De afgelopen 2 dagen bezig geweest met een BMW E90 318d.
Het ging alleen om het exterieur.
Het was nodig ook! Auto zo'n 2.5 jaar in bezit en zowel door de huidige als de vorige eigenaar door de wasstraat gehaald.
De auto staat ook met regelmaat onder een boom die zijn sappen in deze tijd van het jaar rijkelijk vloeien.
Verder rijd de auto voornamelijk snelweg kilometers.
Auto bij aankomst, geen gebrek aan teer en ongedierte:
Begonnen met het inspuiten van de gehele auto met Monello - Non-Ferro.
Omdat het een lichte auto is kan je nu goed zien hoeveel nut dat heeft.
De wielen zijn een maand geleden overgespoten, maar toch enorm vuil geworden inmiddels.
Zie foto's, je kunt op de 2e en 3e foto goed zien dat de hele auto paars wordt:
Vervolgens de wielen een keer goed geborsteld met de EZ Detail GO om de Monello - Non-Ferro te heractiveren.
Daarna de auto geheel goed afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
Auto zat ook onder de kleine teerspetters, deze verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover, op de foto zie je dat de teer afbreekt en loslaat:
Afgespoeld en gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Hier bleek dat de auto na grondig wassen dus nog helemaal 'geel' was van de boomhars. Je zag het niet met het blote ook, maar het zit er wel. Foto klei van een klein stukje dak:
Ook de randen van de deuren zaten onder de hars, een plek die de wasstraat nooit heeft geraakt.
Hier ook gekleid, hier een voor en na:
Ook wat plakband (!) verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover wat er nog opzat van toen een nieuwe skirt is geplaatst:
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Was even zoeken naar de juiste manier van belichting bij deze kleur om de swirls in beeld te krijgen, maar eenmaal in zicht bleek er redelijk wat swirl in de lak te zitten.
Toch viel het me mee gezien de auto een lange krasstraat historie heeft.
Kreeg het (mede door de lichte lak) slecht op de foto, maar hierbij toch een impressie:
Rechtsonder een vale plek in de lak, denk dat dit door vogelpoep is gekomen. Dit met het polijsten nagenoeg kunnen verwijderen, NET niet helemaal.
Na meerdere testspots de wagen beginnen te polijsten. De voorbumper en voorste spatschermen zijn overgespoten kon ik merken aan de lak en viel me ook aan andere kleine dingen op.
Deze wel op dezelfde manier als de rest van de wagen gepolijst, kreeg iets meer correctie met dezelfde stappen.
Alle delen op dezelfde manier behandeld, te weten:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel .
Ook de uitlaat nog mooi schoongemaakt en licht gepolijst met Mothers Mag & Aluminum Polish :
Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.
Gezien het hier de hele dag heeft geregend heb ik de DROGE na-foto's binnen gemaakt (dit was voor het wegspoelen van polijststof), en de rest van de foto's buiten toen de auto lichtelijk nat was geregend.
Al met al een mooie klus, die met name veel tijd in beslag nam doordat de auto behoorlijk vies was. Ben een kleine 5 uur bezig geweest met wassen, teer verwijderen en kleien.
Totaal ruim 15 uur werk, maar het resultaat was er zeker na:
Het ging alleen om het exterieur.
Het was nodig ook! Auto zo'n 2.5 jaar in bezit en zowel door de huidige als de vorige eigenaar door de wasstraat gehaald.
De auto staat ook met regelmaat onder een boom die zijn sappen in deze tijd van het jaar rijkelijk vloeien.
Verder rijd de auto voornamelijk snelweg kilometers.
Auto bij aankomst, geen gebrek aan teer en ongedierte:
Begonnen met het inspuiten van de gehele auto met Monello - Non-Ferro.
Omdat het een lichte auto is kan je nu goed zien hoeveel nut dat heeft.
De wielen zijn een maand geleden overgespoten, maar toch enorm vuil geworden inmiddels.
Zie foto's, je kunt op de 2e en 3e foto goed zien dat de hele auto paars wordt:
Vervolgens de wielen een keer goed geborsteld met de EZ Detail GO om de Monello - Non-Ferro te heractiveren.
Daarna de auto geheel goed afgespoten en vervolgens gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt.
Auto zat ook onder de kleine teerspetters, deze verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover, op de foto zie je dat de teer afbreekt en loslaat:
Afgespoeld en gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Hier bleek dat de auto na grondig wassen dus nog helemaal 'geel' was van de boomhars. Je zag het niet met het blote ook, maar het zit er wel. Foto klei van een klein stukje dak:
Ook de randen van de deuren zaten onder de hars, een plek die de wasstraat nooit heeft geraakt.
Hier ook gekleid, hier een voor en na:
Ook wat plakband (!) verwijderd met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover wat er nog opzat van toen een nieuwe skirt is geplaatst:
Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Gyeon - Q²M Bathe en de Monello Wash Mitt
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
Eenmaal afgeplakt de auto eens goed bekeken de de grote bouwlamp erop.
Was even zoeken naar de juiste manier van belichting bij deze kleur om de swirls in beeld te krijgen, maar eenmaal in zicht bleek er redelijk wat swirl in de lak te zitten.
Toch viel het me mee gezien de auto een lange krasstraat historie heeft.
Kreeg het (mede door de lichte lak) slecht op de foto, maar hierbij toch een impressie:
Rechtsonder een vale plek in de lak, denk dat dit door vogelpoep is gekomen. Dit met het polijsten nagenoeg kunnen verwijderen, NET niet helemaal.
Na meerdere testspots de wagen beginnen te polijsten. De voorbumper en voorste spatschermen zijn overgespoten kon ik merken aan de lak en viel me ook aan andere kleine dingen op.
Deze wel op dezelfde manier als de rest van de wagen gepolijst, kreeg iets meer correctie met dezelfde stappen.
Alle delen op dezelfde manier behandeld, te weten:
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Flex PE 14-2 150, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S40
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator
Na het verwijderen van de tape de banden in de Meguiars - Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel .
Ook de uitlaat nog mooi schoongemaakt en licht gepolijst met Mothers Mag & Aluminum Polish :
Hierna eerst de wagen buitengereden en afgespoeld om alle stof uit de naden vandaan de krijgen.
Ook alle polijstmiddel dat op de lak bleef zitten tegen de tape randen aan er voorzichtig afgewassen en de auto afgedroogd.
Gezien het hier de hele dag heeft geregend heb ik de DROGE na-foto's binnen gemaakt (dit was voor het wegspoelen van polijststof), en de rest van de foto's buiten toen de auto lichtelijk nat was geregend.
Al met al een mooie klus, die met name veel tijd in beslag nam doordat de auto behoorlijk vies was. Ben een kleine 5 uur bezig geweest met wassen, teer verwijderen en kleien.
Totaal ruim 15 uur werk, maar het resultaat was er zeker na: