• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E90 318d

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
De afgelopen 2 dagen bezig geweest met een BMW E90 318d.
Het ging alleen om het exterieur.
Het was nodig ook! Auto zo'n 2.5 jaar in bezit en zowel door de huidige als de vorige eigenaar door de wasstraat gehaald.
De auto staat ook met regelmaat onder een boom die zijn sappen in deze tijd van het jaar rijkelijk vloeien.
Verder rijd de auto voornamelijk snelweg kilometers.

Auto bij aankomst, geen gebrek aan teer en ongedierte:
Grotefoto-JIQTXKGT.jpg


Begonnen met het inspuiten van de gehele auto met Monello - Non-Ferro.
Omdat het een lichte auto is kan je nu goed zien hoeveel nut dat heeft.
De wielen zijn een maand geleden overgespoten, maar toch enorm vuil geworden inmiddels.
Zie foto's, je kunt op de 2e en 3e foto goed zien dat de hele auto paars wordt:

Grotefoto-ICUQBABR.jpg

Grotefoto-7YKXWTCX.jpg

Grotefoto-BAVHFCTE.jpg


Vervolgens de wielen een keer goed geborsteld met de EZ Detail GO om de Monello - Non-Ferro te heractiveren.
Daarna de auto geheel goed afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.

Auto zat ook onder de kleine teerspetters, deze verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover, op de foto zie je dat de teer afbreekt en loslaat:

Grotefoto-BFWLLW4D.jpg


Afgespoeld en gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Hier bleek dat de auto na grondig wassen dus nog helemaal 'geel' was van de boomhars. Je zag het niet met het blote ook, maar het zit er wel. Foto klei van een klein stukje dak:

Grotefoto-ZWK7N3T8.jpg


Ook de randen van de deuren zaten onder de hars, een plek die de wasstraat nooit heeft geraakt.
Hier ook gekleid, hier een voor en na:

Grotefoto-Z7LQSZQE.jpg


Ook wat plakband (!) verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover wat er nog opzat van toen een nieuwe skirt is geplaatst:

Grotefoto-Y8SJKLGE.jpg


Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed

Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Was even zoeken naar de juiste manier van belichting bij deze kleur om de swirls in beeld te krijgen, maar eenmaal in zicht bleek er redelijk wat swirl in de lak te zitten.
Toch viel het me mee gezien de auto een lange krasstraat historie heeft.
Kreeg het (mede door de lichte lak) slecht op de foto, maar hierbij toch een impressie:

Grotefoto-AC4DK8YW.jpg


Rechtsonder een vale plek in de lak, denk dat dit door vogelpoep is gekomen. Dit met het polijsten nagenoeg kunnen verwijderen, NET niet helemaal.

Na meerdere testspots de wagen beginnen te polijsten. De voorbumper en voorste spatschermen zijn overgespoten kon ik merken aan de lak en viel me ook aan andere kleine dingen op.
Deze wel op dezelfde manier als de rest van de wagen gepolijst, kreeg iets meer correctie met dezelfde stappen.
Alle delen op dezelfde manier behandeld, te weten:

- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator

Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel .
Ook de uitlaat nog mooi schoongemaakt en licht gepolijst met Mothers Mag & Aluminum Polish :

Grotefoto-QYXIKSPL.jpg


Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.

Gezien het hier de hele dag heeft geregend heb ik de DROGE na-foto's binnen gemaakt (dit was voor het wegspoelen van polijststof), en de rest van de foto's buiten toen de auto lichtelijk nat was geregend.
Al met al een mooie klus, die met name veel tijd in beslag nam doordat de auto behoorlijk vies was. Ben een kleine 5 uur bezig geweest met wassen, teer verwijderen en kleien.
Totaal ruim 15 uur werk, maar het resultaat was er zeker na:

Grotefoto-MBRCBYLR.jpg

Grotefoto-WNNT8ERB.jpg

Grotefoto-PRRNEODR.jpg

Grotefoto-ZZI6TFIK.jpg

Grotefoto-BZ3I6OSH.jpg

Grotefoto-VZCF46LM.jpg

Grotefoto-FCTC3IFU.jpg

Grotefoto-VEKTWIDY.jpg

Grotefoto-WHJ3QS4J.jpg

Grotefoto-JDDT4DOC.jpg

Grotefoto-WVU7EPGA.jpg
 
Wauw, ziet er goed uit!

