• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW e46 Cosmos Schwarz

Patrick RWD

Detailing rookie
7 mei 2009
9
0
Dit is mijn eerste keer dat ik mechanisch de auto poets.
Eigenlijk de eerste keer dat ik een auto poets, want buiten shampoo en in de wax zetten heb ik nog nooit wat anders gedaan.

Een aantal vrienden hebben ook allemaal wat poetsspullen (en dap500) gekocht, dus lekker met z'n allen aan de slag.
We hebben die dag 3 autos gedaan, maar ik ben met mijn auto de hele dag (ca 10 uur) bezig geweest.

Wat heb ik gebruikt
- Meguairs NXT Shampoo + Washmit
- Meguairs Clay + Quickdetailer
- Poorboys World SSR3 w/ LC Orange 6.5 Pad
- Poorboys World SSR1 w/ LC White 6.5 Pad
- Poorboys World Black Hole w/ LC Black 6.5 Pad
- Poorboys World EX Sealant w/ Carnauba - LC Red 6.5 Pad
- Lading PB doeken
- Autobrite Foam kit icm Karcher.
- DAP500

Ik had in eerste instantie SSR2.5, maar een van m'n vrienden is een paar dagen eerder bezig geweest met SSR2.5 op de bmw van z'n buurman maar na een halve dag zwoegen was er nog geen swirl uit de lak van de bmw verdwenen. Dus op het allerlaatste moment nog maar even snel een fles SSR3 besteld.


Het gebruik van foam was erg mooi om te zien. Dat het gewoon al zoveel vuil van de auto haalt, geweldig.


Als je na het afspoelen naar de auto kijkt, zou je eigenlijk denken dat de auto al schoon is.


Vervolgens met de QD + Clay aan de gang geweest, op zich viel de vervuiling op de motorkap, kofferklep en het dak wel mee. Het meeste vuil zat achter de voorwielen, op de deuren.
En dan gaan swirls ineens nog meer opvallen. Op het dak zag je nog wel een reflectie van de huizen, maar dit was een erg diffuus beeld.


Uiteraard even alle ongespoten kunstof delen afplakken met de tape. Ondertussen waren ze op de speedster al druk bezig met polijsten en was ik nog lekker alles aan het afplakken.


Van alle andere stappen heb ik geen foto's gemaakt... maar dat heeft wel heeeeel erg lang geduurd allemaal.
Met het afhalen van m'n spullen raadde Tim ook al aan om gelijk met SSR2.5 te beginnen. Die schrok wel heel erg van de staat van m'n lak.
Die bmw lak is zo dus idioot hard, dat ik maar gelijk met SSR3 en een oranje pad aan de slag ben gegaan op het dak.
Even wennen en kijken wat het nou allemaal deed. Hoe lang je precies moest door polijsten, etc... maar nu iig genoeg geleerd van het poetsen met een D/A.

Na de behandeling met SSR3 was de lak een beetje dof geworden... dus dan wordt je in eerste instantie al niet blij van je werk. Paar uur zwoegen met als resultaat dat het er eigenlijk slechter uitziet dan voordat je begon.
Maargoed, dit was op internet ook al te lezen.
Dus daarna afwerken met SSR1 en een witte pad, waarna de glans alweer terugkwam. *phew*

Ondertussen nog 2x een vogel die z'n behoefte mid-flight even deed op m'n auto... daar wordt je ook niet blij van :(

Tijdens het verwerken van de Black Hole zag ik eigenlijk niet veel verandering in de diepte/kleur, maar van een afstandje viel het wel ineens op. De auto was veel donkerder geworden.
Na het curen van de PB EX Sealant w/Carnauba nog even uitpoetsen, met als resultaat een spiegel :D


In loop van de dag was er wat lichte bewolking, waardoor je niet echt goed kon zien of de swirls nou wegwaren of niet. De auto spiegelde in ieder geval lekker en was weer heerlijk diep zwart.
Vandaag scheen de zon en ben ik nog eens naar de auto gaan kijken, waarna bleek dat op de motorkap de swirls niet 100% eruit zijn gegaan, maar wel een hele verbetering tov een dag eerder.
Helaas is zo'n nachtje buitenstaan weer goed voor een beetje stof op de auto en had geen zin om dat weer even na te lopen met een doek voordat ik wat foto's ging nemen.


Het heeft een dag gekost, maar het resultaat mag er wel wezen vind ik.
Ik zit nu een dag later nog steeds met beetje gevoelige vingers en een stijve rug, dus ik kan met zekerheid zeggen dat het iets is wat ik al te vaak zal doen.
Maar de komende tijd is het als het goed is alleen kwestie van af en toe even afspuiten.


groeten,

Patrick
 
Knap :)^ Heb je de ssr 2 geprobeerd als finish...? Deze gaf misschien net dat tikkeltje meer resultaat
 
mooi gedaan, dat je er niet alle swirls van de eerste keer uit krijgt is normaal, volgende keer nog eens wat proberen en dan zal je weer wat meer resultaat zien. De wagen is er in ieder geval weer een stuk op vooruit gegaan!
 
Dat is al een mega verbetering natuurlijk. Denk dat je bij iets mooier afbouwen (wit+SSR2.5 en light groen en Menzerna Nano/Final Finish) een nog mooiere finish zal krijgen. De stap oranje en SSR3 en wit+ SSR1 is te groot om in 1x te overbruggen.
 
Dibbuz zei:
Dat is al een mega verbetering natuurlijk. Denk dat je bij iets mooier afbouwen (wit+SSR2.5 en light groen en Menzerna Nano/Final Finish) een nog mooiere finish zal krijgen. De stap oranje en SSR3 en wit+ SSR1 is te groot om in 1x te overbruggen.

Mjah, dat is dan voor een volgende keer.
Pakken we gewoon SSR2 en daarna de SSR1. Dan moet het restant aan 'swirls' wel weg mee te krijgen zijn.
De SSR3 zal ik als het goed is niet meer nodig hebben op m'n auto.
Voorlopig heb ik even genoeg gepoetst :-b
 
Oh jawel hoor, mijn lichaam heeft even genoeg gehad :p

Er staan alleen nog 2 andere autos voor de deur die ik ook nog wel wil doen, dus als ik fysiek weer hersteld ben... ga ik me daar eens op uitleven. Die zijn alleen blauw en wit, dus iets makkelijkere kleuren.
 
Ziet er weer goed uit Patrick! Ook aangestoken door het poetsvirus :D

Mijn virus is in de winter aardig ingedommeld, ook omdat mn auto in korte tijd 4 keer een bezoek heeft moeten brengen aan de schade hersteller. Helaas zijn er bij die acties en poetsbeurten ook swirls in de lak terecht gekomen. Ik ben me nog aan het beraden om die aan te gaan pakken maar ik ben bang van niet.
 
voor de eerste keer is dit zeker een heel mooi resultaat...

en de eerste keer zal toch wel even vreemd zijn om een machine tegen je lak aan te drukken.=-o