• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW E91 320i Le Mans blauw

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
De auto is zo'n 1.5 jaar in bezit en wordt sindsdien altijd netjes volgens het 2 emmer systeem gewassen.
De eigenaar heeft ook wel eens gekleid en de auto zelf in de wax gezet.
De auto zag er dan ook zeker netjes uit. Weinig 'plekjes' rondom.
Alleen de voorbumper een parkeerschade, die ik niet weg heb kunnen krijgen maar wel een stuk minder zichtbaar heb kunnen maken.

Schitterende kleur overigens!!


Als eerst begonnen met het interieur.
- Grondig stofzuigen
- Diversen afnemen/schoonmaken met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10
- Alle kunststof delen behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing
- Glas aan de binnenzijde gereinigd met Mothers Wax - Professional Glass Cleaner Concentrate 1:10 met behulp van de Monello - Vetro Bianco

Daarna de buitenkant aan de beurt.
- Eerst grondig afgespoten met de HD reiniger
- Gewassen met Dodo Juice - Born to be Mild shampoo in een iets hogere dosering dan aangegeven
- Gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube

Tijdens het kleien kwam er niet heel veel van de auto af, maar op de skirts en rond de voorste wielkast zat nog wel vrij veel:

1k0.jpg


- Wederom gewassen met Dodo Juice - Born to be Mild shampoo in een iets hogere dosering dan aangegeven
- Afgespoten met HD reiniger
- Gedroogd met Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed.

Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.

En ondertussen ook de wielen behandeld, niet veel aan gedaan omdat ze al redelijk wat stoeprandschade hadden en dit zo met de eigenaar is overlegd.
- Afspuiten met HD
- Droog gemaakt met oude doeken
- Ingespoten met Monello - Non Ferro
- Wederom afgespoten met HD

Na meerdere testspots het dak en motorkap als volgt behandeld.
- 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Monello Veloce Premium Compound
- Vervolgens deze delen met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad - Yellow en Monello Veloce Premium Compound
- Als laatste stap afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello - Raffini Finale Finishing Polish

De overige delen nagenoeg hetzelfde, alleen de eerste stap vervangen door.
- 1 x compounden met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad en Monello Veloce Premium Compound

Ik blijf me verbazen over het goede resultaat van de spiderpads.
Deze niet hoeven gebruiken voor de rest van de wagen, bewust ook niet gedaan om de lak toch wat te sparen.
De schade aan de voorbumper heb ik wel ook met de spiderpad behandeld, meerdere malen om een zo goed mogelijke correctie te krijgen, zie foto's verderop.

Na het polijsten de volgende stappen.
- Eerst grondig afgespoten met de HD reiniger
- Gewassen met Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
- Wederom afgespoten met HD reiniger
- Gedroogd met Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
- Wederom binnen gereden
- 2 x Dodo Juice - Blue Velvet Pro (Hybrid carnauba hard wax) aangebracht met een Monello - Disco Rosso Foam Applicator
- Uitlaat gepolijst met Mothers Wax - Mag & Aluminum Polish
- Banden behandeld met Scholl Concepts - SLIME Tyre Dressing

Misschien een stap vergeten te noemen, maar dan zal ik het aanpassen ;)

Hierbij een aantal foto's om de verschillen voor en na polijsten aan te geven:
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

720.jpg



Eindfoto's, helaas geen zon!:
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg



En nog een plaatje geschoten met mijn eigen erbij, een mini-meet zegmaar ;)
1k0.jpg
 
Zalige kleur, dat Le Mans blauw! Ondanks steeds netjes met 2-emmer systeem wassen na 1,5 jaar toch behoorlijk wat swirls zie ik. Maar nu weer mooi strak gepolijst :)
 
Wauw! Prachtig!

Ik vind het aantal swirls/krassen toch wel aan de hoge kant. Is dit wat je kan verwachten als je een auto 1,5 jaar niet polijst, zelfs als je met 2 emmers wast? I
 
Wanneer je heel erg verkeerd wast wel ja. Dat kan zelfs veel sneller.
Ik zie ook ronde swirls. Dat wijst zeker op een verkeerde manier van wassen.
 
Nou ondanks dat de zon niet schijnt op de foto's is het resultaat goed te zien hoor.

En ik sluit me aan bij de mening over de kleur....
 
Wauw! Prachtig!

Ik vind het aantal swirls/krassen toch wel aan de hoge kant. Is dit wat je kan verwachten als je een auto 1,5 jaar niet polijst, zelfs als je met 2 emmers wast? I

Het is nog maar de vraag hoe er voor die 1,5 jaar met de auto is omgegaan natuurlijk.

Mooie wagens en mooi resultaat!

(De kentekenplaat, is dat bewerkt of..?)
 
@Luke Natuurlijk hangt het er vanaf hoe de auto wordt gewassen, ook al is het met 2 emmers, maar zulke lakdefecten heb ik nog niet weten te maken met wassen, zelfs niet op hele gevoelige lakken. Aan de andere kant was ik pas 1,5 jaar op de 'juiste' manier, dus zoveel ervaring heb ik niet.
 
Wat ik bedoelde is dat wanneer een auto uit 2006 misschien 8 jaar door de wasstraat is gegaan, waarna hij de afgelopen 1,5 jaar door de huidige eigenaar wel met beleid is gewassen. Dat zou de staat van de lak kunnen verklaren
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Heb ook een bmw 1 serie e87 2011 gekocht onlangs, knetterhard is die lak.:cold_sweat:
Met mijn dap verdwijnen de swirls wel maar de diepere random scratches blijven gewoon.
Misschien later ook nog eens een rotary aankopen want leuk is het niet.