Begrijp ik het goed dat je in 10 uur 4 stappen van het polijsten hebt doorlopen en de auto in de wax hebt gezet? Ik heb nog maar weinig ervaring met polijsten (1 stap voor een auto van zo'n grootte zou me ongeveer 5 uur kosten, met de DAP weliswaar), dus dit lijkt me erg snel. Komt dat doordat je met een rotary zoveel sneller kan werken?
 
Mooi resultaat!:ja
Heb je de eigenaar er nu ook een fles Lavare, een wasmitt en een droogdoek bij verkocht en hem verteld dat hij twee emmers nodig heeft?:-"
 
Jansen;n423521 zei:
Wauw, ziet er goed uit!

Begrijp ik het goed dat je in 10 uur 4 stappen van het polijsten hebt doorlopen en de auto in de wax hebt gezet? Ik heb nog maar weinig ervaring met polijsten (1 stap voor een auto van zo'n grootte zou me ongeveer 5 uur kosten, met de DAP weliswaar), dus dit lijkt me erg snel. Komt dat doordat je met een rotary zoveel sneller kan werken?


Ik schat zo en kleine 11 uur. totaal.
Rotary werkt niet sneller qua beweging / tijd, maar wel qua effect wat je bereikt.
 
Héél mooi resultaat. Jij hebt dus ook een plek van vogelpoep niet helemaal weggekregen. Zijn er middelen om het wel helemaal weg te krijgen?
 
Bijzonder mooi resultaat op een zeer mooie 3 serie.
Die grijze kleur laat hier weer eens zien hoe dankbaar deze kleur is.
Je ziet er weinig vuil op maar je moet ook flink je best doen om hem in blingbling-staat te krijgen.
Maar hier is het wel gelukt...;)
 
Ik heb een vraagje, mijn wagen heeft dezelfde lak als deze.. naar verluidt zijn bmw lakken hard en ik wou even vragen naar jou mening welke pad/product het best is voor deze lak, ik las dat je een spider pad van scholl hebt gebruikt alsook de polish om daarna af te scalen naar mezzo met light cutting pad en s40 met een polishing pad.. zouden deze producten/combinaties ook werken met enkel een dap? Dan wou ik ook nog vragen of je de motor ook hebt gereinigd en of je bepaalde dingen ervan hebt bedekt?
 
Ik denk dat je met een dap met dezelfde producten als ik heb gebruikt zeker een heel eind komt. In ieder geval het proberen waard.
Met het cleanen van de motor heb ik niets afgedekt.
Doe het altijd met een draaiende motor.
 
nano; Ik heb op mijn ouwe E36 de combinatie Spiderpad + S3 geprobeerd. Tijdens deze test op mijn kofferbakdeksel leek het alsof ik inderdaad een heel eind kwam, maar nog steeds niet diep genoeg voor de irritantere krassen. Echter vermeld ik er bij dat de klep in mei al was gedaan met Foam Geel + Veloce en die al behoorlijk wat had gedaan.

Ik ga ooit nog is een test doen op een onbehandelde harde lak en kijken hoe ver ik kom in tegenstelling tot Foam + Veloce.


Greetz
 
Jos Kuiper;428514 zei:
Ik denk dat je met een dap met dezelfde producten als ik heb gebruikt zeker een heel eind komt. In ieder geval het proberen waard. Met het cleanen van de motor heb ik niets afgedekt. Doe het altijd met een draaiende motor.
Dus.. motor aan -> licht afspuiten -> apc of engine cleaner -> inwerken -> licht afspuiten -> autoglym vinyl rubber care? Wordt de motor dan niet te warm?
 
En oh ja hoe heb je die pinkers terug mooi gekregen? Mijn zien er geel groenig uit.. heb ze al los gekregen maar het kapje lijkt verzegeld op het electrisch gedeelte
 
Pinkers zijn knipperlichten neem ik aan dat je bedoeld?
Daar heb ik niets mee gedaan behalve wassen.

Geen last gehad van een 'te warme' motor.