ik goed zit met mijn werkwijze.
Mijn advies is komende weekend de kap nog eens na borstelen met lauw water en veelvuldig spoelen.

Hoi Matsu,

Bedankt voor deze tips. Hier heb ik wat aan. Ik zal één dezer dagen je advies opvolgen om de kap met lauw water te borstelen en nogmaals veelvuldig uit te spoelen. Als het lukt probeer ik een extractor te regelen. Hoevaak impregneer je de kap?
 
Hangt een beetje van de weersomstandigheden af. Zeker éénmaal voor de winter en éénmaal voor de zomer. Maar ik merk soms op dat na drie maanden de beading verdwijnt en dan doe ik het nog eens. In de zomer is het vooral beschermen tegen UV en on de winter het zout. Extractor werkt nog beter om te reinigen natuurlijk maar je moet nog steeds een bescherming aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: El-Peanut
Mooi om te zien dat je het goed wilt doen! Daarnaast zeer waardevol commentaar van een aantal andere leden.

Maar lees ik nu iets met wielen en rinse bucket? Je hebt juist 1 bucket voor de wielen, de rest van je spullen moet je daar ver vandaan houden. Dus wash en rinse houd je bij je lak etc. en wheels bij de wielen. Zelfde geldt voor de mitts, borstels etc. Dat wat je voor de wielen gebruikt gebruik je niet meer op je lak. Uiteraard door de ijzerdeeltjes en andere meuk wat van je velgen/banden komt. Dus de rinse bucket nu heel goed schoonmaken en niet meer voor je wielen gebruiken. :innocent:
 
Hangt een beetje van de weersomstandigheden af. Zeker éénmaal voor de winter en éénmaal voor de zomer. Maar ik merk soms op dat na drie maanden de beading verdwijnt en dan doe ik het nog eens. In de zomer is het vooral beschermen tegen UV en on de winter het zout. Extractor werkt nog beter om te reinigen natuurlijk maar je moet nog steeds een bescherming aanbrengen.

Ik heb besloten om vandaag de kap te borstelen met lauw water en veelvuldig uit te spoelen. Ik zit eraan te denken om de 303 convertible kit te kopen. Hierin zitten de cleaner en de guard. Vervolgens zaterdag een extractor te huren en daarmee aan de slag te gaan. Wellicht wacht ik nog even met het gebruik van de guard tot de volgende dag. Misschien dat de kap nog een sessie nodig heeft met de extractor, als ik zie hoe hij opdroogt.

Mooi om te zien dat je het goed wilt doen! Daarnaast zeer waardevol commentaar van een aantal andere leden.

Maar lees ik nu iets met wielen en rinse bucket? Je hebt juist 1 bucket voor de wielen, de rest van je spullen moet je daar ver vandaan houden. Dus wash en rinse houd je bij je lak etc. en wheels bij de wielen. Zelfde geldt voor de mitts, borstels etc. Dat wat je voor de wielen gebruikt gebruik je niet meer op je lak. Uiteraard door de ijzerdeeltjes en andere meuk wat van je velgen/banden komt. Dus de rinse bucket nu heel goed schoonmaken en niet meer voor je wielen gebruiken. :innocent:

Dit is de reden waarom ik op het forum zit. Leren van m'n fouten hoort erbij. Dat bedacht ik me ook. Alle mitts, doeken et cetera heb ik al seperaat voor de wielen. Dat is ook de reden waarom ik de bucket tussendoor heb gewassen. Zal de rinse bucket niet meer gebruiken voor de wielen. Bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo
Gisteren, zoals geadviseerd, de kap met lauw water geborsteld en met excessief veel water uitgespoeld. Vandaag de 303 set binnengekregen. Dit weekend verder aan de slag.

E7951DE5-AF96-4C85-B179-A32E1F9C04C5.jpeg
 
@El-Peanut,

Als je de beacherming gaat aanbrengen op de cabrio kap, borstel deze dan in met een zachte borstel. Zo dringt het product diep in de vezels.
Als de eerste laag droog, is het verstandig om nog een laagje aan te brengen. Zo heb je optimale bescherming
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Nog vergeten, voor je de guard erop zet nog even met een plakrol over de kap gaan om de pluisjes en losse deeltjes weg te nemen.
Een tip die ik hier op het forum gekregen heb en steeds toepas.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en Brad
Benieuwd naar het resultaat van de kap?

Dit deed mij echt pijn zo'n wagen aan zijn lot overgelaten.. :weary_face::broken_heart:
Dat worden nog redelijke heftige polijstsessies!
 
Het vervolg van het verslag laat even op zich wachten. Tegen mijn advies in wilde de dochter van de eigenaar de auto terug om te berijden met het mooie weer. Ik heb aangegeven dat ik graag de kap nog wilde behandelen maar diegene vond rijden met mooi weer en open kap belangrijker en vond dat de behandeling wel even kon wachten.

Nou ik heb de wagen van de week gezien... Motorkap zat weer onder de vogelpoep. :weary_face: Toch ga ik het nog afmaken (lees nogmaals wassen en de kap onderhanden nemen) omdat ik weet dat de eigenaar het zal waarderen. Voordeel is dat het interieur er nog wel keurig uitziet na mijn vorige behandeling. Wordt vervolgd...
 
Wraakroepend dat mensen die zo'n auto's kunnen permitteren er totaal niet voor zorgen.

Toch benieuwd wat het nog wordt. De wagen zal er alleszins weer deugd van hebben.